Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työikäiset riskiryhmäläiset pitäisi rokottaa mahdollisimman pian

Vierailija
01.02.2021 |

Ainakin jos eivät voi tehdä etätöitä. Itse olen joutunut muistakin viruksista sairalaahoitoon tai päivystykseen, niin miksi korona olisi millään tavoin poikkeus? Viimeksi kun minulla oli virustartunta olin sen takia kokonaisen kuukauden työkyvytön. Alle nelikymppisenä minulla olisi vielä paljon elämää ja työvuosia edessä. Moni on samassa tilanteessa. Heti kun hoitokotien asukkaat on rokotettu ja hoitohenkilökunta pitäisi rokotukset ulottaa niihin työikäisiin riskiryhmäläisiin jotka eivät voi tehdä töitä etänä. Esimerkiksi miten ihmeessä pidät turvaväliä jossain päiväkodissa? Myös esimerkiksi poliisit joutuvat hyvin monenlaisten asiakkaiden kanssa tekemisiin. Kaupan kassalla et voi valikoida ketä palvelet vaikka köhisivät ilman maskia päin naamaasi. Kouluissa taas on jatkuvasti altistumisia ja tartuntaketjuja vaikka sattuisitkin opettamaan sen ikäisiä lapsia että he voivat/osaavat käyttää maskia.

Kommentit (95)

Vierailija
21/95 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä! Influenssasta olin sairaalahoidossa. T. Astmaatikko päiväkodissa töissä

Astmaa sairastava ei yleensä ole riskiryhmää. Ks. THL.fi.

Päivittäin piiputteleva ainakin on.

Piiputtelulla tarkoitat avaavaa päivittäin imppaavia? Kertoo että astma on huonosti hoidettu. Ratkaisu ei ole koronavirusrokote, vaan lääkityksen laittaminen kuntoon, eli riittävästi hoitavaa, avaavaa ei pitäisi joutua ottamaan kuin satunnaisesti.

Ei ihmisiä oikein voi alkaa "palkita" rokotteella siitä että ovat olleet välinpitämättömiä ja hoitavat sairauttaan huonosti. Ja mikä meteli siitä nousisi jos tosiaan nämä riskiryhmään OIKEASTI kuuluvat maksan vajaatoimintapotilaat eli usein maksansa ryypänneet tai C-hepatiitilla pilanneet työikäiset todella priorisoitaisiin kunnollisten ja tunnollisten vanhusten edelle. En sano etteikö voisi olla tehokasta, varmaan olisikin huomioiden tämän väestöryhmän hygienian taso, liikkuvaisuus, sitoutuminen suosituksiin jne (Sininauhadäätiön asuntolassa Töölön Ruusulankadullahan oli iso epidemia), mutta aivan varmasti myös herättäisi ankaraa vastustusta.

Vierailija
22/95 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairaalahoitoon joutuneista koronapotilaista on ollut 20% astmaatikkoja. Aikuisväestöstä astmaatikkoja on 10%. Joten turha väittää ettei astmaatikot olisi riskiryhmää. Astmaa on lievää, keskivaikeaa ja vaikeaa. Jos tarvitsee säännöllisen päivittäisen lääkityksen niin silloin luokitellaan jo keskivaikeaksi. Influenssarokotteen saa ilmaiseksi kaikki joilla on keskivaikea tai vaikea astma. 

Ks. THL.fi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/95 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AstraZenecan rokotetta ei ole edes tutkittu yli 65-vuotiailla että millainen teho. Joten siitä piikkiä vaan Helsinkiläisille lastenhoitajille ja bussikuskeille. 

Aika törkeä kommentti. AstraZ rokote on teholtaan niin huono että monet ns " tavalliset ihmiset" tulevat jättämään sen ottamatta.Eipä houkuta ottaa 60 % rokotteen kun saatavilla on 95% tehokkaita rokotteita. Juuri oli uutisissa että Pfizer tulee toimittamaan enemmän rokotteita kun oli odotettu Eu alueelle. Itse en aio ottaa AZ rokotetta jos muuta ei tarjota julkisesti.Jään odottamaan että hyvät rokotteet voi hankkia yksityisesti. Niin tekevät myös kaikki tuntemani henkilöt. Häpeä Suomi että edes näin huonoa rokotetta tarjotaan, kiristäkää vaikka rajoituksia ja antakaa kaikille kunnon rokotteen-sen olemme ansainneet!

Teholtaan samaa luokkaa kuin tämänhetkinen influenssarokote. Kyllä sekin vähentää olennaisesti sairaalahoidon tarvetta!

Vierailija
24/95 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AstraZenecan rokotetta ei ole edes tutkittu yli 65-vuotiailla että millainen teho. Joten siitä piikkiä vaan Helsinkiläisille lastenhoitajille ja bussikuskeille. 

Ja helsinkiläisille syöpä sairaille, siirtoelimen omaaville, sydäntautisille, munuaissairaille, keuhkoshtaumaa sairastaville! Diabeetikoille... Eli työssäkäyville riskiryhmäläisillle!

Heillä on hengenvaara nyt.

Eläkeläiset, kotona asuvat, jotka eivät tarvitse ulkopuolisia palveluita, voivat suojata itsensä, kun heille maksetaan eläkettä. Ovat vain kotonansa, ei se korona sinne hyppää.

Työssäkäyvät riskiryhmäläiset eivät voi niin suojata itseään.

Vierailija
25/95 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voivoi. Kun ei se siitä alapeukuttamalla muuksi muutu. Ette ole riskiryhmää.

Just. Minäpä satuin tuntemaan LIEVÄÄ astmaa sairastaneen, muuten perusterveen alle 60-vuotiaan, joka kuoli koronaan. Lääkärien mukaan astma oli tässä se ratkaiseva tekijä.

Voisit vähän miettiä, että mitä ja miten puhut täällä ihmisille, jotka ovat huolissaan terveydestään ja hengestään.

Aiempi kirjoittaja oli ihan oikeassa. Kannattaa katsoa THL:n sivuilta, ketkä kuuluvat koronarokotteen osalta riskiryhmään. Ei astmaatikko, jonka lääkitys toimii niin hyvin, että on työkykyinen. Koronarokotteen osalta riskiryhmiin kuuluu vain hyvin pieni osa työkykyisistä suomalaisista. 

Vierailija
26/95 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Piiputtelulla tarkoitat avaavaa päivittäin imppaavia? Kertoo että astma on huonosti hoidettu. Ratkaisu ei ole koronavirusrokote, vaan lääkityksen laittaminen kuntoon, eli riittävästi hoitavaa, avaavaa ei pitäisi joutua ottamaan kuin satunnaisesti.

Ei ihmisiä oikein voi alkaa "palkita" rokotteella siitä että ovat olleet välinpitämättömiä ja hoitavat sairauttaan huonosti. Ja mikä meteli siitä nousisi jos tosiaan nämä riskiryhmään OIKEASTI kuuluvat maksan vajaatoimintapotilaat eli usein maksansa ryypänneet tai C-hepatiitilla pilanneet työikäiset todella priorisoitaisiin kunnollisten ja tunnollisten vanhusten edelle. En sano etteikö voisi olla tehokasta, varmaan olisikin huomioiden tämän väestöryhmän hygienian taso, liikkuvaisuus, sitoutuminen suosituksiin jne (Sininauhadäätiön asuntolassa Töölön Ruusulankadullahan oli iso epidemia), mutta aivan varmasti myös herättäisi ankaraa vastustusta.

Astmaa hoidetaan ihan yleisesti hengitettävillä lääkkeillä. Esimerkiksi itselläni on kaksi erilaista päivittäistä hengitettävää lääkettä joista toisessa on myös pitkäaikaisesti keuhkoputkia laajentava lääke. Sen lisäksi minulla on 2 päivittäistä allergialääkettä myös. 

Astmaa on eriasteista, ja paljon vaikuttaa myös se missä vaiheessa astma diagnosoitiin ja mikä sen laukaisi. Kaikki jotka oireilevat pahasti eivät hoida astmaansa mitenkään huonosti. Esimerkiksi itselläni on tänäänkin ollut rohisevaa yskää ulkoilun jälkeen vaikka olen hoikka, nuori ja tupakoimaton. Ja en todellakaan voi hoitaa sairauttani mitenkään huonosti, sillä jos yksikin annos unohtuu se kyllä kostautuu olossa viimeistään seuraavana päivänä. Minua on hoidettu keuhkopolilla ja kokeiltu lukuisia lääkkeitä, mutta tämän parempaa hoitotasapainoa ei ole edes keuhkosairauksien erikoislääkäri minulle löytänyt. Jokainen virus pistää huonoon kuntoon vaikka ohjeen mukaan kaksinkertaistan hoitavan lääkityksen jne. Joudun usein syömään pitkittyneeseen flunssaan joko kortisonitablettikuurin, antibioottikuurin tai molemmat, vähän siitä riippuen millaista jälkitautia tms tulee ja kuinka pahasti astma juuri sillä kertaa sattuu suuttumaan. 

Astmani tämän perusteella muuten luokitellaan vasta keskivaikeaksi, ei edes vaikeaksi. 

Mutta toki av-mammat tietää paremmin :D

Vierailija
27/95 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etätyöläiset joutavat kyllä odottamaan piikkiään, mutta ehdottomasti riskiryhmiin kuuluvat asiakaspalvelijat, opettajat, varhaiskasvatuksen työntekijät jne rokotusjonoon vaan. Ei ole mitään järkeä että jotkut tekevät töitä henkensä ja terveytensä uhalla. 

Kyllä on elämä dramaattista joillain :D Vaaroja täynnä suorastaan.

Rapiat 600 kuollutta. Työikäisiä alle 10. Juu aivan valtavat on riskit ja hirvittävä hengenmemetyksen vaara joka päivä..Kai ainakin sitten käytät N95/ffp3 kun niin pelottaa?

Vierailija
28/95 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etätyöläiset joutavat kyllä odottamaan piikkiään, mutta ehdottomasti riskiryhmiin kuuluvat asiakaspalvelijat, opettajat, varhaiskasvatuksen työntekijät jne rokotusjonoon vaan. Ei ole mitään järkeä että jotkut tekevät töitä henkensä ja terveytensä uhalla. 

Pitäisi olla koronasairaaloita, joihin eristettäisiin sairastuneet, myös lievästi sairaat - perheissä asuvat-, messukeskuksia yms. . Jos perheessä on riskiryhmäläisiä ja joku sairastuu perheessä, niin eikös se silloin tartu muihin perheenjöseniin, myös siihen riskiryhmäkäis jäseneeseen?

Vierailija
29/95 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Astmaa hoidetaan ihan yleisesti hengitettävillä lääkkeillä. Esimerkiksi itselläni on kaksi erilaista päivittäistä hengitettävää lääkettä joista toisessa on myös pitkäaikaisesti keuhkoputkia laajentava lääke. Sen lisäksi minulla on 2 päivittäistä allergialääkettä myös. 

Astmaa on eriasteista, ja paljon vaikuttaa myös se missä vaiheessa astma diagnosoitiin ja mikä sen laukaisi. Kaikki jotka oireilevat pahasti eivät hoida astmaansa mitenkään huonosti. Esimerkiksi itselläni on tänäänkin ollut rohisevaa yskää ulkoilun jälkeen vaikka olen hoikka, nuori ja tupakoimaton. Ja en todellakaan voi hoitaa sairauttani mitenkään huonosti, sillä jos yksikin annos unohtuu se kyllä kostautuu olossa viimeistään seuraavana päivänä. Minua on hoidettu keuhkopolilla ja kokeiltu lukuisia lääkkeitä, mutta tämän parempaa hoitotasapainoa ei ole edes keuhkosairauksien erikoislääkäri minulle löytänyt. Jokainen virus pistää huonoon kuntoon vaikka ohjeen mukaan kaksinkertaistan hoitavan lääkityksen jne. Joudun usein syömään pitkittyneeseen flunssaan joko kortisonitablettikuurin, antibioottikuurin tai molemmat, vähän siitä riippuen millaista jälkitautia tms tulee ja kuinka pahasti astma juuri sillä kertaa sattuu suuttumaan. 

Astmani tämän perusteella muuten luokitellaan vasta keskivaikeaksi, ei edes vaikeaksi. 

Vaikuttaa siltä, että saatat kuulua riskiryhmään. Perusastmaatikko, jolla hoitava ja avaava (jälkimmäinen harvakseltaan, ensimmäinen luonnollisesti joka ikinen päivä) käytössä ja ei esim. sairaalahoitoja astman pahenemisen vuoksi, ei kuulu.

Vierailija
30/95 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep aika harva työikäinen riskiryhmäläinen pystyy eristäytymään kotiinsa tuosta vaan, ihan jo työelämä estää sen. 

Vierailija
31/95 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikuttaa siltä, että saatat kuulua riskiryhmään. Perusastmaatikko, jolla hoitava ja avaava (jälkimmäinen harvakseltaan, ensimmäinen luonnollisesti joka ikinen päivä) käytössä ja ei esim. sairaalahoitoja astman pahenemisen vuoksi, ei kuulu.

On ihan normaalia hoitaa keskivaikea astmaa yhdistelmälääkkeellä missä pitkäkestoinen avaava, sillä saa moni hoitotasapainon paremmaksi ja oireet vähemmäksi (jotta voi esim urheilla silloin kun on muutoin terve). Ei sillä hoideta vain vaikeaa astmaa. 

Vierailija
32/95 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hengitysliitto 11/2020: Astmaa sairastavia korona kohtelee pitkälti kuten muitakin.

Miettikää nyt hetki. HENGITYSLIITTO lausuu näin. En tiedä mikä voisi olla astmapotilaalle luotettavampi/parempi tietolähde kuin hengitysliitto.

Vierailija
33/95 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työikäisillä riskiryhmäläisillä on pienempi kuolemanriski kuin iäkkäämmillä riskiryhmäläisillä. Hengen säilymisen maksimointi on ainoa oikea priorisointikriteeri.

Ei pidä paikkaansa! Hoitaako nää rokotetut 85v. mummot sitten työikäisen väestön esim. it-alan työt kun työikäiset kuolee joukolla brittimutaatioon?

Vierailija
34/95 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on elämä dramaattista joillain :D Vaaroja täynnä suorastaan.

Rapiat 600 kuollutta. Työikäisiä alle 10. Juu aivan valtavat on riskit ja hirvittävä hengenmemetyksen vaara joka päivä..Kai ainakin sitten käytät N95/ffp3 kun niin pelottaa?

Laitapa lähde tuolle alle 10 työikäiselle kuolleelle.

Vierailija
35/95 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoltosuhde kohdallaan... 😀😀😀

Vierailija
36/95 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vanhushoitaja helsingissä. Meillä rokotettu 95- 100 vuotiaita, jotka viettävät päivänsä sängyssä, hoitajien käänneltävinä ja syötettävinä. Sitten työssäkäyviä, riskiryhmään kuuluvia, ei rokoteta. En ymmärrä.

Vierailija
37/95 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä todellakin työikäiset riskiryhmäläiset pitäisi rokottaa ensin. He ovat isossa vaarassa sairastua ja tartuttaa muita, jotkut 80-90-v vanhukset voivat pysytellä kotonaan vielä jonkin aikaa. Lisäksi terveydenhuolto uhkaa kaatua, jos korona alkaa kovasti levitä työikäisissä. Tehohoidossa on nimittäin vain työikäisiä ja nuoria, yhtään vanhusta sinne ei ole voitu ottaa tähänkään asti hoidon rankkuuden vuoksi. Ihan älytöntä rokottaa kaikkein vanhimmat ensin. THL sentään on päättänyt viime viikon uutisen mukaan, että saattohoidossa olevia ei rokoteta. Se nyt vielä olisi puuttunut tästä hölmölän toiminnasta.

Vierailija
38/95 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa kiva, kun en voi riskiryhmäläisenä tehdä mitään keikkatöitä tällä hetkellä, kun on liian riskaabelia mennä ilman rokotetta yhtään mihinkään. Makaan sitten vaan kotona tuilla. Onko järkeä? Ei. 

Vierailija
39/95 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika törkeä kommentti. AstraZ rokote on teholtaan niin huono että monet ns " tavalliset ihmiset" tulevat jättämään sen ottamatta.Eipä houkuta ottaa 60 % rokotteen kun saatavilla on 95% tehokkaita rokotteita. Juuri oli uutisissa että Pfizer tulee toimittamaan enemmän rokotteita kun oli odotettu Eu alueelle. Itse en aio ottaa AZ rokotetta jos muuta ei tarjota julkisesti.Jään odottamaan että hyvät rokotteet voi hankkia yksityisesti. Niin tekevät myös kaikki tuntemani henkilöt. Häpeä Suomi että edes näin huonoa rokotetta tarjotaan, kiristäkää vaikka rajoituksia ja antakaa kaikille kunnon rokotteen-sen olemme ansainneet!

Teholtaan samaa luokkaa kuin tämänhetkinen influenssarokote. Kyllä sekin vähentää olennaisesti sairaalahoidon tarvetta!

Mielestäni Korona ja kausi influenssa ei ole sama asia. Kyllä Korona on huomattavasti vakavampi tauti. Kausi influenssat ei ole aiheuttaneet maailmanlaajuisia pandemioita ja kuolleisuus Koronaan on paljon suurempi. Lisäksi Korona aiheuttaa monille pitkäaikaisia jälkioireita. Kausi influenssa on parin kolmen kuukauden riesa vuodessa, toisin kun Korona!

Vierailija
40/95 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni Korona ja kausi influenssa ei ole sama asia. Kyllä Korona on huomattavasti vakavampi tauti. Kausi influenssat ei ole aiheuttaneet maailmanlaajuisia pandemioita ja kuolleisuus Koronaan on paljon suurempi. Lisäksi Korona aiheuttaa monille pitkäaikaisia jälkioireita. Kausi influenssa on parin kolmen kuukauden riesa vuodessa, toisin kun Korona!

Ei ole sama asia ei, koronassa myös paljon kovempi kuolleisuus. Mutta silti, rokotteella se laumaimmuniteetti hommataan. Edes osittain toimivakin rokote on parempi kuin ei mitään, varsinkin jos vähentää ennenaikaista kuolleisuutta tai sairaalahoidon kuormittumista. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi yksi