Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yhteiset isot kuluerät ja velat kun itsellä rahaa, miehellä ei

Vierailija
01.02.2021 |

En tiedä, missä voin kysyä tätä anonyymisti, joten testaan, onko täällä vastaajia asialliseen kysymykseen.

Olemme nelikymppinen avopari ja meillä on yksi lapsi, jonka kulut maksamme puoliksi. Meillä on yhteinen asuntolaina, jota lyhennämme puoliksi. Mieheni nimissä on iso autolainamme, jota lyhennämme puoliksi. Muuten meillä on erilliset rahat ja tilit.
Asuntomme vaatisi muutaman remontin. Autolainan lyhentäminen tuntuu turhalta, koska minulla olisi oikeastaan rahat sen maksamiseen kokonaan (tosin en tiedä, miten lainan myöntäjä tähän suhtautuisi).
Minulla kun on tilillä n. 25 000 euroa ”makaamassa” koska olen perinyt ja säästänyt rahaa. Lisäksi on hieman sijoituksia. Miehelläni ei ole vastaavia säästöjä. Olemme molemmat keskituloisia, mutta minulla on hieman parempi tulotaso.
Haluaisin käyttää osan tililläni olevasta rahasta asuntomme kunnon parantamiseen tai autolainan poismaksuun, mutta miten teen se järkevimmin niin, etten vain ”maksa miehen puolesta” tai ilmoita miehelle, että ”maksoin 15 000 euron remontin, nyt oot mulle 7500 euroa pystyssä, alas lyhentämään velkaa”.
Suunnitelmana on pysyä yhdessä, mutta koskaanhan ei voi tietää.

Kommentit (71)

Vierailija
41/71 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmmm jos olisi mies täällä kyselemässä miten saa köyhemmän naisystävänsä suostuteltua kalliisiin remppoihin niin että nainen varmasti maksaa puolet, vaikka köyhempi...

Niin kommentit olisi tyyliin: yhteinen elämä ja lapsi niin miksei yhteiset rahat! Ja : jos niin kovasti haluat rempata, vaikkei toisella varaa, niin maksa itse.

Vierailija
42/71 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Remppa nostaa sinunkin asumismukavuutta joten se voi olla perusteltu. Pidä huoli, että jos maksat ison rempan niin siitä tehdään paperit. Ei velkakirjaa vaan lakimiehen laatima paperi, joka hyvittää mahdollisessa erotilanteessa sijoittamasi rahat. Näistä asioista voi olla montaa mieltä, fiksu hoitaa talouttaan järkevästi.

Arvon Sherlock: mikä on se lakimiehen laatima paperi, jos se ei ole velkakirja? Ja sen ko. asian voi kaksi aikuista ihmistä raapustaa vaikkapa pitsalaatikon kylkeen. Asunnon omistussuhteita ei ole mitään järkeä muuttaa yhden remontin vuoksi, ihan jo siitä aiheutuvien kulujen ja vsveron takia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/71 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et missään tapauksessa käytä niitä rahoja remppaan tai autoon. Jos auto on miehen nimissä mies maksakoon.

Rahat on käytettävä remppaan jossain vaiheessa, jotta asunnon arvo ei putoa.

Mies maksaa puolet autosta, kuten myös päiväkotimaksusta, ruoista, sähkölaskusta ja uudesta lumikolasta😀

Vierailija
44/71 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tuskinpa mies niitä remontteja on vaatimassa. onko taas vääränvärinen keittiö? 

Keittiö on 10 vuotta sitten edellisen omistajan tekemä, ihan kiva. Kylpyhuone pitäisi remontoida ainakin, varmasti mieskin tykkäisi paremmasta saunasta. Emme ole sisustushulluja, mutta ymmärrämme että omaisuutta kannattaa huoltaa. Kaunista kevään odotusta sinulle. T. Ap.

Jos ette ole heti myymässä eli kunnostuksella ei ole kiire, eikö mies voisi alkaa tavoitteellisesti säästämään remonttiin ja sinun kannattaa sijoittaa rahat sillä välin.

Vierailija
45/71 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Järkevintä tuollaisessa tapauksessa on tehdä ihan velkakirja puolikkaasta siitä summasta, jolla maksat remontin. Näin saat rahasi takaisin, jos eroatte. Oletan nyt, että asunto on teidän puoliksi omistama. Puhuit viestissä vain siitä, kenen nimissä mikin velka on, mutta et lainkaan kertonut, kuka omistaa mitäkin. Omistatko sinä edes puolta autosta vai maksatko vain miehen omistamaa autoa?

Maksan tosiaan miehen omistamaa autoa, koska siitä on hyötyä minullekin arjen mahdollistajana.

Asunto on meidän puoliksi omistama.

Ootpa hölmö kun olet antanut auton pelkästään miehen nimiin ja itse maksat myös sitä.

Mitä sitten olisi pitänyt tehdä? Ottaa auto molempien nimiin? Antaa miehen maksaa koko auto, jota ilman arkemme ei toimisi ollenkaan ja johon hänellä ei olisi yksin rahaa? Olemme alusta asti maksaneet kaikki yhteiset menot puoliksi.

Olisi pitänyt ottaa edullisempi auto eikä sitä kalleinta vaihtoehtoa. Ja lisäksi olet tyhmä kun maksat miehesi nimissä olevaa autoa. Sinä maksat, hän omistaa. Voi vaikka myydä huomenna etkä saa siitä latin latia.

Siis mieheni maksaa kyllä puolet auton kuluista. Auto ei ole kallein vaihtoehto, ihan tavallinen. Olemme hyvissä väleissä emmekä haudo eroa, joten tuskin hän myy autoa huomenna.

Se on miehen auto. Se maksaa kulut, et sinä. kuinka hyväuskoinen hölmö sä olet....

Nainenhan sanoo, että sutoa tarvitaan heidän yhteisen arkensa toimimiseen. Eli autoa käytetään naisen ja lapsen menoihin myös. Olisi epäreilua jos mies yksin maksaisi yhteiskäytössä olevaa autoa.

Vierailija
46/71 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sen niin väliä kumpi sen remontin maksaa? Te olette perhe, samaa taloutta, pitääkö kaikki aina laskea sentilleen? Meillä ainakin on aina mennyt niin että se maksaa kenellä on rahaa juuri silloin ja tämä on toiminut puolin ja toisin. Kuulostat ap aika pikkumaiselta ihmiseltä.

Vierailija
47/71 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehelläsi tuskin on rahaa tällä hetkellä remonttiin jos ei edes säästöön saa. En kyllä näe järkeä siinä että tuohon päälle kallis remonttilaina.

Minä en miehenä tuohon suostuisi. Pitää sen miehenkin järkeillä jos ero tulee niin pitää vielä maksaa elareitakin, ja se ei sitten enää onnistu kun on lainaa lainan päälle.

Miehellä on hyvin työllistävä ammatti. Hän saa rahaa säästöön ja hänellä on säästöjä, mutta ei samoissa määrin kuin minulla. En siksi missään nimessä kannata, että hänen pitäisi ottaa ulkopuoliselta taholta velkaa kylpyhuoneremonttia varten. Mitenkään ylivelkaantunut hän ei ole kuitenkaan. Selvitän keskinäisen velkakirjan mahdollisuutta.

Jos pankista saa lainaa edullisesti kannattaa se laina ottaa. Teidän kummankin siis. miksei teillä ole yhteistä säästötiliä johon on säästetty remppakustannuksiin?

Nyt istutte pöydän ääreen ja katsotte mihin rahanne menevät ja teette budjetin. Liian suuret kiinteät kulut pitää pienentää.

Meillä ei ole liian suuria kiinteitä kuluja. Muita velkoja ei ole kuin auto ja asunto. Lyhennysvapaita ei ole pidetty. Seuraamme kuluja ja koskaan ei ole tehnyt tiukkaa.

Vierailija
48/71 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on naiset yhtäkkiä tarkkoina sinun ja minun rahoista kun naisella on enemmän rahaa 😀

Naurattaa.

Vierailija
49/71 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli jos ymmärsin oikein, niin sinun mielestäsi asuntonne vaatisi muutaman remontin.

Meillä se tapahtuu niin, että minä olen kertonut miehelleni, että haluaisin ensi kesänä saunatilan eteen terassin/pergolan. Hänestä se on ihan hyvä ajatus ja hänkin uskoo, että siitä varmasti nautitaan yhdessä. Hänelle se ei kuitenkaan ole niin tärkeä, että hän itse siihen haluaisi investoida. Koska hän tykkää kuitenkin nikkaroida ja - ilmeisesti - arvostaa minun tarpeitani, hän on luvannut sellaisen tehdä. Eli minä maksan ja hän tekee (talkookavereiden kanssa, jos pandemiatilanne sen alkukesästä sallii).

Hyvä diili ja käytännöllinen, ostettu työhän se maksaa.

Vierailija
50/71 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avioerossa saat osituksessa puolet omaisuudesta. Myös autosta. Sikäli et menetä mitään. Voitte tietysti käydä tämän läpi juristin kanssa etukäteen.

Avioerossa saa puolet yhteenlasketun omaisuuden säästöstä, jos avioehtoa ei ole. Ei siis puolta autosta. Tässä tapauksessa ap joutuu pian vielä maksumieheksi, kerran on varakkaampi - toki miehen auton poismaksaminen siirtää omaisuutta jatkuvasti aloittajalta hänen miehelleen...

Vierailija
51/71 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sen niin väliä kumpi sen remontin maksaa? Te olette perhe, samaa taloutta, pitääkö kaikki aina laskea sentilleen? Meillä ainakin on aina mennyt niin että se maksaa kenellä on rahaa juuri silloin ja tämä on toiminut puolin ja toisin. Kuulostat ap aika pikkumaiselta ihmiseltä.

No hyvä jos teillä toimii asia noin. Meillä on eri tyyli. Kaikki on maksettu puoliksi, paitsi silloin kun toinen on ollut kotihoidontuella (kumpikin vuorollaan). Normaalisti tämä ei ole ollut ongelma, koska meillä on lähes koko suhteen ajan ollut sama palkkataso.

Vierailija
52/71 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 vuotta vanhan kivan keittiön remontointi on karmeaa luonnonvarojen tuhlausta.

Vierailija
53/71 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ei ole niin haitaksi vaikka ap sen remontin maksaisikin. Heillä on yksi yhteinen lapsi, jolle loppupeleissä kummankin omaisuus päätyy. Toki jos tulee ero ja mies lisääntyy sen jälkeen lisää, niin joku siivu siitä remontista menee miehen uusille lapsille. 

Mutta joku 10000€ remontti on niin pieni raha, että hyödyttääkö tuollaisesta nyt numeroa tehdä? 

Vierailija
54/71 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Järkevintä tuollaisessa tapauksessa on tehdä ihan velkakirja puolikkaasta siitä summasta, jolla maksat remontin. Näin saat rahasi takaisin, jos eroatte. Oletan nyt, että asunto on teidän puoliksi omistama. Puhuit viestissä vain siitä, kenen nimissä mikin velka on, mutta et lainkaan kertonut, kuka omistaa mitäkin. Omistatko sinä edes puolta autosta vai maksatko vain miehen omistamaa autoa?

Maksan tosiaan miehen omistamaa autoa, koska siitä on hyötyä minullekin arjen mahdollistajana.

Asunto on meidän puoliksi omistama.

Ootpa hölmö kun olet antanut auton pelkästään miehen nimiin ja itse maksat myös sitä.

Mitä sitten olisi pitänyt tehdä? Ottaa auto molempien nimiin? Antaa miehen maksaa koko auto, jota ilman arkemme ei toimisi ollenkaan ja johon hänellä ei olisi yksin rahaa? Olemme alusta asti maksaneet kaikki yhteiset menot puoliksi.

Olisi pitänyt ottaa edullisempi auto eikä sitä kalleinta vaihtoehtoa. Ja lisäksi olet tyhmä kun maksat miehesi nimissä olevaa autoa. Sinä maksat, hän omistaa. Voi vaikka myydä huomenna etkä saa siitä latin latia.

Siis mieheni maksaa kyllä puolet auton kuluista. Auto ei ole kallein vaihtoehto, ihan tavallinen. Olemme hyvissä väleissä emmekä haudo eroa, joten tuskin hän myy autoa huomenna.

Se on miehen auto. Se maksaa kulut, et sinä. kuinka hyväuskoinen hölmö sä olet....

Viisainta olisi, että mies hoitaa autoon liittyvät kulu ja nainen maksaa vapaan autoedun verran, eli n 500-800 euroa/kk.

Vierailija
55/71 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehelläsi tuskin on rahaa tällä hetkellä remonttiin jos ei edes säästöön saa. En kyllä näe järkeä siinä että tuohon päälle kallis remonttilaina.

Minä en miehenä tuohon suostuisi. Pitää sen miehenkin järkeillä jos ero tulee niin pitää vielä maksaa elareitakin, ja se ei sitten enää onnistu kun on lainaa lainan päälle.

Miehellä on hyvin työllistävä ammatti. Hän saa rahaa säästöön ja hänellä on säästöjä, mutta ei samoissa määrin kuin minulla. En siksi missään nimessä kannata, että hänen pitäisi ottaa ulkopuoliselta taholta velkaa kylpyhuoneremonttia varten. Mitenkään ylivelkaantunut hän ei ole kuitenkaan. Selvitän keskinäisen velkakirjan mahdollisuutta.

Kuinka olette aiemmin asuneet miehen omistamassa asunnossa, mutta hänellä ei nyt ole omaisuutta tai säästöjä? Onko otettu liian suuri uusi asuntolaina? Vai onko kyse eri miehestä?

Sama mies. Asuntolainamme on mitä on, asumme Helsingissä. Hyvin olemme sitä lyhentäneet, myös kotihoidontuella ollessa. Miehellä on säästöjä, mutta ei samalla tavalla kuin minulla.

On erittäin hyvä mies.

Vierailija
56/71 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

10 vuotta vanhan kivan keittiön remontointi on karmeaa luonnonvarojen tuhlausta.

Siksi emme remontoikaan keittiötä, vaan kylppärin. Lue viestini!

T. Ap

Vierailija
57/71 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli jos ymmärsin oikein, niin sinun mielestäsi asuntonne vaatisi muutaman remontin.

Meillä se tapahtuu niin, että minä olen kertonut miehelleni, että haluaisin ensi kesänä saunatilan eteen terassin/pergolan. Hänestä se on ihan hyvä ajatus ja hänkin uskoo, että siitä varmasti nautitaan yhdessä. Hänelle se ei kuitenkaan ole niin tärkeä, että hän itse siihen haluaisi investoida. Koska hän tykkää kuitenkin nikkaroida ja - ilmeisesti - arvostaa minun tarpeitani, hän on luvannut sellaisen tehdä. Eli minä maksan ja hän tekee (talkookavereiden kanssa, jos pandemiatilanne sen alkukesästä sallii).

Hyvä diili ja käytännöllinen, ostettu työhän se maksaa.

Jep! Valitettavasti meistä kumpikaan ei osaa remontoida kylpyhuonetta tai tehdä sähkötöitä. T. Ap

Vierailija
58/71 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen ei kannata laittaa senttiäkään omaa rahaa reippaan, jos ei sitä halua. Ja ei nimeä mihinkään paperiin. Jos nainen rempan, niin maksakoon itse.

Vierailija
59/71 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tällaiset ihmiset päätyy naimisiin tai paremminkin miten kukaan päätyy tällaisen ihmisen kanssa naimisiin??

Vierailija
60/71 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni teidän autokuvio on ihan järkevä. Ei perheen sisällä lasketa, joka penniä.

Remontin suhteen sanoisin, että jos sinä maksat ja säilytät kuitit maksuista. Jos ette ikinä eroa asialla tuskin on merkitystä ja perjaatteessa erotilanteessa voisit varmaan kuittien perusteella vaatia remontista rahoja. (Jos tulisi tilanne, jossa alatte riidellä kumpi maksoi sohvan jne.) Tai sitten keskinäinen velkakirja, jos se toimii.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi yhdeksän