Älä mene koskaan takaamaan kaverienkaan lainaa.
Lainan takaisinmaksua ei oltu hoidettu sovitusti. Siis velallinen hakeutui velkasaneeraukseen.
Takaajana minulta meni viisi vuotta, kun se oma velkajärjestelyni oli ohi.
Siihen vaihtoehtoon pitää tarttua heti.
Velka on vähän niinkuin murha. Ei vanhene koskaan.
Kommentit (26)
Olen ollut takaamassa. Huonosti kävi. Viisi vuotta kärsin.
Tietenkin takaan hyvän kaverin lainan. Sitä varten kaverit on että autetaan toista.
Vieläkö henkilötakaajia edes käytetään?
Mielummin takaisin siskoni lainan kuin ystävän lainan. Tosin en koskaan aio taata kenenkään lainaa.
Oppirahat..
Mutta hallitus sanoo, että ei velkoja tarvitse maksaa takaisin, ne ovat vain tietokoneen generoimia lukuja.
Olisipa vain tämän silloin viisi vuotta sitten tiennyt, tai velkojasi tiennyt.
Aika paskoja kavereita jos ei toisen lainaa takaa!
Suurin osa pankeista ei enää hyväksy pelkkiä henkilötakauksia
Niin siis mitä kuvittelit tapahtuvan?
Minä lainasin kaverille rahaa. Tunsin olevani melkein rikollinen kun vaadin takaisinmaksua En enää ikinä lainaa rahaa kenellekkään
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa pankeista ei enää hyväksy pelkkiä henkilötakauksia
Tottakai hyväksyy, jos sillä henkilötakaajalla on tarpeeksi varallisuutta ja tuloja. Köyhän takauksella ei tietenkään mitään tee.
En todellakaan koskasn takais enkä myös lainais rahaa. Ystävyys ja raha-asiat pysyy mulla tiukasti erillään. En tiä, miksei se oo kaikille itsestäänselvyys.
Sukulainen takasi lapsensa lainan omakotitalon ostoon. Silloin homma pysyi hanskassa.
Raha-asioita ei pidä ikinä sekoittaa ystävyyden kanssa. En ikinä takaisi edes parhaan kaverin lainaa.
En anna, en lainaa, en tutuille, en sukulaisille, en edes tuntemattomille.
Niin, ei se takaisinmaksu kiinnosta silloin, kun on joku muu, joka maksaa sen sitten lainanottajan puolesta takaisin.
Jos ei henkilön oma hankinta riitä takaamaan lainaa, tai ei muuten omillaan riitä ne rahkeet lainan ottamiseen, niin sitten jättää ottamatta ja tulee vaatimattomammin toimeen. Saahan stä itkeä vaikka maailman tappiin, kuinka julmia ihmiset on, kun eivät maksa puolesta kaikkee kivaa.
Raamatussahan kielletään...
Järjen käyttö on sallittua.
Eikö koulussa opeteta mitään oikeeta!
Epärehellisellä "työkaverilla" oli todella iso laina jonka takasin.
Ei kaveri maksanut/lyhentänyt lainaansa pankille.
Laskut tulivat minulle ja hakeuduin pikaisesti velkajärjestelyyn.
Se oli hyvän ystävän neuvo.
Siinä viidessä vuodessa maksoin 4,7% koko velasta.
Luottotietoni taas kunnossa; eli sain vihdoin credit-kortin pankista.
En tietenkään mene.