Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia palkkatukityöstä kaupungin palkkatukipaikoissa

Työtön
01.02.2021 |

Olisin kiinnostunut kuulemaan kokemuksia palkkatukityöstä.

Etenkin siitä, millaisena koit asemasi osana työyhteisöä? Havaitsitko ns. kaksien työmarkkinoiden olemassaolon? Avasiko työ ihan todellisia mahdollisuuksia alalle? Arvostettiinko sinua ja työpanostasi?

Oikeastaan ihan kaikenlaiset kokemukset ja näkökulmat palkkatukijärjestelmään liittyen kiinnostaa. Olisi kiva jos voisit mainita myös sen, millaisessa työtehtävässä olit.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin palvelusihteerinä kaupungilla suhteellisen oleellisessä asemassa; kaikki asiakkaat kulkivat minun kauttani, josta sitten ohjasin oikeaan osoitteeseen. Hoidin myös puhelinvaihdetta ja venepaikkojen myyntiä. Kesällä oli tosi hektistä, talvella vähän hiljaisempaa, kun vaihde ei ollut yksinomaan minun vastuullani. Mutta vastuuta oli ja paljon opeteltavaa. Ihan samanlaisena työntekijänä koin itseni kuin kaikki muutkin, että en ollut mikään ns. ylimääräinen apuri vaan ihan oleellisissa työtehtävissä kaiken "keskiössä", joten sitä kautta pystyi hyvin verkostoitumaan. Jatkoa tuohon palvelusihteerin paikkaan ei voitu tarjota, koska se oli ollut jo vuosia työllistettyjä varten, eli porukka vaihtui aina 6kk välein ko. tehtävässä, mutta sain jatkaa kaupungilla eri tehtävässä sijaisena, ja samoin toinen ennen minua ko. tehtävässä työskennellyt henkilö pääsi myös sitä kautta sijaisuuksiin mm. palkanlaskentaan. Myös pysäköinninvalvonnan tehtäviä tarjottiin, mutta olin jo töissä eri puolella.

Mieheni oli aikoinaan puistopuolella työllistettynä ja sielläkin hoitivat samoja hommia samalla vastuulla kuin vakkaritkin, että auto on tuossa, käy ajamassa nurmikot tuolta ja tuolta alueelta. Olisivat mielellään pitäneet pidempään, mutta nämäkin paikat on  vain palkkatuella työllistettyjä (ja työkokeilussa olevia) varten, että vaikka halua olisi, täytyy mahdollisuus tarjota muillekin. Ja sinällään ihan hyvä niin, että mahdollisimman moni saa työkokemusta ja mahdollisuuden päästä sitten vaikka niille kassan rahoille, jos ei heti työllisty yksityisille markkinoille.

Molemmat ollaan nykyään töissä eri aloilla, mutta oli noista molemmille hyötyä työkokemuksena.

Vierailija
2/10 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin palvelusihteerinä kaupungilla suhteellisen oleellisessä asemassa; kaikki asiakkaat kulkivat minun kauttani, josta sitten ohjasin oikeaan osoitteeseen. Hoidin myös puhelinvaihdetta ja venepaikkojen myyntiä. Kesällä oli tosi hektistä, talvella vähän hiljaisempaa, kun vaihde ei ollut yksinomaan minun vastuullani. Mutta vastuuta oli ja paljon opeteltavaa. Ihan samanlaisena työntekijänä koin itseni kuin kaikki muutkin, että en ollut mikään ns. ylimääräinen apuri vaan ihan oleellisissa työtehtävissä kaiken "keskiössä", joten sitä kautta pystyi hyvin verkostoitumaan. Jatkoa tuohon palvelusihteerin paikkaan ei voitu tarjota, koska se oli ollut jo vuosia työllistettyjä varten, eli porukka vaihtui aina 6kk välein ko. tehtävässä, mutta sain jatkaa kaupungilla eri tehtävässä sijaisena, ja samoin toinen ennen minua ko. tehtävässä työskennellyt henkilö pääsi myös sitä kautta sijaisuuksiin mm. palkanlaskentaan. Myös pysäköinninvalvonnan tehtäviä tarjottiin, mutta olin jo töissä eri puolella.

Mieheni oli aikoinaan puistopuolella työllistettynä ja sielläkin hoitivat samoja hommia samalla vastuulla kuin vakkaritkin, että auto on tuossa, käy ajamassa nurmikot tuolta ja tuolta alueelta. Olisivat mielellään pitäneet pidempään, mutta nämäkin paikat on  vain palkkatuella työllistettyjä (ja työkokeilussa olevia) varten, että vaikka halua olisi, täytyy mahdollisuus tarjota muillekin. Ja sinällään ihan hyvä niin, että mahdollisimman moni saa työkokemusta ja mahdollisuuden päästä sitten vaikka niille kassan rahoille, jos ei heti työllisty yksityisille markkinoille.

Molemmat ollaan nykyään töissä eri aloilla, mutta oli noista molemmille hyötyä työkokemuksena.

Kiva kuulla, että sulla ja miehelläsi on ollut noin positiivinen kokemus. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkka oli ainakin oikeaa rahaa, joka riitti minulle.

Vierailija
4/10 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkästään hyviä kokemuksia minulla. Pääsin koulutustani vastaavaan työhön, jonka jälkeen sain vuoden jatkosopimuksen. Sen päätyttyä vielä 2 vuoden määräaikaisen sopimuksen (jossa olen edelleen). Työyhteisön suhtautuminen ei poikennut mitenkään siitä kuin jos olisin tullut taloon muuta kautta. Ehdottomasti kannattaa ottaa sellainen vastaan, jos tarjotaan.

Vierailija
5/10 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kaupungilla arkistotyöntekijänä puoli vuotta. Helppoa ja stressivapaata työtä hyvällä palkalla, kun ottaa huomioon, että en edes tehnyt täyttä työpäivää. Työkaverit olivat mukavia yhtä lukuun ottamatta, tämä yksi aiheutti minulle ongelmia muutamaan otteeseen... 

Vierailija
6/10 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelpaavatko kertomukset siitä, että on päästy hakemaan palkkatukitöitä?

Olen hakenut kolmea paikkaa, joihin kaikkiin olen pätevä ja joihin liittyviä töitä olen tehnyt monipuolisesti 90-luvun alusta lähtien. En ole päässyt haastatteluihin enkä ole saanut yhdestäkään paikasta edes sitä "kiitos kiinnostuksestasi mutta ei kiitos" -viestiä, joka kaikista kuntien ja valtion paikoista yleensä tulee automaattisesti. TE-virkailijat ovat pitkälti yhtä mykistyneitä kuin minäkin; saisin korkeinta palkkatukea, jota on tarjolla, eli kävisin todella halvaksi määräaikaiseksi asiantuntijaksi tehtäviin, joissa on oltava sekä muodollisesti pätevä että riittävän kokenut.

Vierailija
7/10 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kelpaavatko kertomukset siitä, että on päästy hakemaan palkkatukitöitä?

Olen hakenut kolmea paikkaa, joihin kaikkiin olen pätevä ja joihin liittyviä töitä olen tehnyt monipuolisesti 90-luvun alusta lähtien. En ole päässyt haastatteluihin enkä ole saanut yhdestäkään paikasta edes sitä "kiitos kiinnostuksestasi mutta ei kiitos" -viestiä, joka kaikista kuntien ja valtion paikoista yleensä tulee automaattisesti. TE-virkailijat ovat pitkälti yhtä mykistyneitä kuin minäkin; saisin korkeinta palkkatukea, jota on tarjolla, eli kävisin todella halvaksi määräaikaiseksi asiantuntijaksi tehtäviin, joissa on oltava sekä muodollisesti pätevä että riittävän kokenut.

Kelpaa, koska uskon sinun tapauksen olevan erinomainen esimerkki, järjestelmän outoudesta.  - Ap

Vierailija
8/10 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En viitsi sanoa paikkaa mutta oli näitä työllisyyspaikkoja eli kaikki olivat palkkatuella/kuntouttavassa/työkokeilussa. Ilmapiiri oli rento ja lähimies ehkä liiankin joustava. Liian joustavalla tarkoitan sitä että jotkut eivät tehneet mitään. Sopivan joustavaa oli että tylsän työn lomassa sai käydä juttelemassa työkaverin kanssa. Vakityöläisistä osa suhtautui tosin ylimieleisesti. Kysele muilta paikasta ennen kuin menet! Paskantärkeitä pomojakin.

Vierailija
9/10 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lisään vielä edelliseen arvostettiin olemustani sekä sitä että haalin perustyön tylsyyden takia muitakin työtehtäviä. Ylenemismahdollisuuksia ei ollut mutta saipahan pari sataa enempi kun perustyöttömänä.

Vierailija
10/10 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En viitsi sanoa paikkaa mutta oli näitä työllisyyspaikkoja eli kaikki olivat palkkatuella/kuntouttavassa/työkokeilussa. Ilmapiiri oli rento ja lähimies ehkä liiankin joustava. Liian joustavalla tarkoitan sitä että jotkut eivät tehneet mitään. Sopivan joustavaa oli että tylsän työn lomassa sai käydä juttelemassa työkaverin kanssa. Vakityöläisistä osa suhtautui tosin ylimieleisesti. Kysele muilta paikasta ennen kuin menet! Paskantärkeitä pomojakin.

Olen ollut samantyylisessä paikassa, tosin kolmannella sektorilla. Osa ei tehnyt paljonkaan hommia, mutta eipä heidän juuri odotettukaan työllistyvät oikeasti. Itselleni työstä oli etua. Sain määräaikaisen paikan eräästä toisesta firmasta työkokemuksen perusteella.

Noissa kaupungin palkkatukipaikoissa on se ikävä puoli, että oikeat työpaikat vähenevät. Tietysti tolla tavalla useampi saa kokemusta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kahdeksan