Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen alkoholisti ja join taas toissapäivänä ja eilen

Vierailija
03.02.2021 |

Nyt olo on aivan karmea, enkä muista eilisestä oikeastaan mitään. Olen kuitenkin tavannut ihmisiä, puhunut puhelimessa ja ollut verkkoluennollakin. Hävettää aivan älyttömän paljon! Mahaani sattuu todella paljon. Ehkä maksa on liian kovilla.

Nyt on laitettava taas korkki kiinni ja koitettava löytää elämään jotain sisältöä. Olen 43-vuotias nainen ja työtön. Opiskelen uutta alaa.

Alkoholismi on aivan kauhea riippuvuus. Kun juomishimo iskee, sitä vastaan on todella vaikea taistella. AA:n kokouksissa olen käynyt, viime aikoina ZOOMin kautta. AA:n ohjelma sinänsä ei tunnu toimivan minulle, sillä en ole keksinyt, mikä "korkein voima" on sellainen, johon voin uskoa.

Ymmärrän, että ulkopuolisen silmissä olen vain säälittävä ja itsekäs. Niin varmasti olenkin, mutta olen myös ihminen, joka haluaisi elää normaalia elämää.

Minun kaltaisteni takia siellä kaupoissa on aikarajat alkoholin myynnille. Emme pääse ostamaan kaljaa enää yhdeksän jälkeen, vaikka kotivarastot olisivat jo tyhjät. Joskus olen ostanut sitten ykkösolutta ja lipittänyt sitä, kunnes onnistun nukahtamaan.

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilitän vielä:

Keskivartaloni on todella turvoksissa ja kasvojeni iho punoittaa rumasti. Saa nähdä, saanko itseni parempaan kuntoon vai jäänkö tällaiseksi. Laskut ovat maksamatta ja sekin ahdistaa valtavasti.

Toivon, että nuorille kerrotaan alkoholismista kouluissa asiallisesti. Että jos huomaa, että juo liikaa, eikä kykene lopettamaan juomista, silloin kannattaa mahdollisimman nuorena lopettaa päihteiden käyttö kokonaan. Muuten ne vievät elämäsi. Itsellänikin juominen oli liiallista jo alaikäisenä. Jos olisin silloin saanut tiedot, jotka minulla on alkoholismista nyt, olisin voinut estää monet tragediat ja terveyteni.

Mutta ei auta muuta kuin olla tänään juomatta. Ja sitten tehdä sama päätös päivä kerrallaan.

Vierailija
2/32 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut vain valittaa, kun ei ole viinejä ruokakaupoissa. Tai kun työpaikan juhlat ovat alkoholittomia. Eivät tajua, että meillä on puoli miljoonaa ihmistä, joille alkoholi on valtava ongelma. Tuttavani lapsi kuoli alkoholin takia kymmenen vuotta sitten. Niin turha kuolema. Äiti ei siitä toipunut koskaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on perheessä paaaljon alkoholismia. Itsekin olen selkeästi riskiryhmää. Jokin suojaava elementti minulla kuitenkin on, koska viinahammasta alkaa kolottamaan oikeastaan vain kerran viikossa ja krapulani ovat kamalia. Kuitenkin on niin, että ollessani vaikka kaupungilla syömässä, en pysty lopettamaan juomista syömisen jälkeen. Ellei sitten ole huono vointi tai muuta.

Vierailija
4/32 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpsis. Ryypiskely se on mukavaa puuhaa.

Vierailija
5/32 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juotko niin paljon kun juomista riittää vai osaatko säädellä? On tämä korona-aika ja etätyöskentely monella lisännyt juomista. Itsekin tulee viikollakin otettua miehen kanssa, muka sivistyneesti ruuan kanssa viiniä. Mutta kun vkloppunakin sitten yleensä molempina päivinä vähän enemmän, niin morkkis jo tuosta.. Mutta eipä ole elämässä paljoa iloja näinä aikoina, nousuhumalassa edes hetken hyvä olla.

Vierailija
6/32 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neljän kympin jälkeen krapuloissa pahinta on moraalinen ahdistus. Onneksi nuoriso ei nykyään enää juo niin paljon kuin me 90-luvun nuoret. Mutta muut huumeet ovatkin sitten aiempaa suositumpia.

Vierailija
7/32 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et lopeta juopottelua niin juopottelu lopettaa sinut.

Maksa sanoo poks vain yhden kerran.

Vierailija
8/32 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juotko niin paljon kun juomista riittää vai osaatko säädellä? On tämä korona-aika ja etätyöskentely monella lisännyt juomista. Itsekin tulee viikollakin otettua miehen kanssa, muka sivistyneesti ruuan kanssa viiniä. Mutta kun vkloppunakin sitten yleensä molempina päivinä vähän enemmän, niin morkkis jo tuosta.. Mutta eipä ole elämässä paljoa iloja näinä aikoina, nousuhumalassa edes hetken hyvä olla.

Minä juon niin kauan kuin jostain vain juomista saan. Voin juoda 12 olutta tai vaikka kaksi pulloa viiniä ja vielä vaan täytyisi juoda lisää. Tissuttelusta se aikanaan alkoi. Nykyään en edes ala juomaan, jos on vain six pack olutta. Tiedän, ettei se minulle riitä ja juomishimo on niiden jälkeen niin suuri, että teen mitä tahansa, jotta saan lisää juotavaa.

-Aloittaja-alkkis

Vierailija
9/32 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös alkoholisti (32v nainen) ja mielestäni nämä myyntirajoitukset vaan pahentavat asiaa.

1) on pakko ostaa liian paljon viinaa kotiin kun tietää ettei kohta enää pysty - juot liikaa

2) delikkaa pukkaa mutta et saa loiventaa koska kello sanoo ei. -harhat, kouristukset ja sairaalaan

Jotenkin ap:n kirjoituksista saan kuvan ettei hän ole oikea alkoholisti. Onko ap kokenut sen ettei pysty kävelemään portaita alas, ettei nesteet pysy sisällä 24 tuntiin eikä pysty nousemaan sängystä 50 tuntiin?

Vierailija
10/32 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä juon niin kauan kuin jostain vain juomista saan. Voin juoda 12 olutta tai vaikka kaksi pulloa viiniä ja vielä vaan täytyisi juoda lisää. Tissuttelusta se aikanaan alkoi. Nykyään en edes ala juomaan, jos on vain six pack olutta. Tiedän, ettei se minulle riitä ja juomishimo on niiden jälkeen niin suuri, että teen mitä tahansa, jotta saan lisää juotavaa.

-Aloittaja-alkkis

...Vai että pystyt juomaan 12 olutta... :D Sellainen asiantunteva alkkis meillä tänään.

Vierailija
11/32 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maha on nyt niin kipeä, että maksa on varmasti aivan pilalla. Kipu säteilee selänkin puolelle. Juon nyt vain vettä ja koitan koota itseäni. Tämä tunne on niin kauhea, etten voi ymmärtää, miksi jatkan juomista. Mutta ihanaa, ettei tänään tarvitse juoda!

-Aloittaja-alkkis

Vierailija
12/32 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Aloittaja-alkkis

...Vai että pystyt juomaan 12 olutta... :D Sellainen asiantunteva alkkis meillä tänään.

Mitä vikaa tuossa oli? Sekään ei minulle riitä, vaan juotavaa on saatava lisää. Kerron vain kokemuksistani. Oletko sitä mieltä, että en ole alkkis, jos en juo viittä kossupulloa joka päivä? Kirkkaita en osta enää ollenkaan, sillä niiden kanssa olen päätynyt todella vaarallisiin tilanteisiin. Hengenlähtö on ollut lähellä.

-Aloittaja-alkkis

Vierailija
13/32 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Aloittaja-alkkis

Mitä vikaa tuossa oli? Sekään ei minulle riitä, vaan juotavaa on saatava lisää. Kerron vain kokemuksistani. Oletko sitä mieltä, että en ole alkkis, jos en juo viittä kossupulloa joka päivä? Kirkkaita en osta enää ollenkaan, sillä niiden kanssa olen päätynyt todella vaarallisiin tilanteisiin. Hengenlähtö on ollut lähellä.

-Aloittaja-alkkis

Voihan sitä kokea olevansa alkkis vaikka joisi vain 2 lonkeroa päivässä ja kokisi siitä ahdistusta. :) En vähättele kokemuksiasi.

Vierailija
14/32 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, tsemppiä lopettamiseen, nyt ainakin tuntuisi olevan motivaatiota. Kannattaa käydä ruokakaupassa vasta iltayhdeksän jälkeen.

Vierailija
15/32 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen myös alkoholisti (32v nainen) ja mielestäni nämä myyntirajoitukset vaan pahentavat asiaa.

1) on pakko ostaa liian paljon viinaa kotiin kun tietää ettei kohta enää pysty - juot liikaa

2) delikkaa pukkaa mutta et saa loiventaa koska kello sanoo ei. -harhat, kouristukset ja sairaalaan

Jotenkin ap:n kirjoituksista saan kuvan ettei hän ole oikea alkoholisti. Onko ap kokenut sen ettei pysty kävelemään portaita alas, ettei nesteet pysy sisällä 24 tuntiin eikä pysty nousemaan sängystä 50 tuntiin?

Kyllä, olen alkkis. Ilmeisesti sinun kohdallasi tilanne on vielä pahempi kuin omani. Tsemppiä sinulle! Minulle omakin tilanteeni on aivan kauhea. Juomisen takia on mennyt monta työpaikkaa, ajokortti, parisuhteita, lapsi otettiin huostaan. Loiventavaksi haen ykkösolutta, jos muuta en saa. Ei alkoholinkäyttöni ole mielestäni millään tavalla normaalia. Olen alkoholiriippuvainen ja sen takia minusta on tullut yhteiskunnassa täysin hyödytön ja olen aiheuttanut lapselleni kauheaa surua ja pelkoa. Elämänhaluni on usein kateissa.

AA:ssa olen kuullut kyllä paljon hurjempia juttuja kuin oma elämäni. Mutta monen ei-alkoholistin silmissä minunkin alkoholismini on aivan kauheaa ja vaarallista. Eli ei kannata vähätellä toisen juomista, varsinkin, jos tietää itse mitä alkoholismi on.

Vierailija
16/32 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maha on nyt niin kipeä, että maksa on varmasti aivan pilalla. Kipu säteilee selänkin puolelle. Juon nyt vain vettä ja koitan koota itseäni. Tämä tunne on niin kauhea, etten voi ymmärtää, miksi jatkan juomista. Mutta ihanaa, ettei tänään tarvitse juoda!

-Aloittaja-alkkis

A-klinikan kautta katkolle ja sitten jatkohoitoon.

Vierailija
17/32 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Aloittaja-alkkis

Haimatulehduskin voi oireilla näin.  Sairaalareissu edessä jos niin on, sen verran vaarallinen tauti on kyseessä. 

Vierailija
18/32 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, tsemppiä lopettamiseen, nyt ainakin tuntuisi olevan motivaatiota. Kannattaa käydä ruokakaupassa vasta iltayhdeksän jälkeen.

Näin se on tehtävä. Vaikka tämän mahakivun kanssa en varmaan mene kauppaan ollenkaan. Mieleeni tuli ajatus, että jos raitistun nyt, saan elää tällä planeetalla pidempään. Tällainen perusasia on unohtunut minulta kokonaan. Nuorempana suorastaan ihailin päihteitä. Nyt tunnen alkoholia kohtaan vain pelkoa. Juova minäni on aivan hirveä tyyppi: inttää ja itkee, aloittaa riitoja ja pettää, rikkoo ja hävittää kaiken. Hyi hitto, miten kauhea olen! Normaalissa kunnossa olen herkkä, empaattinen ja jopa älykäs.

Liian pitkään elättelin mielikuvia sivistyneestä viinin juomisesta. Humalassa olen inhottava ja vaarallinen ihminen. Inhoan itseäni ja heikkouttani.

-Aloittaja-alkkis

Vierailija
19/32 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpsis, kannattaa siirtyä kirkkaisiin. Pari pulloa jallua päivässä on hyvä setti. Pari-kolme päivää putkeen ja sitten breikki kunnes taas maistuu.

Viina tykkää kun sitä juodaan.

Vierailija
20/32 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Aloittaja-alkkis

-Aloittaja-alkkis

Voihan sitä kokea olevansa alkkis vaikka joisi vain 2 lonkeroa päivässä ja kokisi siitä ahdistusta. :) En vähättele kokemuksiasi.

Voi olla alkkis, vaikkei joisi alkoholia ollenkaan. Kyse on juomishimosta. Alkkikselle juomisen himo on lähes mahdoton pitää poissa. Jos raitistuu, voi olla juomatta. Mutta silloin tietää jo, että ne kaksi lonkeroa johtavat ryyppyputkeen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä neljä