Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Menettääkö yliopistohaussa ebsikertalisuuden, jollei heti hae minnekään?

Vierailija
01.02.2021 |

Siis voiko pitää välivuoden ja oll hakematta minnekään ja olla ensikertalainen seuraavana vuonna.

Mun lapsi on ymmärtänyt niin, että on tänä vuonna pakko hakea kolmeen paikkaan, tai menettää ensikertalaisuutensa.

Ei kai se noin voi olla? (en ole kovin perillä asioista, mutta Luulin, että ebsikertalisuuden voi menettää ainoastaan siten, että ottaa paikan vastaan jossain)

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ebsikertalisuuden menettää joka tapauksessa

Vierailija
2/23 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole enää ensikertalainen ja sekös minua harmittaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ensikertalaisuuden.

Saisinko asiallisia vastauksia, kiitos!

Vierailija
4/23 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hiivatin autocorrect.

Vierailija
5/23 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko siis ensikertalaisuuden menettää siten, että ei hae ekana vuonna minnekään?

Vierailija
6/23 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei menetä. Ensikertalaisuuden menettää vasta kun ottaa opiskelupaikan vastaan, ainakin yliopistojen kohdalla.

Vierailija
7/23 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös sen menetä vasta silloin, kun ottaa vastaan jonkun koulutuspaikan?

Vierailija
8/23 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ensikertalaisuuden.

Saisinko asiallisia vastauksia, kiitos!

Vain asiallisiin kysymyksiin vastataan asiallisesti.

Vierailija
9/23 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa mennä vaikka talouskouluun vuodeksi, jos ei heti pääse minne haluaa.

Opasti sukulainen tytärtäni.

Vierailija
10/23 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluaa päästä työttämyyskorvauksen piiriin pitää hakea vähintään kahta opiskelupaikkaa ja olla pääsemättä niihin.

Muuten ensikertalaisuus menee sitten, kun ottaa sen korkeakoulun opiskelupaikan vastaan.

Vierailija
11/23 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa mennä vaikka talouskouluun vuodeksi, jos ei heti pääse minne haluaa.

Opasti sukulainen tytärtäni.

Onko nykyisin olemassa talouskouluja? Ennen vanhaan maailmalla net tosiaan kävi sen tai jonkun emäntä koulun jos ei tiennyt mitä haluaa isona tehdä. Ensikertalaisuus ei koske amispuolta.

Vierailija
12/23 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni sanoo opon sanoneen moneen kertaan, että on pakko hakea kolmeen paikkaan tai muuten menettää ensikertalaisuuden.

Minustakin tuntuu omituiselta, että asia muka olisi noin. (hän valmistui nyt syksyllä yo:ksi)

Ap

Vierailija
13/23 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lusään: logiikkani sanoo, että noin ei voi olla, miten hän asian ymmärsi.

Pääsykokeisiin meno riskiryhmäläisenä hirvittää liikaa. Syksyllä ehkä on jo rokotettu ja ajattelee mennä sen jälkeen johonkin töihin ja hakea eka kertaa vuoden kuluttua yliopistoon.

Vierailija
14/23 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapseni sanoo opon sanoneen moneen kertaan, että on pakko hakea kolmeen paikkaan tai muuten menettää ensikertalaisuuden.

Minustakin tuntuu omituiselta, että asia muka olisi noin. (hän valmistui nyt syksyllä yo:ksi)

Ap

No ei menetä. Kuten aiemmin jo sanottu, sen menettää vasta sitten jos ottaa minkä tahansa korkeakoulupaikan vastaan Suomessa tai valmistuu jostain korkeakoulusta jonka paikan on ottanut vastaan ennen syksyä 2014.

Sen sijaan jonkun työttömyyskorvauksen taitaa menettää jos ei hae vähintään kolmeen paikkaan tjsp. Mikäli ei pääse korkeakouluun nyt, niin voi vaikka hakea ammattikouluun ja siellä ihmetellä vuoden.

Vierailija
15/23 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko siis ensikertalaisuuden menettää siten, että ei hae ekana vuonna minnekään?

Ei. Mutta työttömyysetuuden menettää vaikka olisi armeijassa tms.

Vierailija
16/23 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ihminen ensikertalainen vain ekassa mahdollisessa haussa, vai onko ensikertalainen, kunnes on ottanut jonkun paikan vastaan vai voiko olla monta vuotta hakematta ja pysyy ensikertalaisena.

Vierailija
17/23 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hiivatin autocorrect.

Kirjoita kunnon tietokoneen näppäimistöllä,  niin ei ole tuota ongelmaa.

Vierailija
18/23 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko ihminen ensikertalainen vain ekassa mahdollisessa haussa, vai onko ensikertalainen, kunnes on ottanut jonkun paikan vastaan vai voiko olla monta vuotta hakematta ja pysyy ensikertalaisena.

Ensikertalaisuus menee silloin, kun ottaa paikan vastaan. Ei ole merkitystä millään muulla.

Lapsesi sekoittaa tän asian tuohon työttömyysetuuteen, mikä on selitetty jo tässä ketjussa useampaan kertaan.

Vierailija
19/23 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä muutin lukion jälkeen ulkomaille töihin. Kun tulin takaisin Suomeen, minulle tuli yllätyksenä, etten voi saada työttömyyskorvauksia kun olin alle 25v enkä ollut hakenut mihinkään korkeakouluihin. Niinpä tein töitä vielä pari vuotta ja opiskelin avoimessa yliopistossa, ja nyt haen toista kertaa yliopistoon 26 vuotiaana, ensikertalaiskiintiössä.

Vierailija
20/23 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä muutin lukion jälkeen ulkomaille töihin. Kun tulin takaisin Suomeen, minulle tuli yllätyksenä, etten voi saada työttömyyskorvauksia kun olin alle 25v enkä ollut hakenut mihinkään korkeakouluihin. Niinpä tein töitä vielä pari vuotta ja opiskelin avoimessa yliopistossa, ja nyt haen toista kertaa yliopistoon 26 vuotiaana, ensikertalaiskiintiössä.

Ei ole pakko hakea korkeakouluun, ammattikouluun myös voi hakea. Tosin jos ei sinne kouluun halua, niin kannattaa hakea vaikeapääsyiselle yliopistoalalle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kuusi