Työskentelen päiväkodissa ja pakko päästä purkamaan ajatuksiani työnkuvastani.
Työnkuvastani: Olen hoitajana yksityisellä puolella. Ainakin meillä hoitaja saattaa samaan aikaan hoitaa lastenhoitajan, vaka-open, siivoojan ja keittiöhenkilökunnan virkaa.
Oon niin älyttömän loppu siihen, että koko päivä on älytöntä juoksesmista varhaisesta aamusta aina iltapäivään asti. Siirtymät on kellotettu niin tarkkaan, että parin minuutinkin viivästys aiheuttaa älyttömän härdellin. Aikaa lapsille ei ole ja aikuisen rooli on nykypäivänä pitkälti hoputtamista ja tulipalojen sammuttelua, kun jokin homma on jo ehtinyt levähtää ihan huolella eikä kenelläkään ole ollut aikaa reagoida asioihin ennen kuin ne ovat tapahtuneet.
Esimiestaso puuttuu jokaiseen inhimilliseenkin virheeseen syyllistäen, eikä suostu myöntämään että vika voisi olla myös huonossa organisoinnissa, tiloissa ja resurssien vähyydessä. Tämä on johtanut siihen, että henksu murmuttaa asioista keskenään uupumusta potien ja akut täysin tyhjinä. Pomoille hymyillään kun se on jo huomattu että asioista sanominen on johtanut vaan oman nimen saamisesta huonoon valoon.
Päivittäin lähden töistä kotiin täysin kaikkeni antaneena, mutta silti sillä fiiliksellä, etten päässyt tekemään työtäni kunnolla.
Minulla ei ole ollut tarpeeksi aikaa ja läsnäoloa annettavana niihin hetkiin, kun joku on itkenyt koti-ikäväänsä. En ole kyennyt täysin pureutua lasten keskinäisiin ristiriitoihin niin, että hommat on aidosti oikeasti saatu jonkun tilanteen tai riidan osalta päätökseen. En ole ehtinyt suunnittelemaan seuraavia toimintoja kunnolla, koska aina alas istuessani joku/jokin on tarvinnut minua ja suunnittelu on jäänyt toissijaiseksi. Jos olen ehtinyt suunnitella toimintoja, on toteutus saattanut jäädä puolitiehen, koska kello kaulassa juosten aika ei olekaan riittänyt siihen kivaan askartelu/leikkihetkeen. En ole päivän aikan ehtinyt kertaakaan istumaan tauolleni ilman, että tämä tauko on sisältänyt työtehtäviä (päivän kulun kirjaamista, jonkun lapsen vahtimista, väliapalan tekoa, vasuja yms.). Ruokani syön lasten kanssa, jolloin nousen pöydästä useammin kuin istun alas ja loppupeleissä päädyn syömään ruokani puoliksi kylmänä ja kiireellä. Sijaisia ei käytetä, poissaolijoiden hommat ja ryhmät kasaantuvat niiden vastuulle, ketkä ovat paikalla. Sairastuneet kärsivät omantunnon tuskista, koska tietävät miten se vaikuttaa muiden päivään ja paikallaolijat yrittävät vain selvitä.
Harmittaa, että työ jossa olen hyvä, on saanut minut voimaan huonosti. Vanhemmat pitävät minusta, lapset ihailevat ja työkaveritkin tykkäävät, mutta se on ollut kaikki pois omasta jaksamisestani. Päivät vedän sata lasissa hymyillen ja työni niska limassa tehden. Illat makaan sängyssä ja pidättelen itkua. Miten paljon sitä haluaakaan antaa näille pienille ihmisille ja miten avuttomaksi itsensä tuntee, kun työntekijöitä kohdellaan tällä tavalla. Muita kohtalotovereita?
Kommentit (45)
Irtisanoudu. Siirry kunnalle. Keikkaakin riittää, jos et heti pidempää pätkää/vakityötä saa.
Kestin yksityisellä puoli vuotta. Uudella asuinpaikallani kestin kymmenisen vuotta kunnallisella kunnes säästötoimet alkoivat jo olla epäeettisiä ihan kaikkia kohtaan. Lapset ansaitsevat parempaa.
Jep, hae muualle töihin. Se on sama vanhusten hoidossa ja varhaiskasvatuksessa yksityisellä, asiakas ei koskaan ole tärkein. Päiväkodista lapset sentään pääsevät pois.
Onko sinulla kenties hahmottamis- tai oppimisvaikeuksia?
Kokoomuksen äänestäjä
Vierailija kirjoitti:
Vaihda kunnalliseen päiväkotiin. Ei unelma sekään mutta paljon parempaa.
Kunnalliselle jalka hyvin oven välissä ja sinne kyllä onneksi pääsen jos haluan. Nyt on vaan niin loppu, että joutuu ottamaan aikalisän koko varhaiskasvatuksesta, että saa itsensä kursittua kasaan ennen totaalista burnoutia. Omalla kohdalla tulevaisuudensuunnitelmat ja näkymät muun työn puolesta ovat ihan hyvät, mutta harmittaa niin vietävästi miten tää on mennyt ainakin yksityisellä puolella tähän. Ja miten paljon meitä aidosti oikeasti lapsista välittäviä rautaisia alan ammattilaisia siirtyy muihin hommiin, koska työnjohto ei välitä tarpeeksi henkilökunnastaan. Rahankiilto silmissä täytetään lapsipaikat ja viis veisataan siitä, mitä se meininki oikeasti siellä päiväkodin seinien sisällä on. Kunhan hoitomaksut juoksee ja päällisin puolin onnistutaan välittämään kuvaa hyvin toimivasta hommasta.
Vierailija kirjoitti:
Ainoa ero kunnalliseen puoleen jutussasi on se että siellä ei tarvi olla keittäjänä/siivoajana.
Muutoin tekstisi oli aivan kuin kunnallisella puolella. Ja sitten vielä ihmetellään kun ei ole työntekijöitä päiväkoteihin. Avonaisiin paikkoihin ei tule edes hakemuksia.
Tehdäänks noihin tarkastuskäyntejä? Voisi nimettömänä ennen sitä vihjaista, mitä kannattaa tarkastaa ja mistä vaatia tarkempaa selvitystä.
Semmoista se työelämä nykyään on. Kiirettä ja kiirettä ja henkistä painetta. Oikeastaan alalla kuin alalla on näin. Tehokkuutta lisätään juuri sillä, että sakin vaaditaan tekevän kaikkea ja joustavan.
Mutta kaikki paikat eivät ole ihan sellaisia, etteikö siellä otettaisi vakavasti työntekijöiden palautetta, koska toiminnan kehittäminen vaattii aina epäkohtien tunnistamista - jos väärään suuntaan purjehtimisesta ei uskalla henkilökunta sanoa, laiva purjehtii äkkiä kyllä karille. Jos teillä on noin, se on huonoa johtamista.
Kokeile siis työpaikan vaihdosta. Hyvä merkki paikasta on se, että siellä on hoitajat pysyneet samoina pitkään.
Semmoista se työelämä nykyään on. Kiirettä ja kiirettä ja henkistä painetta. Oikeastaan alalla kuin alalla on näin. Tehokkuutta lisätään juuri sillä, että sakin vaaditaan tekevän kaikkea ja joustavan.
Mutta kaikki paikat eivät ole ihan sellaisia, etteikö siellä otettaisi vakavasti työntekijöiden palautetta, koska toiminnan kehittäminen vaattii aina epäkohtien tunnistamista - jos väärään suuntaan purjehtimisesta ei uskalla henkilökunta sanoa, laiva purjehtii äkkiä kyllä karille. Jos teillä on noin, se on huonoa johtamista.
Kokeile siis työpaikan vaihdosta. Hyvä merkki paikasta on se, että siellä on hoitajat pysyneet samoina pitkään.
Sori tuplaviesti, näytti ensin siltä, ettei tallentunut.
Tule meille kuntavaaliehdokkaaksi!
Terveisin Perussuomalaisten ehdokasvärväri
Vierailija kirjoitti:
Kokeile siis työpaikan vaihdosta. Hyvä merkki paikasta on se, että siellä on hoitajat pysyneet samoina pitkään.[/quote
Omassa työpaikassa työntekijät vaihtuu niin nopsaan, etten oo missään työpaikassani ennen tällaista todistanut. Itse vuorossa seuraavana. Piti vaan päästä avautumaan tästä. Ja helpotti edes vähän oksentaa tää paska näppäimistölle.
Oho, ei jostain syystä lainaus onnistunut tuossa ylempää, mutta pointti tais tulla perille :D
Teen siivouskeikkaa mm. päiväkodeissa. Isossa kunnallisessa päiväkodissa siivous oheishommineen (mm. pyykin pyöritys ja mahdollisesti tiskaukseen osallistuminen) on kyllä itsessään yhden ihmisen koko päivän duuni. Pienemmissä voi riittää vähempikin, jopa niin että yksi henkilö hoitaa sekä keittiön että siivouksen. Mutta ei siinä sama ihminen enää ehdi lapsia hoitamaan! Älytön ajatus, että näitä hommia yhdistettäisiin.
Ns. kutsumusammatit on ihan prs. Oletetaan että se työ on niin ihanaa, että ei tarvii maksaa.
Kävin pari viikkoa työharjoittelussa / työkokeilussa kunnan päiväkodissa pienten osastolla.
Ei niin mitään järkeä koko touhussa. Juuri oli samanlaista kuin aloittaja kuvaili. Paitsi lounaan jälkeen kävi siivooja. Muutoin siivottiin itse esim. aamupalan ja välipalan jälkeen.
Lapset todellakin ovat vain säilössä ja hoitajia on aivan liian vähän. Kukaan ei ehdi oikeasti olemaan niiden lasten kanssa. Sitten kun on joku toimintahetki, niin se on hätäilyä ja hoputtamista, että ehtii.
Minä luulin, että minulla olisi ollut paljon annettavaa päiväkotityössä. Kuvittelin nimittäin, että siellä leikitään lasten kanssa ja pidetään sylissä ja luetaan satuja jne.
Katin kontit.
Sellaista en nähnyt kertaakaan.
Ap, oletko töissä ei-suomalaisten ylläpitämässä yksityisessä päiväkoti-ketjussa pk-seudulla?
Meillä oli samaa paskaa yksityisellä ollessani+räikeiden virheiden läpi sormien katsomista (samaa populaa olevan sijaisen juovuksissa töissä olemista ja yksikön "jokapaikanhöylän" jolla ei edes ollut koulutusta alalle, lesboilua lasten nukkarissa kys sijaisen kanssa, jne. Kaikki tehtiin, aamupalat, lounaslisukkeet, välipalat ja soiteltiin perään, kun ruokaa ei edes tullut, kun säästivät, astianpesutabletit puolitettiin jne. Siivoushommat yms.
Lähdin litomaan n.1v jälkeen ja samaan syssyyn asiakkaita perui hoitosopimuksensa ainakin 7 perhettä.
Terveisiä vaan Helsinkiin.
Vierailija kirjoitti:
Teen siivouskeikkaa mm. päiväkodeissa. Isossa kunnallisessa päiväkodissa siivous oheishommineen (mm. pyykin pyöritys ja mahdollisesti tiskaukseen osallistuminen) on kyllä itsessään yhden ihmisen koko päivän duuni. Pienemmissä voi riittää vähempikin, jopa niin että yksi henkilö hoitaa sekä keittiön että siivouksen. Mutta ei siinä sama ihminen enää ehdi lapsia hoitamaan! Älytön ajatus, että näitä hommia yhdistettäisiin.
No sepä se! Jos pyyhin pöytiä, vien lakanoita ja ruokalappuja pesuun, imuroin tiloja tai siivoan keittiötä, on se kaikki aika pois mun lapsilta, jotka siinä vaiheessa leikkii keskenään mukamas jonkun valvovan silmän alla (hoitaja samassa tilassa yrittää katsoa omien lastensa lisäksi myös sen lapsia joka siivoilee). Sen ajan mä voisin olla järjestämässä varhaiskasvatussuunnitelman mukaista toimintaa, mutta siinä vaiheessa kun pääsen irtautumaan näistä siistimistöistä, on se mun roolini olla taas hoputtaja-aikuinen, joka yrittää saada lapset nopsaan vessaan ja ulos. Kaikenlaista on itsekin työmaailmassa tullut koettua, mutta tää on ihan omaa luokkaansa.