Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Fight Club. Miksi se on niin "hieno" elokuva?

Vierailija
30.01.2021 |

Katsoin ekaa kertaa sen, yhdessä teinien kanssa, enkä ihan kauheasti pitänyt vaikka Edward Nortonista tykkäänkin. Leffa oli outo, ja meille kaikille jäi vähän hämäräksi että oliko sitä Brad Pittin esittämää tyyppiä oikeasti olemassakaan? Jos se oli alkuun totta, niin missä vaiheessa alkoi olla kyse Nortonin mielikuvituksesta eli kaksoispersoonasta?

Kommentit (62)

Vierailija
1/62 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni lapsellinen, negatiivisella tavalla epäuskoa, jopa myötähäpeää aiheuttava, elokuva. Ehkä pitäisi katsoa se uudelleen ja suhtautua siihen mustana komediana.

Vierailija
2/62 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen, että ap on nainen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/62 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoin sen silloin kun se ilmestyi, ja jäi sellainen mielikuva, että on vähän liiankin anarkistinen leffa.

Hyvä, mutta tietyllä tavalla vaarallinen.

Vierailija
4/62 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tämän takia se on huippu! Koko leffa uskotellaan, että Pittin hahmo on olemassa, ja lopussa selviää, että ei ollutkaan, vaan se oli Nortonin sivupersoona. Leffan loppuratkaisu tuli ihan puskista.

Leffa on täynnä anarkiaa ja väkivaltaa, joka oli iso trendi 90-luvun leffoissa. Aikansa tuote. Loistava leffa.

Vierailija
5/62 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen, että ap on nainen?

Oletan* ....

Vierailija
6/62 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pidän jännityksestä ja toiminnasta ja mysteeristä ja jopa Fincheristä, mutta Fight club ei iske. Huumori mitä elokuvassa on ei oikein naurata.

Vierailija
7/62 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elokuvan loppu menee mielestäni vähän överiksi anarkiansa puolesta. Tämä lainaus kuitenkin kiteyttää koko kyseisen taideteoksen sanoman:

"I see all this potential, and I see it squandered. God damn it, an entire generation pumping gas, waiting tables - slaves with white collars. Advertising has us chasing cars and clothes, working jobs we hate so we can buy shit we don't need. We're the middle children of history, man. No purpose or place. We have no Great War. No Great Depression. Our great war is a spiritual war... Our great depression is our lives. We've all been raised on television to believe that one day we'd all be millionaires, and movie gods, and rock stars, but we won't. We're slowly learning that fact. And we're very, very pissed off."

Vierailija
8/62 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kuvaus ihmisen dualismista. Se jungilainen juttu

Vierailija
9/62 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun leffa tuli, olin 24-vuotias. Enkä todellakaan mikään maailman kypsin aikuinen. Silti Fight Club tuntui vaivaannuttavan lapsellisesta enkä pystynyt mitenkään samastumaan henkilöiden karrikoituun "mieskokemukseen".

Vierailija
10/62 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri tämän takia se on huippu! Koko leffa uskotellaan, että Pittin hahmo on olemassa, ja lopussa selviää, että ei ollutkaan, vaan se oli Nortonin sivupersoona. Leffan loppuratkaisu tuli ihan puskista.

Leffa on täynnä anarkiaa ja väkivaltaa, joka oli iso trendi 90-luvun leffoissa. Aikansa tuote. Loistava leffa.

Jep, katoin sen nyt kun tuli Ylellä ja hyvin näkee tästä miten maailma on muuttunut. Nykyään ei tehtäisi tuollaista leffaa missä miehet hakkaa toisiaan ja muutenkin meno on sellaista mistä pahoitettaisiin mielensä. Se on aikansa leffa ja muistutus siitä kuinka länsimaat ovat muuttuneet nopeasti.

Vierailija
11/62 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen, että ap on nainen?

Oletit oikein. Mitä sukupuoli tähän mahtaa vaikuttaa? Toki leffan teemana on miehinen turhautuminen ja siihen tyydytyksen hakeminen. Se anarkia meni överiksi ja miljöön vaihtuminen siististä keskiluokkaisesta ympäristöstä synkkään slummiin oli myös vähän turhan överi.

ap

Vierailija
12/62 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mikään naisten tai homojen elokuva, niille suosittelen vaikka adam sandlerin tuotantoa.

Vierailija
13/62 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, katoin sen nyt kun tuli Ylellä ja hyvin näkee tästä miten maailma on muuttunut. Nykyään ei tehtäisi tuollaista leffaa missä miehet hakkaa toisiaan ja muutenkin meno on sellaista mistä pahoitettaisiin mielensä. Se on aikansa leffa ja muistutus siitä kuinka länsimaat ovat muuttuneet nopeasti.

Toki se on aikansa kuvaus mutta aika pihalla taidat olla nykyajasta jos kuvittelet ettei väkivaltaa missään muodossa enää esitetä siksi että joku siitä pahottaa mielensä. Ettet vaan hahmottaisi tätä nykyaikaa lähinnä jostain vauva-palstalta ja twitteristä?

Vierailija
14/62 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen, että ap on nainen?

Oletit oikein. Mitä sukupuoli tähän mahtaa vaikuttaa? Toki leffan teemana on miehinen turhautuminen ja siihen tyydytyksen hakeminen. Se anarkia meni överiksi ja miljöön vaihtuminen siististä keskiluokkaisesta ympäristöstä synkkään slummiin oli myös vähän turhan överi.

ap

Miehet varmaan ylensä enemmän tappelevat ja tuhoavat. Yleisesti elokuvan voi kai nähdä jonkinlaisena neuroottisuuden vs eläimellisyyden vertauskuvana. t eri

Vierailija
15/62 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kuvaa tätä miesten maskuliinista toksisuutta, eli siis ihan suomeksi sanottuna: häpeää ja riittämättömyyttä, jota pitää epätoivoisesti ja verissä hampain yrittää kompensoida. Helppo samaistua sen pimeään maailmaan.

Vierailija
16/62 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ällöttävä, että en pystynyt katsomaan. Nuorempana tykkäsin tosta elokuvasta, nykyään tekee pahaa jopa animaatioelokuvien väkivalta.

Vierailija
17/62 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on hyvä elokuva koska tarina tutkii nykyisen yhteiskunnan (ja 90 luvun yhteiskunnan) aiheuttamaa turhautumista ja merkityksettömyyttä mielestäni hyvin viihteellisesti.

Vierailija
18/62 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen, että ap on nainen?

Ei pidä yleistää. Olen viisikymppinen nainen, näin Fight Clubin heti kun se tuli Suomessa elokuvateattereihin ja olen nähnyt sen useamman kerran sen jälkeen. Edelleen se on yksi suosikkielokuviani. Pidän juonen rakenteesta (kun sen ensimmäisen kerran näki, lopun twist oikeasti oli yllätys), mustasta huumorista jota se on täynnä (kohtaus jossa Norton inhorealistisesti selittää työtään vieressään lentokoneessa matkustavalle tuntemattomalle on nerokas), hienoista näyttelijäsuorituksista..

Vierailija
19/62 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen, että ap on nainen?

Koska vain miehet voivat arvostaa Fight Clubia? Suurin osa miehistä ei edes tajua sen paremmin tarinan homoseksuaalisen kirjoittajan Chuck Palahniukin kertomusta tai elokuvan ohjaajan David Fincherin visiota vaan on selkeästi tehnyt vääriä johtopäätöksiä sekä sen teemasta että narratiivista.

Mutta siis ihan kivahan se on, että nuoret miehet yrittävät kasvaa aikuisiksi leffan hahmoihin samaistumalla, ei siinä mitään.

Vierailija
20/62 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä leffa. Te naiset ette vaan ymmärrä hyvien elokuvien päälle mitään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme viisi