Onko sähköautoilu riski huoltovarmuuden osalta?
Pitäisikö liikenne pitää polttonesteiden varassa, jotta sähkönjakelun häiriöt eivät halvaannuttaisi myös liikennettä?
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/kommentti-euroopan-sahkoverkko-m…
Kommentit (10)
Kun sähkönjakelu loppuu, pysähtyy kaikki. On vaarallista laittaa kaikki yhden kortin varaan.
PV:n liikekannallepanokin perustuu kansalaisilta käyttöön otettaviin ajoneuvoihin. Ei taida Teslasta paljon olla hyötyä siinä vaiheessa, kun on taas pakko siirtyä häkäpönttöihin.
Mistäs sitä kotimaista bensaa otetaan kun tuonti loppuu. Sähkö sentään osaa jauhaa omatkin voimalat.
Vierailija kirjoitti:
Vety mielummin kuin sähkö.
Vetypaskavaippa uskollisesti kopsaa tänne kaikki KLn sähköautoartikkelit ja trollaa niihin itselleen vastauksetkin.
Taidat myös kirjoitella ne artikkelit sinne Kauppalehteen.
Hah hah vetypaskavaippa on Tuomas Kangasniemi.
Kyllä. Sähköautot ovat riski niin kauan kun ei saada rakennettua valmiiksi lisää sähkövoimaloita. Eikä myöskään saada kehitettyä sähköautoille turvallisempia akkuja joista aiheutunuttta tulipaloa olisi helppoa sammuttaa vesisuihkulla tai jauhesammuttimella.
Polttomoottoriautot ovat parempia suomen olosuhteissa kuin sähköautot. Vaihtoehtoisia polttoainetakin on erilasia esim. Synteettinen polttoaine, bioetanoli, biobutanoli, vety, toisen sukupolven biodiesel, etanolidiesel, biokaasu. Raaka-aineita jo pelkästään biodieselin, bioetanolin valmistamiseen on ainakin kymmeniä erilaisia vaihtoehtoja.
Vanhimmat ja vieläkin yleisimmät polttomoottoritekniikat ovat nämä kaksi.
1.Spark-ignition (SI). Bensiini.
2. compression ignition (CI). Diesel.
Kehittyneenpiä polttomoottoreitakin on olemassa, tosin osa näistä on vielä prototyyppitasolla. Näiden polttomoottoreiden hyötysuhde on paljon korkeampi kuin useimmissa nykyisissä bensa ja diesel moottoreissa.
1.Homogenous charge compression ignition (HCCI).
2.Premixed charged compression ignition (PCCI).
3.Reactivity controlled compression ignition (RCCI).
4.Sparkplug controlled compression ignition/compression ignition timed with a spark plug (SPCCI).
Jo aiheessa mainittu vetyauto on varsin mielenkiintoinen vaihtoehto koska sen lisäksi, että päästöt ovat lähinnä vettä ja vesihöyryä. Vetypolttoaineen palamisesta muodostunutta vettä on mahdollista jopa juodakin koska tämä vesi itsessään on aika puhdasta ja jotkut ihmiset ovat menneet näin tekemään. Mutta virallisesti juomista ei voi suositella koska vetypolttoaineen palamisprosessista voi päästä elävänä läpi esim E. colibakteeri joka on voinut päästä järjestelmään mahdollisen imuilman epäpuhtauksien mukana. Youtubeen esim. Toyota mirai drink hakusanaksi niin näkyy muutama ihminen juomassa vetyautosta tullutta vettä.
Vierailija kirjoitti:
Mistäs sitä kotimaista bensaa otetaan kun tuonti loppuu. Sähkö sentään osaa jauhaa omatkin voimalat.
Luitko juttua? Siinähän se sanotaan selvästi.
Ilman uusia ydinvoimaloita on turha haaveilla liikenteen sähköistymisestä.
on tietenkin.