Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaiset IT-alan työt ovat parhaita?

Vierailija
29.01.2021 |

Ja mitkä huonoimpia?

Kommentit (146)

Vierailija
81/146 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työajan seuranta on laissa pakollinen. Itse olen kyllä pitänyt ohjelmointihommista ja nimenomaan tuotebisneksestä enemmän kuin ns. takapuolen myynnistä konsulttina. Kokemusta samat 20 vuotta, mutta 10k palkoista en ole suomessa kuullutkaan. Pitää olla jo todellinen kersantti Rokka rivikoodaaja, sinun miehesi.

Kyllä 10k miehillä on jo "Director" tai "President" tittelissään, vähintään "Architect" superstar.

Joo tiedän että työajanseuranta on lakisääteinen, mutta eipä sitä käytännössä monessakaan paikassa toteuteta. Tai se on enempi sellainen "voit käyttää tätä työajanseurantaa jos haluat". 

Miehen titteli on ihan vaan Senior Software Engineer. Ei ole edes Principal, saati sitten Distinguished. Ja kyllä hän joskus itsekin kärsii tietynlaisesta huijarisyndroomasta, että "onko tämä nyt oikein että minulle näin paljon maksetaan/olenko minä tämän arvoinen". 

Työnantaja on amerikkalainen firma, joka toimii globaalisti. Että ehkä se selittää miksi maksavat palkkaa vähän hövelisti. Mutta se on myös heidän ajatuksensa, että rahahuolet pois, niin pystyy keskittymään luovaan ongelmanratkaisuun, mitä koodaus kuitenkin on. Heillä lanseerattiin myös henkilöstön hyvinvointikyselyn pohjalta palkalliset äitiys- ja isyysvapaat. Äideille 12kk ja isille 6kk. Ja tämä 6kk palkallinen isyysloma (jonka voi pitää sopivassa kohtaa ennen kuin lapsi täyttää 2v) on ihan tosi kovassa huudossa täällä Suomessa. USA:ssahan tuo 12kk äitiysloma on ihan käsittämättömän hieno etu, vaikka ei se Suomessakaan huono ole. Enemmän vaan pitäisi saada naiskoodaajia sitä hyödyntämään. 

Vaikka nämä maksavat hövelisti palkkaa ja muutenkin paapovat henkilöstöä - tai ehkä juuri siksi - firma tekee ihan käsittämättömän hyvää tulosta. Ja siksi ne osakepalkkiotkin ovat olleet niin ruhtinaallisia. 

Cool story bro. Jenkeissä on yksi firma joka maksaa 12 kk äitiysloman ja se on Netflix. Netflixillä on puolestaan nolla koodaria Suomessa hommissa.

https://fairygodboss.com/articles/paid-maternity-leave-companies-who-of…

Vierailija
82/146 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työajan seuranta on laissa pakollinen. Itse olen kyllä pitänyt ohjelmointihommista ja nimenomaan tuotebisneksestä enemmän kuin ns. takapuolen myynnistä konsulttina. Kokemusta samat 20 vuotta, mutta 10k palkoista en ole suomessa kuullutkaan. Pitää olla jo todellinen kersantti Rokka rivikoodaaja, sinun miehesi.

Kyllä 10k miehillä on jo "Director" tai "President" tittelissään, vähintään "Architect" superstar.

Joo tiedän että työajanseuranta on lakisääteinen, mutta eipä sitä käytännössä monessakaan paikassa toteuteta. Tai se on enempi sellainen "voit käyttää tätä työajanseurantaa jos haluat". 

Miehen titteli on ihan vaan Senior Software Engineer. Ei ole edes Principal, saati sitten Distinguished. Ja kyllä hän joskus itsekin kärsii tietynlaisesta huijarisyndroomasta, että "onko tämä nyt oikein että minulle näin paljon maksetaan/olenko minä tämän arvoinen". 

Työnantaja on amerikkalainen firma, joka toimii globaalisti. Että ehkä se selittää miksi maksavat palkkaa vähän hövelisti. Mutta se on myös heidän ajatuksensa, että rahahuolet pois, niin pystyy keskittymään luovaan ongelmanratkaisuun, mitä koodaus kuitenkin on. Heillä lanseerattiin myös henkilöstön hyvinvointikyselyn pohjalta palkalliset äitiys- ja isyysvapaat. Äideille 12kk ja isille 6kk. Ja tämä 6kk palkallinen isyysloma (jonka voi pitää sopivassa kohtaa ennen kuin lapsi täyttää 2v) on ihan tosi kovassa huudossa täällä Suomessa. USA:ssahan tuo 12kk äitiysloma on ihan käsittämättömän hieno etu, vaikka ei se Suomessakaan huono ole. Enemmän vaan pitäisi saada naiskoodaajia sitä hyödyntämään. 

Vaikka nämä maksavat hövelisti palkkaa ja muutenkin paapovat henkilöstöä - tai ehkä juuri siksi - firma tekee ihan käsittämättömän hyvää tulosta. Ja siksi ne osakepalkkiotkin ovat olleet niin ruhtinaallisia. 

Melkein voisi jo laittaa hakemusta sisään, vaikkakaan tuo C-kieli ei enää houkuta. Sillä tuli vuosituhannen alussa tehtyä sulautettuja järjestelmiä, mutta nyt ollaan pinon toisessa päässä pilvessä erittäin tuoreilla tekniikoilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/146 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni ei näytä tajuavan, että budjetoinnin kannalta työajan seuranta on välttämätön. Joskus tekniikan aloilla tehdään töitä tuntiveloitusperiaatteella, miten sen voi toteuttaa ilman työnajanseurantaa? Tai miten voi laskea urakkahintoja/suunnittella tulevia aikatauluja, jos kellään ei ole hajua, miten paljon edelliseen projektiin on käytetty todellisesti aikaa? Ihan järkkyä, miten pihalla moni näyttää olevan perusasioista. Nämä sitten ovat muka osaajia! 

Vierailija
84/146 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika moni ei näytä tajuavan, että budjetoinnin kannalta työajan seuranta on välttämätön. Joskus tekniikan aloilla tehdään töitä tuntiveloitusperiaatteella, miten sen voi toteuttaa ilman työnajanseurantaa? Tai miten voi laskea urakkahintoja/suunnittella tulevia aikatauluja, jos kellään ei ole hajua, miten paljon edelliseen projektiin on käytetty todellisesti aikaa? Ihan järkkyä, miten pihalla moni näyttää olevan perusasioista. Nämä sitten ovat muka osaajia! 

Se on lainsäädännön kannalta välttämätöntä, mutta noin muuten tuntivelotus on ehkä typerin laskutusperiaate mitä olla ja saattaa. Ymmärrän sen henkilöstövuokrauksessa, mutta en muuten.

Vierailija
85/146 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä teen ihan mielelläni työajanseurantaa. Saldotunteja kertyy niin paljon, koska työajan puitteissa en pysty tekemään kuin murto-osan hommistani. Enkä suostu tekemään hyväntekeväisyyttä työssäni.

Vierailija
86/146 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tietohallintopäällikkö, julkinen sektori, palkka 3500,lyhyt työaika, ei juuri kehitysmahdollisuuksia,mutta helppo työ on perheelliselle etu.

Eikö tuo ole juuri perheellisen kannalta aika epätoivoista? Teet jotain tylsää leipätyötä pienellä palkalla, menee kyllä lapsiperheen kanssa ihan kituuttamiseksi ja on vähän siinä ja siinä onko edes kahteen lapseen varaa. 

Ei se haastavampi työ tarkoita välttämättä, että ne työpäivät olis keskimääräistä pidempiä ja tehtisiin hampaat irvessä ilmaista ylityötä. Töissä pitää toki ponnistella aivoilla enemmän kuin julkisen sektorin suojatyöpaikassa, mutta samalla se työ on mielekästä ja parhaimmillaan pääsee luomaan jotain uutta, joka muuttaa ihmisten elämää. Lisäplussana todella fiksut työkaverit, joiden seurassa inspiroituu itsekin. Toki julkisella sektorilla on ne pidemmät lomat, mutta mitä iloa niistä on jos jo joku Linnanmäen reissu on ihan siinä ja siinä, onko varaa? Asuntokin on varaa ostaa työpaikan läheltä, jolloin työmatka (sitten joskus koronan jälkeen, jos aletaan käydä vähän toimistollakin välillä) sujuu mukavasti kävellen eikä tarvitse viettää elämäänsä jossain työmatkalaisten autojonossa.

Vierailija
87/146 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Melkein voisi jo laittaa hakemusta sisään, vaikkakaan tuo C-kieli ei enää houkuta. Sillä tuli vuosituhannen alussa tehtyä sulautettuja järjestelmiä, mutta nyt ollaan pinon toisessa päässä pilvessä erittäin tuoreilla tekniikoilla.

Aws, azure, gcj vai joku muu? Haikailen kotimaisen pilvitoimittajan perään, jolla olisi infra Suomessa.

Vierailija
88/146 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tykkään määrittelytyöstä. En itse koodaa juurikaan, mutta määrittelen koodareiden ja asiakkaiden kanssa uusia järjestelmiä ja niiden vaatimuksia.

Vierailija
89/146 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Cool story bro. Jenkeissä on yksi firma joka maksaa 12 kk äitiysloman ja se on Netflix. Netflixillä on puolestaan nolla koodaria Suomessa hommissa.

https://fairygodboss.com/articles/paid-maternity-leave-companies-who-of…

En pystynyt lukemaan tuota juttua, tuli rekisteröitymistä vaativa ikkuna sulkemaan koko ruudun. Mutta arvaukseni olisi, että joko eivät ole tehneet kotiläksyjään tai sitten tuo juttu on vanha. Miehen työnantajalla tämä etu on ollut parisen vuotta ja se on kyllä voimassa ihan globaalisti, myös USA:ssa. Tämä lanseerattiin, koska henkilöstöltä tuli hyvinvointikyselyn yhteydessä toive, että työn ja perheen voisi sovittaa yhteen paremmin. 

Suomeen tämä yritys on päätynyt yrityskaupan kautta. Täältä on siis ostettu firma, jonka osaaminen on haluttu saada omaan portfolioon. Suomessa työntekijöitä on alle 100. Mutta tekevät täällä aika huimia juttuja ja vetävät myös jonkin verran ulkomaalaisia osaajia.

Vierailija
90/146 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies on töissä keskisuuressa IT-firmassa mutta hyvä on palkka ja edut. Palkka on melkein 17000 euroa kuussa ja työsuhdeautona kaksi Teslaa (paras malli 100D) joista toinen on latauksessa kun toinen on käytössä. Koodaa jotain full stakia tms. kuulemma. Tietty kaikki hammaslääkärit ja terapeutit kuuluu soppariin. Työpaikalla ilmaiset lounaat tarjoiltuna toimistoon (buffa) ja sauna sekä kuntosali. Hierojan palveluja saa aina tarvittaessa. 

Vierailija
91/146 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo pitää varmaan paikkansa jonkun konsulttifirman kohdalla, joka myy asiakkaille projekteja. Mutta kun on oma tuote, niin ei se ole niin justiinsa. Pystyyhän sen käytetyn ajan laskemaan siitä, montako tyyppiä on projektissa ollut ja montako vuotta se on kestänyt. Ja ihan kroonisesti se tarvittava aika arvioidaan pieleen. Homma saattaa venähtää vuodella ja sitten ne asiakkaat, jotka sitä tuotetta haluais käyttää omassa tuotannossaan, odottelevat kiltisti (tai mahdollisesti hammasta purren), koska ei niillä oikein ole vaihtoehtojakaan. 

Vierailija
92/146 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies on IT-alalla ja saa 100k vuodessa palkkaa. En ihan ymmärrä mitä tekee, paljon puheluita ja palavereja ympäri maailmaa, iltaisin ja lomallakin välillä.

Varmaan myyjä.

Vierailija
93/146 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko muita yliopiston koulutustaustoja kuin FM (tietojenkäsittelytiede) tai DI (amk:ssa liuta erilaisia) ?

Miehellä (tää joka tienaa niin paljon ettei meinata uskoa) on tiimikaverina yksi fyysikko (FM) ja myös tiimin esimies on fyysikko (en tiedä onko TkT vai FT). Fyysikot nyt ylipäätään taitaa olla sellaisia, että ne taipuu vaikka mihin. Ainakin nää DI-fyysikot.

Fyysikko on hyvä tausta. Riittävän teoreettinen ja looginen ymmärtääkseen it-asioita. Toinen ääripää on se joukko, joka on valmistunut jostakin sosiaalitieteistä. Se on niin kaukana tekniikasta kuin mahdollista. Sieltä syntyy tauotta aivopieruja. Olen seurannut sivusta yhtä tiimiä, jossa tuollainen ”löytö”.

Oma kokemukseni poikkitieteellisistä tiimeistä on täysin päinvastainen.

Olen ollut mukana projekteissa, joissa pelkästään insinööreistä koostuva kehitysiiml suunnittelee softaa toisille kuvitelluille insinööreille, vaikka loppukäyttäjissä heitä ei olisi lainkaan. Itse asiassa loppukäyttäjän tarpeisiin vastaamisen varmistaaminen ei ole ollut selkeästi kenenkään vastuulla. Myötähäpeä on melkoinen kun koodaaja joutuu kesken demon selittämään käyttölogiikaa turhautuneella "no etkö sä nyt tajuu" -asenteella. Ihan sama, kuinka hieno ja oivaltava jokin koodinpätkä on, jos se ei tue loppukäyttäjän tarpeita ja hyvää UX:ää.

Hyvä että Suomessa on herätty pikku hiljaa käyttäjälähtöisyyteen sen jälkeen kun Nokia veti sokea insinööriusko edellä päin seinää. Silti monessa pajassa vieläkin UX/käytettävyys, ymmärrys käyttäjätarpeista (tai edes halu ymmärtää!) ja niiden pitäminen ykkösprioriteettina läpi projektin tuntuu olevan jonkinlainen luksus, johon firma panostaa "jos on varaa". Omituista on, että varsinkin ammattilaiskäyttöön tarkoitetussa softassa edes UI-graffaan tai inreraktiosuunnitteluun ei katsota tarpeelliseksi aina panostaa. Käyttökokemus saa ilmeisesti olla ihan paska, jos ihmisellä ei ole vaihtoehtoa päättää, käyttääkö kyseistä softaa vai ei.

FM/YTM ("humaninssi")

Vierailija
94/146 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko muita yliopiston koulutustaustoja kuin FM (tietojenkäsittelytiede) tai DI (amk:ssa liuta erilaisia) ?

Miehellä (tää joka tienaa niin paljon ettei meinata uskoa) on tiimikaverina yksi fyysikko (FM) ja myös tiimin esimies on fyysikko (en tiedä onko TkT vai FT). Fyysikot nyt ylipäätään taitaa olla sellaisia, että ne taipuu vaikka mihin. Ainakin nää DI-fyysikot.

Fyysikko on hyvä tausta. Riittävän teoreettinen ja looginen ymmärtääkseen it-asioita. Toinen ääripää on se joukko, joka on valmistunut jostakin sosiaalitieteistä. Se on niin kaukana tekniikasta kuin mahdollista. Sieltä syntyy tauotta aivopieruja. Olen seurannut sivusta yhtä tiimiä, jossa tuollainen ”löytö”.

Meidän tiimin fyysikko toki ajatteleenäin, mutta on ainoa, joka ei kykene sisäistämään scrumin käytäntöjä ja tekee jatkuvasti sovittujen speksiwn ja scopen ulkopuolelta sekä tekee tyyliltään aikamoista p*skaa ja kikkailee niin, että muu tiimi selvittää sitä sotkua tuplasti sen määrän mitä tämä yliaivo on suoltanut.

Vierailija
95/146 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on lainsäädännön kannalta välttämätöntä, mutta noin muuten tuntivelotus on ehkä typerin laskutusperiaate mitä olla ja saattaa. Ymmärrän sen henkilöstövuokrauksessa, mutta en muuten.

Eli et ymmärrä työelämästä paljonkaan? Pienet projektit, joiden kestolle on vaikea laskea aikaa, on helpointa veloittaa tuntitöinä. Esimerkiksi jotkut konsultointityöt tai tilanteet, joissa asiakas ei kunnolla tiedä mitä haluaa. Itse olen eri insinöörialalla, mutta me tehtäisiin todella paljon ilmaistöitä, jos ei ilmoitettaisi tuntihintoja joka tarjouksessa erikseen. Yli puolet asiakkaista haluaa lopulta enemmän kuin mitä on tilattu alunperin. Silloin vaihtoehtona on antaa uusi tarjous tai tehdä tuntityönä. Aika moni valitsee sen tuntityön uuden tarjouskilpailun sijaan. 

Vierailija
96/146 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä tykkään määrittelytyöstä. En itse koodaa juurikaan, mutta määrittelen koodareiden ja asiakkaiden kanssa uusia järjestelmiä ja niiden vaatimuksia.

Mun käsitys on, että määrittelytyö on ollut vähenemään päin. Siis se, että joku vain määrittelee. Paljon enemmän on ns. hands-on-tyyppisiä arkkitehteja, jotka sekä määrittelee että koodaa myös. He ovatkin kaikista kysytyimpiä resursseja.

Vierailija
97/146 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni yritys on mulle sopiva ympäristö.Isoissa lafkoissa hukkuu massaan.

Vierailija
98/146 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän tiimin fyysikko toki ajatteleenäin, mutta on ainoa, joka ei kykene sisäistämään scrumin käytäntöjä ja tekee jatkuvasti sovittujen speksiwn ja scopen ulkopuolelta sekä tekee tyyliltään aikamoista p*skaa ja kikkailee niin, että muu tiimi selvittää sitä sotkua tuplasti sen määrän mitä tämä yliaivo on suoltanut.

Onko Scrum nyt vaikea kenenkään sisäistää? Lopulta todella yksinkertainen menetelmä, mutta ahdistava ja ihmistä kontrolloimaan pyrkivä. Kaikki eivät vaan pidä siitä.

Vierailija
99/146 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun käsitys on, että määrittelytyö on ollut vähenemään päin. Siis se, että joku vain määrittelee. Paljon enemmän on ns. hands-on-tyyppisiä arkkitehteja, jotka sekä määrittelee että koodaa myös. He ovatkin kaikista kysytyimpiä resursseja.

Varmaan riippuu firman koostakin. Optimitilanne on, että koodaaja voi keskittyä koodaamiseen. Muihin rooleihin sitten omat spesialistinsa.

Vierailija
100/146 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan riippuu firman koostakin. Optimitilanne on, että koodaaja voi keskittyä koodaamiseen. Muihin rooleihin sitten omat spesialistinsa.

En ole vaan pitkään aikaan nähnyt kovin hyvää koodaajaa, joka vain koodaa. Järjestelmät on useimmiten monimutkaisia ja mitä paremmin tunnet ne sekä osaat kehittää ja määritellä niitä sitä paremmin myös koodaat ja selvität vikatilanteita.

Ja päinvastoin: Jos et tee koodia, et tunne yksityiskohtia riittävästi ja määrittelysi ovat helposti puutteellisia ja riippuvaisia heistä, jotka tuntevat yksityiskohdat. Eli tähän rooliin on vain harvoja paikkoja tarjolla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi yhdeksän