Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tiedätte vanhoillislestadiolaisista?

Vierailija
03.02.2021 |

Mitä he esim eivät saa harrastaa/ heiltä on kiellettyä valtaväestöön nähden, tai mikä on heidän näkemyksensä, että kuka pelastuu?

Kommentit (225)

Vierailija
181/225 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asioiden kaunistelu, kiertely, valkoiset valheet. Ette te saa niitä vl-yhteisön mustia puolia peitettyä, vaikka kuinka vedätte kultaista maalia päälle.

Eikö saarnamiehet muutenkin ole kieltäneet tulemasta tänne palstalle, sillä sehän heikentää elävää uskoa? Näin ainakin ennen saarnattiin.

Vierailija
182/225 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän paljon. Kaikki kiva kielletty. Oppiensa mukaan he menevät taivaaseen, muut helvettiin. T. Ex-Lesta

Miten ihmeessä lestadiolainen pappi voi kastaa ei lestadiolaisen ev.lut. lapsen?

Kuuluvat samaan kirkkoon.

Voiko ei vl ev.lut pappi kastaa vl lapsen?

Uskonopillisesti se on ihan ok. Kirkon sakramentti on pätevä. Myös ehtoollisen voi ottaa ev lut papilta, ev lut pappi voi vihkiä avioliittoon tai siunata hautaan. Myös nainen.

Moni haluaa käyttää tuttua pappia ihan monestakin syystä. Ei tule kiusallisia tilanteita papillekaan ja on "kotoisampi" tunnelma. 

Todellinen syy on se, että pidätte ei-lestadiolaista pappia "epäuskoisena" eli vääräuskoisena, eli helvetinmatkalaisena. Tätä kaunistellaan ulkopuolisille.

T. Ex vl

No niin. Väitinkö jotain muuta? Ihan yhtä lailla naispappi voisi tulla kotiin kastamaan vauvan, mutta miltä hänestä tuntuisi, kun hän tajuaisi olevansa keskellä vl:ien tapahtumaa? Sitä tarkoitin kiusallisella tilanteella. Lisäksi tilaisuudessa halutaan yleensä pitää seurapuhe, kuten tiedät, ja sitä varten pitäisi sitten olla toinenkin seremoniamestari paikalla. 

Tiedän vl-perheen, jossa naispappi kävi kastamassa lapsen kotona. Ei tilanteessa kyllä mitään kiusallista ollut, ihan tavallinen kastetilaisuus. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/225 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monesti unohtuu se, että tuulikaapissa käy kulku sekä sisään että ulos. Sisään tulee täysin maailmassa kasvaneita ihmisiä Suomesta ja ulkomailta ja myös ex-vl:iä, jotka palaavat ihan omasta aloitteestaan, pakottamatta. Nämä ihmiset ovat nähneet muuta elämää ja silti vl-usko kelpaa ja asioista kieltäytyminen ja yleiseksi sylkykupiksi ryhtyminen. Siksi, että kokee saamansa uskon niin arvokkaaksi.

Ei tuo siltikään vastaa siihen kysymykseen, että saavatko kaikki maailman ihmiset eläessään vuorollaan sen etsikkoajan.

Kyllä raamatussa kerrotaan etsikkoajoista, esim Jobin kirjan luvussa 33:

28. hän pelasti minun sieluni joutumasta hautaan, ja minun henkeni saa iloiten katsella valkeutta'.

29. Katso, kaiken tämän tekee Jumala kahdesti ja kolmastikin ihmiselle,

30. palauttaakseen hänen sielunsa haudasta ja antaakseen elämän valkeuden hänelle loistaa.

Voitko perustella, että miksi esimerkiksi Afrikassa syntynyt joutuu helvettiin, koska ei ole koskaan kuullut vanhoillislestadiolaisuudesta? Ei ole radiota tmv mistä saarnapuheita voisi kuunnella. Älä perustele sillä, että hänen etsikkoaikansa on mennyt. Se on tyypillistä vl-retoriikkaa ja ei vastaa yhtään mihinkään.

En usko, että joutuu helvettiin. Pakana ei voi joutua helvettiin. Voi joutua ikuiseen eroon Jumalasta, mutta ei saa rangaistusta. 

Et puhu nyt yhteisön äänellä, omilla kasvoillasi et voisi puhua noin. Saarnoissa aina painotetaan, että yhteisön ulkopuolella ei ole pelastusta. Jokaista yhteisön ulkopuolella olijaa odottaa itku ja hammasten kiristys, ikuinen kadotus helvettiin.

Ei kyllä painoteta. Ja sinä itsekin käytät sanoja kadotus ja helvetti. Pelastusta ei ole, mutta ei ole rangaistustakaan, jos ei ole tehnyt mitään. 

Rakas ystävä. Miksi valehtelet? Minä olen istunut rauhanyhdistyksen seuroissa ikävuodet 0 - 28, parhaimmillaan 3 kertaa viikossa. On aivan selvää, että vl opetuksen mukaan kaikki muut paitsi he, (+kuolleet pikkulapset ja kehitysvammaiset) joutuu ikuiseen kadotukseen. Vaihtoehdot on taivas ja helvetti. Tämän tietää jokainen nykyinen tai ex VL, mutta mikä siinä on että te ette kehtaa sitä ulospäin sanoa, vaan venkoilette ja kaunistelette ja kikkailette termeillä ja sanoilla niin että ette jää tuosta väärästä opistanne kiinni?

Se on kyllä näin että tässä uskossa on vain nämä vaihtoehdot. Itse en tiedä edes mikä olen (haluan kyllä olla vl koska en saa rauhaa muualtakaan mutta tuskin olen oikeassa tilassa). Olen kasvanut vl uskossa ja nuorena lähtenyt ja palannut ja lähtenyt ja palannut vieläkin.. En vain pysty tätä erottelua hyväksymään tai ajattelen, että ei ole tehtäväni tuomita ketään ihmistä. En tiedä ajatteleeko kukaan vl usk näin? Eikö se ole hyvin ristiriitaista, kun eikö raamatun mukaan ole niin, että ihminen ei voi tuomita ketään, vain Jumala yksin tietää. Luin joskus jostain jonkun vl henkilön kirjoituksen, jossa kirjoitti että ympäri maailmaa ihminen voi kuitenkin olla oikeassa sydämen uskossa vaikka ei olisi koskaan kuullutkaan vl sanaa.

Olet rehellinen, minä ajattelen että se on raamatun mukaista elämää.

Tuo rauhan tunne on todella vaikea asia. Olen itse ex-vl, löysin rauhan ja äärettömän vapauden yhteisön ulkopuolelta. Mutta tiedän monia, jotka palaavat yhä uudelleen, koska maailma on heille ahdistava ja vl-yhteisö on rauha, turva, tuttuus. Ihmisen mieli on mielenkiintoinen. Harva löytäisi vanhoillislestadiolaisuudesta rauhaa, jollei olisi pienestä lapsesta opetettu siihen uskoon.

Vierailija
184/225 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen verran riittävästi, etten tunne vetoa heidänkään uskontokuntaansa, vaikka hyväksyn kyllä kaikki maailman uskonnot varmuuden vuoksi, koska en tiedä, onko joku niistä sittenkin oikeassa?

Vierailija
185/225 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monesti unohtuu se, että tuulikaapissa käy kulku sekä sisään että ulos. Sisään tulee täysin maailmassa kasvaneita ihmisiä Suomesta ja ulkomailta ja myös ex-vl:iä, jotka palaavat ihan omasta aloitteestaan, pakottamatta. Nämä ihmiset ovat nähneet muuta elämää ja silti vl-usko kelpaa ja asioista kieltäytyminen ja yleiseksi sylkykupiksi ryhtyminen. Siksi, että kokee saamansa uskon niin arvokkaaksi.

Ei tuo siltikään vastaa siihen kysymykseen, että saavatko kaikki maailman ihmiset eläessään vuorollaan sen etsikkoajan.

28. hän pelasti minun sieluni joutumasta hautaan, ja minun henkeni saa iloiten katsella valkeutta'.

30. palauttaakseen hänen sielunsa haudasta ja antaakseen elämän valkeuden hänelle loistaa.

Voitko perustella, että miksi esimerkiksi Afrikassa syntynyt joutuu helvettiin, koska ei ole koskaan kuullut vanhoillislestadiolaisuudesta? Ei ole radiota tmv mistä saarnapuheita voisi kuunnella. Älä perustele sillä, että hänen etsikkoaikansa on mennyt. Se on tyypillistä vl-retoriikkaa ja ei vastaa yhtään mihinkään.

En usko, että joutuu helvettiin. Pakana ei voi joutua helvettiin. Voi joutua ikuiseen eroon Jumalasta, mutta ei saa rangaistusta. 

Et puhu nyt yhteisön äänellä, omilla kasvoillasi et voisi puhua noin. Saarnoissa aina painotetaan, että yhteisön ulkopuolella ei ole pelastusta. Jokaista yhteisön ulkopuolella olijaa odottaa itku ja hammasten kiristys, ikuinen kadotus helvettiin.

Ei kyllä painoteta. Ja sinä itsekin käytät sanoja kadotus ja helvetti. Pelastusta ei ole, mutta ei ole rangaistustakaan, jos ei ole tehnyt mitään. 

Rakas ystävä. Miksi valehtelet? Minä olen istunut rauhanyhdistyksen seuroissa ikävuodet 0 - 28, parhaimmillaan 3 kertaa viikossa. On aivan selvää, että vl opetuksen mukaan kaikki muut paitsi he, (+kuolleet pikkulapset ja kehitysvammaiset) joutuu ikuiseen kadotukseen. Vaihtoehdot on taivas ja helvetti. Tämän tietää jokainen nykyinen tai ex VL, mutta mikä siinä on että te ette kehtaa sitä ulospäin sanoa, vaan venkoilette ja kaunistelette ja kikkailette termeillä ja sanoilla niin että ette jää tuosta väärästä opistanne kiinni?

Se on kyllä näin että tässä uskossa on vain nämä vaihtoehdot. Itse en tiedä edes mikä olen (haluan kyllä olla vl koska en saa rauhaa muualtakaan mutta tuskin olen oikeassa tilassa). Olen kasvanut vl uskossa ja nuorena lähtenyt ja palannut ja lähtenyt ja palannut vieläkin.. En vain pysty tätä erottelua hyväksymään tai ajattelen, että ei ole tehtäväni tuomita ketään ihmistä. En tiedä ajatteleeko kukaan vl usk näin? Eikö se ole hyvin ristiriitaista, kun eikö raamatun mukaan ole niin, että ihminen ei voi tuomita ketään, vain Jumala yksin tietää. Luin joskus jostain jonkun vl henkilön kirjoituksen, jossa kirjoitti että ympäri maailmaa ihminen voi kuitenkin olla oikeassa sydämen uskossa vaikka ei olisi koskaan kuullutkaan vl sanaa.

Kiitos rehellisyydestäsi! Minä lähdin liikkeestä, koska Raamatun mukaan jokainen Jeesukseen uskova pelastuu (Joh 3:16 ja monet muut kohdat) ja rupesin siksi pitämään lestadiolaisten opetusta harhaoppina. Minun oli helppo lähteä, kun oli ystäviä muuallakin ja löysin nopeasti tien muiden kristittyjen luokse. sain uuden hengellisen kodin, jossa oikeasti vallitsee armo ja totuus. Ymmärrän, ettei lähtö ole kaikille yhtä helppo! Voi olla paljon menetettävää ja monesti voi olla henkisesti helpompi vaan jäädä. Tuossa taivas/helvetti pohdinnassa, minua aikoinaan auttoi Joh 10:16. "Minulla on myös muita lampaita, jotka eivät ole tästä lammastarhasta" jne.

Vierailija
186/225 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos rehellisyydestäsi! Minä lähdin liikkeestä, koska Raamatun mukaan jokainen Jeesukseen uskova pelastuu (Joh 3:16 ja monet muut kohdat) ja rupesin siksi pitämään lestadiolaisten opetusta harhaoppina. Minun oli helppo lähteä, kun oli ystäviä muuallakin ja löysin nopeasti tien muiden kristittyjen luokse. sain uuden hengellisen kodin, jossa oikeasti vallitsee armo ja totuus. Ymmärrän, ettei lähtö ole kaikille yhtä helppo! Voi olla paljon menetettävää ja monesti voi olla henkisesti helpompi vaan jäädä. Tuossa taivas/helvetti pohdinnassa, minua aikoinaan auttoi Joh 10:16. "Minulla on myös muita lampaita, jotka eivät ole tästä lammastarhasta" jne.

Ole hyvä vain:). Ehkä se joku vl kirjoittaja tosiaan viittasi tuohon Joh: 10:16.

Mutta itse olen tosi pelokas ottmaan mitään kantaa, alkoi tämäkin jo vaivata että en nyt ainakaan ketään eksytä omilla puheillani. Niin syvästi vaikeita asioita. Olen vielä niin yksinäinenkin, en pysty tietyistä syistä olemaan kanssakäymisissä vl porukan kanssa, enkä ole jäsen.

Vierailija
187/225 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ole hyvä vain:). Ehkä se joku vl kirjoittaja tosiaan viittasi tuohon Joh: 10:16.

Mutta itse olen tosi pelokas ottmaan mitään kantaa, alkoi tämäkin jo vaivata että en nyt ainakaan ketään eksytä omilla puheillani. Niin syvästi vaikeita asioita. Olen vielä niin yksinäinenkin, en pysty tietyistä syistä olemaan kanssakäymisissä vl porukan kanssa, enkä ole jäsen.

Kyllä, vaikeita asioita ne on. Se elämäntavan ja opin verkko on niin tiivis, että siitä käsin on vaikea nähdä, mikä on oikeasti totta ja oikein. Kunpa löytäisit hengellisen kodin, jossa ei tarvisi yksinäinenkään olla. Rohkaisen lukemaan uutta testamenttia, ja löytyisikö vaikka paikallisesta EV.lut. seurakunnasta joku ryhmä jonka kanssa voisi kokoontua. Paljon on sellaisiakin naisten/miesten ryhmiä, joista ei ilmoiteta lehdessä mutta papilta kysymällä voi saada yhteystietoja.

Vierailija
188/225 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään lestadiolaiset tekevät paljon enemmän lähetystyötä kuin esimerkiksi 10-20 vuotta sitten. Nykyään seurakuntia on Pakistania myöten, Afrikassa useissa maissa, Ecuadorissa jne.

Koen itse entisenä lestana, että lestadiolaisuus on hyvää uskoa silloin kun lähetys on tuore ja usko leviää herätyksenä, eikä kasvatustapana perinneliikkeenä kuten Suomessa nykyään. Täällä on takerruttu liian tiukasti kaiken maailman lillukanvarsiin sääntöinä ja autuuden ehtoina. Uskosta on tullut liikaa vaatimuksia ja sääntöviidakkoa. Toki ymmärrän, että moni kokee aitoa iloa uskostaan täälläkin.

Vierailija
189/225 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on ihan spontaani kysymys vanhoillislestadiolaisille. Oletko koskaan ollut ihastunut johonkin ihmiseen, joka ei kuulu vl-liikkeeseen? Tai jopa rakastunut, ja olette kipuilleet tilanteen kanssa.

Vierailija
190/225 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asioiden kaunistelu, kiertely, valkoiset valheet. Ette te saa niitä vl-yhteisön mustia puolia peitettyä, vaikka kuinka vedätte kultaista maalia päälle.

Eikö saarnamiehet muutenkin ole kieltäneet tulemasta tänne palstalle, sillä sehän heikentää elävää uskoa? Näin ainakin ennen saarnattiin.

Tälläkin palstalla on hyvä oikoa vääriä käsityksiä ja urbaanilegendoja koskien vl-liikettä.

Vierailija
191/225 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on ihan spontaani kysymys vanhoillislestadiolaisille. Oletko koskaan ollut ihastunut johonkin ihmiseen, joka ei kuulu vl-liikkeeseen? Tai jopa rakastunut, ja olette kipuilleet tilanteen kanssa.

En ole nykyisin vl, mutta entinen kylläkin. Ei rakkaus näe rajoja. Minua asiasta puhuteltiin, koska "epäuskoisen" kanssa ei ole sopivaa seurustella. Täysin kiellettyä se ei ole, mutta etenkin vanhempi sukupolvi näkee sen epäuskon merkkinä. Eli ala seurustelemaan liikkeen ulkopuolella olevan kanssa, olet nopeaa suurimman osan silmissä uskoton ihminen itsekin.

Vierailija
192/225 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, monet asiat ovat näennäisesti sallittuja, mutta niitä ei suositella lestadiolaiselle uskovaiselle. Käytännössä hinta noiden "sääntöjen" rikkomisesta voi olla aika kovakin, kuten epäuskovaisen puolison ottamisessakin. Ei riitä, jos puoliso on kristitty luterilainen, hellari tms. Vaan pitäisi olla myös vanhoillislestadiolainen.

Vierailija
193/225 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs jo edesmennyt sukulainen oli vl. Lapsena olin pari kertaa seuroissa ja muistan vieläkin hillittömän ulinan, kun ihmiset itkivät ja huusivat 'syntien anteeksisaamista' ja kaulailivat toisiaan. Oli jotenkin järkyttävää.

Vierailija
194/225 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sunnuntain äärimmäinen pyhittäminen lepopäiväksi on myös vl-liikkeessä varsin omaperäinen tapa. Lepopäivä ei koske vain ansiotyötä, vaan esim kaikenlainen siivoaminen, leipominen tms on myös kielletty. Äärikatsomuksessa jopa myös perus vapaa-ajan harrastukset on hyvä jättää muille päiville ja pitää niistäkin vapaata sunnuntaisin.

Vierailija
195/225 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eräs jo edesmennyt sukulainen oli vl. Lapsena olin pari kertaa seuroissa ja muistan vieläkin hillittömän ulinan, kun ihmiset itkivät ja huusivat 'syntien anteeksisaamista' ja kaulailivat toisiaan. Oli jotenkin järkyttävää.

Syntinen ei ymmärrä sitä vapautuksen tunnetta. Sielunvihollisen ote ihmisistä on vahva 😑 Kun jaksaa uskossa kilvoitella, niin lopussa palkintokin on suuri 🙋‍♀️

Vierailija
196/225 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sunnuntain äärimmäinen pyhittäminen lepopäiväksi on myös vl-liikkeessä varsin omaperäinen tapa. Lepopäivä ei koske vain ansiotyötä, vaan esim kaikenlainen siivoaminen, leipominen tms on myös kielletty. Äärikatsomuksessa jopa myös perus vapaa-ajan harrastukset on hyvä jättää muille päiville ja pitää niistäkin vapaata sunnuntaisin.

Saakohan tänään kirjoittaa tänne, kun on lepopäivä?

Vierailija
197/225 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmeessä lestadiolainen pappi voi kastaa ei lestadiolaisen ev.lut. lapsen?

MIksei voisi?

- minut on kastanut lestakirkkoherra 1970 -luvulla

Vierailija
198/225 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä.

Vierailija
199/225 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän perheessä myös kutominen ei kuulunut sunnuntaille. Joskus lauantaisin klo 23.58 laskettiin, että vielä 2 min aikaa kutoa :D

-Ex-vl

Vierailija
200/225 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, meillä ei saanut esimerkiksi tehdä kuin pakollisia töitä (maatilalla ei saanut mennä peltotöitä tekemään, sai ruokkia vain eläimet) sunnuntaisin. Lisäksi ei saanut esim. mennä kalastamaan tai metsästämään, vaikka olisi kokenut sen rentouttavana "lepona". Sunnuntaisin ei saanut esimerkiksi leipoa myöskään. Jos joku asia meni sunnuntaina pieleen, todettiin ettei sunnuntaityöllä ole siunausta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kolme