Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinä joka väheksyt toisen ihmisen korona-ahdistusta

Vierailija
01.02.2021 |

Hei, sinä siellä joka väheksyt ihmisiä, joille korona on tuonut ahdistusta, vienyt kenties työn tai kaiken mistä saa arkeen iloa. Mitä saat siitä, kun korostat omaa paremmuuttasi lauseilla ”en minä vaan ole rajoitteista kärsinyt ja näitä voitaisiin jatkaa vaikka kuinka kauan”. Jos juuri sinä et ole joutunut karsimaan mistään, menettänyt ketään, saat iloa elämääsi puita halaamalla ja kotiympyröissä pyörimällä, niin miten et ymmärrä että ihmisiä on erilaisia? Miksi te introvertit, näyttöä tuijottamalla ihmiskontaktit korvaavat nostatte itsenne toisten yläpuolelle? Miten olisi, jos teiltä saisi edes hitusen ymmärrystä? Vai nautitko toisten ahdingosta? Nautitko seurata nyt kun tuhannet ihmiset ovat lomautettuna, työttöminä, nuoret masentuneina kotona ja ulkona sosiaalisista ympyröistä? Kerro minulle, mitä sinä siitä saat?

Kommentit (96)

Vierailija
41/96 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päätit sitten ahdistuksessasi ap tulla tänne syyllistämään muita ihmisiä kun et keksinyt mitään oikeasti hedelmällistä mitä ahdistuksellasi tehdä? Hyvät ihmiset kääntää ahdistuksen luomisvoimaksi, sinä taas käänsit sen tuhoamisvoimaksi niin kuin kaikki keskiverrot tai alemmat ajattelijat tekevät.

Vierailija
42/96 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivon myös koronan tukahduttamista mahdollisimman pian, jotta näin ei tarvitsisi olla.

Lopettakaa nyt jo tuo järjetön tukahduttamiskohkaaminen. Vaikka koko Suomen kansa istuisi suljettujen ovien takana seuraavat puoli vuotta, se virus ei häviäisi yhtään mihinkään. Eivät ole hävinneet tuhkarokko, tubi ja poliokaan, ne ovat kurissa vain tehokkaiden rokotusohjelmien ansiosta. Heti kun jossain päin alkaa rokotevastainen hörhöily ja rokotusaste laskee, nähdään taas uusia sairastumistapauksia. Todellisuudesta irrallaan olevaa unelmointia kaikki tukahduttamispuheet.

Miten uusi Seelanti esim suhteutuu tähän? Ja rokotuksetkin on taidettu jo aloittaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/96 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne jotka ovat tähänkin asti introvertteilleet kotona, jatkavat elämäänsä normaalisti ja kummastelevat, miten meitä muita kotona kökkiminen ahdistaa.

Miksi kökit kotona?

Minä käyn töissä kodin ulkopuolella, etätyö on tällä alalla mahdotonta. Tänään olen käynyt myös kampaajalla ja kirjakaupassa. Kävin 14 vuotiaan poikani kanssa syömässä äsken mäkkärissä. Hän käy koulua normaalisti ja samassa koulussa on 700 oppilasta + henkilökunta.

Tällainen päivä olisi voinut oikein mainiosti olla vaikka vuosi sittenkin, tai kaksi vuotta sitten. Ainoa ero on maskin käyttö ja osa mäkkärin käytöstä poistetut pöydät.

Vierailija
44/96 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne jotka ovat tähänkin asti introvertteilleet kotona, jatkavat elämäänsä normaalisti ja kummastelevat, miten meitä muita kotona kökkiminen ahdistaa.

Miksi kökit kotona?

Minä käyn töissä kodin ulkopuolella, etätyö on tällä alalla mahdotonta. Tänään olen käynyt myös kampaajalla ja kirjakaupassa. Kävin 14 vuotiaan poikani kanssa syömässä äsken mäkkärissä. Hän käy koulua normaalisti ja samassa koulussa on 700 oppilasta + henkilökunta.

Tällainen päivä olisi voinut oikein mainiosti olla vaikka vuosi sittenkin, tai kaksi vuotta sitten. Ainoa ero on maskin käyttö ja osa mäkkärin käytöstä poistetut pöydät.

Ohis kommentoi että kirjakaupassa käyminen oli hienoa 20 vuotta sitten mutta tällä hetkellä aika kyseenalaista tai vain marginaali-ilmiö. En dissaa silti jos ostit jotain kivaa.

Vierailija
45/96 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä lähinnä ihmettelen sitä, kuinka hauraita voi ihmisten psyyket olla. Jos mielen hyvinvointi on kiinni ulkopuolisista asioista kuten matkustelusta, harrastuksista ja ystävien näkemisestä niin ei kyseinen mieli ole terve alunperinkään. Jos siis mieli hajoaa siihen, että pysyttelee kotona jossa pystyy yhä harrastamaan ja viestimään ystävien kanssa.

En siis todellakaan ymmärrä, miten mielen hyvinvointi voi olla ulkoistettu näille ulkopuolisille tekijöille. Kai nämä ihmiset edes tajuaa jatkossa toimia toisin, perustaa mielen hyvinvointinsa muuhun kuin vaikkapa sosiaalisuuteen ja harrastuksiin?Asioihin, jotka voidaan nykäistä pois tosta vaan. Terve mieli ei ole ulkopuolisista tekijöistä riippuvainen.

Ihmisen mielihän on hauras. Vaikutat vähän epäempaattiselta. Kyllä korona-aika voi helposti laukaista piilevän ahdistuksen tai  masennuksen, luultavasti siellä on sitten taustalla joku muu juurisyy, kuten lapsuuden traumat. Vai trollaatko vain?

Vierailija
46/96 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

hmmmhh kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän jotakin, mutta en kaikkea. Jos jonkun mieli on ollut masentunut jo ennen koronaa, niin miksi asiaa pitää nyt vain korostaa? Sitä paitsi Suomessa on voinut tehdä lähes kaiken niin kuin ennenkin. Kauppoihin pääsee, ulos pääsee, julkisilla pääsee jne. Kotona ei tarvitse kenenkään olla koronan takia. Turhaa valitusta en jaksa.

Juuri tämä! En käsitä sitä valitusta, että "Olen ollut kotona jo vuoden, en käy missään tai näe ketään. Ahdistaa ja masentaa." No mitäpä, jos vaikka lähtisit sieltä kellarista ulos tapaamaan ystäviä, käymään vaikka kahvilassa kahvilla. Saatat yllättyä, et koko muu maailma kyllä toimii ja liikkuu ihan normaalisti, ihan turhaan uhriudut ja esität marttyyria.

Oletko vajaa-älyinen? Nyt korona-aikana haluat mahdollisimman paljon nähdä ystäviä ja levittää koronaa. Pitäisi tehdä sakolla rangaistavaksi tuollainen käytös. Osa ihmisistä oikeasti haluaa että korona loppuu ja sinä tuijotat vain omaa napaa etkö ymmärrä että ollaan pandemiassa.

Lääkkeet.

Olen menossa huomenna kahville kahden työkaverini kanssa. Pidämme turvaväliä ja olemme liikenteessä vain terveinä, pidämme maskeja silloin kun emme ryyppää kahvia tai mussutan pullaa. Me kaikki olemme päivät töissä, tosin eri toimipisteissä, joten päätimme treffata vapaalla.

Vierailija
47/96 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päätit sitten ahdistuksessasi ap tulla tänne syyllistämään muita ihmisiä kun et keksinyt mitään oikeasti hedelmällistä mitä ahdistuksellasi tehdä? Hyvät ihmiset kääntää ahdistuksen luomisvoimaksi, sinä taas käänsit sen tuhoamisvoimaksi niin kuin kaikki keskiverrot tai alemmat ajattelijat tekevät.

Hyvä esimerkki oletkin aloituksessa mainitsemistani ihmisistä. Kestäisin ahdistukseni edelleenkin paremmin, jos olisi edes hieman tunne siitä että negatiiviset fiilikset on ok. Sen sijaan sinä, tuossa ahdistuksen tuomassa luomisvoimassasi saat ilmeisesti lisävirtaa haukkumalla vähän lisää niitä joille tämä ei ole helppoa. Eli suora kysymys, mitä saat tuosta itsesi nostamisesta jalustalle ja toisten ahdistuksen aliarvioimisesta, jopa haukkumisesta?

Tiedätkös, luulen itse asiassa olevani paljon parempi ihminen kuin sinä. Tunteiden tukahduttaminen ei ole tervettä.

Vierailija
48/96 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä lähinnä ihmettelen sitä, kuinka hauraita voi ihmisten psyyket olla. Jos mielen hyvinvointi on kiinni ulkopuolisista asioista kuten matkustelusta, harrastuksista ja ystävien näkemisestä niin ei kyseinen mieli ole terve alunperinkään. Jos siis mieli hajoaa siihen, että pysyttelee kotona jossa pystyy yhä harrastamaan ja viestimään ystävien kanssa.

En siis todellakaan ymmärrä, miten mielen hyvinvointi voi olla ulkoistettu näille ulkopuolisille tekijöille. Kai nämä ihmiset edes tajuaa jatkossa toimia toisin, perustaa mielen hyvinvointinsa muuhun kuin vaikkapa sosiaalisuuteen ja harrastuksiin?Asioihin, jotka voidaan nykäistä pois tosta vaan. Terve mieli ei ole ulkopuolisista tekijöistä riippuvainen.

Ihmisen mielihän on hauras. Vaikutat vähän epäempaattiselta. Kyllä korona-aika voi helposti laukaista piilevän ahdistuksen tai  masennuksen, luultavasti siellä on sitten taustalla joku muu juurisyy, kuten lapsuuden traumat. Vai trollaatko vain?

Joillakin nyt on ahdistusta ja masennusta joka tapauksessa. Vaikka asiat olisivat täydellisen hyvin, niin joillakin asiat ovat aina huonosti.

Vierailija
49/96 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

38, sorry, ole kyllä introvertti mutta en köki kotona, teen kaikkea mitä ennenkin, harrastan paljon, matkustelen, käyn ravintoloissa syömässä jne. Introvertti ei tarvitse seuraa samalla tavalla kuin muut ja osaa olla myös yksinään eikä ahdistu jos ei koko ajan ole laumaa ympärillä. Totta, mun elämään korona on vaikuttanut vain positiivisesti, vähemmän ihmisiä paikoissa joihin menen. Kiitos, voidaan jatkaa vaikka aina näin.

Juuri näin, toivon ettei tämä poikkeustila koskaan lopu. Koronan aikana on saanut tehdä etätöitä eikä ole ollut mitään pakollisia turhia tyky-päiviä jne, joita vihaan. Tämä on ihanaa, ihanaa aikaa jonka soisi jatkuvan ikuisesti. Tai ainakin käytäntöjen jatkuvan, kuten 100% etätyö kotoa, tyky-päiviin jne osallistuisivat vain ne joita väkinäinen hengennostatus kiinnostaa.

En kaipaa edeltävästä ajasta mitään. Nyt on paremmin.

Vierailija
50/96 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väheksyitkö sinä Ap minun ahdistustani ennen koronaa? Nyt sinua täytyisi paapoa vai?

Vierailija
51/96 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on niin mahtavaa aikaa, ei oo laivoilla kauheaa ruuhkaa, leffateattereissa ei tungosta, lääkäriin pääsee jopa kunnallisen kautta todella nopeasti kun ei ole ruuhkaa, matkoilla ihanaa kun hotellit puolityhjiä jne. Kyllä mulle käy tämä "korona" aika hyvin t: introvertti.

Vierailija
52/96 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kökit kotona?

Ohis kommentoi että kirjakaupassa käyminen oli hienoa 20 vuotta sitten mutta tällä hetkellä aika kyseenalaista tai vain marginaali-ilmiö. En dissaa silti jos ostit jotain kivaa.

Ostin lukiolaiselle kaksi kirjaa, uusi jakso alkaa ensi viikolla. Tykkään muutenkin käydä kirjakaupoissa ja kirjastoissa, mutta nyt kirjastoon ei ainakaan täällä pääse muuta kuin palauttamaan kirjat tai hakemaan varatut kirjat. Hengasin muuten hetken myls kultakaupassa ja katselin korviksia, mutta en viitsinyt ostaa, kun niitä on jo muutenkin paljon.

Vierailija
53/96 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, täällä on paljon ihmisiä, jotka tarkoituksella haluaa suututtaa/murtaa ihmisiä. Itsekin aina silloin tällöin saan asiattomia/kauheita kommentteja, vaikka en ole mitään pahaa sanonut. Jotkut ihmiset vaan osaavat olla kaukana mukavasta.

Vierailija
54/96 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joillakin nyt on ahdistusta ja masennusta joka tapauksessa. Vaikka asiat olisivat täydellisen hyvin, niin joillakin asiat ovat aina huonosti.

No, jos sinulla on asiat hyvin, ole onnellinen omasta puolestasi ja myötätuntoinen vähemmän onnekkaille.

Vierailija
55/96 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

38, sorry, ole kyllä introvertti mutta en köki kotona, teen kaikkea mitä ennenkin, harrastan paljon, matkustelen, käyn ravintoloissa syömässä jne. Introvertti ei tarvitse seuraa samalla tavalla kuin muut ja osaa olla myös yksinään eikä ahdistu jos ei koko ajan ole laumaa ympärillä. Totta, mun elämään korona on vaikuttanut vain positiivisesti, vähemmän ihmisiä paikoissa joihin menen. Kiitos, voidaan jatkaa vaikka aina näin.

Hienoa jos sinulla näin. Et kuitenkaan vastannut kysymykseeni, löytyykö ymmärrystä toisenlaisia ihmisiä kohtaan, vai koetko olevasi nyt jotenkin parempi?

Kuvitellaan että ystäväsi avautuu sinulle miten pahalle tuntuu, vastaatko silloinkin vain vähätellen että kuinka nyt on juuri hyvä, vai löytyykö juuri sinulta sympatiaa? Ymmärrätkö sen, että se lempiravintolasi ei ehkä ole pystyssä enää ilman niitä muita ihmisiä? Näetkö yhtään isommassa mittakaavassa mitä rajoitukset aiheuttaa? Vai naureskeletko muiden ahdingolle?

Vierailija
56/96 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän ahdistuksen toimeentuloon liittyen, mutten järjetöntä angstia "se tulee ja tappaa kaikki" - tyylin.

Niimmutku se tulee ja tappaa kaikki! Ahistaa! Happi loppuu, pierettää!

Me kuollaan kaikki!

T. Kaikki mediat: IS, IL, Yle, HS

Vierailija
57/96 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän jotakin, mutta en kaikkea. Jos jonkun mieli on ollut masentunut jo ennen koronaa, niin miksi asiaa pitää nyt vain korostaa? Sitä paitsi Suomessa on voinut tehdä lähes kaiken niin kuin ennenkin. Kauppoihin pääsee, ulos pääsee, julkisilla pääsee jne. Kotona ei tarvitse kenenkään olla koronan takia. Turhaa valitusta en jaksa.

Kun se ”valitus” voi tuntua sinusta turhalle, ei sen kertojalle. Miksi koet että olet pätevä arvioimaan mikä on turhaa?

Kertoja voi valita kohderyhmänsä paremmin.

Introvertteja on ihan turha syyttää empatian puutteesta, he tarvitsevat aikaa itsekseen, mutta eivät ole sosiaalisesti pösilöitä. Mutta kuppi mene nurin jos marina jatkuu ratkaisuehdotuksista huolimatta.

Vierailija
58/96 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väheksyitkö sinä Ap minun ahdistustani ennen koronaa? Nyt sinua täytyisi paapoa vai?

Tunnetaanko me? En minä tarvitse kenenkään paapomista ja olen yrittänyt ikäni elää toisten valintoja kunnioittaen, enkä ikinä ketään haukkuen, ihmiset kun tuppaa tykkäämään erilaisista asioista ja saa arkeensa sisältöä eri jutuista. Nyt tämä aika on tuonut ihmisistä esiin juuri sen, että suurinta osaa ei kiinnosta kuin oma hyvinvointi ja muiden paha olo teilataan, koska itse ei ole kärsinyt mistään. Ikäänkuin juuri itseään jalustalle nostaen. Sympatia puuttuu isolta osalta ihmisiä. Ja se on mitä aloituksellani hain ja aika oikeaksi todistin.

Ap

Vierailija
59/96 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on kielletty? No yli kymmenen henkilön kokoontumiset, tosin ensimmäisen asteen koulut ovat apposen auki, samoin päiväkodit.

Joitakin harrastuksia on pistetty tauolle, mutta ne ovat lähinnä jotain jumppakerhoja, muut toimivat löhes normaaliin tapaan. Kahvilat ovat auki, kaikki kaupat ovat auki, julkisilla ja omalla autolla pääsee ihan minne vain, baarit ovat auki, ulkoharrastustilat ovat auki, eli esimerkiksi luistelukentät, ladut, laskettelurinteet. Ulkonaliikkumiskieltoa ei ole, töissä saa ja pitää käydä normaaliin tapaan.

Treffejä kavereiden kanssa voi sopia siis vaikka kaupunkikävelyn merkeissä tai ostoskeskukseen. Maskit vain naamalle ja menoksi, ulkona ei välttämättä tarvitse niitäkään. Elämä on siis lähes normaalia. En valita yhtään, vaan elän lähes normaalisti ja elämäni ei poikkea oikeastaan mitenkään vaikka vuoden takaisesta elämästä.

Ymmärrän ahdingon, jos korona on vienyt vaikka elinkeinon tai jos joku perheenjäsen on sairas, mutta erilaisia sairauksia on ollut ennen koronaakin, osa vie hengen ennemmin tai myöhemmin suurin osa ei.

No esimerkiksi kumppanin tapaaminen jos toisessa maassa. Karanteenit vaikeuttavat näkemistä aika lailla. Siinä kohtaa ei kuule jumppakerhojen pyöriminen juurikaan kiinnosta!

Tuskinpa näkisitte toisianne paljoa muutenkaan, kun kerran kumppani on toisessa maassa. Sitä paitsi kummallisesti sitä vain aika monet ihmiset ovat päässeet matkustelemaan ulkomaille ja Suomeen on tullut ulkomailta lentoja vaikka kuinka paljon. Englannistakin...

Etäsuhde on ollut oma valintanne täysin.

Ennen koronaa näimme kerran kuukaudessa. Nyt jos matkustan miestä tapaamaan,joudun karanteeniin. Olen vain niin typerän tunnollinen että noudatan karanteenia. Täytyisi varmaan alkaa itsekkäämäksi ja vähät välittää karanteeneista, koska etäsuhde on oma valinta.

Kiitos viestistäsi! Annoit ajattelemisen aihetta. Miksi olenkaan ollut näin kuuliainen kansalainen! Kiitos sinä kenelle vastasin!

Vierailija
60/96 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

hmmmhh kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri tämä! En käsitä sitä valitusta, että "Olen ollut kotona jo vuoden, en käy missään tai näe ketään. Ahdistaa ja masentaa." No mitäpä, jos vaikka lähtisit sieltä kellarista ulos tapaamaan ystäviä, käymään vaikka kahvilassa kahvilla. Saatat yllättyä, et koko muu maailma kyllä toimii ja liikkuu ihan normaalisti, ihan turhaan uhriudut ja esität marttyyria.

Oletko vajaa-älyinen? Nyt korona-aikana haluat mahdollisimman paljon nähdä ystäviä ja levittää koronaa. Pitäisi tehdä sakolla rangaistavaksi tuollainen käytös. Osa ihmisistä oikeasti haluaa että korona loppuu ja sinä tuijotat vain omaa napaa etkö ymmärrä että ollaan pandemiassa.

Kyllä, tässä on keväästä asti eletty ja käyty töissä ihan normaalisti. Silti en ole "levittänyt koronaa" eikä kukaan tuttunikaan. Emmekä edes tunne ketään, kenellä olisi koronaa. Joten turha syyllistää.

Näköjään parhaiten tarttuu ihan siellä kotona perheenjäsenten kesken.

On täysin oma valinta jämähtää kotiin, kun muu maailma jatkaa menoaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi seitsemän