*#* Marrasmurujen viikonloppu(la-su)*#*
Kommentit (18)
Nyt tuntuu paremmalta kun pikkuneiti on innostunut liikkumaan enemmän,illalla ja aamulla oli kunnon potkunyrkkeilyottelut!
Tänään kivaa tiedossa kun lähdemme aamupäivällä Korkeasaareen ja sieltä suoraan lastenkutsuille.Meillä ei ole autoa,mutta tänään saimme lainaksi sellaisen johon kaikki kuusi mahtuvat..
Supistuksista: minulla ei niitä pahemmin ole, makuulle mennessä ja ylös noustessa vatsa kovettuu mutta ei tunnu missään.
Hyvää viikonloppua kaikille!
Jas ja pikkuneiti 26+1
Täällä vaavilla oli aamulla reipasta liikehdintää.Illan potkiskelut ovat tainneet siirtyä aamuihin, tai illalla olen itse niin naatti, etten niitä huomaa. Nukahdan vain sänkyyni..Olen ollut saikulla viimeiset kaksi viikkoa ja supistelut ovat vähentyneet tai eivät ole niin kipeitä. Saa nähdä kuin käy, kun maanantaina töihin ajattelin mennä! Saikulla on voinut ottaa tosi rauhallisesti, jopa niin rauhallisesti, että painoa on tullut reippaasti liikkumattomuudesta! KÄÄK!
Tänään menemme vanhempieni luo;isälläni on synttärit. Sen jälkeen käymme katselemassa joitakin laivoja(?) Oulussa on merikadettipäivät,meniköhän oikein? No kuitenkin, niitä laivoja saa käydä katselemassa, joten sinne siis! Tälle päivää on tiedossa myös verhojen ompelua.
Huomenna ehkä menemme kuuntelemaan Risto Järvenpäätä lasten kanssa ja käymme jossain herkuttelemassa! Jos ehdimme, niin veneillään myös.
Aurinkoista viikonloppua kaikille!
Saamee ja vaavi 25+1
Aamupala syöty, lapset telkun ääressä ja isukki unilla (oli grillailemassa illalla) - et nakki viuhu taas äipälle ;)
Masusta: muoto on jälleen kerran eteenpäin työntyvä, mahtuis muutoinkin, kun pituutta miulla n. 174cm ;) takaapäin ei huomaa ollenkaan. Esikoisen kohdalla kaikki sanoi, et poika on ja tuossa nuo kaksi " poikaa" kattelee Pokoa ;))
Monoa tulee kivasti, yölläkin kun heräsin isännän tuloon, niin taas alkoi tsempalot, parintunnin kuluttua esikoisen herättyä taas sama juttu, eli taitaa tulla taas sellainen kukkuja-tyyppi...
Eilen sain aikaiseksi järjestellä lasten vaatehuoneen - muutettiin maaliskuussa, ja koko ajan se on ollut jotenki ongelmallinen. Vaatehuone on tosi iso, joten siellä säilyy muutakin tavaraa, mut olivat vaan niin sotkuisen oloisesti siellä. Isäntä totesi minulla todellakin olevan jonkin sortin pesänrakennusvietin, kun noin mööbleeraan ;9 No tuleepahan siitä jokin hyötykin...
Tänään pitäisi mennä tyttöjen kanssa lasten konserttiin Linnoitukseen. Ihmettelen vain aina, et miksi kaikki lasten tapahtumat alkavat puolenpäivän aikoihin - suurin osa kohderyhmään kuuluvista nukkuu normaalisti siihen aikaan päikkäreitä?????? No siirretään niitä hieman - tietää kyllä usein kivaa iltaa, mut ei voi minkään - ei viitsi aina jäädä niistä poiskaan...
Nyt laittamaan pyykit narulle, kuuluu tuo linkous olevan menossa..
--Mirpa ja mesoava masukki--
Pesänrakennusviettiä siis liikkeellä muuallakin kuin täällä :D Itse olen viettänyt koko kesän siivoten laatikoita ja hyllyjä, joihin ei kukaan ole aikoihin (jopa vuosiin) koskenut. Nyt alkaa sitten ollakin siistiä (mikä on hyvä asia etenkin siinä mielessä, että kumartelu yms alkaa päivä päivältä tulla hankalemmaksi...).
Mukavaa kuulla, että muitakin isomahaisia löytyy :/ Eilen sain taas illasta kuulla, että yksi ystävänä ei ole kyllä ikinä nähnyt ketään, jolla olisi näin ulkoneva maha tässä vaiheessa. Jossain vaiheessa isomahaisuus oli ihan kiva juttu, mutta nyt se on alkanut ahdistaa - jos maha on jo tässä vaiheessa pinkeä ja tuntuu, että se roikkuu alaspäin. miten ihmeessä sinne mahtuu vielä noin KOLME KILOA vauvaa??! Ahkerasta rasvauksesta huolimatta pakaroiden yläosiin ilmestyneet raskausarven alut kyllä viestivät tulevasta :( Mites teillä muilla, onko nahka jo revennyt???
Nyt täytyy mennä tiskaamaan, kun pian meille porhaltaa vieraita, joita en ole aikoihin nähnyt. Mukavaa!
Aurinkoista (mutta ei liian kuumaa) päivää!
Allu rv 25+6
täällä on jo maha revennyt. eteenpäin tuo kovasti pullottaa, kuten aikaisemmissakin raskauksissa.
musta tuntuu jotenkin tosi haikeelta ajatella että tämä on viimeinen raskaus (ihan noista ongelmista johtuen laitetaan tämän jälkeen sterilisaatio hakuun). Viimeisen kerran potkuja ja sitten viimeinen vauva.
supistelut on alkaneet lisääntymään ja on jotenkin hermostunut olo.
Mutta niin taas on uusi viikko alkanut.
mom rv26+1
Sitten se alkaa torstaina... Kaikki suunnitellaankin sitten koulun mukaan. Äitiä tässä varmaan jännittää enemmän, kuin esikoista.
Eilen sain käydä parturissa ja seuraava aika varattiin sille päivälle, ku äitiysloma alkaa!
Hieman on alannut öisin supistelemaan, kohtu ärsyyntyy erityisesti selinmakuussa. Pakko silti välillä hetken olla, kun kyljet ja lonkatkin väsyy. Eilen laskettiin miehen kanssa, että max 15 viikkoa tätä olis jäljellä. Tänään rv tasan 27 jes!
Torstaina käytiin farmarissa ihastelemassa elukoita. Olipas se emakko suuri! Ja pikkupossut suloisia. Ihan omia rintoja särki, kun 12 porsasta kiljuen kuopi nisille, auts!
Eilen kävin hakemassa imetysliivejä, kun liikkeessä oli hyvät alet. Ostin heti kolmet. Ovat joustavaa materiaalia ja uskalsin jo ostaa, vaikka turpoohan nämä vielä. Tosin kutistuukin sitten nopeasti kun imetys pääsee alkuun.
Pian kyllä haen ne vaunutkin, on niin malttamaton olo. Ihan niinkuin niitä tarvisi tuohon tielle tuoda ;) Siellähän pysyvät liikkeessä siistinä, kun ovat vielä pahvilaatikossa... Mutta se olisi niin jotenkin konkreettista, kun vaunut nököttäisi tuossa hypisteltävänä.
Tänään saan myös kassillisen vaatteita miehen serkun perheeltä. Heillä poika tulee nyt parin vuoden. Niitäkin tekis mieli jo alkaa lajittelemaan hoitopöydän lipastoihin.
Pian lähdetään viettämään jokavuotisia serkkupileitä. (miehen puolelta)
Teemana on villi länsi ja inkkarit. Meillä on oikein inkkaripuvutkin. Toivottavasti suurin osa porukasta osaa sen verran taas irrotella, että olis oikeasti pukeutunut. Mies odottaa innolla, että saa alkaa ampumaan jousipyssyllä, jonka osti rekvisiitaksi leluosastolta ;)
Mutta oikein rentouttavaa viikonlopua Muruille!
Bubbles ja kovasti jysimään innostunut Ässä tasan 27!!
Kaikille marrasmuruille hyvää lauantaipäivää!
Juttua on ollut pesänrakennusvietistä, juu täällä päin myös liikkeellä. Sain äitiyspakkaukset ja tekisi mieli pestä kaikki ja viikata valmiiksi kaappiin. Tahtoisin myös sisustaa lastenhuoneen valmiiksi mutta yritän vähän hillitä itseäni. Kaikki vauvojen hankintoja olen miettinyt tarkkaan ja pikkuhiljaa uskallan varmaan jo lähteä ostosreissulle.
Onko teillä muilla jo paljon tavaraa hankittuna?
Supistuksista on ollut paljon juttua. Minulla on ollut nyt yli viikon enemmän supistuksia, kivuttomia kylläkin. Lääkäri pisti sairaslomalle ja töihin ei ole paluuta. Kehoittivat heti ottamaan yhteyttä jos supistukset lisääntyy, onneksi nyt kotona ollessa supistukset ovat rauhoittuneet.
Vatsan muodosta taisi joku kirjoitella. Voi kun niitä muotoja on eri lähtöön. Minulle joku sanoo voi kun on pieni ja siro vatsa ja seuraavassa kulmassa joku sanoo herranen aika minkä kokoinen vatsa, milloin on laskettu aika? Kai se on kiinni katsojan silmistä. Minusta ei näy takaapäin mitään mikä viittaisi raskauteen.
Momentin vointia olen seuraillut päivittäin. Toivotan jaksamista sinulle ja masun kasvatteluun! Yksi päivä lisää on aina plussaa ja hetken päästä huomaat että taas on yksi viikko vierähtänyt vaikka aika matelee.
Mites ensisynnyttäjät, oletteko menossa synnytysvalmennukseen?
Itse olen en ole vielä päättänyt, onko siitä oikeasti mitään hyötyä?
Tänä päivänä naiset tietää jo niin paljon synnytyksistä että saako siitä valmennuksesta mitään irti? No, miettimisaikaa on vielä joten katsotaan jos mieli muuttuu.
T. Amalia, rv 25+
Ollaan siis muutettu jotenn olen varmaa kuukauden nettipimennossa!! aarg, vieroitusoireet.... yritän kyl tul lueskelee ja kirjottelee tän mummulan koneel.
Vauva liikkuu ja potkii aika paljon, muuton aikana kun koko ajan sai kantaa jotain niin tuli kyllä vaiketakin hetkiä vatsan kanssa mutta nyt tasaantunut kun ei ole kantamista, en mitään painavaa kantanut, mutta otti masu itseensä jo ihan vaatteiden laitosta kaappiin.. virtsarakkoo hän usein potkii ja se tuntuu sellaisina sykähdyksinä rakossa ja ei todella mukalta..
mutta kuullahan marrasmuruset, kaikille hyvää oloa :)
tittuska rv 24+6
Kyllä on kuuma, sais jo sataa välillä ja ilma viilentyä! Yhtään ei pysty ulkona oleileen, kun on kuin saunassa olisi.
Täällä pakerretaan rempan parissa (siis mies pakertaa) eilen sai kyllä tosi paljon aikaan :) joten eiköhän tämä tästä pikkuhiljaa.
Oma vointi on nyt ok ellei väsymystä ja semmosta veto pois oloa lasketa. Vuoto on pysynyt poissa, joten eiköhän se ollut vaan semmonen kerran tapahtuva säikähdys, toivotaan.
Meidän pikku eskarilaisella alkaa eskari torstaina, täytyis tuota rytmiä hiukan muuttaa et saadaan hänet aamuisin eskariin puol 9, meillä noi aamut meinaa hiukan venähtää :)
Eipä tässä sit kai kummempia, hauskaa viikonloppua kaikille!
Tuuli rv 26+4
Täällä sitä vielä kukutaan ylhäällä esikoisen synttärijuhlien jäljiltä (4v) tuli täyteen keskiviikkona ja juhlittiin sitten tänään, vieraita lappas jälleen kerran koko pvän ja sen mukanen on sitten nyt olokin, oltiin reissussa keskiviikko-perjantai ja sekin jo väsyttää (Ruotsin risteily).
Reissussa tuli nukuttua huonosti ku esikoisen kanssa samassa pedissä nukuttiin ja kuopus nukku sitten omassa sängyssään 2:n sängyn välissä ja mies omassa pedissä, muuten reissu meni hyvin, Ruotsissa vaan sato vettä ja kävely Vikingin terminaalista Norrköpingiin ja takas väsytti aivan mielettömästi.
Vauva on liikuskellut nyt melkoisesti muutaman pvän ajan, nytkin potkii masussa, ei vaan tunnu samanlaiselta kuin ennen ku tuo istukka on tuossa edessä nyt, tulee vaimeempina potkut.
Siivoominen on nyt yhtä tuskaa kun selkää alkaa pakottamaan kumartumiset ja imuroiminen, ja oonpahan ammatiltanikin laitoshuoltaja, joten saas nähdä jäänkö kesälomalta melkein suoraan saikulle, pakko ainakin käydä kokeilemassa töissä, tosin tuskin mitään tulee kun suursiivoukset siellä odottelee jo mua, eli 25 asukashuonetta, pari toimistoa, pesula, ja yleiset tilat, epäilen että ei tuu mitään.
Töissä onneks osastonvastaavana on kätilö joka kieltäny multa jo vaikka mitkä hommat, eli nostaa en saa, muut siis joutuu viemään roskat, heh. (Työkaverit onneks ymmärtää tilanteen), muita laitoshuoltajia tuossa pisteessä ei ole eli olen yksin työssäni.
Muillakin täällä tuntuu jo selkää särkevän, onko muitakin oireita ja tietty se väsymys. Itsellä pitkien matkojen kävelyjen jälkeen pakottaa jalkoja (voi olla että johtuu kevään pahasta kaatumisestakin).
Onneks kaatuessa ei vauvalle tapahtunu mitään, ainoostaan ite oon huonossa kunnossa asian vuoksi.
Ens vko ois todellakin aikaa " levätä" kotosalla ellei sitten lähdetä käymään maalla, jos kotosalla ollaan niin luulen että aika menee pitkälti juuri kaappejen siivoamiseen sun muuhun kun vielä kerta pystyy, mies on nostamassa laatikot sängylle josta saan ite ne kattoo läpi.
Kaitpa se nukkumatti alkaa taas tästä pikkuhiljaa kutsumaan, pienoiset onneks nukkuu jo, paitsi tää potkija =D
Tänä aamuna on taas ollut hyvä olo eikä vihlo ollenkaan...
Vauveli potkuttelee tasaiseen tahtiin ja muut lapset kattelevat piirrettyjä.
Eilen mies vaihtoi tavaroiden järjestystä ja vei rikkinäiset/huonot huonekalut ja laitteet kaatopaikalle anopin kanssa.
Kaatopaikka tuomion sai sohva,parisänky,tietokone ja rikkinäinen tv ja yksi lipasto jossa alkoit hyllyt oleen rikki...
Tai tuo tietokone ja tv menivät kyllä elektroniikka jäte keräykseen.
Sitten mies kantoi yksinään olohuoneen kirjahyllyt lasten huoneeseen ja lastenhuoneen isoimmat kirjahyllyt olohuoneeseen ja nuorimmalle uuden sängyn ja tietysti anopin kanssa toivat meillekkin uuden sängyn.
Nyt on taas ihan uuden näköinen koti vaikka mitään uutta ei ostettukkaan tänne koska sängyt jotka vaihdettiin olivat jo hommattuna aikaisemmin.
Vauvan tavaroita ei olla vieläkään ostettu,jotain vaatteita kyllä mutta ei tavaraa vielä.
Niin eilisessä huonekalujen järjestelyssä otettiin huomioon myös vauvan sängyn tulo ja semmoiset kuten hoitopöydän paikka ja muut joille jätettiin sitten tilaa ja katsottiin paras mahdollinen paikka.
Lasten huonekkin jaettiin tytöille ja pojalle omiksi alueiksi noilla kirjahyllyillä ja koulupöydillä.
Joten eilen mies teki kamalasti hommaa yksin ja nyt on selkä vihoitellu aamusta pikkusen...
Tälle päivälle ei onneksi olekkaan paljon mitään hommaa kun siivouksia ei tartte erityisemmin tehdä.
Pyykkääminen ja tiskit riittää tällepäivälle...
Mutta nyt menen peseen sitä pyykkiä.
Rv 24+6
Ajattelin tulla jotain kirjoittamaan ennen kuin lähdemme mökille muutamaksi päiväksi. Eniten mökkireissulta odotan kunnon yöunia, tai ainakin toivon niitä. Viimeksi kun nukuin hyvin yöni, oltiin juuri mökillä. Suunnitelmissa on myös marjastusta ja koiratkin tietysti nauttivat vapaudestaan. Mitään ihmeellistä en kuitenkaan voi tehdä, mutta on se oleilu eri ympäristössä silti hauskempaa kuin tuossa kotisohvalla.
Oma vointi on ollut ihan ok, kovaa närästystä lukuunottamatta. Noihin pieniin vihlontoihin ja ahdistukseen vatsan seudulla on kai vain totuttava. Neito onneksi potkii tasaisesti ympäri päivien, joten siitä ei tarvitse huolehtia. Aika hyvin olemme miehen kanssa totuttautuneet elämään minun voimavarojeni puitteissa. Meno on todella rauhallista ja välillä melko tylsää, eli vauvan tuloa odotellessa.... Mieheni on kyllä sellainen tekijätyyppi joka ei osaa paikallaan pysyä, siinä mielessä hyvä että tämä makoilu on minun " taakkani" .
Me siis palailemme vasta keskiviikkona ja tulen sitten heti lukemaan kuulumisenne! Hyvää alkuviikkoa kaikille ja hyviä vointeja!
the-masu rv27+3
Tänään siis olemme jo laulaneet ja syöneet synttärikakkua kun esikoisemme täytti yhdeksän vuotta.. Muistan tämän päivän erittäin hyvin ja kuitenkin siitä on jo niiiin kauan.
Eilinen meni Korkeasaaressa ja serkku-synttäreillä, kaikilla oli oikein kiva päivä.Retket ovat olleet nollassa tänä kesänä kun on ollut niin kuuma eikä autoa normaalisti ole.Oli luksusta ajella paikasta toiseen tuijottamatta bussiaikatauluja!
Oli muuten hyvä auto koeajossa; Honda crv jossa kuusi paikkaa, kolme edessä ja kolme takana ja tavaratilaakin niin paljon että rattaat ja kassit mahtuivat.
Pikkuneiti potkii, mutta eilen huomasin että selälläni en voi enää maata kun tulee tukala olo.Nyt se on sitten muutaman kuukauden ajan sitä kyljeltä toiselle vaihtamista.. Jas ja pikkuneiti 26+2
mulla taitaa olla joku huono kausi..
on vaan niin tikkusta tää oleminen jotenkin. tänään on ollut paljon suppareita. mies kävi lasten nukahtamisen jälkeen lietsussa eilen ja koitin antaa sen nukkua pidempään aamulla. siis iskin lapsille murot pöytään ja sitten kävin makaamaan sohvalle ja katselemaan niiden kanssa lastenohjelmia. jotenkin muksut tuntuu kamalan ylienergisiltä ja tuntuvat koko ajan hajottavan paikkoja. voi huoh. mua tosissaan alkaa pelottaa että miten mä selviän kolmen kanssa syksyllä. Pelottaako ketään muuta?
seuraavaan kotrolliin tuntuu olevan ihan älyttömän pitkä aika (vasta rv28 tasan) ja ensi viikon mieskin on joka päivä poissa kotona tekemässä töitä. olen niin tottunut että se tekee töitä kotona etänä että tuntuu oudolta.
1,5kk nyt makaamista takana ja tuntuu että olen lukenut kaiken, miettinyt kaiken, katsonut kaikki leffat ja tylsistynyt jo liian monta kertaa.
sori, menihän valitukseksi,
mom rv26+2
Supistelee edelleen, kipeästi, jos vähänkin joudun ponnistelemaan. Lääkärineuvola oli perjantaina ja onneksi paikat ovat kiinni, eivätkä edes pehmenneet. Kaikki arvot ok, sf-mittakin nätisti keskikäyrällä, tosin vauva oleilee poikittain, joten eiköhän hän ihan hyvänkokoinen ole viikkoihin nähden... Silti pelkään aika paljon, että synnytys käynnistyy ennenaikaisesti (alkuraskauden vuodot streptokokin takia sekä lyhyt aika raskauksien välillä kai ovat " riskitekijöitä" ). Lisäksi on ollut mielessä huoli masukin hyvinvoinnista. No, ensi viikolla uudestaan lääkäriin ja sitten mahd. sairaslomaa, kun kesäloma loppuu. Taitaa mieli olla herkässä sekä raskauden että esikon päiväkodissa aloittamisen takia...
Aika rajusti mulla vaihtelee kyllä noi mielialat, välistä on ihan ok olotila ja välillä oon ihan hirvee ja kaikki masentaa ja ottaa päähän!
Oon täs miettinyt et mitenkähän noi automatkat, kun heti alkaa kivut kun pienenkin matkan istuu autossa, onneks keskiviikkona on lääkärineuvola niin voi asiasta kysyä et pitääkö ny sit koittaa autoilua välttää mahollisimman paljo.
Kiva, lähettiin kauppaan ja kaupas mies tajus et formuloiden lähtö on pian ja koitti kiirellä siä hoitaa ostokset ja mähän en lujaa sen peräs päässy ku sattu niin pirusti ja asian kyllä ilmasin niin et muutki kuuli, et hei vaan jos joku tunnistaa... eikä meinannu millää tajuta et hidastaa vauhtia! Autos sit karjuin täysiä et koita ny saa.......... tajuta et ku mä sanon et sattuu ym niin kuuntele äläkä vaan vouhota eteenpäin, pyys sit anteeks mut mitäs se autto, kipee olin eikä se pönttö ees lähtöä nähny, hyvä niin ja hyvä ku kimi keskeytti!!!
Joopa joo, tällästä taas vaihteeks..
Tuuli
Kuulostaa tosiaan muittenkin olotilat niin tutuilta. Kolmatta odotellaan rv 25+4 ja kun pahoinvoinnista on nyt suunnilleen päästy niin alko nää selkäkivut ja supistelut. Töihin olis mentävä viikon päästä ja saapa nähdä miten rivakkaan sitä pystyy kävelemään. Nyt se ei onnistu ollenkaan, kaksinkerroin on oltava ja hengitettävä tosi syvään että siitä kivusta pääsee.
Alaselkäkivut on toinen juttu. Onkohan se iskias-hermo tms joka jumittaa, ja venyttely tuntuu niin vaikeelta mahan kanssa. Vauva potkii tasaiseen tahtiin, poikittain tuntuu olevan. Tavaroitten poimiminen lattialta tuskallista mulle sekä vauvalle. Mulle onkin kehittyny tarttumavarpaat joilla näppärästi saan poimittua tavaroita lattialta ;)
Mulla on kans mielessä monesti käyny tuo mahan koko. Tuntuu että se on tosi iso ja muiltakin tulee välillä semmosta kommettia. Vähän se harmittaa välillä. Muuten en ole kovinkaan iso, mut kait ne mahalihakset jo kolmatta kertaa venyessään helpommin antaa periks.
Kaikesta huolimatta oikein mukavia odotuksen hetkiä teille kaikille. On kiva kuulla silloin tällöin mitä muille samassa tilanteessa oleville kuuluu.
Nyt on erittäin ilkee aamu,mahaa vihloo ja kiertää...
Hyvä että pystyy istumaan tuolilla.
En mielestäni eilen kyllä mitään erikoista tehnyt,kun en poiminut anopilla edes niitä marjoja kun tuntui ettei jaksa.
Ainoastaan kauppakassia kannoin eilen,oliskohan siitä tullu tuo oireilu?
Masukki potkiskelee kyllä joten sillä itsellään tuskin mitään hätää on...
Mutta ilkee itsellä olla.
Muut lapset keikkivät kova äänisesti tuossa vieressä ja aina kun joku huutaa kovempaa tai kolauttaa jonkin tavaran yht äkkiä niin masukki säikähtää ja koko maha pomppaa ja hätkähtää.
Mutta nyt menen tuonne sohvalle jos siellä pehmeellä olis parempi istuskella.