Muistellaan Tiimaria
Tiimarissa tuli käytyä usein. Vihkot, kynät yms. tuli aina ostettua sieltä. Lapsena saatoimme viettää pitkät ajat valitsemassa tarra-arkkeja niistä rullista, joita Tiimarissa oli. Mutta oli siellä aivan outoa krääsääkin. Omituisia posliinihahmoja ja rumia astioita. Mutta sitten Tiimari koitti alkaa myymään "tasokkaampia" tavaroita ja hinnat nousivat. Lopulta koko firma meni konkurssiin.
Mitä outoja esineitä muistatte nähneenne alkuaikojen Tiimareissa?
Kommentit (370)
Kyllä tuli käytyy.Ihana nyt saatiin rusta.Ihan parasta.!!!Tiimaris kävin usein tuhlasin varmaan paljooon siihen puljuun.
Leimasimia(?), eriväriset paperit, avaimenperät, pelit ja värillisiä mappeja.
Tulikohan se kaikki roina Kiinasta, vai mistä? Olisi kyllä ihana päästä hetkeksi takaisin Tiimariin tavaraa hypistelemään, päiväkausia tuli varmaan vietettyä...
Mun rakkaimmat muistot tiimarista liittyy ehkä n. ysärin puolivälin paikkeille. Kotikaupungissani tiimari oli silloin ääriään myöten täynnä kaikkea omituista kiina-tavaraa. Muistan ostaneeni sieltä mm. pinkin "tuohivirsun". Vähän sen tavarataivaan jälkeen tiimarin ilme selkiintyi ja siistiytyi ja vaikka sieltä edelleen sai kaikkea outoakin, niin olihan se huomattavasti nykyaikaisempi kuin se aikaisempi tyyli. Mutta siltikin kaipaan eniten juuri sitä sekametelisoppaa, joka ainakin lapsen silmin oli täynnä kaikkea ihanaa.
Vierailija kirjoitti:
Tulikohan se kaikki roina Kiinasta, vai mistä? Olisi kyllä ihana päästä hetkeksi takaisin Tiimariin tavaraa hypistelemään, päiväkausia tuli varmaan vietettyä...
suurin osa ainakin oli made in china, ellei jopa kaikki.
Siellä oli hirveät määrät posliiniesineitä silloin joskus 90-luvulla, 2000-luvun alussa. Eläimiä, posliininukkeja, outoja posliininaisia ja pellejä. Ne olivat myös yleensä aika halpoja. Äitini osti usein minulle jonkun posliinikoiran tai kissan sieltä, mutta tykkäsin myös ihan vain kävellä ympäriinsä ja katsella kaikkia mielestäni kauniita esineitä.
Sitten liike muutui jotenkin tylsemmäksi myöhemmin. Alkoivat myydä lähinnä toimistotarvikkeita.
mulla on vieläkin eräs tuoksuva"kumikynä" tiimarista ja hello kitty-kyniä/kumeja :D ostin nämä joskus milleniumin aikoihin kun olin yläastelainen. nostalginen muisto niiltä ajoilta, ovat siistejä ja vähän käytettyjä
80-90-lukujen vaihteessa Tiimarissa oli paljon edullista rottinkikamaa: roskakoreja, kukkaruukkuja ja tabletteja eli ruokailualustoja. Rottinki oli kai silloin uusi juttu Suomessa.
Lapsena tietysti lähinnä kiinnostivat vihkot ja kirjepaperisetit, joissa oli haaleana jokin kaunis kuva, eläimen tai kukan. Värimaailma oli vaaleanpunainen ja vaaleanliila. Muistan Tiimarista oli myös "hajukumit" eli tuoksuvat pyyhekumit.
Parikymppisenä kävin säännöllisesti Tiimarissa ostamassa kynttilöitä. Tykkäsin tummanvioleteista ja muista erikoisen värisistä kynttilöistä, ja Tiimarissa oli laaja ja edullinen kynttilävalikoima.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Mulla on vielä tallella Tiimarista ostetut puiset raidalliset kissat: 2 pientä ja 1 iso. Ja posliininen sinivalkoinen viiden litran kulho.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiimari oli ehkä siksi niin ihana, että se oli ensimmäinen kauppa joka oli tytöille/naisille. Kasarilla oli oksettavan sovinistista ja naisia halveksuttiin ja kaikki naisellinen oli typerää ja lapsellista. Siksi tiimari oli ihana, siellä sai olla rauhassa tyttö, kiinnostua tyttöjen jutuista ja se koko tila oli ”turvallinen” tyttöalue. Vaikea sanoittaa tätä asiaa, nykypäivän konteksissa ei oikein ehkä avaudu, mutta siis se oli varmaan ainoa kauppa jossa ei pitänyt nöyristellä, pienentää itseään tai pyytää anteeksi olemassaoloaan.
Mun lapsuuskoti oli väkivaltahelvetti jossa lapset sai nyrkistä, ja ehkä siksikin Tiimari oli mulle sellainen ihana turvasatama, illuusiomaailma, ja kaiken kauniin ja ihanan eldorado. (Ja nyt en tarkoita säilykemerkkiä sanalla eldorado)Noi sun kotiolot selittää miksi muistat/tunsit kasarin noin. Itse olin myös tyttö silloin enkä muista sen kummempaa sovinismia tai naisten halveksuntaa kun nykyäänkään. Silloinhan nimenomaan oli vielä se oletus että tytöt on tyttöjä ja pojat on poikia. Ja oletettiin että tottakai tytöt tykkää tyttöjen jutuista. Ei ollut vielä tätä unisex hömpötystä joka paikassa.
Vuoden epäempaattisimman kommentin palkinto menee tälle 👆🏆
Posliiniastioita, joissa oli kasvot. Siis tosi yksinkertaisia mukeja ja kuppeja, perusväreissä, joilla yksinkertainen naama.
Vierailija kirjoitti:
Tiimarissa myytiin nykyään niin arvokasta ja haluttua lomonosovin posliinia.
Eli siis näitä:
https://www.tori.fi/varsinais-suomi/Lomonosov_figuurit_79853670.htm?ca=…
Vanhempien luona on vielä yksi tuollainen. Silloinen myyntihinta on kirjoitettu pohjaan lyijykynällä 4.90. Eli 4 markkaa 90 penniä. :)
Ostin vuonna - 90 ensimmäiseen kotiimme kuoritusta pajusta valmistetun soikean korin. Pohjassa oli lyijykynällä merkitty hinta, 17,90.
Kori kulki mukana muutosta toiseen. Siinä säilytettiin leipiä ja sen paikka oli keittiön työtasolla. Perhe kasvoi ja jossain vaiheessa se oli liian pienikin. Lähes kolme vuosikymmentä tuo melko vaatimaton kori palveli tehtävässään. Heitin sen sitten viimein pois, kun avieron myötä muutin ensimmäiseen ikiomaan kotiin.
Pienessä lapsuuden kotikunnassanikin oli Tiimari, kaikenlaista pientä ihanaa siellä oli ja muistelen hämärästi, että sielläkin olisi jossain vaiheessa ollut irtokarkkeja. Minulla on edelleen Tiimarista ostetut kaitaliina ja vihreä lasimaljakko.
Teippirullat. Yhtäkään kunnollista teippisiivua ei irronnut rullista. Ostin pakkauksen, jossa oli useampi rulla ja teippien liima oli sulanut liisteriksi joten paskaa oli.
Vierailija kirjoitti:
Tiimari ja Anttila, kaipaan !
Ja Kodin ykkönen. Tulkaa pliis takaisin!
Vierailija kirjoitti:
Ihmeellistä sinänsä, että se edes konkkaan meni? Kyllä tänne Tiimarin kokoinen aukko jäi.
Todellakin! Mulla on hirvee ikävä Tiimaria. Eikä mikään Tiger kyllä korvaa sitä ollenkaan. Muutaman kerran käyny Tigerissä. Ei oo kyllä yhtään samanlainen kauppa.
Meillä oli Tiimari ihan naapurirakennuksessa. Siellä oli ihana käydä vaikka ekstempore tai vaunulenkin yhteydessä ennenkuin meni kotiin. Siellä oli kaikkee ihanaa.
Samassa rakennuksessa oli Valintatalo vieressä ja kukkakauppa. Ensin lähti Valintatalo, sitten kukkakauppa ja viimeiseksi Tiimari. Lopulta koko rakennus purettiin, eikä uutta rakennusta oo tullu tilalle, pelkkä tyhjä autio alue.
Nyt kun meillä on toinen lapsi, kohta parivuotias, harmittaa suunnattomasti, kun häneltä jää sama kokematta kun isoveljeltään aikoinaan kun pyörittiin Tiimarissa ja katseltiin ja osteltiin kaikkia ihania kumeja ja avaimenperiä ja askartelujuttuja. 😢
Tiimari takaisin!!!
Noi sun kotiolot selittää miksi muistat/tunsit kasarin noin. Itse olin myös tyttö silloin enkä muista sen kummempaa sovinismia tai naisten halveksuntaa kun nykyäänkään. Silloinhan nimenomaan oli vielä se oletus että tytöt on tyttöjä ja pojat on poikia. Ja oletettiin että tottakai tytöt tykkää tyttöjen jutuista. Ei ollut vielä tätä unisex hömpötystä joka paikassa.