Muistellaan Tiimaria
Tiimarissa tuli käytyä usein. Vihkot, kynät yms. tuli aina ostettua sieltä. Lapsena saatoimme viettää pitkät ajat valitsemassa tarra-arkkeja niistä rullista, joita Tiimarissa oli. Mutta oli siellä aivan outoa krääsääkin. Omituisia posliinihahmoja ja rumia astioita. Mutta sitten Tiimari koitti alkaa myymään "tasokkaampia" tavaroita ja hinnat nousivat. Lopulta koko firma meni konkurssiin.
Mitä outoja esineitä muistatte nähneenne alkuaikojen Tiimareissa?
Kommentit (370)
Tiimarissa oli muinoin ysärillä myynnissä sellaista mustanruskeaa keramiikkasarjaa, jossa oli kalanruodon kuva. Myöhemmin niitä samoja on ollut myynnissä antiikkitapahtumissa ja kirppareilla tuikiharvinaisena 1930-luvun Arabiana selityksellä, että ne ovat aikakaudelta jolloin Arabia oli niin arvostettua, ettei sitä tarvinnut edes leimata tai leimauskone oli rikki tuohon aikaan...
Vierailija kirjoitti:
Muistaako kukaan oliko Tiimarissa koskaan irtokarkkeja?
Hämärästi muistan, että jotain karkkeja oli, mutta pusseissa, ei irtona.
Yksi nurkkaus oli posliiniesineitä, sitten oli iso pöydällinen kaikenlaisia ihania tekokukkia joita äiti ei suostunut ostamaan, tarrarullat ja magneettiseinä kassojen luona, sesonkihyllyt, askartelukamat, toimistokamat, lasten krääsä, romanttiset kirjepaperit ja päiväkirjat sun muut, sitten taisi olla joku pieni hylly pikkutuhmaa tavaraakin. Sinne ei paljon menty mutta joskus käytiin hihittelemässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tiimareissa oli yksilöllisiä eroja vaikka ketju olikin. Joissain oli irtokarkkeja, toisisa ei. Ja joissain oli se ”divari” myös, suurimmassa osassa taas ei ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja siis tämä aika loppuaikoina, ei silloin ennen vanhaan 80-luvulla. Minulla on vieläkin sellainen ihana peltinen Tiimarista ostettu peltipenaali, jossa on joku mietelause syksystä ja siitä, kuinka plaatanipuiden lehdet vaihtavat väriä (siis englanniksi, mutta en muista sanatarkasti).
Piti oikein vartavasten selvitellä, millainen puu on plataani ja myöhemmin ulkomailla sitten tunnistinkin.
Mä oon muuten ihan aidosti ja positiivisesti yllättynyt, että Tiimari ja kynät/tarrat/jne. ylipäätään herättää ihmisissä näin suurta innostusta ja muistelua. Olen ehkä luullut olevani ainoa paperisäläfriikki.
Muistan joskus kuulleeni nimen mutta en tiedä mihin se liittyy.
Vierailija kirjoitti:
Lahdessa ainekin oli tosi laaja valikoima irttiksiä.
Itse muistan ne kaiken muotoset ja väriset kynttilät mitä Tiimari oli pullollaan ja sitten oli lappu että niitä ei saa polttaa:D Savuttivat niin kamalasti.
Vierailija kirjoitti:
Yksi ystävistäni muisteli, että Tiimarissa olisi ollut myynnissä irtokarkkeja, mutta itse en tällaista muista.
Jossain vaiheessa oli, ei kaikissa Tiimareissa, mutta ehkä isoimmissa.
Meidän kylillä kävi Tiimari kauppa-auto.
Vierailija kirjoitti:
Yksi nurkkaus oli posliiniesineitä, sitten oli iso pöydällinen kaikenlaisia ihania tekokukkia joita äiti ei suostunut ostamaan, tarrarullat ja magneettiseinä kassojen luona, sesonkihyllyt, askartelukamat, toimistokamat, lasten krääsä, romanttiset kirjepaperit ja päiväkirjat sun muut, sitten taisi olla joku pieni hylly pikkutuhmaa tavaraakin. Sinne ei paljon menty mutta joskus käytiin hihittelemässä.
Pikkutuhmalla aikuisten hyllyllä oli mm jo aiemmin mainittuja naamiais-tekotissejä ja niitä kyniä, joissa oli nainen tai mies pelkissä pikkareissa ja ”musteesta” toppi tai paita. Kun kynää käänsi ylösalaisin, ”muste” valui pois ja näkyikin paljaat tissit!
Myyjä hätisteli pois siitä hyllylltä jos liikaa kilateltiin :) voi olla että pikkutuhma-osasto sit loppui jossain vaiheessa, koska muistan sen ”vanhasta tiimarista” mutta en enää uudemmasta joka oli eri liikepaikalla.
Tiimari oli ehkä siksi niin ihana, että se oli ensimmäinen kauppa joka oli tytöille/naisille. Kasarilla oli oksettavan sovinistista ja naisia halveksuttiin ja kaikki naisellinen oli typerää ja lapsellista. Siksi tiimari oli ihana, siellä sai olla rauhassa tyttö, kiinnostua tyttöjen jutuista ja se koko tila oli ”turvallinen” tyttöalue. Vaikea sanoittaa tätä asiaa, nykypäivän konteksissa ei oikein ehkä avaudu, mutta siis se oli varmaan ainoa kauppa jossa ei pitänyt nöyristellä, pienentää itseään tai pyytää anteeksi olemassaoloaan.
Mun lapsuuskoti oli väkivaltahelvetti jossa lapset sai nyrkistä, ja ehkä siksikin Tiimari oli mulle sellainen ihana turvasatama, illuusiomaailma, ja kaiken kauniin ja ihanan eldorado. (Ja nyt en tarkoita säilykemerkkiä sanalla eldorado)
Tiimaria on tullut monta kertaa ikävä, koska se oli sellainen kauppa, jossa myytiin kaikkea "pientä ja tarpeellista". Ikinä ei tarvinnut lähteä Tiimarista tyhjin käsin.
Vierailija kirjoitti:
Juuri olin tulossa kommentoimaan tekokukista! Muistaakseni äiti antoi mun ostaa niitä ja koristelin sitten huoneeni niillä :D
Tiimarissa myytiin nykyään niin arvokasta ja haluttua lomonosovin posliinia.
Eli siis näitä:
https://www.tori.fi/varsinais-suomi/Lomonosov_figuurit_79853670.htm?ca=…
Vanhempien luona on vielä yksi tuollainen. Silloinen myyntihinta on kirjoitettu pohjaan lyijykynällä 4.90. Eli 4 markkaa 90 penniä. :)
Vierailija kirjoitti:
Oli siellä irtokarkkeja,aina synttäreille ostettiin. Mieleen on jäänyt vihreä jalan mallinen kirpeä karkki, se oli lemppari.,
Tiimarin omistajalla oli hevonen Messilässä ja vihkoihin ja kortteihin kuvattiin kerran hevosia sieltä; joita tietty itse hevoshulluna ostin.
Usein oli myynnissä erilaisia rasioita, pahvisia tai päällystettyjä. Tekokukkia taisi olla myös, ainakin meillä kotona oli niitä hirveästi.
Pöydät oli täynnä kaikkia kyniä yms. toimistotarvikkeita, päiväkirjoja yms. Pienposliiniesineitä oli myös runsaasti ja superpalloja, joita keräiltiin lapsena.
Ne on minulla vieläkin olemassa.
Nyt edes Messilän talleja ei enää ole :(
Tiimari Hollolassa oli mun lempikauppa lapsena. Muistan, että ensin se oli nyt jo puretussa liikerakennuksessa kulmassa, ja siitä siirtyi kauppakeskus Kompassiin. Nyt Kompassikin on poissa ja tilalla on Prisma.
Lahdessa oli ysärillä ja 2000-luvun alussa myös ihania pieniä erikoisliikkeitä, kuten karkkikauppoja, julistekauppa, useampi askarteluliike. Oli pieniä vaateliikkeitä, pieniä kahviloita... Nyt tilalla on ketjuliikkeitä toisensa perään. Harmi.
Omat lapseni rakastavat Tigeria, ja itse olen sieltä löytänyt kyllä jotain pientä, joka jo muutaman vuoden ollut käytössä. Mutta ei Tigerkaan ole mikään kynäkauppa kuten Tiimari aikanaan oli. Nykyään kaikkialla myydään samoja juttuja, ja kaikkialla on sama, pieni ja kallis valikoima.
Kouvolassa on Tiimari. Pitääkin kydä siellä joku kerta. Syksyllä kun kävin Kouvolassa, oli jo ilta että paikka kiinni. Tiimari oli ihana lapsena.Kaikkea krääsää tuli viikkorahoilla ostettua ja ihailtua. Tiger on ihan paska verrattuna Tiimariin <3
Myytiinkö tiimarissa niitä paksupohjaisia, rumia kuppeja, jotka maksoivat 5 markkaa?
Siellä oli hyllyissä ja laatikoissa: 1. Joka kaudelle, vuodenajalle ja teemalle eri tuotteet, värit, kuvat & kuviot. 2. Pyyhekumit joita oli runsaasti, penaalit, kynät, post it laput väreillä. 3. Tarroja ja kiiltokuvia. 4. Värillisiä pahviarkkeja, korttipohjia, kirjekuoria väreillä, kirjepapereita kuvilla. 5. Koriste-esineitä ja pehmoleluja. 6. Kyniä joissa oli maskotit tai koriste. 7. Sisustusesineitä, sulkia, posliinia, lasia ja käytännöllisiä esineitä kypyhuoneeseen. 8. Tuikut, kynttilät ja saippuakipot. -Laadusta, eettisyydestä ja alkuperästä voimme olla montaa mieltä.
Vasta aikuisena olen tajunnut keiden brändien ja taiteilijoiden paperituotteita oli ostanut. Ainakin Jem and The Holograms, Sanrio ja Heathcliff/Katti-matti tulee mieleen. Olisi kiva tietää muitakin brändejä, jos joku muistaa.