Mitä sarjaa astiastosi on ja oletko astioihin tyytyväinen?
Oletko ollut tyytyväinen astioiden muotoiluun ja kestävyyteen?
Kommentit (46)
Isot ja syvät lautaset Arabian vihreää sarjaa, hankittu n 20 vuotta sitten.
Toinen setti Pentikin keltainen Lappi/shamaani aiheinen setti, hankittu n 30-35 vuotta sitten. Hiukan hankalia astianpesukoneessa.
Kolmas ja eniten käytetty setti, valkoisia posliinimaalaukseen tarkoitettuja lautasia Tiimarista, n 30-35 vuotta sitten hankittuna. Isot lautaset hiukan pienempiä kuin Arabian setti ja toimivat hyvin yhteen, koska muoto hyvin samankaltainen ja värit sopivat hyvin yhteen. Tarjoilulautaset ja kahvisetit hankittu myös pian opiskelun jälkeen eli n 35-40 vuotta sitten ja sopivat hyvin yhteen noiden posliinimaalaukseen tarkoitettujen kanssa.
Kaikki tosiaan jo hetken käytössä ja kestäneet yli 30-40 vuotta, josta suurimman osan aikaa pesty astianpesukoneessa (alkaen vuodesta 1983 tai -84, en muista tarkkaan).
Näyttävät edelleen moderneilta ja raikkailta. Ei ehkä kaikkein muodikkain tänä päivänä, mutta toimivat setit edelleen.
Ihan tavallisia kippoja ja kuppeja. En tiedä mitä merkkiä ovat. Minulla on parempaakin tekemistä kuin pohtia astioideni ulkonäköä. Ne on vain tavaroita.
Pentikin omena. Pidän edelleen. Ei ole käytössä mennyt miksikään. Pienet kahvikupit ottaisin ehkä eri sarjaa, kun paksu reuna ei ehkä ole se juhlavin vaihtoehto.
Lisäksi arkilautasina on muutama Arabian Koko, joita on tullut lahjaksi. Ne ovat todella naarmuisia vähemmällä käytöllä ja muotoilultaan epäkäytännöllisiä.
Tilasin joskus 25 vuotta sitten Anttilan postimyynnistä isot ja syvät ruokailulautaset ja olen ollut niihin tyytyväinen. Syvät lautaset on juuri sopivan malliset.
Pahvilautasia. Oikein tyytyväinen, ei tule tiskiä.
Meillä on Taikaa ja Teemaa. Tykkään itse Taika-sarjasta käytössä, mutta miehen mielestä syvät lautaset on liian pienet. Joskus ne isot ruokalautaset on vähän epäkäytännölliset, kun niissä on olemattomat reunat. Teema toimii ihan hyvin, ne syvät lautaset on vaan vähän ärsyttävät kun eivät meinaa asettua astianpesukoneeseen.
Kahviastiasto: Arabia Illusia (lila), kahvikuppeina sekalaista Teemaa ja Marimekkoa. Matalat ruokalautaset: Pentik vanilja(?), Arabian Teemaa ja Illusiaa. Syvät lautaset Ikea Skyn, Arabian Illusia ja Teema sekä Pentikin Kivi. Leipälautaset Ikea 365.
Vähiten naarmuja on Ikean Skyn astioissa. Tosin ne on uusimmat ja käytössä lähinnä pastaruoissa ja salaateissa. Naarmuisimpia ovat ehdottomasti Arabian Teema lautaset. Pentikin vanillassa naarmut ovat vähän toisenlaisia, vaikea kuvailla, mutta selvästi ovat Teemaa laadukkaampia. Kaikista mieluisampia ovat Arabia Illusia astiat.
Villeroi & Boch Ivoire, tykkään ihan älyttömästi.
Jostain syystä mies ei yhtään tykkää, kun astiastoa pitää täydentää.
Villeroy & Boch: Marifleur Gris, olen tyytyväinen ja tykkään kukkakuvioista (ei varmaan sovi moderniin makuun)
Villeroy & Boch: New Wave on minulla tällä hetkellä ullakolla odottamassa. Kyllästyin sen kokoon ja nyt on jonkun aikaa ”pannassa”. Sen isoille, pitkille lautasille saa toki koottua näyttäviä ja juhlavia annoksia, joten juhliin olen kyllä sen kaivanut ullakolta käyttöön aina välillä,
KoKo ja Teema.
KoKon kahvimukeista suurin osa hajosi alle kahdessa vuodessa, muut astiat ovat kestäneet mukavasti. Äidiltäni sain lastillisen Teemaa kun hän halusi uusia astiastonsa. Ne on siis otettu aktiiviseen käyttöön noin 20 vuotta sitten, ja ovat edelleen kuin uusia.
Valkoista Arabian teemaa, keittiö on aika pieni => pöytä pieni => tuolit siroja ja lautaset, astiat,sekä viinilasit kykykokoja pienempiä. Tykkään, kun annokset näyttävät suuremmilta pienillä valkoisilla lautasilla, auttaa painonhallinnassakin :)
Vierailija kirjoitti:
Valkoista Arabian teemaa, keittiö on aika pieni => pöytä pieni => tuolit siroja ja lautaset, astiat,sekä viinilasit kykykokoja pienempiä. Tykkään, kun annokset näyttävät suuremmilta pienillä valkoisilla lautasilla, auttaa painonhallinnassakin :)
Tämä! Ihastuin rippikouluiässä KoKoon ja etenkin valtavan kokoisiin ruokalautasiin. Olen nyt huomannut ihan konkreettisesti että ruokaa tulee syötyä turhan paljon kun lautanen on suuri. Otan siis selvästi vähemmän ruokaa jos syön tavallisen kokoiselta lautaselta.
/31
Arabian Illuusia lautaset on olleet kovassa käytössä mutta niitä ei enää saa.
Muumimukeihin olen lopen kyllästynyt 🙄
Astiasto Villeroy & Bochin New Wave ja aterimet Iittalan Artik. Rakastan molempia, erikoisempi muotoilu ja sopivat täydellisesti yhteen.
Juomalasit ovat vanhat Kartiot, ne haluaisin vaihtaa mutta en vain tiedä mihin.
Ikean joku paketti missä oli kuusi kappaletta kaikkia, ruokal. syvätl. lasit, ruokailuvälineet jne. Kahdeksan vuotta kestänyt ja hinta oliko jotain 50€.
Lomosovia ja vanhaa tsekkiläistä posliinia arkikäytössä. Lisäksi jotain eri parisia kiertiksestä.
Pentikin Mustikka-sarjaa mukeina ja lautasina. Samoin Pentikin Pohjolan marjat- sarjaa mukeina ja viilikuppeina.
Marimekon Oivaa ollut niin kauan kuin sitä on nyt tehty. Sitä ennen Aallon lasilautasia ja ne menivät ajan kanssa tosi ruman näköisiksi. Lasit ja kulhot säilyivät paremmin kuin matalat lautaset. Kaapissa on myös yhtä mustavalkoista sarjaa kasarilta odottamassa uutta tulemista (en usko että tulee, mutta en ole luopunutkaan).
Jotain Halpa-Hallin lautasia, heti murtui paloja reunoista. Sekalaisia kuppeja.