Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten hiilostaa ex koulukiusaaja pois kiusaamisen vastaisesta "neuvostosta"?

Vierailija
03.02.2021 |

Asun keskisuurrella/pikkupaikkakunnalla. Meidän lapsen koulussa on jonkinlainen kiusaamisen vastainen "neuvosto" perustettu, johon oilsi nhalunnut itsekin mukaan. Sain kuitenkin järkyttyä, että mukaan on otettu oman lapsuuteni ex-koulukiusaaja! Tässä vaiheessa jo alkoi tuntua hieman epätodelliselta, joten otin yhteyttä koulun rehtoriin ja erääseen opettajaan. Vastaukseksi opettajalta sain (kierrellysti kerrottuna), että heillä on tiedossa tämän henkilön menneisyys, josta henkilö on avoimesti kertonut ja että tästä taustasta on ollut kongkreettista hyötyä "kiusaamisen vastaisia toimia kehitettäessä" (!!!).
En tiedä mitä voisn enää tehdä. Olin lähellä tehdä lasun tämän henkilön lapsesta, koska epäilemättä häntä yritetään kasvattaa toisen sukupolven kiusaajaksi, mutta valitettavasti lapsi on perinyt äidiltään sydämmelliset geenit eikä ole vielä muuttunut kiusaajaksi isän yrityksistä (?!) huolimatta. En keksi mitää uskottavaa syytä lasuun valitettavasti.
Tilanne on edennyt ihan kummalliseksi. Hyvä ystäväni, joka on ollut ysätäväni jo kouluajoilta, vihjasi ettei muista kyseisen kiusaajan edes olleen samassa koulussa ala-asteella! "Ystävä" (jonka kanssa välit on nyt tulehtuneet) sen sijaan käänsi ovelasti keskustelun epäsuorasti lääkitykseeni, vaikka tietää etten tarvitse sellaisia, koska mt-diagnoosini oli tehty puutteellisin tiedoin ja hätiköidysti. Tuntui kuin matto olisi vedetty lopullisesti jalkojen alta. En tiedä enää mikä on valetta ja mikä totta, "ystäväni" vaikutti siltä kuin ex-kiusaaja olisi ollut yhteydessä häneen varoittaakseen minusta ja kääntäkseni hänet minua vastaan.
En tiedä mitä tehdä, koska kukaan ei tunnu uskovan minua. .(

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä kiusaaja on muuttunut oikeasti ja katuu. Anna hänelle anteeksi (omassa mielessäsi), niin saat rauhan. Ei kannata olettaa itsekseen liikoja, jos ei oikeasti tiedä asiain laitaa.

Vierailija
22/41 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ymmärrän aloittajaa. En ikimaailmassa pystyisi ajattelemaan positiivisesti pahimmista kiusaajistani. Onneksi se pahin tapaus kuoli parikymppisenä (oli narkkari) ilman että en koskaan osunut häneen.

Mutta itse kyllä halusin muuttaa pois sieltä, missä asuin. Ei tee kenenkään pääkopalle hyvää jäädä aikuisena kohtaamaan kiusaajiaan jossain koulun vanhempainillassa. Silloin voi helpostikin lähteä pallo käsistä eikä pysty suhtautumaan neutraalisti. Ja siitä ei seuraa mitään hyvää kuin pakkomielle vain. Ja siinä pisteessä aloittaja on.

Ota etäisyyttä. Sinun ei tarvitse olla tekemisissä kiusaajasi kanssa ja muiden ihmisten tehtää on kiusaamisen työryhmässä käsitellä asioita, ei sinun. Unlhda ja ota etäisyyttä. Hän ei pysty vahingoittamaan sinua ja ehkä et ole päässyt kiusaamisesta riittäästi ylitse, että olisit pystynyt toimimkunnassa kiusaamisasioita käsittelemään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusaajan palkka on se, kun saa jonkun ärsytettyä tai itkemään. Tajusin tuon jo 12-vuotiaana enkä sitä palkkaa enää sen jälkeen antanut. Elämääni kiusaaminen ei varjostanut, sillä annoin nopeasti anteeksi ja säälin häntä. Säälin siksi kun kotiolot ajoivat hänet kiusaamaan ja tuo katkeruus ja ilkeä mieli vaikuttaa edelleen hänen elämäänsä. Mutta mua ei nujerrettu, sain vaan lisää sisua menestyäkseni elämässä ja olen nyt siinä pisteessä, jossa en ilman sitä sisua voisi olla. Eli mielessäni kiitän mutten voisi sitä hänelle sanoa, sillä en halua maksaa pottuja pottuina. Häntä on jo lyöty, todellinen kiusaaja löisi vaan lisää.

Vierailija
24/41 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä aloituksen oleellisin kohta:

"Ystävä" (jonka kanssa välit on nyt tulehtuneet) sen sijaan käänsi ovelasti keskustelun epäsuorasti lääkitykseeni, vaikka tietää etten tarvitse sellaisia, koska mt-diagnoosini oli tehty puutteellisin tiedoin ja hätiköidysti. 

Vierailija
25/41 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on ongelma?

Jos tyyppi tekee jotain väärää, joutuu hän ulos neuvostosta. Todennäköisempää on kuitenkin, että hän tietää kiusaajien logiikan ja osaa ottaa huomioon jotain, mitä muut eivät osaa.

Sitten ihan ihmisyyden ja inhimillisyyden nimissä: kiusaajalla on oikeus parantaa tapansa. Kiusaajat ovat itse hukassa elämänsä kanssa ja hyvin epätasapainoisia. Jos saavat motivaation jossain kohtaa elämäänsä muuttua, se tsäänssi heille annettakoon. Tietenkin.

Minä en ymmärrä tätä sinun pointtiasi. Haluatko, että kiusaajat eivät ikinä muuta tapojaan, vaan jatkavat kiusaamistaan hamaan tappiin asti? Ja haluatko, että heitä rangaistaan kaikesta vanhainkotiin asti? Ja jos vastaat, että se tyyppi vain esittää hyvistä, niin tässä mennään asioiden edelle ennen kuin mitään on tapahtunut.

Ja harmi jos sinua harmittaa, ettei tämän tyypin lapsesta ole tullut kiusaajaa.

Vierailija
26/41 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kiusaaja katuu, missä on anteeksipyyntö suoraan sille uhrille? 

Vierailija
27/41 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä kiusaaja on muuttunut oikeasti ja katuu. Anna hänelle anteeksi (omassa mielessäsi), niin saat rauhan. Ei kannata olettaa itsekseen liikoja, jos ei oikeasti tiedä asiain laitaa.

Minusta ei tarvitse antaa anteeksi jos ei ole edes anteeksipyydetty. Kyllä odottaisin kiusaajalta rehellistä anteeksipyyntöä ennenkun liittyy mihinkään tuollaisiin neuvostoihin vaikka olisi kuinka muuttunut.

Vierailija
28/41 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä hän on kasvanut aikuiseksi, häpeää tekojaan ja on muuttunut paremmaksi ihmiseksi. Oletko ottanut suoraan häneen yhteyttä ja kysynyt, haluaisiko hän jutella kanssasi? Jos hän on kiusannut sinua, voisitte jutella asiat selviksi.

Vierailija
29/41 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä uhri on antanut ymmärtää ettei tarvitse lähestyä. Päiväkodin pihalla kävelee ohi kuin kiusaaja ei olisi paikalla, vanhempainillassa puhuu kiusaajan puheen päälle, nyrpistää nenää kun kohtaavat... Siinä on aika iso kynnys pysäyttää ja pyytää anteeksi. Itse en kaipaa kiusaajaltani yhtään mitään, edes anteeksipyyntöä sillä en ajattele häntä lähes koskaan.

Vierailija
30/41 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi te jäätte sinne lapsuuden maisemiin asumaan? Minusta se olisi vaan hirveä taakka, vaikka kiusaamista tai vastaavaa en ole kokenut. Kivempi nähdä vähän toisenlaistakin elämää ja uusia naamoja.

Vierailija
31/41 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä aloituksen oleellisin kohta:

"Ystävä" (jonka kanssa välit on nyt tulehtuneet) sen sijaan käänsi ovelasti keskustelun epäsuorasti lääkitykseeni, vaikka tietää etten tarvitse sellaisia, koska mt-diagnoosini oli tehty puutteellisin tiedoin ja hätiköidysti. 

Tämä. Samainen ystävä on myös sitä mieltä, ettei tämä "kiusaaja" ole voinut edes olla oikeasti kiusaaja. Sopii sitten miettiä mikä kaikki kertomuksessa on totta. On minullakin täti jolla on suuri ongema siitä että naapuri kay salaa hänen huoneistossaan varastamassa ja piilottelemassa tavaroita tädin poissaollessa.

Vierailija
32/41 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyttäreni oli erittäin koulukiusattu ala-asteen ajan. Vaihdoimme koulua yläasteelle ja koska hän oli päättänyt, ettei häntä kiusata enää, liittyi hän "kovis" porukoihin. Ja hän olikin kiusaajien puolella.

Teini-ikä oli yhtä helvettiä psykologien ja viiltelyjen kanssa. En puolusta tässä kiusaajia ja kiusaamista ei tulisi olla ollenkaan, mutta sillä kiusaajallakin on usein tarina, harva hyvinvoiva lapsi ryhtyy kiusaajaksi.

Ja vielä opuksi nyt aikuisena, hän ei ole kiusannut eikä kiusaa. Puolustaa aina heikompiaan, joten kannattaa nähdä kokokuva ihmisestä ennen loppuiäksi tuomitsemista.

Hyvä huomio. Itse purin pahan oloni murrosiässä ulospäin kaikkiin ja kaikkeen, kun taas murrosiän jälkeen angstini kohdistui sisäänpäin masennuksena ja ahdistuksena. Varmasti ymmärsin murrosikäisenä, että toimin väärin, mutta en vain osannut hallita käytöstäni. Jonkinlaisena "synninpäästönä" itselleni olen pitänyt sitä, etten ole rippikouluiän jälkeen kiusannut tai manipuloinut ketään, päin vastoin olen menneisyydestäni tietoisena pyrkinyt toimimaan toisin - ja onnistunutkin siinä. En ole päässyt yli menneisyydestäni, enkä tietyllä tavalla täysin haluakaan. Se on risti, jota kannan.

Vierailija
33/41 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ymmärrän aloittajaa. En ikimaailmassa pystyisi ajattelemaan positiivisesti pahimmista kiusaajistani. Onneksi se pahin tapaus kuoli parikymppisenä (oli narkkari) ilman että en koskaan osunut häneen.

"Onneksi"?! Oletko tullut ajatelleeksi, miltä hänen lähimmäisistään tuntui? Tunnut ajattelevan kuin kiusaaja. Ilmeisesti pidät sitä jollain tavalla oikeutettuna, koska "se aloitti eka".

Vierailija
34/41 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei ex-kiusaaja voisi toimia kiusaamista vastustavassa toiminnassa? Ihmiset voivat muuttua ja halua hyvittää omia virheitään.

Vierailija
35/41 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tällaisia neuvostoja olisi useita ja ne pitäisivät yhteyttä toisiinsa, niin kyseessä olisi neuvostoliitto.

Vierailija
36/41 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kovasti tekisi mieleni soittaa ja kysyä. En ole varma uskallanko enkä keksi mistä edes saisin hänen numeronsa (on ilmeisesti salainen), vaikka kai se tämän kokoisella paikka kunnalla saisi kaivettua.

Olen yrittänyt koulun kansliasta pyytää varmistusta, että kiusaajani todella oli samalla ala-asteella todistaakseni tälle "ystävälleni", joka ei siis muista tämän henkilön edes olleen samalla ala-asetella. Hän vaikuttaa ylipäätänsä epäuskoiselta kertoessani että minua kiusattiin. Se on aika outoa, koska olemme lapsesta asti olleet ystäviä ja hänen pitäisi hyvin tietää!

ap

Vierailija
37/41 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kovasti tekisi mieleni soittaa ja kysyä. En ole varma uskallanko enkä keksi mistä edes saisin hänen numeronsa (on ilmeisesti salainen), vaikka kai se tämän kokoisella paikka kunnalla saisi kaivettua.

Olen yrittänyt koulun kansliasta pyytää varmistusta, että kiusaajani todella oli samalla ala-asteella todistaakseni tälle "ystävälleni", joka ei siis muista tämän henkilön edes olleen samalla ala-asetella. Hän vaikuttaa ylipäätänsä epäuskoiselta kertoessani että minua kiusattiin. Se on aika outoa, koska olemme lapsesta asti olleet ystäviä ja hänen pitäisi hyvin tietää!

ap

Mitä sun psykiatri tästä sanoi?

Vierailija
38/41 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Miksi et anna olla ja jatka elämääsi?

Vierailija
39/41 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

En käy psykiatrilla. Diagnoosi tehtiin aikoja sitten enkä ole pitkään aikaan uusinut respetinäni tai EREHTYNYT lääkäriin. Lääkkeet sekoittivat pääni enkä edes muista miksi niitä söin koska en koskaan uskonut minusssa olevan vikaa jota väitettiin.

ap

Vierailija
40/41 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

En käy psykiatrilla. Diagnoosi tehtiin aikoja sitten enkä ole pitkään aikaan uusinut respetinäni tai EREHTYNYT lääkäriin. Lääkkeet sekoittivat pääni enkä edes muista miksi niitä söin koska en koskaan uskonut minusssa olevan vikaa jota väitettiin.

ap

Mikä se diagnoosi oli

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän viisi