Ei ole varaa lapsen oikomishoitoon
Tuttöni on juuri rajalla ettei pääse oikomishoitoon.Hampaat rumat ja eteenpäin työntyvät. Oikomisen kustannus yksityisellä noin 5000 e. Invisaglin olisi kalliimpi. Monella tuntuu olevan varaa näihin ja tyttöni itkee kun minulla ei tuota rahaa ole.onko tähän mitään ratkaisua.asumme Espoossa alueella jonka koulussa huippurikkaita (ranta) ja sitten meitä vuokrakasarmilaisia.tulee just tämmöstä sitten
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa kysyä sitä osamaksumahdollisuutta.
On ne hampaat helpoin nuorena oikoa kuin vasta aikuisena. Puhumattakaan vaikutuksesta identiteettiin tai jopa jopa sellaisiin perusasioihin elämässä kuin työllistymiseen.
Tämä on totta että hyvät hampaat auttavat työnsaannissakin
Vierailija kirjoitti:
Vaadi tiukemmin. Minulle tehtiin lapsena tuo sama. En päässyt oikomishoitoon, vaikka halusin. Ja ne, jotka eivät halunneet, pakottiin pitämään rautoja. Olen sitten kärsinyt vinoista hampaista. Täysi-ikäisenä opiskelijana niitä ei enää alettu oikoa, koska ei kuulemma olisi enää tehonnut. Joten toistan: vaadi se oikomishoito keinolla millä hyvänsä. Yksityisellä puolella ei välttämättä edes osata lasten hampaiden oikomishoitoa, kun omalle lapselleni kyselin. Onneksi hän sai oikomisen kunnan puolelta.
Höpö löpö, yksityisellä puolella on pilvin pimein hyviä oikomishammalääkäreitä lapsille. Ja tiesitkö, että siellä voi olla ihan samojakin hammaslääkäreitä kuin siellä kunnallisella puolella. Vaatia voit vaikka mitä ja kuinka, mutta jos oikomishammaslääkäri ei sitä hyväksy niin ei hyväksy.
Miten voidaan lapsella oikoa - ellei purentavika aiheuta selvää haittaa, tai saatava heti tilaa pysyville hampaille -, kun leuka niin paljon vielä kasvaa?
Jos viisaudenhampaiden annetaan puhjeta, ne voi laittaa hammasrivit kokonaan uusiksi. Eli oikomishoito olikin turha, tai jopa aiheutti myöhemmän oikomistarpeen.
Eiköhän kunta hoida välttämättömät. Esteettisistä hoidoista jos maksaisi yksityiselle, kannattaa ensin kysyä kunnanlääkäriltä, voiko hoidosta aiheutua jotain haittaa vuosien päästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outoa, miten eroja saman kaupungin sisällä. Minun tyttäreni ei mielestäni edes tarvitsisi oikomishoitoa (purenta), silti hänelle sitä nyt suositellaan. Itselläni oli samanlainen purentavika, mutta siis tytöllä todella lievänä.
Et voi maallikkona paljain silmin muodostaa mielipidettä tarvitseeko purenta oikomishoitoa vai ei. Joskus hampaat voi olla kauniit, mutta purennassa oikomista vaativa vika. Toisella taas selkeä ulkonäöllinen haitta mutta koska ei haittaa purentaa, niin ei oiota.
En muodostakaan maallikkona. Olen ollut itse paikalla kuuntelemassa hammaslääkärin mielipidettä. Purentavika on todella lievä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa kysyä sitä osamaksumahdollisuutta.
On ne hampaat helpoin nuorena oikoa kuin vasta aikuisena. Puhumattakaan vaikutuksesta identiteettiin tai jopa jopa sellaisiin perusasioihin elämässä kuin työllistymiseen.
Tämä on totta että hyvät hampaat auttavat työnsaannissakin
Hyvät hampaat auttavat ihan kaikessa! Hyvin harva uskaltaa esim. hymyillä leveästi, jos hampaissa selkeä esteettinen "vika". Ja hymyily usein tekee ihmisestä viehättävämmän, helpommin lähestyttävän.
Minä olen säästänyt lasten lapsilisistä mm. mahdollisia oikomishoitoja varten, vaikka en olekaan hyvätuloinen. Jos ei tarvitse käyttää säästöjä oikomisiin, käytetään sitten vaikka harrastuksiin tai kieli-/valmennuskursseihin. Mutta tarvittaessa oikominen hoidetaan.
Höpö höpö, meille sanoi hammaslääkäri ihan suoraan että jos olisi oma lapsi niin veisi yksityiselle koska oikomisen tarve on ihan selvä, mutta pk-seudulla hoidetaan kunnallisella vain kaikkein vakavimmat tapaukset. On kuulemma paljon esim muualta tulleita jotka eivät koskaan ole saaneet mitään hammashoitoa ja näitä paljon hoitoa vaativia hoidetaan. Oma lapsi oli ihan rajalla ettei saanut hoitoa. Ärsyttää, keskituloisten verorahat kelpaavat mutta hoitoa ei saada.
.
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsi oikeasti tarvitsee oikomishoitoa Suomessa, se ei maksa mitään. Jos taas hammaslääkäri ei sitä lapselle suosittele, ei se ole tarpeen...
Vierailija kirjoitti:
Miten voidaan lapsella oikoa - ellei purentavika aiheuta selvää haittaa, tai saatava heti tilaa pysyville hampaille -, kun leuka niin paljon vielä kasvaa?
Jos viisaudenhampaiden annetaan puhjeta, ne voi laittaa hammasrivit kokonaan uusiksi. Eli oikomishoito olikin turha, tai jopa aiheutti myöhemmän oikomistarpeen.
Eiköhän kunta hoida välttämättömät. Esteettisistä hoidoista jos maksaisi yksityiselle, kannattaa ensin kysyä kunnanlääkäriltä, voiko hoidosta aiheutua jotain haittaa vuosien päästä.
Ei kannata heitellä olettamuksia kun ei mistään mitään tiedä. 5- vuotiaiden lapsien hampaita ei oiota vaan sen ikäisten, joiden leuka ei enää kasva. Viisaudenhampaat otetaan pois. Osalle jätetään loppuelämäksi hampaiden taakse metalli pitämään hampaat paikoillaan.
Ja kyllä, kunta hoitaa välttämättömät, mutta osa vanhemmista haluaa auttaa jos suinkin rahallisesti pystyy, lastaan siinä ettei tarvitse kamalista hampaista loppuelämäänsä kärsiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outoa, miten eroja saman kaupungin sisällä. Minun tyttäreni ei mielestäni edes tarvitsisi oikomishoitoa (purenta), silti hänelle sitä nyt suositellaan. Itselläni oli samanlainen purentavika, mutta siis tytöllä todella lievänä.
Et voi maallikkona paljain silmin muodostaa mielipidettä tarvitseeko purenta oikomishoitoa vai ei. Joskus hampaat voi olla kauniit, mutta purennassa oikomista vaativa vika. Toisella taas selkeä ulkonäöllinen haitta mutta koska ei haittaa purentaa, niin ei oiota.
En muodostakaan maallikkona. Olen ollut itse paikalla kuuntelemassa hammaslääkärin mielipidettä. Purentavika on todella lievä.
Riippuu kunnastakin tämä, Tuusulassa saa helpommin kuin vaikka Helsingissä oikomishoidon kunnalliselta.
Täysin kosmeettinen oikomishoito pankkilainalla tai osamaksulla tilanteessa, jossa ei ole varaa? Jo on aikoihin eletty. Jos tytön itsetunto on hampaista kiinni, niin vika on suurimmaksi osaksi jossain muualla kuin siellä suussa.
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsi oikeasti tarvitsee oikomishoitoa Suomessa, se ei maksa mitään. Jos taas hammaslääkäri ei sitä lapselle suosittele, ei se ole tarpeen...
Kyllä se voi olla tarpeen esteettisistä syistä. Vaikka purenta olisi toimiva, hampaisto voi olla todella ruma ja huomiota herättävä. Nykyisin Suomessakin hampaiden ulkonäöllä on suuri merkitys ja ne vaikuttavat mm. työnsaantiin.
Itse lähtisin kustantamaan oikomista osamaksulla/lainalla ja tyttö tekemään töitä koulun ohella ja näin osittain kustantamaan hoitoa. Tietysti niin, ettei koulu kärsi.
Lapselle pitää tehdä myös selväksi, että hoidon aikana hampaista hoitamiseen menee aikaa ja siitä ei saa joustaa yhtään. Tietyt ruuat ovat kiellettyjä, sillä rikkoutuneiden laitteiden korjaus maksaa ja viivästyttää hoitoa.
Kyse on kustannuksista. Ohjeistus voi olla, että tulee säästää ja vähentää oikomista. Silloin lääkäri tulkitsee asian tilanteen vaatimalla tavalla. Jos ei menettele näin, voi itse joutua hankaluuksiin.
Oikomishoito on tärkeää, ettei tule väärän purennan aiheuttamia vaurioita vaikka leukaniveleen.
Ei makseta kerralla, meillä maksaa noin 200€/kk. Muutaman kerran tulee suurempi lasku, esim. kun laitettiin kiinnikeraudat. Meillä hoito kestää noin 2,5-3 vuotta, joten kerralla ei kirpaise niin kauheasti.
Koulterveyden kautta näitä kunnan rautoja on just kyseltykin. Me käytiin kahdella hammaslääkärillä, ja molemmat oikomista suositteli, oikomishammaslääkäri kuitenkin tekee lopullisen päätöksen ja sieltä tuli torppaukset.