Mitä jauhelihaa ostat ja miksi?
Mikä ohjaa valintaasi? Luomutuotanto, eläinlaji, hinta, maku?
Kuinka usein ostat?
Ihmettelin, kun tuttu teki mulle lasagnea ja maku oli kummallinen. Oli käyttänyt sianlihaa. Meillä ei jostain syystä ole koskaan ostettu kotiin sikanautaa. Äiti ei ole tykännyt sen mausta ja jotenkin perin tän sitten siltä.
Itse syön lihaa 2-4 kertaa kuukaudessa. Ostan perusjauhelihaksi lähitilan highlandkarjan jauhelihaa Reko-ringistä. Kun tekee mieli lihapullia, niin haen kauppahallista hevosenjauhelihaa, siitä tulee parhaat. Arvostan luomua, mutta vaikka tuo highland-tila ei ole luomua, niin olen käynyt tilalla ja todennut eläinten kohtelun hyväksi. Eläinten hyväkohtelu on mulle ykkösasia.
Kommentit (59)
Ps. Maun perusteella ja koska ne muut ovat pink slimea.
Sikanauta on mielestäni hyvää useimpiin ruokiin. Mutta käytännössä yksin ollessani en osta jauhelihaa ollenkaan, jos sen käyttää muruksi paistettuna, niin olen jo tottunut käyttämään soijarouhetta sen sijaan. Ei tuo paljonkaan lisäarvoa että viitsisi ostaa kallista jauhelihaa johonkin makaronimössöön tai meksikonpataan tms.
Nyt kyllä ostin jauhelihaa pakkaseen, ekan kerran vuosiin kun oli -60%, nautaa. Varmaan teen hampparipihvit siitä, niihin se passaa.
Riippuu siitä, mitä ruokaa aioin jauhelihasta tehdä.
Jos vaikka pippuripihvejä, niin tottahan paistijauhelihaa.
Taas arkisempiin ruokiin jotain naudan vähärasvaista jauhelihaa, yleensä sitä nimellä rotukarjan.
Nautaa sitä tulee ostettua ja joskus nauta-sikaa. Sika-nauta ei vaan jotenkin tunnu maistuvan. Yleensäkin ostan jauhelihaa korkeintaan kaksi kertaa viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Nautaa sitä tulee ostettua ja joskus nauta-sikaa. Sika-nauta ei vaan jotenkin tunnu maistuvan. Yleensäkin ostan jauhelihaa korkeintaan kaksi kertaa viikossa.
Jos ostaa jauhelihaa kaksi kertaa viikossa, niin se on jo tosi paljon.
Periaatteessa tarkoittaa sitä, että ruokavalio koostuu lihasta, jauhelihasta.
Ei saa syödä lihaa. Syökää porkkanoita ja heinäsirkkoja.
Lähituottajalta haen luomulihaa. angusta tai kyyttöä. Aika harvoin tosin.
Naudan 10% Lähes aina. Mieluiten paistilihaa mutta Luomua jos on tarjouksessa mutta pääasiassa sitä peruskamaa.
Vähärasvaisuus plussaa sekä hinta. Sika-nautaa en syö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2 kertaa viikossa lihaa paljon? Not!
10 % naudanjauhelihaa lähialueen tuottajalta (sellainen "keskipieni" lihanjalostamo). Tai jos tarvitsen rasvaisempaa esim. lihapulliin, niin sitten saman firman 20 % jauhelihaa.
https://www.foodie.fi/entry/atria-parempi-nauta-jauheliha-10--400g/6407…
Tästä tykkään eniten. Snellmannia kokeilin mutta maku huono.
Atrian 10% naudanjauheliha on yleisin, mitä ostan. Hyvä hinta-laatusuhde, fiksusti pakattu ja mehevää on ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa aattelin, meillä ostetaan varmaan 1-2x kuukaudessa. Ja toikin useimmiten vain siksi että mies haluaa bolognesea tai lasagnea tms nimenomaan jauhelihalla, itse tykkään jostain muista vaihtoehdoista enemmän.
Jos on tarjouksessa niin ostan muutaman pakkaseen, en jaksa alkaa itse jauhamaan joten ostan kaupasta valmiina.
Vierailija kirjoitti:
Atrian 10% naudanjauheliha on yleisin, mitä ostan. Hyvä hinta-laatusuhde, fiksusti pakattu ja mehevää on ollut.
Tätä myös itse ostan, aina ollut laatu hyvää. Toisinaan kun ketoilen niin ostan 17%.
Halvinta. Ja hyvin on maistunut. Muuhun ei varaa olisikaan.
Ählämìkaupasta naudan jauhelihaa 4,90€/kg. Tulee ostettua paljon muutakin, jostain syystä hinnat on monessa asiassa halvemmat kuin kauppaketjuissa.
Sika-nautaa. Maun takia, en tykkää pelkästa naudanlihasta. Broilerin tai kalkkunan ostan muussa muodossa. Hyvä on jos löytyy luomua, aika usein saadaan metsästäjäkaverilta hirven tai peuran jauhelihaa.