Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinä joka väheksyt toisen ihmisen korona-ahdistusta

Vierailija
01.02.2021 |

Hei, sinä siellä joka väheksyt ihmisiä, joille korona on tuonut ahdistusta, vienyt kenties työn tai kaiken mistä saa arkeen iloa. Mitä saat siitä, kun korostat omaa paremmuuttasi lauseilla ”en minä vaan ole rajoitteista kärsinyt ja näitä voitaisiin jatkaa vaikka kuinka kauan”. Jos juuri sinä et ole joutunut karsimaan mistään, menettänyt ketään, saat iloa elämääsi puita halaamalla ja kotiympyröissä pyörimällä, niin miten et ymmärrä että ihmisiä on erilaisia? Miksi te introvertit, näyttöä tuijottamalla ihmiskontaktit korvaavat nostatte itsenne toisten yläpuolelle? Miten olisi, jos teiltä saisi edes hitusen ymmärrystä? Vai nautitko toisten ahdingosta? Nautitko seurata nyt kun tuhannet ihmiset ovat lomautettuna, työttöminä, nuoret masentuneina kotona ja ulkona sosiaalisista ympyröistä? Kerro minulle, mitä sinä siitä saat?

Kommentit (96)

Vierailija
81/96 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen koronaa minua syyllistettiin omiin oloihini hautautumisesta. Kukaan ei silloin välittänyt ahdistuksestani, jota vaatimus ihmisten ilmoilla pelehtimisestä ja pakkososiaalisuudesta minulle aiheutti. Vuoroin vieraissa, sanotaan! Nyt on minun vuoroni katsella vierestä sinun ahdistustasi.

Vierailija
82/96 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä lähinnä ihmettelen sitä, kuinka hauraita voi ihmisten psyyket olla. Jos mielen hyvinvointi on kiinni ulkopuolisista asioista kuten matkustelusta, harrastuksista ja ystävien näkemisestä niin ei kyseinen mieli ole terve alunperinkään. Jos siis mieli hajoaa siihen, että pysyttelee kotona jossa pystyy yhä harrastamaan ja viestimään ystävien kanssa.

En siis todellakaan ymmärrä, miten mielen hyvinvointi voi olla ulkoistettu näille ulkopuolisille tekijöille. Kai nämä ihmiset edes tajuaa jatkossa toimia toisin, perustaa mielen hyvinvointinsa muuhun kuin vaikkapa sosiaalisuuteen ja harrastuksiin?Asioihin, jotka voidaan nykäistä pois tosta vaan. Terve mieli ei ole ulkopuolisista tekijöistä riippuvainen.

No nämä ihmiset ovat sellaisia jokapaikanhöyliä, koko ajan pitää olla menossa ja säätämässä. Eivät siis osaa olla kotona/yksin. Suurin osa ihmisistä pakenee omaa todellisuuttaan harrastuksiin, ravintoloihin, matkusteluun jne. Ymmärrän hyvin, että nyt kun kaikkea mainittua ei voi tehdä niin alkaa ahdistaa. Ei käy sääliksi heitä, koska mielestäni on naurettavaa ettei aikuinen ihminen pysty viihdyttämään itseään tai lapsiaan ilman ulkopuolista apua. Tässä näkee taas kerran sen, että suomalaiset eivät oikeasti tiedä mitä tarkoittaa kun asiat on huonosti. Menisivät katsomaan kodittomia jossain ulkomailla, täällä ei oikeasti kenelläkään ole hätä. Tuntuu naurettavalta lukea, kun keskiluokkaiset ihmiset marisevat netissä että lapset ei pääse harrastamaan ja itse ovat tylsistynyneitä. Vaikka talvella voi kehittää vaikka minkälaisia ilmaisia harrastuksia koko perheelle. Jotkun vaan ovat syntyneet kultalusikka suussa, ja kaikki pitää tulla valmiina. 

Jos noudattaisi kaikkia suosituksia ja rajoituksia, ei välttämättä pääsisi edes tapaamaan perhettään. On helppoa moralisoida, jos asuu saman katon alla kaikista rakkaimpien ja läheisimpien ihmisten kanssa. 

Miksi pitäisi noudattaa jokaikistä rajoitusta? Eikö oman perheen tapaaminen ole kuitenkin tärkeämpää? Taidat olla vaan median uhri, ei kukaan järkevä ihminen ajattele noin. Ketä et voi mennä tapaamaan? Asut erossa perheestäsi, etkä voi harrastaa heidän kanssaan? Älytön kommentti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/96 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän jotakin, mutta en kaikkea. Jos jonkun mieli on ollut masentunut jo ennen koronaa, niin miksi asiaa pitää nyt vain korostaa? Sitä paitsi Suomessa on voinut tehdä lähes kaiken niin kuin ennenkin. Kauppoihin pääsee, ulos pääsee, julkisilla pääsee jne. Kotona ei tarvitse kenenkään olla koronan takia. Turhaa valitusta en jaksa.

Kun se ”valitus” voi tuntua sinusta turhalle, ei sen kertojalle. Miksi koet että olet pätevä arvioimaan mikä on turhaa?

Kertoja voi valita kohderyhmänsä paremmin.

Introvertteja on ihan turha syyttää empatian puutteesta, he tarvitsevat aikaa itsekseen, mutta eivät ole sosiaalisesti pösilöitä. Mutta kuppi mene nurin jos marina jatkuu ratkaisuehdotuksista huolimatta.

Tässä se tuli, ratkaisuehdotus. Miksi niitä pitää tarjoilla väkisin? Ymmärrätkö että ihminen ei ala pitämään asioista vaikka kuinka sormia napsuttelisit. Minulle riittäisi ihan vain sen ääneen sanominen että on TÄYSIN OK olla nyt surullinen/vihainen/ahdistunut, yritä jaksaa vielä, tämä loppuu joskus. Sen sijaan on joku kumma vimma saada ihmiset viihtymään vaikka siellä metsässä, vaikka henkilö on ikänsä vihannut metsässä rämpimistä eikä koe sitä palauttavaksi kivaksi harrastukseksi. Se ei muutu taikaiskusta ja siksi että valtio nyt vain käskee niin.

Mutta kaikki suomalaisethan viihtyvät metsissä, me olemme metsäkansaa. Samoin kaikki suomalaiset rakastavat saunomista ja murtomaahiihtoa!

Tuo oli siis sarkasmia.

Mutta metsissä on kyllä riittänyt vilskettä nyt. Luonnonsuojelualueiden parkkipaikat ovat olleet täynnä autoja.

Minäkin tykkään kävellä metsässä välillä js olen introvertti, mutta olisi silti kiva päästä jo lähemmäs tavallisia aikoja, jolloin kirjastokin voi olla auki normaalisti.

Vierailija
84/96 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en taas ymmärrä itse sitä ainaista valitusta tästä tilanteesta. Totta kai meitä monia harmittaa tämä tilanne ja mäkin kaipaan tiettyjä asioita, mutta mitä tässä pitäisi sitten tehdä, kun käytännössä koko maailma on polvillaan tämän pandemian edessä? Minua myös ärsyttää meidän leimaaminen "kotona kyhjöttäviksi introiksi", koska itse ennen koronaa kävin paljon erilaisissa tapahtumissa, näin ystäviä yms., mutta mulle ei ole myöskään ongelma olla yksin ja löytää iloa muista asioista. En kyhjötä vain kotona, vaan ulkoilen paljon, liikun säännöllisesti luonnossa ja oon löytänyt ihan uusia harrastuksia ja tapoja viettää vapaa-aikaa. Tämä tilanne ei muutu muuksi, vaikka sitä kuinka harmittelisi. Ymmärrän valituksen kyllä toimeentulosta. Mä olin tuloton, masentunut ja muutenkin sairas ja täysin pohjalla oleva työtön pari vuotta sitten ja tiedän, mitä se p*ska on. Mutta siitä kyllä selviää. Edelleen elän alle köyhyysrajalla, mutta oon superkiitollinen, että olen hengissä, olen säästynyt koronalta ja saan juoda edelleen joka aamu kahvia jotenkin perusterveenä. Myös lähiympäristöstä oon löytänyt paljon mielenkiintoisia paikkoja ja luontokin kiittää siinä, kun ei jatkuvasti matkustella. Kun tiedän, että voisin olla haudassa, osaan arvostaa pieniä asioita nyt, jotka ehkä joidenkin mielestä ovat sitten tylsää kyhjöttämistä. Joskus tekee myös hyvää hain olla ja sanon tämän entisenä sähköjäniksenä, jonka kalenteri oli aina täynnä.

Vierailija
85/96 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen koronaa minua syyllistettiin omiin oloihini hautautumisesta. Kukaan ei silloin välittänyt ahdistuksestani, jota vaatimus ihmisten ilmoilla pelehtimisestä ja pakkososiaalisuudesta minulle aiheutti. Vuoroin vieraissa, sanotaan! Nyt on minun vuoroni katsella vierestä sinun ahdistustasi.

Ahaa, eli siis kyse on jonkinlaisesta kostosta? Olen tosi pahoillani jos sinun ystäväsi on raahanneet sinua väkisin mukanaan yltiösosiaalisiin tapahtumiin, mutta vielä enemmän olisin huolissani tuosta katkeruudesta, ei ole korona sinuakaan helpolla päästänyt. Toivottavasti saat pääsi kuntoon.

Vierailija
86/96 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on flunssa.

Vierailija
87/96 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos korona-ahdistuneet pitävät turvavälit, käyttävät maskia ja huolehtivat hygieniasta en väheksy heitä lainkaan.

Vierailija
88/96 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä lähinnä ihmettelen sitä, kuinka hauraita voi ihmisten psyyket olla. Jos mielen hyvinvointi on kiinni ulkopuolisista asioista kuten matkustelusta, harrastuksista ja ystävien näkemisestä niin ei kyseinen mieli ole terve alunperinkään. Jos siis mieli hajoaa siihen, että pysyttelee kotona jossa pystyy yhä harrastamaan ja viestimään ystävien kanssa.

En siis todellakaan ymmärrä, miten mielen hyvinvointi voi olla ulkoistettu näille ulkopuolisille tekijöille. Kai nämä ihmiset edes tajuaa jatkossa toimia toisin, perustaa mielen hyvinvointinsa muuhun kuin vaikkapa sosiaalisuuteen ja harrastuksiin?Asioihin, jotka voidaan nykäistä pois tosta vaan. Terve mieli ei ole ulkopuolisista tekijöistä riippuvainen.

No nämä ihmiset ovat sellaisia jokapaikanhöyliä, koko ajan pitää olla menossa ja säätämässä. Eivät siis osaa olla kotona/yksin. Suurin osa ihmisistä pakenee omaa todellisuuttaan harrastuksiin, ravintoloihin, matkusteluun jne. Ymmärrän hyvin, että nyt kun kaikkea mainittua ei voi tehdä niin alkaa ahdistaa. Ei käy sääliksi heitä, koska mielestäni on naurettavaa ettei aikuinen ihminen pysty viihdyttämään itseään tai lapsiaan ilman ulkopuolista apua. Tässä näkee taas kerran sen, että suomalaiset eivät oikeasti tiedä mitä tarkoittaa kun asiat on huonosti. Menisivät katsomaan kodittomia jossain ulkomailla, täällä ei oikeasti kenelläkään ole hätä. Tuntuu naurettavalta lukea, kun keskiluokkaiset ihmiset marisevat netissä että lapset ei pääse harrastamaan ja itse ovat tylsistynyneitä. Vaikka talvella voi kehittää vaikka minkälaisia ilmaisia harrastuksia koko perheelle. Jotkun vaan ovat syntyneet kultalusikka suussa, ja kaikki pitää tulla valmiina. 

Jos noudattaisi kaikkia suosituksia ja rajoituksia, ei välttämättä pääsisi edes tapaamaan perhettään. On helppoa moralisoida, jos asuu saman katon alla kaikista rakkaimpien ja läheisimpien ihmisten kanssa. 

Miksi pitäisi noudattaa jokaikistä rajoitusta? Eikö oman perheen tapaaminen ole kuitenkin tärkeämpää? Taidat olla vaan median uhri, ei kukaan järkevä ihminen ajattele noin. Ketä et voi mennä tapaamaan? Asut erossa perheestäsi, etkä voi harrastaa heidän kanssaan? Älytön kommentti.

No mähän kirjoitinkin JOS noudattaisi kaikkia suosituksia ja rajoituksia. Mulle ei tulisi mieleenikään olla erossa läheisistäni. 

Vierailija
89/96 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olipas lapsellinen avautuminen. Ei kukaan siitä mitään kiksejä saa että toiset kärsii. Mutta kun itse on kokenut sen että on joutunut pakosta sopeutumaan hyvinkin usein erilaisiin tilanteisiin, niin ei jaksa ymmärtää tuollaista mitätöntä asiaa kuin pysymistä pois baareista ym turhaa valittamista. Kekseliäs ihminen luo itselleen uutta viihdykettä ja tulonlähdettä eikä jää rääkymään elämän epäreiluutta ja sitä että joku toinen hoitais kaiken kuntoon. Kriiseistä pitää oppia ja sopeutua, eikä heti masentua ja lyödä hanskoja tiskiin. Opettakaa se lapsillekin, nythän siihen on loistava tilaisuus. 

Tätä mä tarkoitan. Kirjoitin tuon viestin, jossa kerroin muun muassa olleeni työtön, tuloton, masentunut ja muuten sairas myös ja lääkärin määräämänä ihan levossa. Mun elämä muuttui monen rankan kokemuksen seurauksena ja mun oli vain pakko sopeutua. Varmaa oli vain epävarmuus ja elin täysin hetkessä. Kun on joutunut sopeutumaan itsekin tuollaisiin erilaisiin tilanteisiin, mä ajattelen vähän samalla tavalla. Mä olen keksinyt monia eri keinoja harrastaa ja löytää iloa elämään nyt korona-aikana ja ammennan niitä keinoja mun aiemmista kriisiajoistani. Silloin ei vain ketään kiinnostanut, jos oli työtön tai masentunut. Se oli oma vika ja me oltiin luusereita.

Vierailija
90/96 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olipas lapsellinen avautuminen. Ei kukaan siitä mitään kiksejä saa että toiset kärsii. Mutta kun itse on kokenut sen että on joutunut pakosta sopeutumaan hyvinkin usein erilaisiin tilanteisiin, niin ei jaksa ymmärtää tuollaista mitätöntä asiaa kuin pysymistä pois baareista ym turhaa valittamista. Kekseliäs ihminen luo itselleen uutta viihdykettä ja tulonlähdettä eikä jää rääkymään elämän epäreiluutta ja sitä että joku toinen hoitais kaiken kuntoon. Kriiseistä pitää oppia ja sopeutua, eikä heti masentua ja lyödä hanskoja tiskiin. Opettakaa se lapsillekin, nythän siihen on loistava tilaisuus. 

Tuhat ylänuolta tälle! Nimenomaan lapsellista kitinää. Jos oma hyvä olo on kylillä heilumisesta kiinni, on korkea aika aikuistua ja tehdä arvoihinsa korjausliike.

Liian moni täyttää elämänsä tyhjällä hälyllä ja menolla,ei kestä hiljaista reflektiota ja ahdistuu siitä. Markkinatalous kyllä kiittää näitä tyhjän juoksijoita, mutta aito elämänilo ja rauha löytyy ihan jostain muualta.

Tässähän se tuli pähkinänkuoressa. Ehkä sitten ymmärrät, kun sulta viedään elämän merkitykselliset asiat ja älä vaan hae sympatiaa itsellesi, en nimittäin ymmärrä minäkään enää mitä menetettävää tuollaisessa elämässä on, sama kuin vietäisiin saunan taakse. Ole hyvä, sainko mitätöityä sun elämäsi? Tästä kriisistä on todellakin jäänyt käteen ihmisten vahingonilo, katkeruus ja pahansuopaisuus.

Vierailija
91/96 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät monet muutkaan ymmärrä minun ahdistustani monista muista asioista.

Ei ole myöskään tarkoitus vähätellä kenenkään ahdistusta jos sanon rehellisesti, ettei korona ole juurikaan vaikuttanut omaan elämääni.

Vierailija
92/96 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olin ennen tämmöinen jokapaikanhöylä ja pakenin tiettyjä asioita jatkuvaan touhottamiseen. Jouduin jo ennen koronaa tilanteeseen, missä mun oli pakko pysähtyä ja miettiä, haluanko oikeasti tuota touhotusarkea.

Ja jep, Suomessa on oikeasti aika lepsut rajoitukset. Monessa maassa on oikeasti ULKONAliikkumiskielto ja moni paikka on täysin kiinni.

Vierailija
93/96 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne jotka ovat tähänkin asti introvertteilleet kotona, jatkavat elämäänsä normaalisti ja kummastelevat, miten meitä muita kotona kökkiminen ahdistaa.

Kuka on käskenyt kökkimään siellä kotona ellei ole karanteenimääräystä ja sitäkään ei Suomessa valvota kenenkään taholta kunnolla? Suomessa on edelleen moni paikka auki, joskin tietyin rajoituksin.

Vierailija
94/96 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En väheksy kenenkään ahdistusta, mutta joskus ihmisten tyhmyys ottaa päähän. En tietenkään näytä sitä ärsyyntymistäni heille. Toisin kuin nämä korona-ahdistuneet; he suorastaan levittävät pahansuopaisuuttaan ja pelokkuuttaan ympärilleensä.

Vierailija
95/96 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ahaa, eli siis kyse on jonkinlaisesta kostosta? Olen tosi pahoillani jos sinun ystäväsi on raahanneet sinua väkisin mukanaan yltiösosiaalisiin tapahtumiin, mutta vielä enemmän olisin huolissani tuosta katkeruudesta, ei ole korona sinuakaan helpolla päästänyt. Toivottavasti saat pääsi kuntoon.

Kosto? En minä ole koronapandemiaa aiheuttanut saati toivonut.

Se on ikävää, jos ihminen ei pysty elämään vuotta tai kahta sosiaalisesti rajoitettua elämää päänsä hajoamatta ja tilanteesta katkeroitumatta. Monet meistä joutuvat sopeutumaan luontonsa vastaiseen sosiaaliseen elämään vuosikymmeniä.

Vierailija
96/96 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisellä on tapana ylitulkita ollessaan ahdistunut. Tuskin kovin moni tosissaan "väheksyy" jonkun ahdistusta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi yksi