Mistä apua kaksisuuntaiseen sairastuneelle äidille
Olen eronnut keväällä, kolme 4-11 vuotiasta lasta ja tuore diagnoosi kaksisuuntaisesta mielialahäiriöstä. Olen sössinyt aivan koko elämäni raha-asioita myöten reilussa puolessa vuodessa.
En jotenkin pärjää yhtään äitinä, lasten isä on tavallaan kannatellut mua jo melkein pari kuukautta vaikka ollaan erottu ja on aivan väsynyt kaikkeen. Lasten koulu menee miten sattuu ja mulla ei olisi rahaa edes ruokaan.
Kommentit (7)
Tee lastensuojeluilmoitus. Saat apua lastensuojelusta ja myös sosiaalityöstä. Tsemppiä.
Koeta jaksaa vaikean ajan yli. Kunnon lääkitys auttaa paljon, vaadi myös tukea vanhemmuuteen. Vertaistukiryhmiä saattaa olla jotenkin etänä ja mielenterveyden auttava puhelin. Olet lapsillesi tärkeä, toivotan voimia!
Onko sinulla lääkitys? Mielialalääkkeitä käytetään tän hoitoon, sopiva valmiste löytyy vaan kokeilemalla.
Tee arjesta helpompi.
Ota lasten kanssa rennonpi asenne, kaikesta ei tarvitse tapella, lapset kasvaa oikeasti vaikka söisi atrian pitsaa koulun jälkeen ja aamuisin muroja, koulussa saa monipuolista ruokaa.
Anna lasten hoitaa läksyt itse jos ei osaa ota yhteyttä opettajaan voisiko nää jäädä tekemään koululle, jolloin paikalla on aikuinen joka jaksaa auttaa.
Anna vapauksia valita mitä puetaan päälle, sisävaatteet saa olla mitä tahansa, ulkovaatteet sään mukaan.
Pyydä kotipalvelusta siivousapua jos mahdollista.
Tee lapsille omat kotityöt, et voi itse hoitaa kaikkea, meillä 6v lapsi osaa viedä roskat, imuroida ja ja tiskata (ei tietenkään saa antaa teräviä veitsiä tiskiin), ei tietenkään teetetä liikaa kerralla.
Joka päillä voisi olla yksi kotityö jokaiselle näin asunto pysyy aina perus siistinä eikä tarvi raivausta.
Koita pitää rutiinit yllä, varsinkin lasten kanssa se helpottaa.
Roskat viedään roskiin ei jätetä lattialle, ulkovaatteet naulakkoon heti kun tullaan kotiin, likaiset vaatteet pyykkikoriin, kouluun täytyy herätä kun kello soi, sieltä ei olla pois kun oikeasti sairaana..
Koita olla edes sen aikaa itsekin hereillä aamulla että sanot lapsille hyvää koulu päivää.
Lapset kyllä ymmärtää että äiti on väsynyt ja antaa aikaa levätä, keskellä päivää voi lapsille sanoa, että leikkikää yhdessä menen nukkumaan. Muista levätä, hae sairaslomalle jos olet töissä. Anna lasten pelata vaikka kännykällä että saat rauhaa lepoon.
Mun kaverilla tuo diagnoosi.
Ollut nuorena psykoosit ja aika pahana kai.
Nyt elää tasapainoista perhe-elämää ja tauti on vaan häivähdys arjessa.
Hänellä hyvä ja ilmeisen sopiva lääkitys.
Ei tuo diagnoosi ole mikään kuolemantuomio. Yllättävän yleinenkin kaiken lisäksi.
Kaikesta selviää kun vaan pyytää apua.
Se lääkitys on varmaan kaiken a ja o ja se ettämon hoitokontakti jatkuvasti jonnekin.
Muista että lastensuojelu voi auttaa, eikä tarvitse pelätä, sairauden vuoksi ei kenenkään lapsia viedä.
Ensinnäkin haluaisin toivottaa sinulle armollisuutta itseäsi kohtaan. Puolessa vuodessa et ole voinut tehdä mitään sellaista peruuttamatonta josta et voisi selvitä. Hae ensiksi itsellesi lääkitys ja keskusteluapua ammattilaisilta. Selvitä voitko päästä kelan terapiaan. Pienin askelin ala rakentaa elämääsi. Kyllä sinä selviät ja raha huoletkin tulevat pienenemään. Juttele avoimesti ihmisille tilanteestasi ja pyydä apua. Se on jo hyvä alku, että sinulla on tuo diagnoosi ja tiedät mistä asiat johtuvat.