Puutarhasta/pihasta saatava helppohoitoinen. Eikö ihmiset tykkää ulkotöistä?
Kun katsoo kotoisa-ohjelmaa, asuntomessualueita ja uusia pihoja, huomaa kuinka kriteeri nro 1 on monesti pihan helppohoitoisuus.
Harvassa on nuoret ihmiset jotka kaipaa vaikka isoja perennaryhmiä. Ok, pihat on uusilla alueilla pieniä, mutta isojen pihojen omistajatkin monesti kaipailee _jotain helppoa_ kukkapenkkien ja hedelmätarhojen sijaan. Helppoa, huoltovapaata, simppeliä vain.
Miksi? Eikö ihmiset enää nykyään kaipaa sitä sielunruokaa mitä puutarha tarjoaa? On mahtavaa saada tehdä hommia ja olla yhteydessä luonnon kanssa. Olen minäkin kiireinen, kolme pientä lasta, eläimiä ja muu huusholli laitettavana. Silti puutarha on henkireikä. Minun lähipiirissä kukaan nuori okt-asukki ei juuri välitä pihatöistä. Miksi näin on nykyään, ennen tilanne oli ihan toinen.
Kommentit (25)
Monelle helppohoitoinen tarkoittaa kokonaan laudoitettua terassia. Ainakin myynti-ilmoituksissa.
Minulle helppohoitoinen piha olisi sellainen, jossa on selkeät, hyvinrajatut istutusalueet, joissa on hyvä perustus. Silloin sinne ei pääse sitä rikkaakaan paljoa. Kasvit on valittu niin, että niiden hyvinvoinnin eteen ei tarvitse koko aikaa tehdä jotain, vaan puutarha kukostaisi vaikka olisin viikon poissa normaalikesänä.
Vaikeahoitoinen puutarha olisi sellainen, mitä pitäisi hoitaa viikottain muutenkin kuin paria rikkaruohoa kitkemällä ja nurmen ajolla. Esimerkiksi kerran vuodessa leikattava puu tai pensas ei olisi minusta vaikeahoitoinen. Samoin vaikeahoitoinen piha olisi sellainen, jota pitäisi jatkuvasti kastella/lannoittaa, koska kasvit on valittu väärin pihaan.
Töitä on maatilalla muutenkin riittävästi, piha saa pysyä mahdollisimman helppohoitoisena. Toisaalta, en olisi mitenkään erityisen kiinnostunut kukkapenkkien hoidosta ilman eläimiäkään...
Päästiin eroon omakotitalosta valtava rinnepiha,ihan loputon työmaa. Nyt voi lähteä reissuun ilman huolen häivää pitkäksi aikaa, eikä kotona odota monen päivän urakka
Vierailija kirjoitti:
Mulla on isohko puutarhatontti. Nurmikonleikkuun hoitaa robotti, joten voin käyttää aikani mieluisiin puutarhatöihin. Istutukset ovat niin tuuheita, ettei mitään rikkaruohojen kitkentää ole. On kasvimaa, kasvihuone, marjapensaita, omena-, kirsikka- ja luumupuita. Nautin todella oman puutarhan sadosta.
Tuollainen on tarkoitus meillekin tulla. Rakennamme uutta taloa ja tontti on 1500 neliötä. Se on uusi alue ja jopa kaavassa on suositus tuontyyppisestä pihasta.
Oletteko tyytyväisiä robottileikkuriin?
Mulla on isohko puutarhatontti. Nurmikonleikkuun hoitaa robotti, joten voin käyttää aikani mieluisiin puutarhatöihin. Istutukset ovat niin tuuheita, ettei mitään rikkaruohojen kitkentää ole. On kasvimaa, kasvihuone, marjapensaita, omena-, kirsikka- ja luumupuita. Nautin todella oman puutarhan sadosta.