Vastasyntyneiden antibioottikuuri tekee poikalapsista pienempikokoisia
Vaikuttaa suolistomikrobien kautta pitkälle tulevaisuuteen.
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Mun molemmat lapset ovat saaneet antibioottikuurin vastasyntyneenä välillisesti, eli minä olen saanut streptokokin takia IV-antibiootin synnytysreissulla. Mutta kummankaan kohdalla tämä ei pidä paikkaansa. Käsittääkseni esikoiseni on jopa luokkansa pisin poika ja kuopukseni taas luokkansa poikien pituudessa keskikastia.
Käytännöt muuttuu onneksi. Mulla sama, strepto oli positiivinen synnärillä mutta syntynyttä lasta tarkkailtiin ja otettiin cerp jne. Koska hän ei ollut infektoitunut, kuuria ei annettu. Lääkäri puhui juuri niin, että vähennetään antibioottien haittoja kun niitä ei aloiteta turhaan. Myöskään mä en saanut kuuria. Naistenklinikka vuosi sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun molemmat lapset ovat saaneet antibioottikuurin vastasyntyneenä välillisesti, eli minä olen saanut streptokokin takia IV-antibiootin synnytysreissulla. Mutta kummankaan kohdalla tämä ei pidä paikkaansa. Käsittääkseni esikoiseni on jopa luokkansa pisin poika ja kuopukseni taas luokkansa poikien pituudessa keskikastia.
Eihän tuossa äidin antibioottikuureja tutkittu vaan vauvan saamia. Vauvan mikrobisto kehittyy vasta syntymän jälkeen. Ihan eri asia saiko kuurin äiti vai vauva vasta syntymänsä jälkeen.
Ymmärrät varmasti, että vauva saa äidinmaidosta sen antiobiootin, jota äiti saa suonensisäisesti.
Se on hyvin pieni murto-osa verrattuna siihen jos vauva saa antibiootin suoraan itseensä.
Onko? Kun taas osastolla ollessa mulle sanottiin, että maitohappobakteerit (joita annetaan antibioottikuurin takia) siirtyvät parhaiten vauvaan äidinmaidon kautta.
Oikeasti? Jopa oli pöhkö hoitaja(?), ei maitohappobakteerit siirry äidinmaitoon.
Millä tavalla ei? Jos nyt vaikka syöt ruokaa, jossa on kurkumaa, niin maito on keltaista. Mikä sun mielestä siirtyy ja mikä ei? Mistä se äidinmaito sun mielestä koostuu?
No jospa nyt tutustut aluksi ruoansulatuksen perusteisiin, mitä sieltä suolesta imeytyy verenkiertoon. Ei, ne maitohappobakteerit ei imeydy suolen hiussuonien kautta verenkiertoon.
Ok, eli maitohappobakteerit eivät imeydy, vaikka kätilö tällaista tietoa osastolta tarjoaa. No, mitkä asiat sitten imetytyvät siihen maitoon? Selovästi kurkumassa on sellaisia värjääviä ainesosia, jotka imeytyvät. Mikä näiden ero sitten on? (Tämän väriasian voi jokainen imettävä äiti testava lypsämällä.) Mites sitten, kun neuvolasta tarjotaan tällaista tietoa, että äidinmaidon kautta lapselle tulee myös erilaisia makuelämyksiä, eli täysimetetty vauva omaksuu helpommin makuja kuin korvikeruokittu.
Sinne äidinmaitoon päätyy niitä ravintoaineita joita sun suolistosta imeytyy. Maitohappobakteerit ei imeydy vaan jää sun suoleen + poistuu ulosteessa.
Ok, eli maitohappobakteerit eivät imeydy, vaikka kätilö tällaista tietoa osastolta tarjoaa. No, mitkä asiat sitten imetytyvät siihen maitoon? Selovästi kurkumassa on sellaisia värjääviä ainesosia, jotka imeytyvät. Mikä näiden ero sitten on? (Tämän väriasian voi jokainen imettävä äiti testava lypsämällä.) Mites sitten, kun neuvolasta tarjotaan tällaista tietoa, että äidinmaidon kautta lapselle tulee myös erilaisia makuelämyksiä, eli täysimetetty vauva omaksuu helpommin makuja kuin korvikeruokittu.