Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eka kertaa suorat osakesijoitukseni yli 50 k

Vierailija
03.02.2021 |

Tyytyväinen olen. Vasta vuoden sijoittanut suoriin osakkeisiin ja alkuvuodesta tein omia tyhmiä pikapäätöksiä. Nyt saanut selville homman. Turhia riskejä en ota.

Tuon lisäksi on mulla on Alexandriassa sijoituksia yli 42 000. Tiedän, että tätä haukutaan, mutta itsellä tuo Alex on 6 k plussalla. Reilu 10 000 tyhmässä Mandatum Lifessä (tätä en suosittele). Tuo ML 1 000 plussalla.

No. Pikkuhiljaa voi alkaa hengittää. Sijoituksia jatkan seuraava tavoite olkoon kokonaissijoitukset 150 000. Tietenkin pidän myös käteisvaroja tilillä, mutta nuo sijoitukset ainoastaan tuottavat. Itse tosin sen verran jo vanha (49), että käteisvaroja pitää tilillä olla aina riittävästi. Riittävän voi tietenkin jokainen itse määritellä....

Kommentit (72)

Vierailija
1/72 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselle kertynyt vuodessa yli 12000 asuntolainan pois maksamisen jälkeen.

Vierailija
2/72 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja olen ehdottomasti peluri, mutta omilla rahoilla pelailen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/72 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omilla rahoilla minäkin. Tosin en koe sijoittamista pelailuna, vaan järkevänä rahankäyttönä. En enää kovinkaan suuresti aio iskeä riskialttiisiin firmoihin, vaan mieluummin osinkoyhtiöihin osakesäästötilillä ja sijoittaa tuotot saman tien.

Sijoituksiin menee itsellä automaattisesti 300 (Alex), 80 (Mandatum hölmö homma) ja laskenut, että osakkeisiin 400/kk +  osingot. Osinkoja ei vielä kovinkaan paljon, kun viime vuonna vasta aloitin tämän osakehomman.

Joitakin epävarmoja olen ostanut ja ne nyt nousemassa. Pois olen myynyt tyhmät ostot. Tosin Norweigian pyörii mukana vielä mielenkiinnosta. Tosin tuossa enää kiinni 300 euroa, josta hävinnyt jo 244..... No, eipä maailmaa hetkauta.

ap

Vierailija
4/72 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienet on summat noin vanhalle ukolle!

Vierailija
5/72 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pienet on summat noin vanhalle ukolle!

Ihan naisena sijoittelen. Itse olen tyytyväinen. Pankkitileillä lisäksi 60 000, joita en käytä ihmeemmin, kun ratsastukseen ja hammasremonttiin menee varoja. Lisäksi keittiö- ja lattiaremppa pitäisi tehdä, niin noita varoja ei kannata sijoitella. 

Onneksi hyvä työ, niin ei ole sen suhteen ongelmaa....

ap

Vierailija
6/72 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensiviikolla tulee henkilökohtaisia palkkioita 60 000. Aion ostaa asuntoauton. Olen konsultti. En sijoita vaan hummaan.

Vierailija
7/72 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kanssa osakenäkymän saldo kasvanut mukavasti. Tosin ei ole pelkästään omia, siinä näkyy myös lasten salkut samassa näkymässä. Kokonaissaldosta 50% on mun ja lapsilla kummallakin 25%. Tänään arvo vajaat 100 000.

Vierailija
8/72 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensiviikolla tulee henkilökohtaisia palkkioita 60 000. Aion ostaa asuntoauton. Olen konsultti. En sijoita vaan hummaan.

Hemmetin hieno juttu tuo hummaaminen. Ihan tosi. Mulla menee tuohon mainitsemaani ratsastukseen aika railakkaasti ja tosiaan kotia remontteja. 

Pääasia, että laittaa rahaa siihen, mitä haluaa. Tuo sijoitusjuttu itsellä on tuota liikenevää rahaa, mitä turha tilillä pitää.

ap

Vierailija
9/72 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
10/72 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osakehavainto. International Petroleum Co. 

Itsellä ollut se aika alusta viime vuoden pohjalukemista. Nyt alkaa nousua tulemaan. Tosin vieläkin nousuvaraa yli 30%. 

Tämä ei siis mikään virallinen suositus, vaan oma havainto.

ap

Vierailija
11/72 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoitatko suoraan suomalaisiin osakkeisiin vai muihin? Olisiko sinulla mahdollisuus pienentää Mandatumin kuukausierää? Oletko laskenut, mikä on Alexandrian sijoituksen keskimääräinen vuosituotto? 6 k plussalla 42 k potissa (oletan, että se on nykyinen arvo) tarkoittaa noin 16 %:n kokonaistuottoa, joka on vuoden sijoitukselle hyvä, mutta esim. kolmen vuoden sijoitukselle ei enää mikään kummoinen tässä tilanteessa.

Minulla kokonaispotti on kohta 200 000 euroa, mutta yli viidesosa siitä makaa korottomalla pankkitilillä.

N55

Vierailija
12/72 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sijoitatko suoraan suomalaisiin osakkeisiin vai muihin? Olisiko sinulla mahdollisuus pienentää Mandatumin kuukausierää? Oletko laskenut, mikä on Alexandrian sijoituksen keskimääräinen vuosituotto? 6 k plussalla 42 k potissa (oletan, että se on nykyinen arvo) tarkoittaa noin 16 %:n kokonaistuottoa, joka on vuoden sijoitukselle hyvä, mutta esim. kolmen vuoden sijoitukselle ei enää mikään kummoinen tässä tilanteessa.

Minulla kokonaispotti on kohta 200 000 euroa, mutta yli viidesosa siitä makaa korottomalla pankkitilillä.

N55

Toi Mandatum on minimimaksulla nyt 80 e/kk. Olen sen joskus iät ajat sitten ottanut Danskesta ja sitä ei saa purettua. Joku eläkesäästövakuutus. 

Alexissa on kiinteistösijoitus (varma, mutta huono tuotto) 5k. Osakesidonnainen sijoitus 6000 (oli aluksi 5k, mutta otettiin rahat ulos ja laitettiin 6 sisään, kun tuotto oli niin nopea syksyllä. tämä 5 vuotta. aloitettu 2020). Lisäksi on rahasto, mihin menee 300/kk (tämä 15 vuotta. Otettu 2014. Voitolla 6 k). Itse ollut ihan tyytyväinen Alexiin. Ennen kaikkea sai lopulta kiinnostumaan sijoituksista.

Nordetissä  sitten noita omia sijoituksia suoriin osakkeisiin. Pääasiassa kotimaisia osinkoyrityksiä, pari riskialtista ei-osinkoamaksavaa, muutama USA (nousua koronan vuoksi ja 4 x osinko/vuosi ja yksi erittäin hyvä ruotsalainen öljy. Jatkosuunnitelmat tämän kanssa Nordnetin kanssa on pitää osinkoyhtiöt (Citicon, Fortum, Elisa, + USA yhtiöt jne) ja sijoittaa tuotot samantien. Joitain riskejä on mukana (Faron, Nextstim, SRV, jne). Joitain saavat seurata mukana. Tosin Faronin osalta ei enää riskialtis. Eiköhän se osteta jossain vaiheessa....

ap

Vierailija
13/72 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö Alexandriassa sitoutua sijoittamaan rahastoon sama summa joka kuukausi tietyn vuosimäärän ajan vai mitä tarkoitat sillä, että vuonna 2014 aloitettu rahasto on 15 vuotta?

Vierailija
14/72 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa AP!

Katsoin just tammikuun lopussa sijoitusteni tilanteen ja silloin summa oli 170 000. Suomalaisia osakkeita ja niiden lisäksi rahastoja ja vähän etf. Myös käteistä jonkin verran. Summa tietenkin vaihtelee kurssien mukaan, mutta ihan jees silti. Seuraavana tavoitteena on pysyvästi yli 200 000€ sijoitukset. Onnistunee tänä vuonna ellei tule täydellistä romahdusta.

Lisäksi mulla on velaton asunto-osake pk-seudulla. Mielestäni ihan hyvä tilanne 45-vuotiaalle :) Julkisesti en viitsi sijoittamisesta huudella, mutta täällä anonyyminä voi kertoa tilanteen.

Vierailija
15/72 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitääkö Alexandriassa sitoutua sijoittamaan rahastoon sama summa joka kuukausi tietyn vuosimäärän ajan vai mitä tarkoitat sillä, että vuonna 2014 aloitettu rahasto on 15 vuotta?

On siellä varmasti muunkinlaisia rahastoja, mutta kun minä vuonna 2014 aloitin tuon omani, niin halusin riskittömän (ei ikinä riskitöntä tietenkään ole, mutta vähiten riskialttiin) ja tarkoitus oli laittaa varoja eläketurvaksi, niin tuo 15 vuotta ja 300/kk oli itselleni paras. Minulla ne rahat siellä nyt sen 15 vuotta vuodesta 2014 ja tuo 300/kk jatkuu. Saa rahat ulos aikaisemminkin, mutta jos ne ulosottaa, niin menee maksuja. 

Alexia haukutaan paljon ja varmaan syystäkin sillä kuluja on. Mutta suurin osa haukkujista on ollut noita, jotka halunneet ottaa varat pois ennen sitä määräaikaa.... Näin olen ymmärtänyt. Itsellä ei ole haukuttavaa.

ap

Vierailija
16/72 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On siellä varmasti muunkinlaisia rahastoja, mutta kun minä vuonna 2014 aloitin tuon omani, niin halusin riskittömän (ei ikinä riskitöntä tietenkään ole, mutta vähiten riskialttiin) ja tarkoitus oli laittaa varoja eläketurvaksi, niin tuo 15 vuotta ja 300/kk oli itselleni paras. Minulla ne rahat siellä nyt sen 15 vuotta vuodesta 2014 ja tuo 300/kk jatkuu. Saa rahat ulos aikaisemminkin, mutta jos ne ulosottaa, niin menee maksuja. 

Alexia haukutaan paljon ja varmaan syystäkin sillä kuluja on. Mutta suurin osa haukkujista on ollut noita, jotka halunneet ottaa varat pois ennen sitä määräaikaa.... Näin olen ymmärtänyt. Itsellä ei ole haukuttavaa.

ap

Laskin, että tuossa keskimääräinen vuosituotto on ollut 6-7 prosentin välillä (olettaen, että olet koko ajan sijoittanut 300 euroa kuukaudessa). On vaikea uskoa, että kovin riskittömällä sijoituksella on viime vuosina päässyt tuohon tuottoon.

En tarkoita, että riski olisi sen suurempi kuin hyvin hajautetussa osakesalkussa, mutta jos sitä väitetään selvästi pienemmäksi, niin ihmettelen, mihin rahaston varat sijoitetaan.

11

Vierailija
17/72 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hienoa AP!

Katsoin just tammikuun lopussa sijoitusteni tilanteen ja silloin summa oli 170 000. Suomalaisia osakkeita ja niiden lisäksi rahastoja ja vähän etf. Myös käteistä jonkin verran. Summa tietenkin vaihtelee kurssien mukaan, mutta ihan jees silti. Seuraavana tavoitteena on pysyvästi yli 200 000€ sijoitukset. Onnistunee tänä vuonna ellei tule täydellistä romahdusta.

Lisäksi mulla on velaton asunto-osake pk-seudulla. Mielestäni ihan hyvä tilanne 45-vuotiaalle :) Julkisesti en viitsi sijoittamisesta huudella, mutta täällä anonyyminä voi kertoa tilanteen.

Kiitokset sanoista :)

Itsellä tosiaan käteistileillä vielä 60 000 ja noissa sijoituksissa yli 100k. Viime vuonna ostin käteisellä uuden auton. Asunto löytyy minullakin Helsingistä. 

Käteisvarat pidän yli 50 joka tapauksessa, sillä ratsastusharrastus  vie rahaa noin 10 k vuodessa ja remontteja tulossa. Itsellä hölmö tapa laittaa säästötilille joka päivä 16,50 euroa ja luottotilille 3 euroa. Luottotilillä sitten aina plussaa ns. hölmöyksiin (alko, ravintola, jne).

Eihän nämä säästöt/sijoitukset tietenkään onnistu kaikilta. Jos ei tuloja, niin ongelma on. 

Mutta itse tosiaan laitan luottotilille joka päivä 3 euroa (nyt siellä plussaa 138 euroa). Joten uskoisin, että vähävarainen voisi laittaa joka päivä vaikka 1 e, jolloin siellä olisi sitä Humpsuttelurahaa tai mihin ikinä tarvitsee ylimääräistä.

ap

Vierailija
18/72 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Laskin, että tuossa keskimääräinen vuosituotto on ollut 6-7 prosentin välillä (olettaen, että olet koko ajan sijoittanut 300 euroa kuukaudessa). On vaikea uskoa, että kovin riskittömällä sijoituksella on viime vuosina päässyt tuohon tuottoon.

En tarkoita, että riski olisi sen suurempi kuin hyvin hajautetussa osakesalkussa, mutta jos sitä väitetään selvästi pienemmäksi, niin ihmettelen, mihin rahaston varat sijoitetaan.

11

No näin itselläni se tilanne on ollut. Eli 2014 aloitin (laitoin 10 000 alkupääomaksi ja muistaakseni vuonna 2017-2018 toinen 10 000 ylimääräistä). Kuukausittain tililtä menee suoraveloituksena 300. Ja sen 15 vuotta on voimassa.

Ei noita 10 000 euron sijoituksia vaadittu, vaan laitoin, koska ne oli turhaan tilillä. Tarkoitus ei ole tehdä tuolle Alex -sijoitukselle mitään enää. Se 300 menee ja se on ok. Muita rahoja sijoittelen sitten itse.

En ole tuottoprosentteja laskenut, mutta ihan hyvin tuo Alex on plussalla. Paitsi kiinteistösijoituksesta odotin enemmän. Se surkea.

ap

Vierailija
19/72 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienosti on säästöt kasvaneet. Täälläkin näköjään kateelliset vinkuvat että "aika vähän", vaikka heillä itsellään todennäköisesti paljon vähemmän.  Minulla osakkeissa 160 000 ja rahastoissakin mukava potti. Mediaaniosakesalkku on noin 6000 € ja keskiarvo-osakesalkku on  noin 21 000, joten kyllä sinulla ihan kiva potti on osakkeissa.

https://www.stat.fi/til/vtutk/2016/vtutk_2016_2018-06-05_tau_003_fi.html

Tuossa on viimeisin tilastokeskuksen tieto rahoitusvarallisuudesta (rahat, rahastot, osakkeet).  Aika persaukista sakkia suomalaiset.

Vierailija
20/72 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

11

No näin itselläni se tilanne on ollut. Eli 2014 aloitin (laitoin 10 000 alkupääomaksi ja muistaakseni vuonna 2017-2018 toinen 10 000 ylimääräistä). Kuukausittain tililtä menee suoraveloituksena 300. Ja sen 15 vuotta on voimassa.

Ei noita 10 000 euron sijoituksia vaadittu, vaan laitoin, koska ne oli turhaan tilillä. Tarkoitus ei ole tehdä tuolle Alex -sijoitukselle mitään enää. Se 300 menee ja se on ok. Muita rahoja sijoittelen sitten itse.

En ole tuottoprosentteja laskenut, mutta ihan hyvin tuo Alex on plussalla. Paitsi kiinteistösijoituksesta odotin enemmän. Se surkea.

ap

Ai, no sitten tuottoprosentti on paljon huonompi, jos olet laittanut rahastoon kaksi kertaa ylimääräisen kymppitonnin. Minä tein laskut sen mukaan, että olisit vuoden 2014 alusta lähtien laittanut 300 kuukaudessa etkä muuta, ja sijoitus olisi nyt 6000 plussalla.

11

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kolme