Muistellaan Tiimaria
Tiimarissa tuli käytyä usein. Vihkot, kynät yms. tuli aina ostettua sieltä. Lapsena saatoimme viettää pitkät ajat valitsemassa tarra-arkkeja niistä rullista, joita Tiimarissa oli. Mutta oli siellä aivan outoa krääsääkin. Omituisia posliinihahmoja ja rumia astioita. Mutta sitten Tiimari koitti alkaa myymään "tasokkaampia" tavaroita ja hinnat nousivat. Lopulta koko firma meni konkurssiin.
Mitä outoja esineitä muistatte nähneenne alkuaikojen Tiimareissa?
Kommentit (370)
Vierailija kirjoitti:
Oi tiimari! Jyväskyläläisiä jos on palstalla (tarpeeksi vanhoja) niin muistanette VANHAN tiimarin, tunnelmallinen pieni ”loukko”, kolmessa kerroksessa (ja yksi välikerros välissä). Ylin kerros oli posliiniesineitä ja astioita, katutasossa kynttilät ja rihkamat, välitaso alapuolella oli paperitavaraa ja kellarissa oli divari, eli siis käytettyjä lehtiä ja harlekiinikirjoja. Mahtavuutta!
Juuri siinä ”paperiosastolla” oli noita huopapintaisia tarroj, isot rullat ja niistä repäistiin aina pieni arkki, maksoi markan.
Ihania paperikkoja (nykyteinit: nämä olivat ns kirjeenvaihtopakkauksia missä kirjepaperi, kuori, ja kynäkin joskus mukana samassa), tuoksukyniä ja tuoksukumeja.
Tuoksukumeja keräiltiin ja vaihdeltiin kasarilla, ja tiimarissa oli mm mansikanhajuisia kumeja myynnissä.Tuolla oli upea tunnelma, vanha kivitalo, portaita, ahtaat tilat, ”paperikaupan tuoksu”. Olen pari kertaa nähnyt unta tuosta ja muistin unessa kaikki yksityiskohdat. Kunpa näkisin vielä tuon edes unessa! Paras paikka ikinä.
T. 46v täti
Niiden pyyhekumihyllyjen edessä tuli vietettyä hetki jos toinenkin. Serkun kanssa mentiin aina kun koulu alkoi, ja siellä todellakin meni aikaa kun valitsi mihin rahansa laittoi. Itse olen vieläkin vähän vihkohullu, on erilaisi muistivihkoja hyllyllinen. Ja kyllä, juuri se kolmen kerroksen taika oli ihana.
Vierailija kirjoitti:
Asuin ruotsissa kun sinne ei niin suuren kotikaupungin ostarille ilmestyi yhtäkkiä tiimari. Olikohan tässä yksi osasyy konkurssille, lähdetään maailmanvalloitukselle vaikka rahkeet eivät siihen riitä, kaikki pitäisi saada liian nopeasti.
Todennäköisesti nimenomaan se liian nopea laajeneminen vei konkurssiin.
Kun muistelen Tiimaria, muistan vuodet kun lapset olivat pieniä ja käytiin kaikki innoissaan siellä. Aina ennen joulua ja pääsiäistä käytiin ostaamassa askartelutarvikkeita. Suunniteltiin ja tehtiin kortit itse. Minulla muistot Tiimarista liittyvät vuosiin, kun lapset olivat pieniä. Ihania muistoja.
Vierailija kirjoitti:
Tiimari? Eihän sellaista ole ollut vuosikausiin. Eläkeläisethän sen muistaa. Nykyään on Tokmanni, se on melko samanlainen.
Tokmanni? Ei mitään samaa.
Oi, muistan kuinka ostin sellaisen pörrökynän jossa oli jousen päässä iso kimalteleva sydän. Lisäksi Disney-prinsessa penaalin ja -päiväkirjan. Sekin oli pörröinen. Maksoivat yhteensä 14e.
Ostin ala-asteella vähillä rahoillani pienen nallenmuotoisen muovirasian, jossa oli sisällä nalle-pyyhekumeja. Eivät ne kumit olleet kumittamista varten, mutta olivatpahan siistejä ja söpön näköisiä.
Vierailija kirjoitti:
Oi tiimari! Jyväskyläläisiä jos on palstalla (tarpeeksi vanhoja) niin muistanette VANHAN tiimarin, tunnelmallinen pieni ”loukko”, kolmessa kerroksessa (ja yksi välikerros välissä). Ylin kerros oli posliiniesineitä ja astioita, katutasossa kynttilät ja rihkamat, välitaso alapuolella oli paperitavaraa ja kellarissa oli divari, eli siis käytettyjä lehtiä ja harlekiinikirjoja. Mahtavuutta!
Juuri siinä ”paperiosastolla” oli noita huopapintaisia tarroj, isot rullat ja niistä repäistiin aina pieni arkki, maksoi markan.
Ihania paperikkoja (nykyteinit: nämä olivat ns kirjeenvaihtopakkauksia missä kirjepaperi, kuori, ja kynäkin joskus mukana samassa), tuoksukyniä ja tuoksukumeja.
Tuoksukumeja keräiltiin ja vaihdeltiin kasarilla, ja tiimarissa oli mm mansikanhajuisia kumeja myynnissä.Tuolla oli upea tunnelma, vanha kivitalo, portaita, ahtaat tilat, ”paperikaupan tuoksu”. Olen pari kertaa nähnyt unta tuosta ja muistin unessa kaikki yksityiskohdat. Kunpa näkisin vielä tuon edes unessa! Paras paikka ikinä.
T. 46v täti
Porin Tiimarin yhteydessä oli myös divari! 🤗
Itse muistan parhaiten ihanaakin ihanammat Teinikalenterit❣
Vm.-70
Hajukumi kasarin alussa Tiimarista, siitä 3 kerroksen myymälästä.
Tiimarin tuotteet olivat pääosin huonolaatuista ja kertakäyttöistä kiinalaista krääsää ja rihkamaa. Joskus Tiimarissa oli joitain parempilaatuisia tuotteita, kun jaksoi ahkerasti etsiä. Tiimarin asiakaspalvelusta jäi mieleen, että liikkeitten myyjät olivat myös aina jotenkin stressaantuneen ja kyllästyneen oloisia.
Rullasta repäistäviä tarroja oli mm. pehmotarrat, rapinatarrat, karvatarrat tai samettitarrat, kiiltotarrat ja pesutarrat, jotka pystyi valuttamaan veden alla liimapinnan kärsimättä. Tampereen Koskikeskuksessa oli Tiimari ja myös lääkäriasema. Muistan kun lapsena jos joutui käymään lääkärissä, sain aina hakea samalla lohdutuksena noita tarroja ja muutakin pikkutavaraa. Lämmin, turvallinen muisto.
Vierailija kirjoitti:
Tiimari? Eihän sellaista ole ollut vuosikausiin. Eläkeläisethän sen muistaa. Nykyään on Tokmanni, se on melko samanlainen.
No ei siitä nyt niin kauan ole. Helsingissä ainakin oli Tuomareita vielä n. 10 vuotta sitten.
Olisi mukavaa, jos näistä muistelijoista voisi muodostaa porukan, joka menisi Kouvolan Tiimariin fiilistelemään vanhoja muistoja ja vertaamaan niitä nyky Tiimarin antiin!
Voi Tiimari❤️. Kun käveli sisään siellä oli aina sama tuoksu. Ostettiin sieltä paljon lapsena söpöjä pieniä eläimien muotoisia kumeja pienissä rasioissa ja vaihdeltiin kavereiden kesken välitunneilla ja leikittiin niillä. Sieltä sai myös ihania tuoksuvia tusseja ja paperia johon kirjoitin ensimmäistä päiväkirjaani. Tiimari loppui samaan aikaan kun oma lapsuuskin.
Ostin Tiimarista äidilleni kauniin kukkakoristeisen pöytäkellon äitienpäivälahjaksi joskus 80-luvulla ja kello toimii edelleen.
Joulukortteja tuli väsättyä Tiimarin tarvikkeista monena jouluna
Tiimari oli kyllä sellainen kauppa, johon pystyi aina menemään ja "katselemaan". Vaikka ei olisi mitään tarvinnutkaan. Siellä oli aina uutta ihmeteltävää, pieniä söpöjä juttuja, kyniä, tarroja ja kaikkea kivaa. Ja olin ihan aikuinen kun vaeltelin siellä. Mua vanhempia tätejäkin siellä näkyi. Ne kuivakukat olivat heidän suosiossaan.
Oliko siellä myös pieniä patsaita, mahdollisimman mauttomia ja höpsöjä?
Vierailija kirjoitti:
Muistanko väärin, mutta oliko Tiimari jo kasarilla? Koska muistelen tapetoineeni seiniä "hienoilla" postikorteilla joissa oli aina viehkon näköisiä muodikkaita naisia, korkokenkiä, panttereita, drinksuja ym. Lisäksi omistin muovisen cocktail-setin mihin kuului shaker ja martini-lasi. Molemmissa oli jokin räikeä teksti ja salamankuvia tms. En koskaan tehnyt drinksuja, kotona oltiin täysraittiita ja minä olin kiltti teini.
Eikös se ollut jo 70-luvulla. Eli vanha Tiimari oli toiminnassa 1975 vuodesta vuoteen 2014 ja nykyään ainoa uusi Tiimari on tällä hetkellä Kouvolassa.
Vierailija kirjoitti:
On Kouvolassa se uusi Tiimari ollut jo jonkun aikaa ja ei Tokmanni ole todellakaan samanlainen.
Vierailija kirjoitti:
Olisi mukavaa, jos näistä muistelijoista voisi muodostaa porukan, joka menisi Kouvolan Tiimariin fiilistelemään vanhoja muistoja ja vertaamaan niitä nyky Tiimarin antiin!
:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei siitä nyt niin kauan ole. Helsingissä ainakin oli Tuomareita vielä n. 10 vuotta sitten.
Täällä Tiimari lopetti muistaakseni vuonna 2013.
Asuin ruotsissa kun sinne ei niin suuren kotikaupungin ostarille ilmestyi yhtäkkiä tiimari. Olikohan tässä yksi osasyy konkurssille, lähdetään maailmanvalloitukselle vaikka rahkeet eivät siihen riitä, kaikki pitäisi saada liian nopeasti.