Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Missä iässä aloit kulkemaan itsenäisesti kouluun?

Vierailija
01.02.2021 |

Joko pyörällä, bussilla tai kävellen. Taksia tai kotiovelta hakevaa koulubussia ei lasketa.

Kerro myös suunnilleen matkan pituus, missä päin Suomea tai maailmaa ja milloin tämä oli.

Missä iässä aloit kulkemaan itsenäisesti kouluun?

Vaihtoehdot

Kommentit (90)

Vierailija
61/90 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin 6 kun koulu alkoi

On muuten aika tyhmää mennä kuuden vanhana kouluun.

Monethan on vielä 6-vuotiaita, jos ovat syntyneet loppuvuodesta. Mä aloitin vuotta aikaisemmin kuin muut, mutta ei siitä ollut muuta haittaa kuin se, etten päässyt penkkareissa baariin.

Vierailija
62/90 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

6v vanhana ensimmäiselle luokalle. Koko matkan peukaloisentien alimmasta kohdasta vuorenpeikontien ylimpään. Lieneekö joku vajaa kilsa ja 100m korkeammalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/90 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heti eka luokan toisena päivänä. Koulumatkaa pari kilometriä suuntaansa. Toka luokalla muutettiin ja aloin kulkea bussilla.

Vierailija
64/90 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekaluokka ja toinen koulupäivä , kilometrin matka. Hyvin löysin kouluun mutta paluumatkalla oli haasteita. Turku ja vuosi -80

Vierailija
65/90 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin yksin eskariin 6v ja vuosi oli -76. Vein joskus naapurin pojankin sinne jos äitinsä ei ehtinyt. Tämän pojan eskari alkoi siis tuntia ennen kuin minun. Eskarissa oli 2 suomenkielistä ryhmää ja yksi ruotsinkielinen. Paikkakunta Vaasa. 

Vierailija
66/90 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kulkenut kouluun itse aina, kävellen tai pyörällä, ekaluokan ekasta päivästä lähtien.

1.-3.-luokilla noin kilometri, ja 4.-6.-luokilla 3,5 kilometriä.

Vierailija
67/90 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin 6 kun koulu alkoi

Lapsetko sen itse päättää? Milloin sitten älykäs lapsi valitsisi mennä kouluun? 

Vierailija
68/90 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole käynyt eskaria joten kun koulu alkoi niin sinne mentiin itse. Matka oli jotain 700m kaiketi. 80 luku.

Vierailija
69/90 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin 6 kun koulu alkoi

Vastaa sitten 6. Jotkuthan menee vähän eri ikäisinä ja koulijärjestelmäkin on muuttunut vuosien saatossa.

Ei oo muuttunu sitten 70-luvun, kun peruskoulu tuli.

Kaikki, jotka ovat syntyneet elokuun puolenvälin ja joulukuun vikan päivän välillä, menevät kouluun 6-vuotiaana.

Vierailija
70/90 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joulukuun  lapsi, joten menin 6-vuotiaana kouluun.

Ihan itse kävelin sinne Espoossa, matkaa noin 800  metriä.

Vierailija
71/90 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen joulukuun  lapsi, joten menin 6-vuotiaana kouluun.

Ihan itse kävelin sinne Espoossa, matkaa noin 800  metriä.

1980-luvulla

Vierailija
72/90 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

7v, koska ei ollut eskaria 80-luvun alussa. 2,5 km metsätietä pitkin oli matkaa, pyörällä menin ekasta päivästä lähtien. Talvella kävellen, potkukelkalla tai hiihtäen kelistä riippuen. Ala-aste tällä mallilla.

Seuraavat 3v sama alkumatka, sitten 20 km bussilla, joka meni klo 7.10 sieltä ala-asteen pihalta. Jep, koulun pihassa oltiin aina liian aikaisin ja odotettiin sisään pääsyä ilman pipoa myös silloin 1985 talvella kun pakkasta oli -36 astetta.

Lukiota varten muutin kaupunkiin, 2km matkan keskustan läpi kuljin pyörällä, kävellen tai autolla. 

Vierailija
73/90 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heti ekaluokan ekasta koulupäivästä lähtien. Vain ilmoittautumispäivänä äiti oli mukana. Olen alkuvuoden lapsia, joten koulun alkaessa olin jo yli 7½ vuotta vanha. Koulumatkaa tietä pitkin oli kilometrin verran, mutta oikoreitit lyhensivät matkaa jonkin verran.

Vierailija
74/90 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkaa 150 metriä eikä yhtään kadunylitysta. Kävelytie oli kotikadun ja koulun välissä. Ensimmäisenä päivänä menin äitini kanssa, sen jälkeen ihan itse.

Vierailija
75/90 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun aloitiin koulun 7 vuotiaana;  matkaa noin kolme kilometriä.  Se sitten hiihdettiin kesät talvet ja aina ylämäkeen lipsuvilla suksilla.

Vierailija
76/90 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

7-vuotiaana eli ekaluokkalaisena. Paikkana Varsinais-Suomi, koulumatkaa metsän läpi kuljettuna noin kilometri.

Vierailija
77/90 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nytthän esikoulua olllaan pidentämässä. Itelllä mummoni oli filosofiaaan maisteri ja ukki arkkitehti. Musiiikkiharrastus alkoi 5 vuotiaaan. Älykkkyys ihmisellä nykyy kielellisenä sekä matemaattisena lahjakkkuuksina ja loogisuuuksina.

Sulla ei sitten tainnut nuo älykkyysmääritelmät oikein kolahtaa, kun tuo kirjoitustaito on ihan luokatonta.

Vierailija
78/90 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin 6 kun koulu alkoi

On aika tyhmä jos ei tiedä sitä, että koulu alkaa sen vuoden aikana, kun täyttää 7, vaikka se olisi joulukuun viimeinen päivä.

Vierailija
79/90 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukiossa (tosin ennen kuin sain ajokortin kuljin bussipysäkille äidin kyydissä). Peruskouluun kuljin taksilla.

Vierailija
80/90 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

6-vuotiaana ekasta koulupäivästä lähtien. Täytin alkutalvesta 7v. Matkaa oli jotain 1,5- 2km yhteen suuntaan.