Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Missä iässä aloit kulkemaan itsenäisesti kouluun?

Vierailija
01.02.2021 |

Joko pyörällä, bussilla tai kävellen. Taksia tai kotiovelta hakevaa koulubussia ei lasketa.

Kerro myös suunnilleen matkan pituus, missä päin Suomea tai maailmaa ja milloin tämä oli.

Missä iässä aloit kulkemaan itsenäisesti kouluun?

Vaihtoehdot

Kommentit (90)

Vierailija
81/90 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

6 vuotiaana ekalle luokalle. T: Loppuvuodesta syntynyt

Vierailija
82/90 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nytthän esikoulua olllaan pidentämässä. Itelllä mummoni oli filosofiaaan maisteri ja ukki arkkitehti. Musiiikkiharrastus alkoi 5 vuotiaaan. Älykkkyys ihmisellä nykyy kielellisenä sekä matemaattisena lahjakkkuuksina ja loogisuuuksina.

Oikeinkirjoitustaito ei näytä kouluttautuneilta isovanhemmilta kuitenkaan periytyneen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/90 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin 6 kun koulu alkoi

On muuten aika tyhmää mennä kuuden vanhana kouluun.

Eikä ole. Minä opin lukemaan, kirjoittamaan ja laskemaan itsekseni viisivuotiaana. Eskari ja eka luokka olivat todella pitkästyttäviä. Saivat mut halveksumaan ja vähättelemään koulua. Jos edellä oleva lapsi pakotetaan samaan aikaan kouluun kuin muut, se voi päinvastaisesti edetä tylsistymisenä ja turhautumisena. Ja se ei ole ollenkaan tavatonta, että lapsi oppii lukemaan viisivuotiaana. Jotkut oppii jo neljävuotiaana.

Vierailija
84/90 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin 6 kun koulu alkoi

Vastaa sitten 6. Jotkuthan menee vähän eri ikäisinä ja koulijärjestelmäkin on muuttunut vuosien saatossa.

Ei oo muuttunu sitten 70-luvun, kun peruskoulu tuli.

Kaikki, jotka ovat syntyneet elokuun puolenvälin ja joulukuun vikan päivän välillä, menevät kouluun 6-vuotiaana.

Joo totta. Joku aivopieru tuli, enkä ajatellut tota kyselyä tehdessäni. Jos on mennyt aiemmin kuin 6 v, niin voi vastata 6 v. Kyselystä kuitenkin näkee, että selvä enemmistö suomalaisista lapsista osaavat itsenäisen arjen viimeistään 7-vuotiaina.

Vierailija
85/90 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin 6 kun koulu alkoi

Vastaa sitten 6. Jotkuthan menee vähän eri ikäisinä ja koulujärjestelmäkin on muuttunut vuosien saatossa.

Ei oo muuttunu sitten 70-luvun, kun peruskoulu tuli.

Kaikki, jotka ovat syntyneet elokuun puolenvälin ja joulukuun vikan päivän välillä, menevät kouluun 6-vuotiaana.

Joo totta. Joku aivopieru tuli, enkä ajatellut tota kyselyä tehdessäni. Jos on mennyt aiemmin kuin 6 v, niin voi vastata 6 v. Kyselystä kuitenkin näkee, että selvä enemmistö suomalaisista lapsista osaavat itsenäisen arjen viimeistään 7-vuotiaina.

Ja siis tottakai joillain ei ole hyvin pitkän koulumatkan ja julkisen liikenteen puuttumisen vuoksi edes mahdollisuutta mennä yksin.

Vierailija
86/90 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulumatka oli 300 m, eli ihan alusta alkaen, kotipihasta suoraa tietä koulupihaan.

Vierailija
87/90 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä mieltä te ootte, missä iässä olisi hyvä aloittaa tässä tilanteessa? Riippuu toki lapsen luonteesta. 1,5 kilometrin matka rauhallisella mutta rakennetulla rivitalonaapurustolla. Ei kuitenkaan kaupungin keskusta-aluetta. Matkan varrella useampi iso tienylitys (liikenneympyrä ja liikennevalollinen).

Vierailija
88/90 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eskariin 6 vuotiaana kuljin jonkin aikaa yksin, eskari oli 50 metrin päässä kotoa, piti kulkea vain pienen metsän läpi. Jossain kohtaa eskarin puolelta kiellettiin että lapset ei saa tulla enää ilman saattajaa, kun oli huhuja pakulla kulkevasta namusedästä tms, joten kuljin taas vanhempien kanssa lyhyen matkani.

Ekalle luokalle mennessä olin vielä pari viikkoa 6 vuotias, muistelisin että parin ekan päivän jälkeen kuljin sen matkan yksin tai vuotta vanhemman veljeni kanssa. Se oli jo kauempana, vajaan kilometrin päässä ja piti ylittää teitäkin.

Vierailija
89/90 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

6-vuotiaana kun koulu alkoi. Äiti saattoi kouluun ensimmäisenä päivänä, mutta sen jälkeen kuljin aika itse matkan pyörällä. Koulumatka oli 2 km, asuinpaikka pikkukaupunki Pohjanmaalla. Menin kouluun vuonna 1985.

Vierailija
90/90 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

.