Siis voidaanko välilihan leikkaaminen ja repeämien ompeleminen tehdä ilman puudutusta?
Onko oikeasti niin, että kaikki eivät saa puudutusta ennen välilihan leikkaamista ja että joiltain ommellaan synnytysrepeämätkin "luomusti"? :O
Kommentit (143)
mulla leikattiin 9v sitten ilman puudutusta. sattui.
Nykyään kuulemma ei leikata ellei ole ihan pakko (kysyin kun synnytin nyt syksyllä toisen lapsen)
Äidilläni ommeltiin kun synnyin. Sanoi että sattui enemmän kuin synnytys.
Vierailija kirjoitti:
Käsittääkseni on mahdollista, että lapsi on sellaisessa pinteessä, ettei puudusta voi laittaa ainakaan sopivaan kohtaan. Mutta kyllä tikkausvaiheessa on jo varmasti mahdollisuus puudutukseen.
Minä sain jonkun puudutuksen kaiketi, mutta kyllä tunsin selvästi kun sakset leikkasivat. Kiljaisin pelästyneenä ja yllättyneenä, mutta sillä hetkellä se oli kyllä yksi viimeisimmistä murheistani. Siinä vaiheesa on kauhea tarve vain saada vauva ulos. Paikat on niin paineen alla, että sekin osaltaan lieventää kipua.
Jos on kiire ja pakkotilanne niin ei tuota jää kukaan vatvomaan. En huolehtisi.
Ei jää kukaan vatvomaan...voi hyvää päivää. Tuollaisesta synnytysväkivallasta voi jäädä ikuiset traumat.
Vierailija kirjoitti:
Minulla laitettiin repeämään 2 tikkiä ilman puudutusta. Yhden piston takia oli kuulema turha puuduttaa.
Ei ole turha puuduttaa. Ihan sairaita juttuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kamalin kipu elämässä se, kun väliliha leikattiin puuduttamatta. Ei unohdu. Seksiäkään ei tehnyt mieli harrastaa 2 vuoteen, kun tuli hirveät arpeumat vielä siihen ja kipu muistutti siitä leikkaamisesta.
Onko suomi ja länsimaat sivistysvaltioita vai p-korea? Miten voi olla näin heikoissa kantimissa kivun hoito ylipäänsä ja kuinka voidaan jättää puuduttamatta.
Sama kokemus mutta hei me ollaan naisia niin ei meillä ole mitään väliä ollaan vaan ikäviä välikappaleita lapsen uloatuloaukkona. Kärsikööt.
Ps muistihan neuvola ohjeistaa että seksi (miehelle) on muutakin kuin yhdyntåä? Naisesta ei väliä,.sinullaha on nyt lapsi, sehän on paljon arvokkaampaa kuin sinä.
Siis mitä seksineuvoja siellä neuvolassa jaellaan??
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni synnytykset saataisiin jo nykylääketieteellä kivuttomiksi, jos haluttaisiin. Sektio voisi olla valittavissa synnytystavaksi vapaasti kustannuksista välittämättä, jos syntyvyyttä oikeasti haluttaisiin nostaa. Sen riskit ja tietty epäedullisuus alatiesynnytykseen nähden saataisiin helposti korjattua (esim ulosteensiirto oikeanlaisen flooran varmistamiseksi vauvalle). Luomuna alateitse saisi tietysti halutessaan synnyttää. Saahan hampaansakin poratuksi ilman puudutusta jos haluaa.
Mutta ei vaikuta siltä, että halutaan. Kivulla pitää sinun synnyttämän, eikä naisten lääketiede ole vieläkään yhtä tärkeää kuin miesten. Pahimmat nat sit tässä ovat varmaan naisia. Ovathan savimajojen ympäri leik kaajatkin naisia, ja tyttöparkojen äidit ja mummot tämän perinteen ylläpitäjiä.
Alatiesynnytys on turvallisin ja luonnollisin vaihtoehto sekä vauvalle että äidille. Ei mitään hyvää sanottavaa siitä kivusta, mitä olen kahdessa synnytyksessä kokenut. Silti olen onnellinen, että lapseni syntyivät alateitse.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ommeltiin repeämät ilman. Kätilö totesi että kun kerran olin luomuna valinnut synnyttää niin loppuun asti sitten mennään luomuna. Ompeleminen oli mulla selvästi synnytyksen kivuliain osa.
Ai jestas miten sadistista! :O
Itsekin synnytin luomuna, vain kuuma vesiallas apunani. Sain kaksi pientä pinnallista nirhaumaa, joihin kätilö ehdotti pieniä tikkejä, yksi kumpaankin, jotta haavat sulkeutuisi nätisti. Ei siis voida puhua edes "kunnon repeämistä". Silti sain puudutussuihkeen, ja hengittää ilokaasua samalla :D
Jotenkin tuollainen, että kätilö suorastaan v1ttuilee "kerta luomuna halusit synnyttää niin kärsi nyt sitten" - asenne tuntuu vähän siltö, että kätilö halusi näpäyttää sinua, kun pystyit synnyttämään omasta halustasi ilman lääkkeitä... Jokatapauksessa, epäammattimaista ja epäinhimillistä touhua!!!! Ei ole mitään syytä olla antamatta puudutusta tikkaukseen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ehditty antaa mitään puudutuksia. Vauva avotarjonnassa jumissa. Niinpä leikattiin vl ja otettiin imukupilla ulos. Tikatessa jotain "puudutusainetta" suihkattiin mistä ei ollut mitään apua. Samoin toisessa synnytyksessä. Ompelu sattui ja kesti kauan.
Sinut olisi ehditty puuduttaa, ehtiväthän he laittaa imukupinkin, vähemmän aikaa siihen neulanpistoon menee kuin imukupin laittoon. Sinä olet nainen ja sen vuoksi sinua rääkätään eikä sinulla ole muuta arvoa kuin lapsenvääntöaukkona.
En saanut edes ilokaasua. Kuulemma ei voinut antaa eikä mitään muutakaan. Syöksysynnytys siihen saakka kun huomattiin virhetarjonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kamalin kipu elämässä se, kun väliliha leikattiin puuduttamatta. Ei unohdu. Seksiäkään ei tehnyt mieli harrastaa 2 vuoteen, kun tuli hirveät arpeumat vielä siihen ja kipu muistutti siitä leikkaamisesta.
Onko suomi ja länsimaat sivistysvaltioita vai p-korea? Miten voi olla näin heikoissa kantimissa kivun hoito ylipäänsä ja kuinka voidaan jättää puuduttamatta.
Sama kokemus mutta hei me ollaan naisia niin ei meillä ole mitään väliä ollaan vaan ikäviä välikappaleita lapsen uloatuloaukkona. Kärsikööt.
Ps muistihan neuvola ohjeistaa että seksi (miehelle) on muutakin kuin yhdyntåä? Naisesta ei väliä,.sinullaha on nyt lapsi, sehän on paljon arvokkaampaa kuin sinä.Siis mitä seksineuvoja siellä neuvolassa jaellaan??
Just tuommoisia. Niitä saa sitten, kun on vauvan kanssa väsyneenä ja silvottuna siellä vastaanotolla.
OT kaverilla oli rintasyöpä muutama vuosi sitten ja häneltä vietiin toinen rinta ja imusolmukkeita jnejne. Lähti kotiin saatesanoilla, että seksiä ei ehkä nyt tee mieli, mutta pitää muistaa, ettei kaikille miehille pelkkä läheisyys vaan riitä. < Tämän mies nosti asiasta kyllä metakan siellä sairaalassa, lähetti viestiä jo toista.
Ohis
Laittomia kirjoitti:
Kätilöitä on monenlaisia ja uskontoisia . Tutkitteko syntymän jälkeen vauvan sukuelimet onko niitä siivottu ,poistettu jotain . On syytä tutkia sekä omat että vauvan sukuelimet . On laitonta silpoa ketään ilman lupaa .
L positiivista kätilöä en haluaisi. Voi kuvitella että asenne on kivulla pitää synnyttämän.
Jaksuhaleja lumihiutaleet, on se näemmä rankkaa synnyttää niitä loskapallojanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ommeltiin repeämät ilman. Kätilö totesi että kun kerran olin luomuna valinnut synnyttää niin loppuun asti sitten mennään luomuna. Ompeleminen oli mulla selvästi synnytyksen kivuliain osa.
Tämmöset kätilöt saa muulinpotkun naamaansa ja päälle syytteen pahoinpitelystä. Lisäksi ainakin oma ukko olisi karjassut ja lujaa jos tollasia sammakoita kätilö olis päästellyt. Ei leikattu, kielsin etukäteen. Mutta missäs sun miehes oli, eikö se yhtään osannut pitää sun puolia?
Mies oli ulkomaankomennuksella töissä joten ei ollut ketään puoliani pitämässä. Tein kyllä kotiutumisen jälkeen valituksen osaston vastaavalle tuosta, ja sentään myönsivät että kyseessä oli hoitovirhe, eikä mikään olisi estänyt antamasta paikallispuudutusta ompelemista varten vaikka muuten olinkin synnyttänyt ilman lääkkeellistä kivunlievitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyi kamala mikä kätilö! Mä valitsin luomuna synnyttämisen sen takia, että on ongelmia noiden puudutteiden kanssa. Tämä otettiin hyvin vastaan. Synnytystapavalmennuksessa puhuttiin, että kaikki kivunlievennykset ovat tervetulleita. Lähinnä siis runsaammin oksitosiinia ja ihan buranapanadol - linjalla, sen minkä imetys sallii.
Se keinotekoinen oksitosiini jota tyrkätään suoneen ei ole kipulääke.
Itse halusin välttää sen oksitosiinitipan koska luin että sen kanssa tulee kovemmat ja kipeämmät supistukset. Ja sitten on epiduraali-oksitosiini kierteessä.
Jos ottaa epiduraalin, tyrkätään sitä oksitosiinia, epiduraali hidastuttaa ainakin joksikin aikaa supistukset.
Ihan "luomuna" ilokaasun kanssa itse. 7h kokonaisuudessaan synnytyssalissa, kotona oli jo 5cm auennut ennen sairaalaa.
Itselläni oli 2. asteen repeämä ja sain monia monia kymmeniä tikkejä repeämän korjaukseen. Sain jotain suihkutettavaa puudutetta, mutta puudutetta joutui lisäämään tikkauksen aikana useasti. Tunsin jokaisen ompeleen, vaikka enimmäkseen melko kivutonta oli siinä tilassa, kun pahin oli jo tapahtunut.
Ja tuon luokan repeäminen, se todella sattui. Ja revenneenä oleminen, sekin sattui.
Perätilavauvan synnytin. Leikattiin kun tuli kiire saada vauva ulos, muuten ei olisi tehty. Kerrottiin kyllä että pitää leikata, mutta en muista puudutettiinko. En huomannut koko toimenpidettä, en myöskään ompelua. Luultavasti puudutettiin, ei mitään muistikuvaa. Synnytys ja ponnistus kyllä sattui/tuntui epiduraalista huolimatta. Hyvä kokemus oli, eikä jäänyt traumoja.
Vierailija kirjoitti:
Synnytys EI ole väkivaltaa. Tuollaiset puheet on tän oudon sukupolven aikaansaannoksia kun elämässä ei ole mitään pettymyksiä tullut lapsena niin ei kyetä mitenkään tunnetasolla käsittelemään sellaista asiaa kuin synnytys. Naisen keho on luonnostaan sellainen että se on suunniteltu synnyttyttämään ja Suomessa tuo kuoleissuus on aika pientä. Elämä on kuitenkin valintoja täynnä, ei sitä lasta pakko ole tehdä jos kokee että se on väkivaltaa. Mitä sitten kun joku oikeasti pahoinpitelee???? Miten sitten suu pannaan ?
Ai siis me 1960-luvulla syntyneet?
Tiesitkö että paremmin vastoinkäymisiä ja kipuja kestää ihminen jolla on turvallinen, tasapainoinen lapsuus ja nuoruus ja ne joilla huonompi lapsuus ja nuoruus eivät omaa henkistä yms voimaa kestää ja selvitä.vastoinkäymisistä.ja ovat kipuherkkiä?
Ja sanot että synnytys on pettymys joka naisen tulee kestää ja kyetä käsittelemään tunnetasolla? Niinpä pettymys .
Naisen osa lisääntymisessä on kohtuuton, eikä nainen ole valinnut syntyä naiseksi.. On turha sanoa että ei ole pakko tehdä lasta. Se on kuitenkin vain sanahelinää sillä toisin kuin mies nainen saa lapsrn vain tekrmällä sen itse.
Miten nykyaikanakaan naisia ei kohdella inhimillisesti? Tuota koko maailman luojaa jolle koko maailma on velkaa.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni oli 2. asteen repeämä ja sain monia monia kymmeniä tikkejä repeämän korjaukseen. Sain jotain suihkutettavaa puudutetta, mutta puudutetta joutui lisäämään tikkauksen aikana useasti. Tunsin jokaisen ompeleen, vaikka enimmäkseen melko kivutonta oli siinä tilassa, kun pahin oli jo tapahtunut.
Ja tuon luokan repeäminen, se todella sattui. Ja revenneenä oleminen, sekin sattui.
Niin sattui revenneenä oleminen. Esikoisen tultua ulos en ihastellut vauvaa vaan yritin pysyä tajuissani kun revennyt kohta lähetti kallonpohjaan järkyttävää kipua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin sattui revenneenä oleminen. Esikoisen tultua ulos en ihastellut vauvaa vaan yritin pysyä tajuissani kun revennyt kohta lähetti kallonpohjaan järkyttävää kipua.
Kyllä ja kaikkien hokema "kipu loppuu välittömästi kun vauvan saa syliin" ei pitänyt lainkaan paikkaansa.
Oma kokemus on se, että tämä on muuttunut hurjasti viimeisen 15 vuoden aikana (esikoisen ja kuopuksen ikäero). Nykyään puudutetaan hyvin herkästi, ja viimeisessä synnytyksessä sain ilokaasuakin repeämän ompelun ajaksi. Kerran on leikattu episiotomia, ilman puudutusta. Mutta kyllä se puudutettiin ennen ompelua.
Kaikki lapset olen synnytäänyt ilman epiduraalia, joten siitä en tiedä.
Ei näistä kannata säikähtää, tällaisiin ketjuihin kerääntyy aina toinen toistaan kaameampia tarinoita suoltavaa porukkaa.
Minä synnytin kaksi yli nelikiloista vauvaa ilman puudutuksia, kun synnytykset etenivät niin nopeasti ettei niitä ehditty laittaa. Mitään kammoa ei jäänyt.