Missä iässä aloit kulkemaan itsenäisesti kouluun?
Joko pyörällä, bussilla tai kävellen. Taksia tai kotiovelta hakevaa koulubussia ei lasketa.
Kerro myös suunnilleen matkan pituus, missä päin Suomea tai maailmaa ja milloin tämä oli.
Kommentit (90)
7v olin veilä koulun ip-kerhossa josta äiti haki kotiin. 8v sain ammuisin kydin kouluun kun isä lähti töihin ja kävelin kotiin, matkaa n pari kilometria.
7v Töölössä. Koulumatka oli noin 1km. Monta erittäin liikennöityä katua ylitettävänä. Kuten Topeliuksenkatu.
Vanhemmat luottivat ja hyvin sujui. Vuonna 1971
Olin 7 kun menin ekalle ja kävelin kouluun. Matkaa oli noin 1,5km pieniä teitä ja lenkkipolkuja. Yksi isompi katu piti ylittää.
Ilmeisesti halusin mennä eskariin yksin loppuvaiheessa, mutta jompi kumpi vanhempi seurasi tietämättäni perässä :) Olin silloinkin jo toki 7v
En ole ihan varma. Muistaakseni äiti saattoi kouluun ekan luokan syksyn ja keväällä kävelin jo itse.
6 v. eka luokka, pääkaupunkiseudulla, matkaa varmaan max km
Laitoin 7v vaikka ovelta hakevaa koulubussia ei muka lasketa. Alakouluun 9 km ja yläkouluun 25 km.
Vierailija kirjoitti:
6 v. eka luokka, pääkaupunkiseudulla, matkaa varmaan max km
Ja tämä oli siis 80-lukua
Eskariin 6- vuotiaana. Eskari oli asuntomme lähellä - matkaa oli vain 500m.
Kouluun 7- vuotiaana 1,5km päähän. Milloin mitenkin - talvella hiihtäen tai potkukelkalla ja keväällä sekä syksyllä fillarilla.
Aloitin kuusivuotiaana ihan koulun. Kuljin sinne ja takaisin ihan kävellen, vajaa kilometrin matka. Kolmannelle luokalle siirryin kouluun, johon kuljin bussilla, sinnekkin menin ihan itsenäisesti, vajaa 5km matkaa. Helsingissä 70-luvun lopulla. Ei meillä edes ollut autoa tuolloin.
Ekalta luokalta lähtien eli 7-vuotiaana. Vanhemmat saattoi ja haki ekana päivänä. Tokasta päivästä lähtien kuljin yksin. Matkaa 1,5km Helsingissä vuonna 2000.
En käynyt 70-luvulla eskarissa.
6-vuotiaana menin kouluun (täytin 7 loppuvuodesta), jonne kuljin itsenäisesti bussilla. Tokalla muutettiin. Sitten kävelin kouluun 2 kilsaa suuntaansa yksin metsän läpi ja ylittäen ison valtatien.
Näin jälkeenpäin vähän säälin pikkuista itseäni.
13-vuotiaana, kun siirryin yläasteelle. Ala-asteelle kuljin koulutaksilla, joka haki kotiristeyksestä. Koulutaival alkoi 1996.
Vierailija kirjoitti:
Laitoin 7v vaikka ovelta hakevaa koulubussia ei muka lasketa. Alakouluun 9 km ja yläkouluun 25 km.
Kotiovelta hakevaa koulubussia en laske, kosks se ei vaadi itsenäistä kulkemista. Kaupungin bussilla kulkeminen puolestaan vaatii, että kävelee ensin bussipysäkille, oppii toimimaan bussissa ja osaa tarkkailla ja jäädä oikealla pysäkillä, jolta kävelee koululle. Koulubussi on vähän sama kuin jos taksi hakisim
Ihan koulun alusta asti. Päiväkotiinkin kuljin yksin (5v), tosin päiväkoti oli viereisessä rakennuksessa eli minun tuli ylittää vain pyörätie. Esikoulu oli tässä samassa rakennuksessa. Kouluun oli sitten matkaa noin 2km. Isä saattoi ensimmäisellä viikolla, jotta osasin reitin varmasti. 90-luvulla Turussa.
Vierailija kirjoitti:
Olin 6 kun koulu alkoi
On muuten aika tyhmää mennä kuuden vanhana kouluun.
90-luvulla, 7 vuotiaana kävellen. Ekana päivänä äiti tuli mukaan, sen jälkeen aina yksin(tai kavereiden kanssa).
15 minuutin kävelymatka.
Heti ekaluokan ensimmäisestä päivästä lähtien 6-vuotiaana kuljin yksin. Matkaa oli ehkä vähän yli puoli kilometriä. Tämä oli 90-luvun puolivälissä.
Vierailija kirjoitti:
Kansakoulun ekalle vuonna 1968. Helsinki. Koulumatkan pituus taisi olla noin puoli kilometriä. Ekana päivänä äiti saattoi kouluun, seuraavana menin jo yksin.
Sama täällä. Myös Helsinki, matkaa n 500m ja vuosi -64 ekalla luokalla.
70-luvulla, kaupungin toiselle laidalle kuljin, asuimme uudella asuinalueella, jonka koulu ei ollut vielä valmistunut.