Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko sähköautoilu riski huoltovarmuuden osalta?

Vierailija
01.02.2021 |

Pitäisikö liikenne pitää polttonesteiden varassa, jotta sähkönjakelun häiriöt eivät halvaannuttaisi myös liikennettä?

https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/kommentti-euroopan-sahkoverkko-m…

Onko sähköautoilu riski huoltovarmuuden osalta?

Vaihtoehdot

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

on tietenkin.

Vierailija
2/10 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun sähkönjakelu loppuu, pysähtyy kaikki. On vaarallista laittaa kaikki yhden kortin varaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vety mielummin kuin sähkö.

Vierailija
4/10 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

PV:n liikekannallepanokin perustuu kansalaisilta käyttöön otettaviin ajoneuvoihin. Ei taida Teslasta paljon olla hyötyä siinä vaiheessa, kun on taas pakko siirtyä häkäpönttöihin.

Vierailija
5/10 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistäs sitä kotimaista bensaa otetaan kun tuonti loppuu. Sähkö sentään osaa jauhaa omatkin voimalat.

Vierailija
6/10 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vety mielummin kuin sähkö.

Vetypaskavaippa uskollisesti kopsaa tänne kaikki KLn sähköautoartikkelit ja trollaa niihin itselleen vastauksetkin.

Taidat myös kirjoitella ne artikkelit sinne Kauppalehteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/10 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah hah vetypaskavaippa on Tuomas Kangasniemi.

Vierailija
8/10 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Sähköautot ovat riski niin kauan kun ei saada rakennettua valmiiksi lisää sähkövoimaloita. Eikä myöskään saada kehitettyä sähköautoille turvallisempia akkuja joista aiheutunuttta tulipaloa olisi helppoa sammuttaa vesisuihkulla tai jauhesammuttimella.

Polttomoottoriautot ovat parempia suomen olosuhteissa kuin sähköautot. Vaihtoehtoisia polttoainetakin on erilasia esim. Synteettinen polttoaine, bioetanoli, biobutanoli, vety, toisen sukupolven biodiesel, etanolidiesel, biokaasu. Raaka-aineita jo pelkästään biodieselin, bioetanolin valmistamiseen on ainakin kymmeniä erilaisia vaihtoehtoja.

Vanhimmat ja vieläkin yleisimmät polttomoottoritekniikat ovat nämä kaksi.

1.Spark-ignition (SI). Bensiini.

2. compression ignition (CI). Diesel.

Kehittyneenpiä polttomoottoreitakin on olemassa, tosin osa näistä on vielä prototyyppitasolla. Näiden polttomoottoreiden hyötysuhde on paljon korkeampi kuin useimmissa nykyisissä bensa ja diesel moottoreissa.

1.Homogenous charge compression ignition (HCCI).

2.Premixed charged compression ignition (PCCI).

3.Reactivity controlled compression ignition (RCCI).

4.Sparkplug controlled compression ignition/compression ignition timed with a spark plug (SPCCI).

Jo aiheessa mainittu vetyauto on varsin mielenkiintoinen vaihtoehto koska sen lisäksi, että päästöt ovat lähinnä vettä ja vesihöyryä. Vetypolttoaineen palamisesta muodostunutta vettä on mahdollista jopa juodakin koska tämä vesi itsessään on aika puhdasta ja jotkut ihmiset ovat menneet näin tekemään. Mutta virallisesti juomista ei voi suositella koska vetypolttoaineen palamisprosessista voi päästä elävänä läpi esim E. colibakteeri joka on voinut päästä järjestelmään mahdollisen imuilman epäpuhtauksien mukana. Youtubeen esim. Toyota mirai drink hakusanaksi niin näkyy muutama ihminen juomassa vetyautosta tullutta vettä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/10 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistäs sitä kotimaista bensaa otetaan kun tuonti loppuu. Sähkö sentään osaa jauhaa omatkin voimalat.

Luitko juttua? Siinähän se sanotaan selvästi.

Vierailija
10/10 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman uusia ydinvoimaloita on turha haaveilla liikenteen sähköistymisestä.