Yhteiset isot kuluerät ja velat kun itsellä rahaa, miehellä ei
En tiedä, missä voin kysyä tätä anonyymisti, joten testaan, onko täällä vastaajia asialliseen kysymykseen.
Olemme nelikymppinen avopari ja meillä on yksi lapsi, jonka kulut maksamme puoliksi. Meillä on yhteinen asuntolaina, jota lyhennämme puoliksi. Mieheni nimissä on iso autolainamme, jota lyhennämme puoliksi. Muuten meillä on erilliset rahat ja tilit.
Asuntomme vaatisi muutaman remontin. Autolainan lyhentäminen tuntuu turhalta, koska minulla olisi oikeastaan rahat sen maksamiseen kokonaan (tosin en tiedä, miten lainan myöntäjä tähän suhtautuisi).
Minulla kun on tilillä n. 25 000 euroa ”makaamassa” koska olen perinyt ja säästänyt rahaa. Lisäksi on hieman sijoituksia. Miehelläni ei ole vastaavia säästöjä. Olemme molemmat keskituloisia, mutta minulla on hieman parempi tulotaso.
Haluaisin käyttää osan tililläni olevasta rahasta asuntomme kunnon parantamiseen tai autolainan poismaksuun, mutta miten teen se järkevimmin niin, etten vain ”maksa miehen puolesta” tai ilmoita miehelle, että ”maksoin 15 000 euron remontin, nyt oot mulle 7500 euroa pystyssä, alas lyhentämään velkaa”.
Suunnitelmana on pysyä yhdessä, mutta koskaanhan ei voi tietää.
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Miten tällaiset ihmiset päätyy naimisiin tai paremminkin miten kukaan päätyy tällaisen ihmisen kanssa naimisiin??
Jos viittaat minuun niin en ole naimisissa.
En myöskään ole vihaamasi tyyppiä, joka laskee joka pennin. Onhan autommekin monen kauhistukseksi miehen nimissä vaikka maksan siitä puolet.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järkevintä tuollaisessa tapauksessa on tehdä ihan velkakirja puolikkaasta siitä summasta, jolla maksat remontin. Näin saat rahasi takaisin, jos eroatte. Oletan nyt, että asunto on teidän puoliksi omistama. Puhuit viestissä vain siitä, kenen nimissä mikin velka on, mutta et lainkaan kertonut, kuka omistaa mitäkin. Omistatko sinä edes puolta autosta vai maksatko vain miehen omistamaa autoa?
Maksan tosiaan miehen omistamaa autoa, koska siitä on hyötyä minullekin arjen mahdollistajana.
Asunto on meidän puoliksi omistama.
Ootpa hölmö kun olet antanut auton pelkästään miehen nimiin ja itse maksat myös sitä.
Mitä sitten olisi pitänyt tehdä? Ottaa auto molempien nimiin? Antaa miehen maksaa koko auto, jota ilman arkemme ei toimisi ollenkaan ja johon hänellä ei olisi yksin rahaa? Olemme alusta asti maksaneet kaikki yhteiset menot puoliksi.
Olisi pitänyt ottaa edullisempi auto eikä sitä kalleinta vaihtoehtoa. Ja lisäksi olet tyhmä kun maksat miehesi nimissä olevaa autoa. Sinä maksat, hän omistaa. Voi vaikka myydä huomenna etkä saa siitä latin latia.
Voihan sen ajatella niin, että auto on lahja kumppanille. Vähän isompi lahja vaan.
Ostat auton mieheltä sillä summalla mikä on velkaa. Mies maksaa velan pois ja siirrätte auton sinun nimille.
Vierailija kirjoitti:
Miehen ei kannata laittaa senttiäkään omaa rahaa reippaan, jos ei sitä halua. Ja ei nimeä mihinkään paperiin. Jos nainen rempan, niin maksakoon itse.
Ei tietenkään kannata, mutta mies haluaa rempan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehen ei kannata laittaa senttiäkään omaa rahaa reippaan, jos ei sitä halua. Ja ei nimeä mihinkään paperiin. Jos nainen rempan, niin maksakoon itse.
Mitäs sinä ap oikein höpöttelet. En usko aloitustasi ollenkaan.
Vaikuttaa keksityltä tarinalta.
Ja miten niin mies haluaa rempan.
Kenen rahoilla se remppa tehtäisiin, jos hänellä on vielä suuri autolaina, ja päälle asuntolaina?
Kummallista kysyä täältä, perheessä nuo asiat pitää keskustella, eikä täällä.
Melkoista soopaa tuo ap:n tarina.
Täytyyhän sitä pätäkkää olla molemmilla, jos asuntolainan lisäksi, mies on saanut omiin nimiinsä ison asuntolainan. Eihän hän silloin ole mikään tyhjätasku, vaan tuloja täytyy olla melkoisesti.
Ja maksukykyä myös, muuten ei pankki lainoja myönnä.
Pelkkää sontaa koko ap:n tarina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs sinä ap oikein höpöttelet. En usko aloitustasi ollenkaan.
Vaikuttaa keksityltä tarinalta.
Ja miten niin mies haluaa rempan.
Kenen rahoilla se remppa tehtäisiin, jos hänellä on vielä suuri autolaina, ja päälle asuntolaina?
Remppa tehtäisiin minun rahoilla, siksihän aloituksen tein.
Miten niin mies ei haluaisi remppaa? Kukapa ei haluaisi käyttää siistiä kylpyhuonetta.
ApKummallista kysyä täältä, perheessä nuo asiat pitää keskustella, eikä täällä.
Tuli kyllä paha mieli näistä vastauksista. Kysyn neuvoa jostain muualta.
Ihmisillä on ilmeisesti tosi paha olo.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Melkoista soopaa tuo ap:n tarina.
Täytyyhän sitä pätäkkää olla molemmilla, jos asuntolainan lisäksi, mies on saanut omiin nimiinsä ison asuntolainan. Eihän hän silloin ole mikään tyhjätasku, vaan tuloja täytyy olla melkoisesti.
Ja maksukykyä myös, muuten ei pankki lainoja myönnä.
Pelkkää sontaa koko ap:n tarina.
Missä vaiheessa olen sanonut mieheni olevan tyhjätasku? Toki lainan saa kaksi työssäkäyvää ihmistä, jotka myyvät aiemmat kotinsa ostaakseen uuden?
Ap
Jos mies puhuisi näin kuin Ap, hän olisi kauhea tunteeton tyyppi, joka ei välitä puolisostaan.
Remontin arvo 5 vuoden päästä on 20% alkuperäisestä arvosta. Joten miehen ei kannata missään nimessä suostua tähän sopimukseen.