Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työikäiset riskiryhmäläiset pitäisi rokottaa mahdollisimman pian

Vierailija
01.02.2021 |

Ainakin jos eivät voi tehdä etätöitä. Itse olen joutunut muistakin viruksista sairalaahoitoon tai päivystykseen, niin miksi korona olisi millään tavoin poikkeus? Viimeksi kun minulla oli virustartunta olin sen takia kokonaisen kuukauden työkyvytön. Alle nelikymppisenä minulla olisi vielä paljon elämää ja työvuosia edessä. Moni on samassa tilanteessa. Heti kun hoitokotien asukkaat on rokotettu ja hoitohenkilökunta pitäisi rokotukset ulottaa niihin työikäisiin riskiryhmäläisiin jotka eivät voi tehdä töitä etänä. Esimerkiksi miten ihmeessä pidät turvaväliä jossain päiväkodissa? Myös esimerkiksi poliisit joutuvat hyvin monenlaisten asiakkaiden kanssa tekemisiin. Kaupan kassalla et voi valikoida ketä palvelet vaikka köhisivät ilman maskia päin naamaasi. Kouluissa taas on jatkuvasti altistumisia ja tartuntaketjuja vaikka sattuisitkin opettamaan sen ikäisiä lapsia että he voivat/osaavat käyttää maskia.

Kommentit (95)

Vierailija
1/95 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikissa töissä työnantajakaan ei voi osoittaa riskiryhmäläiselle turvallista työtä korvikkeeksi. Myös esimerkiksi ravintolatyöntekijöissä on riskiryhmäläisiä ja jos otat itse loparit saat vain karenssin päälle. Monellako duunarilla on sellaiset säästöt että kestää karenssin ilman tuloja? 

Vierailija
2/95 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työikäisillä riskiryhmäläisillä on pienempi kuolemanriski kuin iäkkäämmillä riskiryhmäläisillä. Hengen säilymisen maksimointi on ainoa oikea priorisointikriteeri.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/95 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä olisi talouden elpymisen kannalta paljon järkevämpää kuin ikäjärjestyksessä vanhimpien rokottaminen.

Eläkeläiset voisivat hyvin odotella vielä vähän aikaa, että työikäinen väestö saataisiin töihin, kuluttamaan palveluja (jota työssä käynti lisää esim. ravintoloiden osalta) ja saataisiin yhteiskunta taas pyörimään.

Vierailija
4/95 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

AstraZenecan rokotetta ei ole edes tutkittu yli 65-vuotiailla että millainen teho. Joten siitä piikkiä vaan Helsinkiläisille lastenhoitajille ja bussikuskeille. 

Vierailija
5/95 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, itse haluaisin mennä esimerkiksi kampaajalle ja hierojalle ja ravintolaan syömään, mutta ihan liian riskaabelia. Lääkäri käskenyt välttää kaikkia kontakteja. Välillä osa-aikaisessa työssäni joudun olemaan ihmisten kanssa tekemisissä eikä kontaktia voi välttää. Meneehän tämä nuoruus näinkin, pelätessä ja yksinäisenä... 

Vierailija
6/95 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä! Influenssasta olin sairaalahoidossa. T. Astmaatikko päiväkodissa töissä

Vierailija
7/95 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jaa. Ainakaan sellaisia työikäisiä riskiryhmäläisiä, jotka kävisivät töissä (eli ei voi tehokkaasti suojautua) ei niin paljon ole etteikö heidän rokottamistaan voisi miettiä..Suurin osa sytostaattipotilaista, vakavasti sydänsairaista jne on kuitenkin saikulla/kuntoutustuella/työkyvyttömyyseläkkeellä. Joten ryhmä koostuisi lähinnä diabetestaan huonosti hoitaneista (elinvaurioita kehittynyt), maksavikaisista (kirroosi eri syistä) ja pitkälle edennyttä mumuaissairautta sairastavista.

Vierailija
8/95 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin tuossa tilanteessa, ja otin loparit etulinjasta. Keväällä ei ollut aikaa pelleillä työterveyden ja hoitavan lääkärin pallotellessa vastuuta keskenään. Lopputilillä ja 38 päivän lomilla eli komeasti karenssin yli ihan perusduunarikin. Oikea ratkaisu, sairaanhoitopiiri nimittäin linjasi, ettei mahdolinen työterveyden suositus tehtävien siirrosta ole määräävä työnantajalle.

Nyt olen työssä, jossa ei juuri ole ihmiskontakteja, Luojan kiitos. Rokotteen kanssa katson ensin, kuinka muille käy - kolmen autoimmuunin kanssa en lähde etujoukkoihin myöskään rokotejonoissa.

Vierailija
9/95 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Astmaa sairastava ei yleensä ole riskiryhmää. Ks. THL.fi.

Vierailija
10/95 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama!

T: Astmaatikko joka työskentelee opettajana

Vierailija
11/95 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaalahoitoon joutuneista koronapotilaista on ollut 20% astmaatikkoja. Aikuisväestöstä astmaatikkoja on 10%. Joten turha väittää ettei astmaatikot olisi riskiryhmää. Astmaa on lievää, keskivaikeaa ja vaikeaa. Jos tarvitsee säännöllisen päivittäisen lääkityksen niin silloin luokitellaan jo keskivaikeaksi. Influenssarokotteen saa ilmaiseksi kaikki joilla on keskivaikea tai vaikea astma. 

Vierailija
12/95 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri näin. Itse keikkaa tekevänä lähihoitajana, en ole saanut rokotetta, vaikka joudun menemään eri paikkoihin päivittäin. Lisäksi avustan iäkästä isääni.

Vierailija
13/95 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Itse keikkaa tekevänä lähihoitajana, en ole saanut rokotetta, vaikka joudun menemään eri paikkoihin päivittäin. Lisäksi avustan iäkästä isääni.

Apua!

Nimenomaan teidät keikkatyöläiset pitäisi rokottaa HETI. Ei paljoa naurata jos käy ensin yhdessä paikka, sitten toisessa ja menee lopuksi iäkästä isää auttamaan ja käykin ilmi että itse on viruksen oireeton kantaja tai oireet eivät ole vielä vaan alkaneet :(

Vierailija
14/95 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päivittäin piiputteleva ainakin on.

Vierailija
15/95 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep, itse haluaisin mennä esimerkiksi kampaajalle ja hierojalle ja ravintolaan syömään, mutta ihan liian riskaabelia. Lääkäri käskenyt välttää kaikkia kontakteja. Välillä osa-aikaisessa työssäni joudun olemaan ihmisten kanssa tekemisissä eikä kontaktia voi välttää. Meneehän tämä nuoruus näinkin, pelätessä ja yksinäisenä... 

No luuletko ettei muut halua?

Ja huom, rokote EI muuta toimintaohjeistusta, jos lääkäri on kieltänyt kontaktit, on kielto voimassa rokotteen jälkeenkin. Vasta kuukausien kuluttua kun rokotuskattavuus on riittävä ja on nähty että sairaalajaksot ja kuolemat tehokkaasti vähentyneet, voidaan suosituksia arvioida uudelleen. Tässä on just se pelko, että jos rokotteen saaneet ikäihmiset ym villiintyvät ja alkavat reissata ja lisäävät sosiaalisia kontaktejaan, tartuntamäärät lähtevätkin kontaktien lisäämisen myötä kuitenkin nousuun ja sitten toki taas mennään etäkouluun tai tulee se povattu ulkonaliikkumiskielto jne. Kun tässä nuoret ja terveet joille korona on flunssa ovat teidän vuoksenne, teitä suojellakseen, itseään kovasti rajoittaneet vuoden ajan, niin ettekö tekin nyt voisi yrittää jaksaa edes sinne kesään asti vielä? Ei voi yksi hieronta olla niin tärkeää..

Vierailija
16/95 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla on joku selitys, miksi juuri heidät pitäisi rokottaa heti... Elleivät ole rokotevastaisia hörhöjä, jotka ei halua piikkiä ollenkaan.

Vierailija
17/95 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voivoi. Kun ei se siitä alapeukuttamalla muuksi muutu. Ette ole riskiryhmää.

Vierailija
18/95 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etätyöläiset joutavat kyllä odottamaan piikkiään, mutta ehdottomasti riskiryhmiin kuuluvat asiakaspalvelijat, opettajat, varhaiskasvatuksen työntekijät jne rokotusjonoon vaan. Ei ole mitään järkeä että jotkut tekevät töitä henkensä ja terveytensä uhalla. 

Vierailija
19/95 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voivoi. Kun ei se siitä alapeukuttamalla muuksi muutu. Ette ole riskiryhmää.

Just. Minäpä satuin tuntemaan LIEVÄÄ astmaa sairastaneen, muuten perusterveen alle 60-vuotiaan, joka kuoli koronaan. Lääkärien mukaan astma oli tässä se ratkaiseva tekijä.

Voisit vähän miettiä, että mitä ja miten puhut täällä ihmisille, jotka ovat huolissaan terveydestään ja hengestään.

Vierailija
20/95 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AstraZenecan rokotetta ei ole edes tutkittu yli 65-vuotiailla että millainen teho. Joten siitä piikkiä vaan Helsinkiläisille lastenhoitajille ja bussikuskeille. 

Aika törkeä kommentti. AstraZ rokote on teholtaan niin huono että monet ns " tavalliset ihmiset" tulevat jättämään sen ottamatta.Eipä houkuta ottaa 60 % rokotteen kun saatavilla on 95% tehokkaita rokotteita. Juuri oli uutisissa että Pfizer tulee toimittamaan enemmän rokotteita kun oli odotettu Eu alueelle. Itse en aio ottaa AZ rokotetta jos muuta ei tarjota julkisesti.Jään odottamaan että hyvät rokotteet voi hankkia yksityisesti. Niin tekevät myös kaikki tuntemani henkilöt. Häpeä Suomi että edes näin huonoa rokotetta tarjotaan, kiristäkää vaikka rajoituksia ja antakaa kaikille kunnon rokotteen-sen olemme ansainneet!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kolme