Missä iässä aloit kulkemaan itsenäisesti kouluun?
Joko pyörällä, bussilla tai kävellen. Taksia tai kotiovelta hakevaa koulubussia ei lasketa.
Kerro myös suunnilleen matkan pituus, missä päin Suomea tai maailmaa ja milloin tämä oli.
Kommentit (90)
6v vanhana ensimmäiselle luokalle. Koko matkan peukaloisentien alimmasta kohdasta vuorenpeikontien ylimpään. Lieneekö joku vajaa kilsa ja 100m korkeammalla.
Heti eka luokan toisena päivänä. Koulumatkaa pari kilometriä suuntaansa. Toka luokalla muutettiin ja aloin kulkea bussilla.
Ekaluokka ja toinen koulupäivä , kilometrin matka. Hyvin löysin kouluun mutta paluumatkalla oli haasteita. Turku ja vuosi -80
Menin yksin eskariin 6v ja vuosi oli -76. Vein joskus naapurin pojankin sinne jos äitinsä ei ehtinyt. Tämän pojan eskari alkoi siis tuntia ennen kuin minun. Eskarissa oli 2 suomenkielistä ryhmää ja yksi ruotsinkielinen. Paikkakunta Vaasa.
Itse olen kulkenut kouluun itse aina, kävellen tai pyörällä, ekaluokan ekasta päivästä lähtien.
1.-3.-luokilla noin kilometri, ja 4.-6.-luokilla 3,5 kilometriä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin 6 kun koulu alkoi
On muuten aika tyhmää mennä kuuden vanhana kouluun.
Lapsetko sen itse päättää? Milloin sitten älykäs lapsi valitsisi mennä kouluun?
En ole käynyt eskaria joten kun koulu alkoi niin sinne mentiin itse. Matka oli jotain 700m kaiketi. 80 luku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin 6 kun koulu alkoi
Vastaa sitten 6. Jotkuthan menee vähän eri ikäisinä ja koulijärjestelmäkin on muuttunut vuosien saatossa.
Ei oo muuttunu sitten 70-luvun, kun peruskoulu tuli.
Kaikki, jotka ovat syntyneet elokuun puolenvälin ja joulukuun vikan päivän välillä, menevät kouluun 6-vuotiaana.
Olen joulukuun lapsi, joten menin 6-vuotiaana kouluun.
Ihan itse kävelin sinne Espoossa, matkaa noin 800 metriä.
Vierailija kirjoitti:
Olen joulukuun lapsi, joten menin 6-vuotiaana kouluun.
Ihan itse kävelin sinne Espoossa, matkaa noin 800 metriä.
1980-luvulla
7v, koska ei ollut eskaria 80-luvun alussa. 2,5 km metsätietä pitkin oli matkaa, pyörällä menin ekasta päivästä lähtien. Talvella kävellen, potkukelkalla tai hiihtäen kelistä riippuen. Ala-aste tällä mallilla.
Seuraavat 3v sama alkumatka, sitten 20 km bussilla, joka meni klo 7.10 sieltä ala-asteen pihalta. Jep, koulun pihassa oltiin aina liian aikaisin ja odotettiin sisään pääsyä ilman pipoa myös silloin 1985 talvella kun pakkasta oli -36 astetta.
Lukiota varten muutin kaupunkiin, 2km matkan keskustan läpi kuljin pyörällä, kävellen tai autolla.
Heti ekaluokan ekasta koulupäivästä lähtien. Vain ilmoittautumispäivänä äiti oli mukana. Olen alkuvuoden lapsia, joten koulun alkaessa olin jo yli 7½ vuotta vanha. Koulumatkaa tietä pitkin oli kilometrin verran, mutta oikoreitit lyhensivät matkaa jonkin verran.
Matkaa 150 metriä eikä yhtään kadunylitysta. Kävelytie oli kotikadun ja koulun välissä. Ensimmäisenä päivänä menin äitini kanssa, sen jälkeen ihan itse.
Silloin kun aloitiin koulun 7 vuotiaana; matkaa noin kolme kilometriä. Se sitten hiihdettiin kesät talvet ja aina ylämäkeen lipsuvilla suksilla.
7-vuotiaana eli ekaluokkalaisena. Paikkana Varsinais-Suomi, koulumatkaa metsän läpi kuljettuna noin kilometri.
Vierailija kirjoitti:
Nytthän esikoulua olllaan pidentämässä. Itelllä mummoni oli filosofiaaan maisteri ja ukki arkkitehti. Musiiikkiharrastus alkoi 5 vuotiaaan. Älykkkyys ihmisellä nykyy kielellisenä sekä matemaattisena lahjakkkuuksina ja loogisuuuksina.
Sulla ei sitten tainnut nuo älykkyysmääritelmät oikein kolahtaa, kun tuo kirjoitustaito on ihan luokatonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin 6 kun koulu alkoi
On muuten aika tyhmää mennä kuuden vanhana kouluun.
On aika tyhmä jos ei tiedä sitä, että koulu alkaa sen vuoden aikana, kun täyttää 7, vaikka se olisi joulukuun viimeinen päivä.
Lukiossa (tosin ennen kuin sain ajokortin kuljin bussipysäkille äidin kyydissä). Peruskouluun kuljin taksilla.
6-vuotiaana ekasta koulupäivästä lähtien. Täytin alkutalvesta 7v. Matkaa oli jotain 1,5- 2km yhteen suuntaan.
Monethan on vielä 6-vuotiaita, jos ovat syntyneet loppuvuodesta. Mä aloitin vuotta aikaisemmin kuin muut, mutta ei siitä ollut muuta haittaa kuin se, etten päässyt penkkareissa baariin.