Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yhteiset isot kuluerät ja velat kun itsellä rahaa, miehellä ei

Vierailija
01.02.2021 |

En tiedä, missä voin kysyä tätä anonyymisti, joten testaan, onko täällä vastaajia asialliseen kysymykseen.

Olemme nelikymppinen avopari ja meillä on yksi lapsi, jonka kulut maksamme puoliksi. Meillä on yhteinen asuntolaina, jota lyhennämme puoliksi. Mieheni nimissä on iso autolainamme, jota lyhennämme puoliksi. Muuten meillä on erilliset rahat ja tilit.
Asuntomme vaatisi muutaman remontin. Autolainan lyhentäminen tuntuu turhalta, koska minulla olisi oikeastaan rahat sen maksamiseen kokonaan (tosin en tiedä, miten lainan myöntäjä tähän suhtautuisi).
Minulla kun on tilillä n. 25 000 euroa ”makaamassa” koska olen perinyt ja säästänyt rahaa. Lisäksi on hieman sijoituksia. Miehelläni ei ole vastaavia säästöjä. Olemme molemmat keskituloisia, mutta minulla on hieman parempi tulotaso.
Haluaisin käyttää osan tililläni olevasta rahasta asuntomme kunnon parantamiseen tai autolainan poismaksuun, mutta miten teen se järkevimmin niin, etten vain ”maksa miehen puolesta” tai ilmoita miehelle, että ”maksoin 15 000 euron remontin, nyt oot mulle 7500 euroa pystyssä, alas lyhentämään velkaa”.
Suunnitelmana on pysyä yhdessä, mutta koskaanhan ei voi tietää.

Kommentit (71)

Vierailija
21/71 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sinun pitää maksaa pois mitään lainaa. Laita rahat sijoituksiin ja maksatte samassa tahdissa lainat pois. Aivan typerää maksaa lainoja pois kerralla varsinkaan autosta.

Vierailija
22/71 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ette merkinneet molempia auton omistajiksi, jos kerran maksatte auton puoliksi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/71 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehelläsi tuskin on rahaa tällä hetkellä remonttiin jos ei edes säästöön saa. En kyllä näe järkeä siinä että tuohon päälle kallis remonttilaina.

Minä en miehenä tuohon suostuisi. Pitää sen miehenkin järkeillä jos ero tulee niin pitää vielä maksaa elareitakin, ja se ei sitten enää onnistu kun on lainaa lainan päälle.

Miehellä on hyvin työllistävä ammatti. Hän saa rahaa säästöön ja hänellä on säästöjä, mutta ei samoissa määrin kuin minulla. En siksi missään nimessä kannata, että hänen pitäisi ottaa ulkopuoliselta taholta velkaa kylpyhuoneremonttia varten. Mitenkään ylivelkaantunut hän ei ole kuitenkaan. Selvitän keskinäisen velkakirjan mahdollisuutta.

Vierailija
24/71 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisiko jo laittaa avioero vireille. Eroatte kuitenkin. Eipähän tule miehelle yllätyksenä. Parasta että näytät mihelle tämän keskustelun niin ei elä pilvilinnoissa sinun suhteesi.

Vierailija
25/71 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et missään tapauksessa käytä niitä rahoja remppaan tai autoon. Jos auto on miehen nimissä mies maksakoon.

Vierailija
26/71 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avioerossa saat osituksessa puolet omaisuudesta. Myös autosta. Sikäli et menetä mitään. Voitte tietysti käydä tämän läpi juristin kanssa etukäteen.

Vierailija
27/71 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Järkevintä tuollaisessa tapauksessa on tehdä ihan velkakirja puolikkaasta siitä summasta, jolla maksat remontin. Näin saat rahasi takaisin, jos eroatte. Oletan nyt, että asunto on teidän puoliksi omistama. Puhuit viestissä vain siitä, kenen nimissä mikin velka on, mutta et lainkaan kertonut, kuka omistaa mitäkin. Omistatko sinä edes puolta autosta vai maksatko vain miehen omistamaa autoa?

Maksan tosiaan miehen omistamaa autoa, koska siitä on hyötyä minullekin arjen mahdollistajana.

Asunto on meidän puoliksi omistama.

Ootpa hölmö kun olet antanut auton pelkästään miehen nimiin ja itse maksat myös sitä.

Mitä sitten olisi pitänyt tehdä? Ottaa auto molempien nimiin? Antaa miehen maksaa koko auto, jota ilman arkemme ei toimisi ollenkaan ja johon hänellä ei olisi yksin rahaa? Olemme alusta asti maksaneet kaikki yhteiset menot puoliksi.

Olisi pitänyt ottaa edullisempi auto eikä sitä kalleinta vaihtoehtoa. Ja lisäksi olet tyhmä kun maksat miehesi nimissä olevaa autoa. Sinä maksat, hän omistaa. Voi vaikka myydä huomenna etkä saa siitä latin latia.

Siis mieheni maksaa kyllä puolet auton kuluista. Auto ei ole kallein vaihtoehto, ihan tavallinen. Olemme hyvissä väleissä emmekä haudo eroa, joten tuskin hän myy autoa huomenna.

Vierailija
28/71 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ei ei. Mistä näitä aina sikiää?

Älkää herran tähden maksako toistenne lainoja. 

Jos auto on miehen nimissä, niin se on miehen ja hän saa vastata sen maksamisesta.

Jos hänellä ei ole varaa pitää sitä ja sinulla on, niin myyköön mies autonsa ja osta sinä oma, se on sitten sinun.

Sama, tai vakavampi juttu on se asunto. Älä rupea yksin maksamaan yhteisen kodin remontteja.

Jos miehellä ei ole varaa osuuteensa remontista, niin sitten ette remontoi.

Ja jos jotain isopia raha-asioita sovitte keskenänne, niin ei sitten mitään käsinkirjoitettuja lappusia, vaan juristin puheille.

Vierailija
29/71 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avioerossa saat osituksessa puolet omaisuudesta. Myös autosta. Sikäli et menetä mitään. Voitte tietysti käydä tämän läpi juristin kanssa etukäteen.

Emme ole naimisissa.

Vierailija
30/71 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehelläsi tuskin on rahaa tällä hetkellä remonttiin jos ei edes säästöön saa. En kyllä näe järkeä siinä että tuohon päälle kallis remonttilaina.

Minä en miehenä tuohon suostuisi. Pitää sen miehenkin järkeillä jos ero tulee niin pitää vielä maksaa elareitakin, ja se ei sitten enää onnistu kun on lainaa lainan päälle.

Miehellä on hyvin työllistävä ammatti. Hän saa rahaa säästöön ja hänellä on säästöjä, mutta ei samoissa määrin kuin minulla. En siksi missään nimessä kannata, että hänen pitäisi ottaa ulkopuoliselta taholta velkaa kylpyhuoneremonttia varten. Mitenkään ylivelkaantunut hän ei ole kuitenkaan. Selvitän keskinäisen velkakirjan mahdollisuutta.

Jos pankista saa lainaa edullisesti kannattaa se laina ottaa. Teidän kummankin siis. miksei teillä ole yhteistä säästötiliä johon on säästetty remppakustannuksiin?

Nyt istutte pöydän ääreen ja katsotte mihin rahanne menevät ja teette budjetin. Liian suuret kiinteät kulut pitää pienentää.

Vierailija
31/71 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka olette aiemmin asuneet miehen omistamassa asunnossa, mutta hänellä ei nyt ole omaisuutta tai säästöjä? Onko otettu liian suuri uusi asuntolaina? Vai onko kyse eri miehestä?

Vierailija
32/71 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Järkevintä tuollaisessa tapauksessa on tehdä ihan velkakirja puolikkaasta siitä summasta, jolla maksat remontin. Näin saat rahasi takaisin, jos eroatte. Oletan nyt, että asunto on teidän puoliksi omistama. Puhuit viestissä vain siitä, kenen nimissä mikin velka on, mutta et lainkaan kertonut, kuka omistaa mitäkin. Omistatko sinä edes puolta autosta vai maksatko vain miehen omistamaa autoa?

Maksan tosiaan miehen omistamaa autoa, koska siitä on hyötyä minullekin arjen mahdollistajana.

Ootpa hölmö kun olet antanut auton pelkästään miehen nimiin ja itse maksat myös sitä.

Mitä sitten olisi pitänyt tehdä? Ottaa auto molempien nimiin? Antaa miehen maksaa koko auto, jota ilman arkemme ei toimisi ollenkaan ja johon hänellä ei olisi yksin rahaa? Olemme alusta asti maksaneet kaikki yhteiset menot puoliksi.

Olisi pitänyt ottaa edullisempi auto eikä sitä kalleinta vaihtoehtoa. Ja lisäksi olet tyhmä kun maksat miehesi nimissä olevaa autoa. Sinä maksat, hän omistaa. Voi vaikka myydä huomenna etkä saa siitä latin latia.

Siis mieheni maksaa kyllä puolet auton kuluista. Auto ei ole kallein vaihtoehto, ihan tavallinen. Olemme hyvissä väleissä emmekä haudo eroa, joten tuskin hän myy autoa huomenna.

Se on miehen auto. Se maksaa kulut, et sinä. kuinka hyväuskoinen hölmö sä olet....

Vierailija
33/71 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

==========

ovat avoliitossa

Omaisuus jaetaan siten, että kumpikin ottaa omansa, siis sen mikä on hänen nimissään, riippumatta kumpi sen on tosiasiallisesti maksanut.

Vierailija
34/71 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaisiko jo laittaa avioero vireille. Eroatte kuitenkin. Eipähän tule miehelle yllätyksenä. Parasta että näytät mihelle tämän keskustelun niin ei elä pilvilinnoissa sinun suhteesi.

Emme ole naimisissa, mutta varsin onnellisessa avoliitossa.

Vierailija
35/71 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ei ei. Mistä näitä aina sikiää?

Älkää herran tähden maksako toistenne lainoja. 

Jos auto on miehen nimissä, niin se on miehen ja hän saa vastata sen maksamisesta.

Jos hänellä ei ole varaa pitää sitä ja sinulla on, niin myyköön mies autonsa ja osta sinä oma, se on sitten sinun.

Sama, tai vakavampi juttu on se asunto. Älä rupea yksin maksamaan yhteisen kodin remontteja.

Jos miehellä ei ole varaa osuuteensa remontista, niin sitten ette remontoi.

Ja jos jotain isopia raha-asioita sovitte keskenänne, niin ei sitten mitään käsinkirjoitettuja lappusia, vaan juristin puheille.

Meillä on ihan normaali autolaina. Lyhennetään sitä 400€/kk

Eli ap saa nyt auton käyttöönsä 200€/kk se on mielestäni ihan halpa hinta.

Vierailija
36/71 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jos ymmärsin oikein, niin sinun mielestäsi asuntonne vaatisi muutaman remontin.

Meillä se tapahtuu niin, että minä olen kertonut miehelleni, että haluaisin ensi kesänä saunatilan eteen terassin/pergolan. Hänestä se on ihan hyvä ajatus ja hänkin uskoo, että siitä varmasti nautitaan yhdessä. Hänelle se ei kuitenkaan ole niin tärkeä, että hän itse siihen haluaisi investoida. Koska hän tykkää kuitenkin nikkaroida ja - ilmeisesti - arvostaa minun tarpeitani, hän on luvannut sellaisen tehdä. Eli minä maksan ja hän tekee (talkookavereiden kanssa, jos pandemiatilanne sen alkukesästä sallii).

Vierailija
37/71 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poltteleeko raha taskussa ja pitää päästä se johonkin tuhlaamaan? Sijoita ko. summa. Osta vaikka Seligson etf:ää. Ja jos on pakko tehdä remonttia otatte puolison kanssa siihen pienen lainan.

Vierailija
38/71 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Auto sun nimiin. Jos eroatte, se jää sulle. Remontit voit hyvin maksaa yksin, jos vain haluat

Jep ja velka ja valuutukset kans sulle. Niin saat pitää sen. Nythän sulle on edullista maksaa autosta vain muutama satanen kk

Vakuutus ei kummia maksa jos ajelee siivosti. Bonaritkin saa nykyään melkein täytenä uutena asiakkaanakin. täysin turha sun kommenttisi.

Vierailija
39/71 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole varaa autoon niin silloin sen omistajan nimen kohdalla EI lue sen nimi jolla varaa autoon ei ole.Vaan sen nimi joka sen maksaa.

Vierailija
40/71 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ette ole naimisissa niin kummallakaan ei ole oikeutta toisen omaisuuteen. Ja mIksi sitten edes maksat miehen omistamasta autosta? Aivan järjetön keissi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme viisi