Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä jauhelihaa ostat ja miksi?

Vierailija
02.02.2021 |

Mikä ohjaa valintaasi? Luomutuotanto, eläinlaji, hinta, maku?
Kuinka usein ostat?

Ihmettelin, kun tuttu teki mulle lasagnea ja maku oli kummallinen. Oli käyttänyt sianlihaa. Meillä ei jostain syystä ole koskaan ostettu kotiin sikanautaa. Äiti ei ole tykännyt sen mausta ja jotenkin perin tän sitten siltä.

Itse syön lihaa 2-4 kertaa kuukaudessa. Ostan perusjauhelihaksi lähitilan highlandkarjan jauhelihaa Reko-ringistä. Kun tekee mieli lihapullia, niin haen kauppahallista hevosenjauhelihaa, siitä tulee parhaat. Arvostan luomua, mutta vaikka tuo highland-tila ei ole luomua, niin olen käynyt tilalla ja todennut eläinten kohtelun hyväksi. Eläinten hyväkohtelu on mulle ykkösasia.

Kommentit (59)

Vierailija
1/59 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halvinta. Just siksi.

Vierailija
2/59 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Snellmannin Kunnon naudan jauhelihaa. Ainut jauheliha, jota ei ole missään vaiheessa pakastettu. Pannulla se paistuu, eikä kiehu liemissään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/59 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan lihakauppiaalta sika-nautaa ja hän jauhaa sen silmieni edessä. En osta marketista jauhelihaa, sillä asuinmaassani (Espanja) siihen lisätään esim soijaa ja muita aineita, jotka eivät siihen kuulu. Suomessa yleensä ostin jotain perus halvinta sika-nautaa marketista, sillä eipä ollut varaa valita rahan vuoksi.

Vierailija
4/59 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaan vaikka tätä ei kysytty. Nykyään en enää mitään, luovuin kokonaan punaisesta lihasta ja korvaan sen kasviskorvikkeilla.

Kun vielä tuli lihaa syötyä niin ostin luomujauhelihaa ihan kaupan valikoimasta (nauta). Nyt kun asiaa miettii niin jauhelihaa tekee liharuoista vähiten mieli. Harmaata valjua ja mautonta mössöä. Helposti korvattavissa millä vaan kasvisvaihtoehdolla.

Vierailija
5/59 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain ja ainoastaan snellmanin kunnon 10% naudanlihaa. On parasta, tuoretta eikä ikinä mitään yllätyksiä kuten muilla merkeillä. Paistetaan kuumalla pannulla sipulin kanssa ilman lisättyä rasvaa ja maustetaan lopuksi mustapippurilla ja vuorisuolalla myllystä.

Vierailija
6/59 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Snelemannea.

Vierailija
7/59 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sehän riippuu ihan täysin siitä, mitä ruokaa olen tekemässä. Pitkään haudutettavaan kastikkeeseen pitää olla ehdottomasti sikanautaa, jossa on riittävästi rasvaa. Pihvin teen vähärasvaisesta naudanpaistijauhelihasta. Etnisiin ruokiin tulee joskus käytettyä broilerin tai karitsan jauhelihaa.

Mikään eläin tai ruhonosa ei ole kategorisesti parempi kuin toinen. Jos ymmärtää yhtään mitään ruuanlaitosta, arvostaa kaikkia ja tietää, että ruokalaji ja sen valmistustapa sanelee raaka-aineen valinnan.

Vierailija
8/59 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kananpojan jauhelihaa. En syö punaista lihaa, enkä edes pidä sen mausta.

Vierailija
9/59 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen ostin aina lihakaupasta. Valkkasin 1-3 kg jotain mureaa naudan lihaa, ja siitä tehtiin minulle jauhelihaa. Pakastin minigrip-pusseissa.

Joulukuussa ostin usein Snellmanin paistijauhelihaa. Siinä ei ollut rustoja liiemmin; en tiedä muista merkeistä, kun tuli ostettua vain tuota yhtä... Kaikki ne voi olla hyviä, riippuen erästä. Moni on samaa tavaraa (HkScan) eri pakkauksessa (S-ryhmän, Pirkka). Ostan jauhelihaa, jos se näyttää "rustottomalta". Maku on tietysti yhtä tärkeä mutta sitä on vaikea ulkonäöstä päätellä, vakuumista en osaa arvioida.

Vierailija
10/59 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Zikanautaa Prismasta. Kotimaista-brändi oliko 2,25/400 grammaa.

Vierailija
11/59 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

kotimaista naudan jauhelihaa. eli sitä s-kaupan omaa. 

en itse ainakaan huomaa mitään eroa noilla. joskus ostan myös sika-nautaa, kun se rasvaisuus toimii jossain uunissa paistettavissa jutuissa hyvin

Vierailija
12/59 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekasvatettua nautaa, otetaan teurastamosta koko ruho kerralla. Tiedetään, mitä eläin on syönyt ja millaisen elämän elänyt. Hinta on sama kuin kaupassa eli teurastamo ottaa teurastuksesta, paloittelusta ja jauhamisesta sen verran, että halpa tämä vaihtoehto ei ole.

Mutta onhan se omalla tavallaan mukana pakastaa sellainen 150 kg jauhelihaa ja paistit siihen päälle. Lihaa riittää vaikka mihin. Ja maku on juuri sellainen kuin itse haluaa.

Vierailija
13/59 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jauhenlihaa ostan. Luomuna.

Vierailija
14/59 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko sika-nauta tai naudan jauhenlihaa. Joskus paisti jauhenlihaa

Vierailija
15/59 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin mitäkin: Sikanautaa, nautasikaa, hirvisikaa, nautaa... Milloin mitäkin. Riippuu käyttötarkoituksesta, ja saatavuudesta. Ostan marketista tai lihakaupasta.

Vierailija
16/59 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekasvatettua nautaa, otetaan teurastamosta koko ruho kerralla. Tiedetään, mitä eläin on syönyt ja millaisen elämän elänyt. Hinta on sama kuin kaupassa eli teurastamo ottaa teurastuksesta, paloittelusta ja jauhamisesta sen verran, että halpa tämä vaihtoehto ei ole.

Mutta onhan se omalla tavallaan mukana pakastaa sellainen 150 kg jauhelihaa ja paistit siihen päälle. Lihaa riittää vaikka mihin. Ja maku on juuri sellainen kuin itse haluaa.

En pystyisi. Kuin lemmikkinsä söisi.

Vierailija
17/59 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En pystyisi. Kuin lemmikkinsä söisi.

Paremman elämän se hieho on saanut elää kuin moni koira. On oma lauma, saa liikkua vapaasti ulkona ja sisällä, ruokaa ja vettä riittää, ei ole yksin eikä ikävissään. Moni koira elää kuin vankilassa kerrostalossa, koko elämä kärsimystä. Joten totta, enemmän se nauta on lemmikin kohtelua saanut kokea kuin monet koirat. Onnellisempaa lihaa siis.

Vierailija
18/59 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kananpojan jauhelihaa. En syö punaista lihaa, enkä edes pidä sen mausta.

Broilerin liha on ihan vihoviimeistä. Niillä linnuilla ei ole mitään yksilöarvoa. Nauta sentään on kallis eläin, joka hoidetaan eläinlääkärin toimesta. 

Mä kuulun myös vähän tuohon "en syö eläintä, jonka nimeä en tiedä" -kastiin. Tietää tarkalleen mistä liha tulee ja miten eläin on elämänsä elänyt. Mulla on lampaantaljakin - lampaan nimi oli Doris. Olin kesätöissä lammastilalla ja lampuri antoi tuon mulle lahjaksi seuraavana vuonna. 

Vierailija
19/59 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän eniten lidlin vegejauhiksesta, tehty esim sienistä. Pirkan vegejauhis myös hyvä. Aika paljon vaihtoehtoja nykyään.

Vierailija
20/59 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan tosi harvoin jauhelihaa.

Naudan (lumu) atria. Tai lihakaupasta naudan tai lampaan. Tai saan riistaa.

Ostaisin riistan jauhelihaa jos Olis helposti saatavilla. Exä ties kaupan missä myydään hevosen.