Työikäiset riskiryhmäläiset pitäisi rokottaa mahdollisimman pian
Ainakin jos eivät voi tehdä etätöitä. Itse olen joutunut muistakin viruksista sairalaahoitoon tai päivystykseen, niin miksi korona olisi millään tavoin poikkeus? Viimeksi kun minulla oli virustartunta olin sen takia kokonaisen kuukauden työkyvytön. Alle nelikymppisenä minulla olisi vielä paljon elämää ja työvuosia edessä. Moni on samassa tilanteessa. Heti kun hoitokotien asukkaat on rokotettu ja hoitohenkilökunta pitäisi rokotukset ulottaa niihin työikäisiin riskiryhmäläisiin jotka eivät voi tehdä töitä etänä. Esimerkiksi miten ihmeessä pidät turvaväliä jossain päiväkodissa? Myös esimerkiksi poliisit joutuvat hyvin monenlaisten asiakkaiden kanssa tekemisiin. Kaupan kassalla et voi valikoida ketä palvelet vaikka köhisivät ilman maskia päin naamaasi. Kouluissa taas on jatkuvasti altistumisia ja tartuntaketjuja vaikka sattuisitkin opettamaan sen ikäisiä lapsia että he voivat/osaavat käyttää maskia.
Kommentit (95)
Miksi suomalaiset ovat aina valmiita tyytymään mihin tahansa?Ottakaa te halukkaat vaan AZ rokotteen,joka ei ole vain tehokkuudeltaan huono mutta muutenkin koostumuudeltaan huono. Muille joille oma terveys ja turvallisuus ovat tärkeitä saavat helpommin Pfizerin tai Modernan rokotteitta kun ne tulevat yksityisille markkinoille, kun hyväuskoiset ottavat sekundarokotteen!
Ei tuu tulemaan yksityisille markkinoille rokotteet. Ei ole sama homma kuin influenssassa. Nyt tavoitellaan vähintään 70% rokotekattavuutta aikuisissa. Rokotuspaikoissa päätetään mikä piikki tökkäistään.
Entä jos riskiryhmää oleva ottaa koronarokotteen, mutta saakin muun influenssan jos on liikkeellä (joku vuosi), ellei ole tarpeeksi varovainen.
Vierailija kirjoitti:
Entä jos riskiryhmää oleva ottaa koronarokotteen, mutta saakin muun influenssan jos on liikkeellä (joku vuosi), ellei ole tarpeeksi varovainen.
Niin? Meidät riskiryhmät kyllä rokotetaan influenssaa vastaan joka vuos. Itsekin sain piikkini syksyllä. Ja ei se toimi 100% varmasti, olen kerran joutunut influsta sairaalaankin. Silti, parempi sekin on kuin ei mitään.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuu tulemaan yksityisille markkinoille rokotteet. Ei ole sama homma kuin influenssassa. Nyt tavoitellaan vähintään 70% rokotekattavuutta aikuisissa. Rokotuspaikoissa päätetään mikä piikki tökkäistään.
Kyllä muuten tulevat. Soitettu Mehiläiseen ja siellä arvioivat että kesällä rokotteita saadaan sieltä!!
Väärä tieto kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä muuten tulevat. Soitettu Mehiläiseen ja siellä arvioivat että kesällä rokotteita saadaan sieltä!!
Silloin johtuu siitä että yksityisiä käytetään rokotuksen apuna julkisen ohella, vähän samalla tavalla kuin koronatestaamisen suhteen. Mutta tuskimpa silloinkaan pääsee mitenkään vaikuttamaan minkä piikin itseensä saa.
Tänne se piikki, odotan jo käsi ojossa!
Vierailija kirjoitti:
Kyllä todellakin työikäiset riskiryhmäläiset pitäisi rokottaa ensin. He ovat isossa vaarassa sairastua ja tartuttaa muita, jotkut 80-90-v vanhukset voivat pysytellä kotonaan vielä jonkin aikaa. Lisäksi terveydenhuolto uhkaa kaatua, jos korona alkaa kovasti levitä työikäisissä. Tehohoidossa on nimittäin vain työikäisiä ja nuoria, yhtään vanhusta sinne ei ole voitu ottaa tähänkään asti hoidon rankkuuden vuoksi. Ihan älytöntä rokottaa kaikkein vanhimmat ensin. THL sentään on päättänyt viime viikon uutisen mukaan, että saattohoidossa olevia ei rokoteta. Se nyt vielä olisi puuttunut tästä hölmölän toiminnasta.
Höpöhöpö
https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000007777642.html
Tuossa malliesimerkki miten käy kun vain vanhat rokotetaan. Eli sitten aletaan heti lepsuilla suojatoimenpiteistä. Vaikka meitä nuoriakin riskiryhmäläisiä on. Kyllä minäkin haluaisin yliopistolle ja töihin, mutta ei ole muuta vaihtoehtoa kuin olla eristyneenä yksin kotona. Näen kavereita vain lenkillä, turvavälein.
Minulla on ihan todellinen riski joutua sairaalaan koronasta, kun sitä on käynyt aiemminkin viruksista. Toivottavasti katsottaisiin tällaisia tekijöitä myös kun mietitään missä vaiheessa riskiryhmiin kuuluvat työikäiset rokotetaan.
Rokotusjärjestys on lukkoon lyöty.
Kansallinen rokoteryhmä on sen laatinut ja hallitus sen hyväksynyt.
Miten paljon työikäisiä riskiryhmäläisiä on joutunut sairaalaan koronan takia?
Entä menehtynyt.
Rokotejärjestys on laadittu mm. sen mukaan, keille tauti on niin vakava ja vaarallinen, että he voivat joutua sairaalahoitoon tai jopa tehohoitoon.
Työikäiset ja etenkin nuoret 24-30 ovat saaneet paljon tartuntoja, mutta eivät ole joutuneet sairaalahoitoon.
Kyllähän siinä on tietty pohja millä rokotusjärjestys on laadittu, katsottu myös se, mikä ryhmä tulisi ilman rokotetta eniten kuormittamaan sairaaloita ja hoitohenkilökuntaa.
Ja onhan tuosta jo hyvin paljon tilastotietoa, johon nojautua.
Korona on pyörinyt Suomessa jo kohta vuoden, etkä ole vielä siihen sairastunut ap.
Joten hyvinhän sulla on mennyt. Älä siis valita.
Mutta monet hoivakotien potilaat ovat sairastuneet, ja pahasti.
Vierailija kirjoitti:
Väärä tieto kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin johtuu siitä että yksityisiä käytetään rokotuksen apuna julkisen ohella, vähän samalla tavalla kuin koronatestaamisen suhteen. Mutta tuskimpa silloinkaan pääsee mitenkään vaikuttamaan minkä piikin itseensä saa.
kyllä minä luulen että kaupalliset toimijat pistävät juuri sitä mitä pyydetään jos niillä vain sattuu olemaan varastossa
kapitalismi toimii tällä tavoin
Sinisilmäisyys kirjoitti:
Miksi suomalaiset ovat aina valmiita tyytymään mihin tahansa?Ottakaa te halukkaat vaan AZ rokotteen,joka ei ole vain tehokkuudeltaan huono mutta muutenkin koostumuudeltaan huono. Muille joille oma terveys ja turvallisuus ovat tärkeitä saavat helpommin Pfizerin tai Modernan rokotteitta kun ne tulevat yksityisille markkinoille, kun hyväuskoiset ottavat sekundarokotteen!
ei kai mikään estä ottamasta useampia rokotteita
Vierailija kirjoitti:
Aivan varmasti tulee aikanaan. Rokotteita tulee koko ajan lisää, ja ajallaan niitä riittää myös yksityisille toimijoille.
Itse en tosin sitä jää odottamaan, vaan otan mahdollisimman pian sen rokotteen mitä tarjotaan.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ihan todellinen riski joutua sairaalaan koronasta, kun sitä on käynyt aiemminkin viruksista. Toivottavasti katsottaisiin tällaisia tekijöitä myös kun mietitään missä vaiheessa riskiryhmiin kuuluvat työikäiset rokotetaan.
Etkö lue uutisia? Enää ei venkslata, vaan järjestys on päätetty ja sillä mennään.
Vierailija kirjoitti:
Kaikissa töissä työnantajakaan ei voi osoittaa riskiryhmäläiselle turvallista työtä korvikkeeksi. Myös esimerkiksi ravintolatyöntekijöissä on riskiryhmäläisiä ja jos otat itse loparit saat vain karenssin päälle. Monellako duunarilla on sellaiset säästöt että kestää karenssin ilman tuloja?
Kannattaa ryhtyä äärimmäisen aggressiiviseen kulujen karsimiseen ja säästää rahaa tuon karessin varalle. Ostat vain ruokaa tarjouksesta, myy autosi jos omistat sellaisen ja irtisanot kaikki tilaukset.
Vierailija kirjoitti:
Onko sitä kerrottu missään tullaanko työikäisille riskiryhmäläisille antamaan ensisijassa näitä tehokkaampia rokotteita, vai piikitetäänkö AZ-kuraa, kun tulee valikoimaan?
Sitä rokotetaan, mitä on saatavilla.
En nyt pitäisi kurana rokotetta, joka - vaikkei aina tautia estäkään - estää kuitenkin vaikean tautimuodon.
Kiva homma kun näitä uusia variantteja nyt tulee koko ajan, vaikka olihan se selkeää että virus muuntuu. Voi hiivatti sentään kun saisi sen piikin kouraan, osittainen suojakin olisi parempi kuin ei mitään. On kokemusta vakavista keuhkoinfekitoista ja tuota koronaa en tosissaankaan haluaisi...
Ei tässä muuten ikinä päästä kohti laumaimmuniteettia ja epidempian pysähtymistä jos ei aleta rokottaa työikäisiä kunnolla. Moni hyväkuntoinen 70-kymppinen voi kyllä olla kotona vielä vuoden lisää, mutta esimerkiksi työikäiselle se voi olla mahdotonta. Moni työikäinen hoitaa myöskin niiden iäkkäiden sukulaisten asioita mutta myös lastensa. Eli kontakteja tulee helposti paljon ja moneen suuntaan. Ja kun kaikkia töitä ei voi edelleenkään tehdä etänä...