Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Älä jauha peetä: "mä en oo käyny missään enkä tavannu ketään"

Vierailija
29.01.2021 |

Joopa joo. 98 % teistä on tehnyt jotain "ekstraa" kodin ulkopuolella koronavuoden aikana.

Käynyt jossain näistä, tai useammassa:
Museossa, kirjastossa, ravintolassa, huvipuistossa, pubissa, baarissa, kuntosalilla tms sisäliikunta-aktiviteetissa, kylpylässä, elokuvissa, keilaamassa, kauppakeskuksessa, uimahallissa, lasten harrastuksissa, omissa harrastuksissa, edes jossain juhlassa kerran, vieraillut jonkun luona...

Joo ja onhan niitä koko vuoden kotona kököttäjiä, mutta ihan minimimäärä.

Kommentit (99)

Vierailija
41/99 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoleton kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tähän liittyy myös "emmä sairastu", "en levitä koronaa", "emmä kyll viitsi pelätä" - näitä kuolemattomia parikymppisiä

Ei perusterveitä parikymppisia ole kuollut koronaan Suomessa, joten oikeassahan he ovat.

Ymmärrän 2-kymppisiä hyvin tässä tilanteessa, koska voin samaistua teihin muistaen itseni 30 vuotta sitten.

Halutaan elää eikä tajuta/haluta pelätä koronaa.

Otetaan vähän ilolientä ja turvavälit unohtuvat, kun halataan, iloitaan ja nauretaan.

-

Ymmärrän siis teitä, parikymppiset, mutta se ei tarkoita, että hyväksyisin holtittoman käytöksen tässä tilanteessa.

Pisin pylväs positiivisen näytteen antajissa on 20-29 -vuotiaat.

Vierailija
42/99 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuosta ap:n listasta 1 museo käynti kesällä, 4 kyläilyä, joista 2 kesällä, 2 joulun välipäivinä. Ei mitään muuta. Kukaan ei todellakaan ole järjestänyt juhlia! Töissä kyllä käyn normaalisti ja siinä jo sitä kontaktia ihmisiin tulee aivan tarpeeksi.

Tuo oli vaan esimerkit, jotka ensin tuli mieleen. Jatkoin sitä vielä parissa kommentissa.

Pidän itsekin lähtökohtaisesti hyvänä ja perusteltuna vastuullisuutta ja varovaisuutta, kun olosuhteet nyt ovat mitä ovat, siitä ei ole kyse

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/99 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huoleton kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tähän liittyy myös "emmä sairastu", "en levitä koronaa", "emmä kyll viitsi pelätä" - näitä kuolemattomia parikymppisiä

Ei perusterveitä parikymppisia ole kuollut koronaan Suomessa, joten oikeassahan he ovat.

Ymmärrän 2-kymppisiä hyvin tässä tilanteessa, koska voin samaistua teihin muistaen itseni 30 vuotta sitten.

Otetaan vähän ilolientä ja turvavälit unohtuvat, kun halataan, iloitaan ja nauretaan.

-

Ymmärrän siis teitä, parikymppiset, mutta se ei tarkoita, että hyväksyisin holtittoman käytöksen tässä tilanteessa.

Tässä on tosin huomioitava ettei parikymppisten käytös aina johdu tuosta "kuolemattomuusharhasta", vaan siinä ikäluokassa on paljon ihmisiä jotka opiskelevat/asuvat yksin/uudessa kaupungissa jne. eli vaihtoehdot on olla täysin yksin  (vrt. meidän työssäkäyvien sosiaaliset kontaktit sieltä & perhe) tai välillä nähdä muita ikäisiään.

Vierailija
44/99 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoleton kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huoleton kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisen luona SAA vierailla. Itse en tosin ole vieraillut, mutta minulla on käynyt vieraita. Kaupassa SAA käydä ja olen käynyt. Muihin paikkoihin ei ole ollut mielitekoa korona-aikana.

Mihin paikkoihin sitten on kieltoja, jos noissa saa käydä?

Ei kai mihinkään paikkoihin ole kieltoja, jos jossain ei saa käydä niin ne paikat on sitten kiinni. 

Mutta ihanko oikeasti jonkun mielestä ei kaupassakaan saisi käydä...??

Minun puolestani saa käydä ihan missä vain hoivakoteja lukuun ottamatta. Mutta mistä te olette saaneet päähänne, että korona ei ruokakaupasta tarttuisi, mutta missä tahansa muualla se on ärhäkkä virus? Mikä tämän erikoisen logiikan selittää? Tai sen, ettei korona tartu lähipiiristä vaan ventovierailta? Ettekö te nyt vähän itseänne huijaa?

Se on tosiaan jännän äärellä olemisjuttu, kun  ruokakauppaan tullessa näköjään voidaan heittää ovella maskit veks, vaikka bussissa niitä pidetään.

Vierailija
45/99 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huoleton kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-

Siis ymmärrät niitä parikymppisiä. Minäkin olin parikymppinen 30 vuotta sitten. Parikymppisillä on kyllä paljon tartuntoja, mutta AV:lla hysteerikot väittävät, että korona olisi heille tappava tai vakavia, pysyviä vaurioita aiheuttava. Tästä en ole löytänyt THL:n sivuilta mitään faktaa.

Tärkeintä on eristää ne, joille korona on vaarallinen, eli monisairaat vanhukset. 

Vierailija
46/99 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

4 kertaa kylässä autolla, muutaman kerran kirjoja kirjaston noutohyllystä kävellen.

8 kertaa julkisilla, lääkärikäyntejä kaikki.

Muuten liikkunut kävellen kauppaan, apteekkiin ja pakettiautomaatille. Sisätiloissa aina maski.

Kaverit tavattu kävelyllä ulkona.

Ei tuota vaikeuksia.

Niin siis olet käynyt. Sitähän minäkin. Et kuulu sinäkään tuohon vähemmistöön

Ulkona tapaamista ei ole kielletty. Ja kesä oli suvantoaikaa.

Mikäs tämän aloituksen tarkoitus muuten on? Kannustaa ihmisiä noudattamaan suosituksia vai väheksyä niitä?

Aloituksen tarkoitus on toivoa et yksi näistä tekopyhistä koronajeesustelijoista tajuais mikä siinä omassa ajattelu- ja tuomitsemistavassa menee pieleen ja onkohan sitä loppujen lopuksi niin rehellinen itselleenkään näissä asioissa.

Kyllähän tämä ilmiö oli nähtävissä heti kun korona alkoi leviämään: ihmisiä haasteltiin kaupungeilla, jossa nää haastateltavat moralisoivat muita et on se hirveetä ku täälläki on porukkaa!! Ihmiset ei välitä! Hirveetä! Kauheeta! Kamalaa! Mikä kaikkia vaivaa?! Ja sit kerrotaan et ite ollaan ostosreissulla tai kavereita tapaamaan tultu.. Voi elämä.

Vierailija
47/99 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä olen kertonut ihan suoraan ihmisille päivän kylpylälomasta sekä esim. leffassa ja museossa käymisestä (kun vielä olivat auki).

Mutta mulla on oikeasti aika vähän sosiaalisia kontakteja, etätyöt ja opinnot, ehkä kerran kuussa näen jostain ystävää. 

Vierailija
48/99 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kai silläkin eroa käykö noissa mahdollisesti altistavissa tilanteissa/paikoissa kerran viikossa vai kerran kahdessa kuukaudessa?

On toki! Mutta eihän moni tiedä sitä toisesta et onko joku ottamassa sitä yhtä kuoharilasia klo 20 tyhjässä baarissa juhlapäivän kunniaksi ja menossa sen jälkeen kotiin, vai käykö se sama tyyppi jatkuvasti joka paikassa. Se että ei edes tiedä toisesta mitään, ei estä olettamista, paheksumista ja mielen pahoittamista.

Ap

Vierailija
49/99 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä ainakaan näin ole väittänyt. Olen käynyt kaupassa, ostoskeskuksessa, kuntosalilla, kerran leffassa, joka päivä lenkillä, viikottain hiihtämässä, kerran Lapissa, muutaman kerran kampaajalla jne noudattaen kulloinkin voimassaolevia ohjeita, mutta kaikin tavoin pitäen turhat asiat minimissä. Leffateatterissakin oli 1 ihminen meidän lisäksi silloin ja kuntosalilla käyn niin aikaisin tai myöhään että siellä on kourallinen ihmisiä. Työt teen täysin etänä. Onko tässä jotain väärää, että toimii virallisen ohjeistuksen mukaan? Elämistä ei voi kuitenkaan kokonaan lopettaa. On tietty ihmistyyppi, joka ahdistuu muita enemmän esimerkiksi ihmisten eritteistä, sairauksista yms. , sitten on niitä jotka suhtautuvat realistisesti ja rationaalisesti ja sitten on täysin hälläväliä ihmiset. Itse en koe kuuluvani näihin ääripäihin, mihin itse kuulut?

Vierailija
50/99 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisen luona SAA vierailla. Itse en tosin ole vieraillut, mutta minulla on käynyt vieraita. Kaupassa SAA käydä ja olen käynyt. Muihin paikkoihin ei ole ollut mielitekoa korona-aikana.

Kyllähän aika monta muutakin asiaa SAA tehdä, mutta av-mamma voi siitä toiselle suuttua.

Vierailija
51/99 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huoleton kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-

Tässä on tosin huomioitava ettei parikymppisten käytös aina johdu tuosta "kuolemattomuusharhasta", vaan siinä ikäluokassa on paljon ihmisiä jotka opiskelevat/asuvat yksin/uudessa kaupungissa jne. eli vaihtoehdot on olla täysin yksin  (vrt. meidän työssäkäyvien sosiaaliset kontaktit sieltä & perhe) tai välillä nähdä muita ikäisiään.

Kuulun kai vähemmistöön, mutta minusta on ihana opiskella rauhassa.

Rytmitän päivät siten, että herätys on klo 8, syön aamupalan, puen ulkovaatteet päälle ja olen meneväni yliopistolle, ts. kierrän muutaman kadun, otan ehkä valokuvia, jos on kaunis aamu.

Vaikka sataisi räntää vaakasuorassa, menen ulos, koska niin melko usein normaalistikin menisin.

Asun yksiössä, mutta minulla on onneksi alkovi, jonka olen sisustanut opiskelua varten.

Siirsin sängyn sieltä pois viime keväänä, kun tämä etäopiskelu alkoi.

Kilisevien 70-luvun puuverhojen takana opiskelen, mutta muu koti on rentoutumista ja rauhaa varten.

Käyn päivittäin pienen kävelylenkin, pari kertaa viikossa ruokakaupassa, teen itse kaikki ruuat, joogaan ja pidän yhteyttä lähimmäisiin skypen tai puhelimen kautta.

Voisin elää näin loppuiän.

Luojan kiitos ei tarvinnut osallistua "pakollisiin" kimppakivoihin opiskelukavereitten kanssa.

Minusta on luvalla sanoen outoa, että tämä tilanne on monille niin ylitsepääsemättömän vaikeaa.

Vierailija
52/99 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minä ainakaan näin ole väittänyt. Olen käynyt kaupassa, ostoskeskuksessa, kuntosalilla, kerran leffassa, joka päivä lenkillä, viikottain hiihtämässä, kerran Lapissa, muutaman kerran kampaajalla jne noudattaen kulloinkin voimassaolevia ohjeita, mutta kaikin tavoin pitäen turhat asiat minimissä. Leffateatterissakin oli 1 ihminen meidän lisäksi silloin ja kuntosalilla käyn niin aikaisin tai myöhään että siellä on kourallinen ihmisiä. Työt teen täysin etänä. Onko tässä jotain väärää, että toimii virallisen ohjeistuksen mukaan? Elämistä ei voi kuitenkaan kokonaan lopettaa. On tietty ihmistyyppi, joka ahdistuu muita enemmän esimerkiksi ihmisten eritteistä, sairauksista yms. , sitten on niitä jotka suhtautuvat realistisesti ja rationaalisesti ja sitten on täysin hälläväliä ihmiset. Itse en koe kuuluvani näihin ääripäihin, mihin itse kuulut?

Kuulun varmaan pitkälti samaan porukkaan kuin sinäkin. Mutta en kiellä tai kiistä, että teen itsekin silloin tällöin yhtä sun toista, joissa riskin mahdollisuus, vaikka olenkin paljon elämääni rajoittanut. Tämä elämä on nyt aikamoista punnintaa koko ajan. Samahan se on tietysti muillakin.

Ap

Vierailija
53/99 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mikään ihme että palstamammat alkaa olla kulmakarvoja myöten täynnä rajoituksia, kun luullaan ettei missään olisi saanut käydä eikä ketään tavata koko vuonna. Oletteko te seuranneet noita virallisia tiedotteita alusta saakka?

Koko ajan ajatus on ollut, että kukin yksilö pyrkii painamaan sellaisten kontaktiensa määrän minimiin, joissa on olemassa riski saada tartunta. Ei ole vaadittu, ehdotettu eikä edes pidetty realistisena, että ihmiset eristäisivät itsensä kokonaan.

Käytännössä meinaa siis että jos saat tartunnan, kykenet varmuudella nimeämään jokaisen, jota olet tavannut em. kaltaisessa tilanteessa viimeisen 2 viikon aikana. Mitä enemmän kontakteja sitä vaikeampaa se on, siksi se minimi. Kun tähän pystyy, se helpottaa huomattavasti jäljitystä ja tartuntaketjujen katkaisua. Näin toimimalla ja muut suositukset (rajoitetaan ei-välttämätöntä oleskelua sisätiloissa muiden kanssa, vältetään matkustusta, käytetään maskia, pestään käsiä, pidetään turvavälejä) huomioimalla tulee enemmän kuin täyttäneeksi kansalaisvelvollisuutensa koronanvastaisessa taistossa.

Tämä ei johda koronavapaaseen yhteiskuntaan, mutta loppuu työsarka on valtionjohdon, ei kansalaisten käsissä. Tämä on, ja se kyllä riittää.

Vierailija
54/99 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huoleton kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-

Rytmitän päivät siten, että herätys on klo 8, syön aamupalan, puen ulkovaatteet päälle ja olen meneväni yliopistolle, ts. kierrän muutaman kadun, otan ehkä valokuvia, jos on kaunis aamu.

Vaikka sataisi räntää vaakasuorassa, menen ulos, koska niin melko usein normaalistikin menisin.

Asun yksiössä, mutta minulla on onneksi alkovi, jonka olen sisustanut opiskelua varten.

Kilisevien 70-luvun puuverhojen takana opiskelen, mutta muu koti on rentoutumista ja rauhaa varten.

Käyn päivittäin pienen kävelylenkin, pari kertaa viikossa ruokakaupassa, teen itse kaikki ruuat, joogaan ja pidän yhteyttä lähimmäisiin skypen tai puhelimen kautta.

Luojan kiitos ei tarvinnut osallistua "pakollisiin" kimppakivoihin opiskelukavereitten kanssa.

Minusta on luvalla sanoen outoa, että tämä tilanne on monille niin ylitsepääsemättömän vaikeaa.

On se outoa et maailmassa on erilaisia ihmisiä kuin sinä. On todella outoa. Miksei kaikki vois olla niin ku sinä?

P.s. toivottavasti et opiskele mitään ihmistieteitä

Vierailija
55/99 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole käynyt missään mainitsemassasi paikassa. Kesällä olin ulkotöissä. Sosiaallisia suhteita ei ole. Olen kotona harrastellen ja käyn pari kertaa viikossa lähikaupassa. Siinä oli mun 2020 vuosi. Ja pari edellistä. Ja näkäjään pari seuraavaa.

M29

Vierailija
56/99 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tilaisin jopa kaikki ruoat kotiovelle mutta 10 € toimitusmaksu on liikaa köyhälle työttömälle, sillä saa jo monen päivän ruoat. En ole kesän jälkeen käynyt missään muualla kuin ruokakaupassa ja psykoterapiassa. Muuten kaikki aika kotona sisällä, ainoa ystäväni ei halua tavata minua edes ulkona maskin kanssa. Masentaa.

Vierailija
57/99 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt, mutta mulla ei ole ollut koronaa, enkä tunne ketään, jolla olisi ollut, vaikka 99% tuttavistani ja sukulaisistani asuu pk-seudulla.

Turvavälit, maski, hygienia.

Vierailija
58/99 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mikään ihme että palstamammat alkaa olla kulmakarvoja myöten täynnä rajoituksia, kun luullaan ettei missään olisi saanut käydä eikä ketään tavata koko vuonna. Oletteko te seuranneet noita virallisia tiedotteita alusta saakka?

Koko ajan ajatus on ollut, että kukin yksilö pyrkii painamaan sellaisten kontaktiensa määrän minimiin, joissa on olemassa riski saada tartunta. Ei ole vaadittu, ehdotettu eikä edes pidetty realistisena, että ihmiset eristäisivät itsensä kokonaan.

Käytännössä meinaa siis että jos saat tartunnan, kykenet varmuudella nimeämään jokaisen, jota olet tavannut em. kaltaisessa tilanteessa viimeisen 2 viikon aikana. Mitä enemmän kontakteja sitä vaikeampaa se on, siksi se minimi. Kun tähän pystyy, se helpottaa huomattavasti jäljitystä ja tartuntaketjujen katkaisua. Näin toimimalla ja muut suositukset (rajoitetaan ei-välttämätöntä oleskelua sisätiloissa muiden kanssa, vältetään matkustusta, käytetään maskia, pestään käsiä, pidetään turvavälejä) huomioimalla tulee enemmän kuin täyttäneeksi kansalaisvelvollisuutensa koronanvastaisessa taistossa.

Tämä ei johda koronavapaaseen yhteiskuntaan, mutta loppuu työsarka on valtionjohdon, ei kansalaisten käsissä. Tämä on, ja se kyllä riittää.

Minun käsitys on se, ettei ihmiset eristäydykään (paitsi tuo leikillinen 2 %) Ainakaan itse en tunne yhtään tällaista henkilöä. Edes riskiryhmään kuuluvaa. Se mikä ärsyttää on se, kuinka moni tosiaan uskoo eristäytyvänsä (ts olevansa parempi) ja moralisoi tämän harhan pohjalta muita. Niitä omia menoja ei koskaan muisteta/lasketa/niistä väännetään väenväkisin välttämättömiä.

Ja kun se riski konkretosoituu jonkun kohdalla, ni auta armias sitä ryöpytystä.

Vierailija
59/99 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

58= ap

Vierailija
60/99 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huoleton kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-

On se outoa et maailmassa on erilaisia ihmisiä kuin sinä. On todella outoa. Miksei kaikki vois olla niin ku sinä?

P.s. toivottavasti et opiskele mitään ihmistieteitä

Sori, mutta psykologiaa opiskelen.

Ei se, että koen opiskelurauhan hyväksi tarkoita sitä, ettenkö ymmärtäisi asiaa toisin kokevia.

Olen kuullut monen monta eri alaa opiskelevien ihmisten "valitusta" tästä tilanteesta ja hyvin monen perustelu "tuskaan" on juuri se, ettei pääse bilettämään.

Minun tuskin tarvitsee enempää rautalankaa vääntää.