Puutarhasta/pihasta saatava helppohoitoinen. Eikö ihmiset tykkää ulkotöistä?
Kun katsoo kotoisa-ohjelmaa, asuntomessualueita ja uusia pihoja, huomaa kuinka kriteeri nro 1 on monesti pihan helppohoitoisuus.
Harvassa on nuoret ihmiset jotka kaipaa vaikka isoja perennaryhmiä. Ok, pihat on uusilla alueilla pieniä, mutta isojen pihojen omistajatkin monesti kaipailee _jotain helppoa_ kukkapenkkien ja hedelmätarhojen sijaan. Helppoa, huoltovapaata, simppeliä vain.
Miksi? Eikö ihmiset enää nykyään kaipaa sitä sielunruokaa mitä puutarha tarjoaa? On mahtavaa saada tehdä hommia ja olla yhteydessä luonnon kanssa. Olen minäkin kiireinen, kolme pientä lasta, eläimiä ja muu huusholli laitettavana. Silti puutarha on henkireikä. Minun lähipiirissä kukaan nuori okt-asukki ei juuri välitä pihatöistä. Miksi näin on nykyään, ennen tilanne oli ihan toinen.
Kommentit (25)
Jos kotona piha on 2000 neliöö ja mökkitontti 2ha, niin pihojen on pakko olla helppohoitoisia.
Minä tykkään laittaa. Olipa parveke, rivitalo, omakotitalo tai mökki, niin olen aina kuoputtelemassa. Nautin :)
Ihmisiä on erilaisia. Jotkut tykkää laittaa ja jotkut eivät. Talo on helpompi myydä, jos piha on helppohoitoinen, koska puutarhatyypit sitten voi helposti lisätä kasveja, penkkejä ja puita. Tulee myös halvemmaksi rakentajalle.
Jos taas tekee valmiiksi vaikeahoitoisen puutarhan karkoittaa ne ostajat jotka eivät pidä puutarhanhoidosta.
Meillä rivitalopiha (iso) puutarha-arkkitehdin suunnittelema ja toteuttama. Piha on äärimmäisen helppohoitoinen, mutta hyvin kaunis. Voimme olla huoletta kesäisin pidemmänkin ajan poissa, ja piha pysyy kunnossa. Ei ole ollenkaan nurmikkoa, ja eri aikaan kukkivien perennojen välissä olevat käytävät ja oleskelualueet on kaikki peitetty puurakenteilla. Meillä on myös mökki, jossa olemme kesäisin paljon, siksi pihamme pitää ”pärjätä” poissaollessamme. Ja olemme kohta seitsemänkymppisiä. Siksi tuo helppohoitoisuus oli meille tärkeä kriteeri.
Mulla on aika luonnontilassa oleva puutarha vanhoine omenapuineen täällä maaseudulla. Tokin hieman siistin ja pidän puista huolta, mutta en tykkää yli trimmatuista pihoista :D
Ehkä noihin ohjelmiin ja asuntoalueille hakeutuu ne ihmiset jotka haluavat pihan olevan helppohoitoinen.
Fiksumpaa se onkin jos tietää itsekin ettei ole mikään viherpeukalo. Puutarha kasveineen vaatii hoitoa ja on nopeasti kamalan näköinen jos aikaa ja taitoa ei ole sitä hoitaa.
Tuohon vaikuttaa myös millaisella maaperällä tontti on.
Meillä oli edellisessä talossa 3000 m2 metsä/kalliotontti josta vain n 300m2 istutettua ja 20m2 nurmikkoa.
Nyt mulla on n 1000m2 erittäin työtä teettävä englantilaitylinen kukka- hedelmä- ja kasvitarha kasvihuoneineen. Ihan parasta! Koronakesänä 2020 vietin pihalla 2-8h päivässä ja nautin❤
En ole nuori, mutta en halua ylimääräisiä koti- tai pihatöitä. Olkoon vaikka sitten laiskuutta. Mulla on parempaa tekemistä.
En ole koskaan pitänyt puutarhatöistä. Nainen 43 v.
Tykkään, mutta se on kiva ettei ne ole pakkopullaa. Esim nurmikko sielä missä ei nyt haittaa jos on viikon ajamatta ja etupiha helppo kolata lumista kun on aamulla kiire. Ja sitten kasvihuone ja isututuslaatikot jossa voi puuhailla.
Minkälainen teidän mielestä on vaikeahoitoinen puutarha?
Juurihan viime kesänä kehotettiin ihmisiä jättämään osa puutarhaa hoitamatta, että saadaan mehiläisille kiva kukkaketo sinne. Ihan niinkuin kylvönurmikosta yhtäkkiä putkahtaisi toinen toistaan ihanampia kukkasia :) Nokkosta, pujoa ja sen sellaista helposti kyllä.
Itse tykkäisin, mutta kroppa ei tykkää kun on vanhentunut ja rapistunut. Ei pysty kumarassa tai polvillaan kitkemään, muutaman mukulan istutus onnistuu kun ei ahnehdi liikaa kerralla.
Se onkin hassua, että halutaan helppohoitoinen piha ja lykätään mahdollisimman iso nurmikko :D
Paljon helppohoitoisempi vaihtoehto olisi esim. kerralla hyvin tehdyt istutusalueet.
No esimerkiksi eilen tuli Kotoisa: kaksi yrittäjää ja kolme pientä lasta.
Totta kai silloin priorisoi sen helppohoitoisuuden.
Meilläkin on kaupungissa helppohoitoinen piha. Kun lapset oli pieniä, ehdittiin häthätää leikata nurtsi.
Vierailija kirjoitti:
Minkälainen teidän mielestä on vaikeahoitoinen puutarha?
Sellainen, jossa on paljon kukkapenkkejä, jotka pukkaa rikkaruohoja; pensaita, joiden aluset pukkaa rikkaruohoja; hedelmäpuita ja marjapensaita, joista pitää sato kerätä; kasveja, jotka vaativat karsintaa, tuholaisten torjuntaa ja kesän jälkeen ovat isoja roskia; kulkuväyliä, joiden reunoja tai laattojen välejä pitää siistiä; lehtipuita ja -pensaita, jotka sirottelee siemeniä ja syksyllä lehtiä. Noin alkajaisiksi. Hyötypuutarhat vielä erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Juurihan viime kesänä kehotettiin ihmisiä jättämään osa puutarhaa hoitamatta, että saadaan mehiläisille kiva kukkaketo sinne. Ihan niinkuin kylvönurmikosta yhtäkkiä putkahtaisi toinen toistaan ihanampia kukkasia :) Nokkosta, pujoa ja sen sellaista helposti kyllä.
Itse tykkäisin, mutta kroppa ei tykkää kun on vanhentunut ja rapistunut. Ei pysty kumarassa tai polvillaan kitkemään, muutaman mukulan istutus onnistuu kun ei ahnehdi liikaa kerralla.
Perhoskasveja löytyy perennapenkistäkin. Esim kukkivat yrtit basilika, salvia, minttu, meirami - ainakin meidän pihalla ötökät ja perhoset oli ihan sekaisin näistä. Mirrinminttu ja laventeli myös, pihassamme on varmaan parisataa eri lajiketta joilla elätämme pörriäisiä. Niitä on todella hauska seurata:) Ja jossain luki että ne oppivat tuntemaan ne ihmiset jotka puutarhassa touhuavat, ainakaan yhtään pistosta ei ole tullut vaikka ollaan saman kasvin kimpussa, saattavat tulla kädelle istumaan!
Oikeasti kun istuttaa tarpeeksi paljon ja tiuhaan noita perennoja ei niistä huolehtiminen ole vaikeaa. On helpompi harventaa (ja myydä ylimääräiset taimet, tienasin 100e viimekesänä) kuin nyppiä rikkaruohoja.
Ja toisaalta ilo saadusta sadosta omalta pihalta on mulle ainakin jotain täydellisen tyydyttävää! Vieläkin on jääkaapissa muutama purkki tomaatti- ja kasviskastikkeita sekä hilloja, pakastimen aarteista puhumattakaan.
8
Nurtsihan on usein se eniten hoitoa vaativa alue pihalla. Hyvin suunniteltu kukkapenkki tai pensasalue on huomattavasti helppohoitoisempi kun nurmikko. Oikeat peittokasvit tai joku kate pitää rikkaruohot kurissa. Keväällä riittää siistiminen ja keskikesällä toinen ja se on siinä. Nurmikkoa saa ajella yhtenään, jos haluaa sen olevan siistin näköinen.
Suurin työllistäjä meillä on kesäkukat. Niitä tarvitsee hoitaa viikoittain ja pyytää jopa naapuria kastelemaan jos lähtee pidemmälle reissulle.
Jos mulla ois piha niin istuttaisin siihen jotain kukkaniittyä, nurmikkoa en laittaisi ollenkaan, kun se vasta hoitamista vaatiikin. En tykkää pihatöistä yhtään ja siksi asunkin kerrostalossa, rivarikin oli liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Nurtsihan on usein se eniten hoitoa vaativa alue pihalla. Hyvin suunniteltu kukkapenkki tai pensasalue on huomattavasti helppohoitoisempi kun nurmikko. Oikeat peittokasvit tai joku kate pitää rikkaruohot kurissa. Keväällä riittää siistiminen ja keskikesällä toinen ja se on siinä. Nurmikkoa saa ajella yhtenään, jos haluaa sen olevan siistin näköinen.
Suurin työllistäjä meillä on kesäkukat. Niitä tarvitsee hoitaa viikoittain ja pyytää jopa naapuria kastelemaan jos lähtee pidemmälle reissulle.
Minusta nurmikon ajo on ihan mukavaa hommaa, otan sen liikunnan kannalta. Joku kukkapenkissä kyykkiminen ja kitkeminen sen sijaan on yhtä tuskaa ja se jää aina tekemättä. Meidän ratkaisu on isot nurmikentät ja paksu kerros kuorikatetta puskien alla ja istutuksissa.
Minä pidän kyllä puutarhatöistä mutta minulla ei ole kiireisen työn ja perheen vuoksi mahdollisuus hoitaa puutarhaa niin usein kuin haluaisin.
Mieluummin valitsen helppohoitoisia kasveja ja ratkaisuja kuin kärsin siitä, että kukkapenkit rehottavat rikkaruohoja ja nurmikko on ylikasvanut.