Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millä vanhukset jotka asuvat vuokralla, elää?

Vierailija
03.02.2021 |

Ei omistusasuntoa, ei tilillä rahaa.
Miten ne tulevat toimeen? Joutuuko ne hakemaan tukia vai tuleeko Kelasta joku eläke jolla pystyy maksamaan vuokran ja elämään?

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työuran aikana kertyneillä säästöillä, eläkkeellä ja eläkkeensaajan asumistuella. Onhan noita tukimuotoja.

Oikeasti se säästäminen kannattaa. Mitä nuorempana aloittaa sen pienempi summa riittää kun ehtii säästää sen 45 vuotta.

Vierailija
22/35 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällä vanhuksella on uusi velaton kolmio, vastike on 190 €/kk, sisältää lämmön, veden, pihahoidon, jätemaksun ja kiinteistövakuutuksen ja pienet korjaukset. Eläke (oletkos sellaisesta ennen kuullutkaan) on n. 1600 €/ kk netto, siis puhtaana tilille.

Säästöjä on koska olen ollut velaton jo 30 vuotta, työuraa takana yli 40 v. Perintöjä tulossa n. 30 000 €, sijoituksia on.

Jospa minä jotenkin pärjään.

Kysyttiinkö tässä tätä? Raha ei tuo näköjään älykkyyttä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herra jestas, mitä se ap hourii. Kun vanhus on tehnyt 40- vuotisen työuran, hänellä on säästöjä/siloituksia satoja tuhansia. Eri asia on ihmiset ,jotka ovat maanneet kotona tai heittäneen ansionsa taivaan tuuliin.

Tällaisia on ollut aina ja on nykyisin enenevässä määrin, kun elävät muiden verorahoilla.

Vierailija
24/35 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ikääntyvät eivät ole tyhjätaskuja, on asunto, mökki, hyvä eläke, sijoituksia. Ainakin meidän suvussa.

Vierailija
25/35 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mummoma haluan elää kommuunissa toisten mummojen kanssa. Kaikilla omat makuuhuoneet, muut tilat yhteiset. Meillä on seuraa toisistamme ja voimme auttaa toisiamme.

Mistä tiedät millainen mummo sinusta tulee ja kaipaatko sitä seuraa?

No mistä te introvertit tiedätte kaipaatteko seuraa mummona? Olen saanut kösityksen että vanhukset ilman puolisoa ovat suurin osa yksinäisiä. Helpompi se on nuorena olla introvertti, itsekkin olen.

Vierailija
26/35 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vahnukset saa eläkettä, kuka minkäkin verran. Jos työeläke on pieni, siihen saa päälle takuueläkkeen. Pienituloisimmat saavat myös asumistukea, jos älyävät hakea. Sit voi olla päälle eläkkeensaajan hoitotuki, riippuen sairauksista ja avuntarpeesta. "JOutuuko hakemaan", tyhmä ilmaisu. Suomessa SAA hakea tukia ja olla niihin oikeutettu. Ja jos ne kohtuulliset asumismeot (vuokra, sähkö, vesi, lämmitys) jaterveydenhuollon menot menee rajojen yli tuloihin nähden, voi olla oikeutettu toimeentulotukeen. Sitä vaan pitää älytä hakea.

Jos työeläke on tarpeeksi iso ( ja pieni) voi saada myös kansaneläkettä, tällöin ei takuueläkettä saa.

https://www.tyoelake.fi/mika-tyoelake-on/kansanelake-ja-takuuelake-tayd…

Tuon mukaan jos työeläke 300 niin takuueläkettä ei saa. Kuitenkin kansaneläkettä 543€.

Vierailija
27/35 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällä vanhuksella on uusi velaton kolmio, vastike on 190 €/kk, sisältää lämmön, veden, pihahoidon, jätemaksun ja kiinteistövakuutuksen ja pienet korjaukset. Eläke (oletkos sellaisesta ennen kuullutkaan) on n. 1600 €/ kk netto, siis puhtaana tilille.

Säästöjä on koska olen ollut velaton jo 30 vuotta, työuraa takana yli 40 v. Perintöjä tulossa n. 30 000 €, sijoituksia on.

Jospa minä jotenkin pärjään.

Lukea et kuitenkaan osannut.

Ap kysyy millä elää vuokralla asuvat etkä sinä asu vuokralla, mutta piti päästä leuhkimaan.

Vierailija
28/35 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämme onneksi tasa-arvoisessa yhteiskunnassa, jossa ihmisen saamat palvelut vanhana eivät ole kiinni varallisuudesta, ainakaan loppuaikoina.

Siellä he makaavat samoissa laitoksissa, ikänsä raataneet ja köyhät, toiset maksavat hoitopaikoista omaisuudellaan ja toisen elävät loppuvuotensa yhteiskunnan maksamien palveluiden varassa.

Mitähän ne laskuttavat jossain Attendossa?

Riittääkö 4000 euroa kuukaudessa?

Jos pätäkkää riittää, varmaan parempaakin vanhusten hoitoa suomessa saa.

Vierailija
29/35 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mummoma haluan elää kommuunissa toisten mummojen kanssa. Kaikilla omat makuuhuoneet, muut tilat yhteiset. Meillä on seuraa toisistamme ja voimme auttaa toisiamme.

kuulostaa ryhmäkodilta, johon isoäitini laitettiin. siellä ne mummot hortoili keskenään, dementikot muiden seassa. muutaman kerran päivään kävi joku tuomassa ruuat. Huh.

Vierailija
30/35 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina ihmetellyt kuinka ihminen onnistuu elämään eläkeikään asti ilman, että varallisuutta kertynyt ja ei ole ymmärtänyt tulotason tippumista.

Toki sairastumisen takia ihan ymmärrettävää ja nyt olen seurannut useamman n. 50-60v naisen elämää jotka eronneet ja olleet lasten kanssa vuosikausia kotona, niin työelämään ei ole helppo päästä eli elävät pätkätöillä kituuttamalla vuokraa maksaen.

Hankkikaa varallisuutta, kun vielä pystytte.

Vierailija
31/35 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Herra jestas, mitä se ap hourii. Kun vanhus on tehnyt 40- vuotisen työuran, hänellä on säästöjä/siloituksia satoja tuhansia. Eri asia on ihmiset ,jotka ovat maanneet kotona tai heittäneen ansionsa taivaan tuuliin.

Tällaisia on ollut aina ja on nykyisin enenevässä määrin, kun elävät muiden verorahoilla.

Mitenkähän niitä satojentuhansia säästöjä voisi kartuttaa? Kun nettopalkka on 1600 euroa ja vuokra 800, jää parhaimmillaan 100 euroa säästöön kuukaudessa, kun pitää syödä, maksaa vesi, sähkö, puhelin, vaatteet jne.

Vierailija
32/35 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aina ihmetellyt kuinka ihminen onnistuu elämään eläkeikään asti ilman, että varallisuutta kertynyt ja ei ole ymmärtänyt tulotason tippumista.

Toki sairastumisen takia ihan ymmärrettävää ja nyt olen seurannut useamman n. 50-60v naisen elämää jotka eronneet ja olleet lasten kanssa vuosikausia kotona, niin työelämään ei ole helppo päästä eli elävät pätkätöillä kituuttamalla vuokraa maksaen.

Miksi?

Useimmat tulevat aivan hyvin toimeen vanhana toimeen sillä 830 euron takuueläkkeellä ja asumistuella.

Kun joutuu laitoshoitoon, kaikki saavat kuitenkin samat palvelut varallisuudesta riippumatta.

Toiset maksavat niillä säästöillään, toisen kulut maksaa yhteiskunta.

Eikö mieluummin kannata laittaa kaikki ylimääräinen pätäkkä miellyttävään elämään ennen eläkeikää, kuin säästää koko ikänsä tulevaa vanhuutta varten?

Vierailija
33/35 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi?

Useimmat tulevat aivan hyvin toimeen vanhana toimeen sillä 830 euron takuueläkkeellä ja asumistuella.

Kun joutuu laitoshoitoon, kaikki saavat kuitenkin samat palvelut varallisuudesta riippumatta.

Eikö mieluummin kannata laittaa kaikki ylimääräinen pätäkkä miellyttävään elämään ennen eläkeikää, kuin säästää koko ikänsä tulevaa vanhuutta varten?

Kyllä eläkkeelle jäädessä on kiva elää huolettomasti ja matkustella ym eikä jäädä odottamaan kuolemaa vuokraloukkoon.

Vierailija
34/35 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvätuloisilla ja varakkailla eläkeläisillä on velaton omistusasunto, velaton kesämökki, sijoitusasuntoja, pörssiosakkeita, rahastosijoituksia, lomaosakkeita ja rahaa pankkitileillä. Hyvätuloisille ja varakkaille eläkeläisille kilahtaa hulppea eläke joka kuukausi tilille. Suurin osa eläkkeestä jää säästöön, koska pakollisia menoja on minimaalisen vähän.

Aloittaja kysyy: "Millä vanhukset jotka asuvat vuokralla, elää?" "Ei omistuasuntoa, ei tilillä rahaa". Hyvä kysymys! Suomessa on Kelan takuueläke: https://www.kela.fi/takuuelake 

Kelan takuueläke on niin pieni, että rahat ovat varmasti koko ajan vähissä. Yleisesti voin sanoa, että pienitutuloinen ja köyhä elää nuukasti ja on säästäväinen. Hän hankkii vaatteita, kenkiä, harrastusvälineitä, huonekaluja yms. tavaroita muun muassa Torista, kirpputoreilta ja Facebook-ryhmistä. Köyhä ja pienituloinen etsii tarjouksia ja päiväysalennettua ruokaa ja käy ilta-alennuksissa. Kerää tölkkejä ja pulloja aina, kun niitä löytyy.

Ja tämä sentinvenytys koskee myös muita kuin eläkeläisiä. Ei käydä kahviloissa ja ravintoloissa eikä yövytä hotelleissa ja lomamökeissä. Ei matkustella eikä harrasteta kulutusjuhlaa!

Vierailija
35/35 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi?

Kyllä eläkkeelle jäädessä on kiva elää huolettomasti ja matkustella ym eikä jäädä odottamaan kuolemaa vuokraloukkoon.

MInkälaisella ennustajalla olet käynyt, että tiedät edes eläväsi vanhuuseläkkeelle saakka?

Mistä tiedät mikä sairaus sinuun iskee viimeisinä työssäolovuosinasi?

Kannattaako koko ikänsä raataa ja säästää ja suunnitella koko elämänsä ajan, sitten vanhana on millä mällätä.

Onhan tuo tietenkin ihan ok. sukulaisten kannalta jos kuolet saappaan jalassa, etkä kidu vanhusten hoitolaitoksissa vuosikausia.

Jos kidut, säästösi on sosialisoitu Pärriäisten kansainvälisille tileille muutamassa vuodessa.