Minkä takia jotkut todella lahjakkaat ihmiset saattavat vaikuttaa jotenkin jäljeenjääneiltä?
Siis ihminen, joka on tosi menestynyt ja lahjakas jollain erityisellä alalla, saattaa toisaalta olla sosiaalisesti tms todella kömpelö ja jopa vähän jälkeenjäänyt.
Kommentit (39)
Kommunikaatioväli. Itse kärsin tästä.
Monella voi myös olla asperger piilevänä.
Mä taaas ajattelen monesti niiin päin että vaikka tekstuaalisesta ilmaisusta on aistitttavissa selkeä järjenjuoksu ja loogisuuus niin jopa ihmisen pienoutena esiim luovasssa merkityksesssä. Elii ihmisellä on ihminen on kasvanut aikuiseksi selvästi, on eämänkokemusta on vahvasti elämässsä kiinni. Yhteiskuntamme tarvitseee esim myöös naiiveja, inspiroituneuuta alle kolmekumppisiä joiilla testosteroni virtaa veresssä, innokkaita hankkimaan koulutusta, yrittämään, perustamaaan yrityksiää, luovimaan ideoiita, perustamaan yrityksiä, menestymään, innovoimaaan, perustamaaan uuusia työpaikkoja suomeeen jne.
Vierailija kirjoitti:
Mä taaas ajattelen monesti niiin päin että vaikka tekstuaalisesta ilmaisusta on aistitttavissa selkeä järjenjuoksu ja loogisuuus niin jopa ihmisen pienoutena esiim luovasssa merkityksesssä. Elii ihmisellä on ihminen on kasvanut aikuiseksi selvästi, on eämänkokemusta on vahvasti elämässsä kiinni. Yhteiskuntamme tarvitseee esim myöös naiiveja, inspiroituneuuta alle kolmekumppisiä joiilla testosteroni virtaa veresssä, innokkaita hankkimaan koulutusta, yrittämään, perustamaaan yrityksiää, luovimaan ideoiita, perustamaan yrityksiä, menestymään, innovoimaaan, perustamaaan uuusia työpaikkoja suomeeen jne.
Taii se ei ole työpaikkkojen "perustamista" vaan niiden luomiista siinä missä yritykset tuovat myös rahaaa siihen milllä ylläpidämme palveluitamme verorahoilla.
Monilla lahjakkailla risteilee koko ajan päässä uusia ideoita ja asioiden yhteyksiä, minkä vuoksi he eivät aina ole niin reaalimaailmassa kiinni kuin muut. Tämä näkyy vuorovaikutustilanteissakin poissaolevuutena ja sellaisena, että he ikään kuin tulevat vähän jälkijunassa muihin verrattuna.
Seurasta riippuen syy voi olla sekin, että lahjakkaan ajatukset ja tapa ilmaista niitä ovat niin paljon korkealentoisempia kuin muilla että osa siksi tulkitsee tällaisen ihmisen jotenkin oudoksi tai vajaaksi. Jos ei ymmärrä toista, niin ei pysty myöskään helposti tunnistamaan, että kyseessä on keskivertoa älykkäämpi henkilö.
Herkkä.
Älykäs tajuaa että jokin "vaikuttaa".
Äly ja herkkyys liittyy yhteen suht kivuttomasti.
On se ärsyttävää kun muut eivät ole kuin minä...
😁
Liian lukeneet ei tajua normi elämästä mitään. Terveisin heidän kanssaan joka päivä tekemisissä oleva aulapalveluhenkilö.
Oon itse just tuollainen että voin vaikuttaa tyhmältä tai oudolta muille. En ole ikinä hetkeäkään ajattelematta, olen lievästi autistinen mensalainen monilahjakkuus joka pursuaa ideoita. Lentelen omissa suunnitelmissani, visioissani ja kuvitelmissani, en ole niin hetkessä mukana.
Älykkäät ovat yleensä paljon nopeampia kuin muut. Ajatus vilistää vauhdilla sellaisella tasolla, että vähemmän älykkäät eivät pysty ymmärtämään ja ymmärtämättömyyttään pitävät älykästä tyhmänä. Useita älykkäitä ihmisiä ei myöskään kiinnosta sosiaaliset kiemurat, vaan he ovat vahvasti tehtäväorientoituneita, ja tällöin fokus on 100% tehtävässä asiassa eikä sosiaaliselle vuorovaikutukselle jää tilaa. Esim. ryhmätyötilanteissa tällainen tulee hyvin esiin.
Vierailija kirjoitti:
Oon itse just tuollainen että voin vaikuttaa tyhmältä tai oudolta muille. En ole ikinä hetkeäkään ajattelematta, olen lievästi autistinen mensalainen monilahjakkuus joka pursuaa ideoita. Lentelen omissa suunnitelmissani, visioissani ja kuvitelmissani, en ole niin hetkessä mukana.
Sama täällä. Asperger-diagnoosi tulossa. Opiskelen juuri Taideyliopistossa. Ihan sama mitä muut minusta ajattelevat. Tiedän olevani älykäs.
Vaikuttavat siltä vaikkeivät oikeasti olisi koska ovat jossain muussa niin hyviä.
Ei tarvitse olla sosiaalisesti taitava kun on tarpeeksi hyvä työssään/tarpeeksi rahaa/tarpeeksi kauneutta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä. Asperger-diagnoosi tulossa. Opiskelen juuri Taideyliopistossa. Ihan sama mitä muut minusta ajattelevat. Tiedän olevani älykäs.
Hyvä että valitsit taiteet, itse valitsin tieteet ja ehkä kaduttaa hieman. Korkea älykkyysosamäärä toki auttaa tieteiden opiskelussa, mutta suurimmat lahjani ovat kyllä taiteissa.
Hienoa että olet noin varma älykkyydestäsi, sillä minä vielä useinkin epäilen sitä vaikka todisteita on, ja olen usein porukan nopein ongelmanratkaisija, laskija ja keksijä, tai ainakin yksi nopeimmista jos en nopein.
Ikävää että tästäkin kirjoituksesta yksi jos toinenkin vetää herneen nenäänsä, vaikka en ole millään tavalla ilmaissut olevani arvokkaampi tai parempi ihminen kuin kukaan muu.
Pikemminkin toivoisin että älykkyysosamääräni olisi 10-15 pistettä matalampi, sillä uskoisin näin tehokkuuteni moninkertaistuvan, kun työmoraali paranisi ja turha kognitiivinen kehien kiertäminen vähenisi.
Olen suorittanut korkeakoulututkinnon aikataulussa samalla töitä tehden, ja olen vielä ollut yhteensä ehkä n. puolitoista vuotta opiskelematta tutkinnon aikana. Surettaa tällainen ajantuhlaus mikä toistuu jokaisella elämän osa-alueella :( miksi en tehnyt tutkintoa alle neljässä vuodessa vaan viidessä siten että loikoilin kuukausikaupalla?
Ei ole ihmekään että vaikuttaa normaalin ihmisen silmissä hitaalta tai vajaalta, ehkäpä sitä tietyllä tavalla onkin!
Pahimpia ovat keskinkertaiset tai oikeasti hieman vajaalla käyvät virkamiestyypit, joiden kognitiiviset kyvyt eivät riitä hahmottamaan edes tehtyä kuutiota luonnonmuodostelmasta. Nämä ovat kuitenkin omasta mielestään todellisuuden mitta.
Joo, se ykskin sahuri ulkomailla.
Älykkäiden ihmisten sosiaalisesta ja puheentuottavasta aivopuoliskosta menee pois resursseja merkittävästi, koska työskentelevät ajatusmaailmassa kiintoisten asioiden parissa kuten vaikkapa ongelmien ratkaisun parissa.
Ei tällöin riitä resursseja aivojen alueelle, jossa tuotetaan sivistynyttä käytöskultuuria ja keskustelu/neuvonpidollista toimintaa.
Minä itse olen oivaltanut huippuälykkäänä nämä asiat tutkimalla aivojeni eri kerrostumia tilanteiden ohessa.
Sama tapahtuu myös jos ajatteluni katkeaa ja alan miettimään yhdyntää tai panetus yllättää.
Silloin huomaan selvästi että kesken yhdynnän on vaikeampi saada erektiota käyntiin kuin tyhmemmillä.
Ei ajatusten prosessia voi keskeyttää. Tästä syystä usein keskityn mieluummin ajattelemaan kuin otan riskin että yhdyntä menee taas pieleen työkiireiden vuoksi.
Varmaan siksi että ulospäin suuntautuu n 10% ajatuksista ja suurimmaksi osaksi mietin ja sivusilmällä seuraan muiden keskustelua ja kommentoin vain kun sille on mun mielestä tarvetta. Tän ihmiset tulkitsee niin että oon hiukan tyhmä, muutaman kerran havahtunut pohdinnoista siihen että keskustelukumppani selittää hitaasti artikuloiden jotain yksinkertaista asiaa kun on luullut etten ymnärtänyt vaikka en vaan kuunnellut.
Monella korkean älykkyysosamäärän omaavalla ei ole eritysen kehittynyt tunneäly.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on niin somaa kun jokainen assi luulee olevansa jokin poikkeusyksilö. Tosiasiassa jokainen on samanlainen rajoittunut ja rasittava pökiö😀
Todella lahjakas ihminen on lahjakas vain omalla pienen pienellä erikoisosaamisalallaan.
Sen asian ulkopuolella voi olla hyvin keskikertaiset tai jopa heikot taidot ja tiedot.
Useimpien em. ihmisten päässä ei suinkaan liiku valtavasti tietoa ja uusia ideoita, vaan saattavat jyystää
vajavaisessa mielessään miten saisi kattilaan vettä siirrettyä hanasta ja mitä sille sitten pitäisi tehdä.
Nepsyjä