53v. Milloin alkaa vaihdevuodet??
Olen odotellut, eikä mitään. Milloin sinulla oli ekoja oireita?
Kommentit (25)
Käsitin että äidilläni oli vielä 53v menkat. Sitten hän kuoli. Itse olen 50 ja viimeineset kk:t on olleet viime huhtikuussa.
Samanikäiset työkaverit höpöttävät vaihdevuosioireista päivittäin, mutta minulla ei ole ollut vielä mitään. Siksi lähdin kyselemään. Kuukautiset kuin kellon tarkkuudella. Ei hikoilua, ei kuumia aaltoja ei kerta kaikkiaan mitään oireita.
Ap.
Sama ikä, sama tilanne. Päivän tarkkuudella säännölliset kuukautiset, kierto ei ole lyhentynyt eikä ole oireita. Käy gynekologilla. Ultrassa näkyy munasarjojen tilanne, itselleni gyne sanoi, ettei vv tule vielä ainakaan kahteen vuoteen, koska mol. munasarjat aktiiviset eivätkä ole kutistuneet.
Vv on yksilöllistä ja on ihan normaalia, ettei 53v. vielä ole vaihdevuosia.
Minulle tuli ensimmäiset kuumat aallot 45-vuotiaana, niitä oli satunnaisesti muutaman kuukauden ajan. Sitten häipyivät, kunnes alkoivat uudestaan, kun olin 50v. Kierto oli alkanut lyhentyä ja epäsäännöllistyä jossain vaiheessa tuossa välissä, muutamat menkat jäivät välistä ja sitten taas tulivat aiempaa lyhyemmällä välillä. Aloitin hormonikorvaushoidon muutaman kuukauden yöhikoilujen ja heikentyneen unen vuoksi. Mutaman päivän hormoninsyönnin jälkeen alkoi jo hellittää. Aika uskomatonta! Pienimmällä mahdollisella annoksella on nyt menty vuosi ja olen tyytyväinen. Ikää nyt siis 51v. Olin 12v., kun menkat alkoivat.
Minulla alkoi 10,5-vuotiaana, loppui melkein 54-vuotiaana.