Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ärsyttävimmät väärinkirjoitetut sanat? Voin aloittaa: orjentoitua, blacebo...

Vierailija
30.01.2021 |

...lipido, vartia

Kommentit (748)

Vierailija
541/748 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tämä ole ihmisten ongelma vaan työkalujen kehittymättömyyttä. Spelling checkerien kuuluu ehdottaa AINA korjauksia.

Tämä nimenomaan on ihmisten ongelma.

Koulussa äidinkielen tunnilla on sukupolvesta riippuen joko pelattu ristinollaa tai runkattu älypuhelimen kanssa ja omaehtoisesti suoritettuihin kirjallisiin harrastuksiin lukeutuu enintään  jonkun seiska-lehden tavailu, niin siinä meillä sitten on näitä tyhjäpäitä, joilta ei oikeinkirjoitus onnistu ilman spelling checkereitä.

Vierailija
542/748 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuullostaa hyvälle (tuplamoka), maistuu hyvälle.

Lie-sana: mä en lie ehdi tänään kauppaan. Joko kuvitellaan, että lie korvaa sanan ehkä tai sitten sen käyttö vain muuten ei suju.

Pahoillaan: olen tosi pahoillaan siitä.  Tätä näkee todella usein, eivät ilmeisesti tajua, että sana ei taivu noin.

Ja muut samantapaiset sanat kuin pahoillaan.

Olin ihan innoissaan. Täpinöissään. Suruissaan.

Ei. Ei. Ei.

Ennemmin tai myöhemmin nämä muodot hyväksytään yleiskieleen. Niistä on tulossa taipumattomia ns. kivettyneitä muotoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
543/748 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

hintapyynti

Minkälainen ansa tarvitaan?

Vierailija
544/748 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mie ja sie, niin junttia ja ääliömäistä

Olen käynyt kouluni Kymenlaaksossa, eb nkä tunne ketään, kua kirjoittaisi mie ja sie, vaikka ovatkin alueen puhekieleen kuuluvia murresanoja. Sitävastoin murresanat mä ja sä näkyvät paljon useammin kirjoitettuna, vaikka ovat ihan yhtä pöljiä sanoja kuin mie ja sie.

Ymmärsinkö väärin, että aloitus koski kirjoitettua tekstiä eikä puhekieltä?

Luetun ymmärtäminen on monella hakusessa.

Puhuttu murre ei ole kirjakieltä juuri koskaan.

T.äikän ope

Vierailija
545/748 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä on aikuisia ihmisiä, jotka puhuvat pienosta (piano).

Aijon.

Ja käyvät Kiesmassa. Kuulemma pääkaupunkiseudulla asuville on outo tuo ia- tai iä-. Turkulaisen suusta taas tulee helposti "hiano" ja "tiä", siis myös Kiasma.

Vierailija
546/748 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

pitsa

Minä en sen nimistä suostuisi syömään. Mikähän sen ravintolan nimi on, joka sellaisia lätsähtäneitä leipomuksia tarjoilee?

Vierailija
547/748 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta Lamborghini lausutaan kuitenkin yleensä väärin - Lamboržiini. Se lausutaan Lamborgiini, koska gh lausutaan italian kielessä g-kirjaimeksi. Jos sanassa Lamborghini ei olisi tuota h-kirjainta, sana lausuttaisiin Lamboržiini.

Vierailija
548/748 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Verbi 'lihota', tai siis oikeastaan se taivutusmuoto 'lihoaa'.

Vaikka ei ole virhe, niin minustakin kuulostaa hassulta (eikä:hassulle).

Vierailija
549/748 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käynyt siellä montaa kertaa. Monta ei taivu, se on siis todellakin monta, eikä montaa.

Vierailija
550/748 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

pitsa

Minä en sen nimistä suostuisi syömään. Mikähän sen ravintolan nimi on, joka sellaisia lätsähtäneitä leipomuksia tarjoilee?

Vaikka ABC tai Rosso.

Vierailija
551/748 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maistuu hyvältä, sanotaan länsimurteiden alueella. Maistuu hyvälle on yleisempi itämurteiden alueella.

Iltapäivälehden sivulla olen viime aikoina nähnyt paljon  "kuulostaa hyvälle", "näyttää hyvälle", "vaikuttaa hyvälle" jopa. Ei vaikuta hyvältä minusta, jos yleistyy.  - Siinä on meikäläisellä jo tarpeeksi kestämistä, kun melkein poikkeuksetta nimitetään sukan kutomista neulomiseksi. Meillä päinpä kudotaan sukkia, ei siinä neulaa käytetä, vaan kutimia (sukkapuikkoja).

Vierailija
552/748 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En käynyt siellä montaa kertaa. Monta ei taivu, se on siis todellakin monta, eikä montaa.

Näin on. Monta -sanahan on jo taivutusmuoto moni -sanasta, eli aika moni taivuttaa taivutusmuotoa. Kuulostaa ja näyttää suorastaan hölmöltä.

Vierailija
553/748 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maistuu hyvältä, sanotaan länsimurteiden alueella. Maistuu hyvälle on yleisempi itämurteiden alueella.

Iltapäivälehden sivulla olen viime aikoina nähnyt paljon  "kuulostaa hyvälle", "näyttää hyvälle", "vaikuttaa hyvälle" jopa. Ei vaikuta hyvältä minusta, jos yleistyy.  - Siinä on meikäläisellä jo tarpeeksi kestämistä, kun melkein poikkeuksetta nimitetään sukan kutomista neulomiseksi. Meillä päinpä kudotaan sukkia, ei siinä neulaa käytetä, vaan kutimia (sukkapuikkoja).

Sukan neulominen on kyllä ihan yleiskieltä ja kutominen on murteellinen ilmaisu.Myös mattoja kudotaan.

Vierailija
554/748 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä monta taipuu tietyissä tapauksissa. Merkityseron huomaat esim. seuraavista esimerkeistä (jotka yleensä kielioppaissakin mainitaan):

Söin monta kakkua.

Söin montaa kakkua.

Lisätietoa esim. täältä:

https://www.kielikello.fi/-/montaa-partitiivi

Vierailija
555/748 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäpäs sinä teet kangaspuilla??? Kyllä ne tuotokset kangaspuilla ja sinun kutimillasi tulevat aivan erinäköisiksi, vai meinasitko laittaa NEULELANGAN kangaspuihin kuteeksi?

Vierailija
556/748 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös neulomisen ja kutomisen ystävät voivat helposti tutustua kyseisten sanojen käyttöön täältä:

https://www.kielitoimistonsanakirja.fi/#/

Lukekaa enemmän, luulette vähemmän.

Vierailija
557/748 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Urheilutoimittajatkaan eivät osaa aina sanoa olympialaiset vaan niistä tulee olumpialaiset.

Joo, mutta tässä ketjussa on kyse sanoista, jotka kirjoitetaan väärin.

Vierailija
558/748 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olin huolissan", "olitko huolissaan" jne. Oikeat muodot ovat "olin huolissani" ja "olitko huolissasi".

Vierailija
559/748 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

PiiRRustus. Ehdoton inhokkini.

Vierailija
560/748 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kynekolooki, kengä, kenkät, erillainen, auringo