Rehellisesti: mitä ajattelit koronaviruksesta vuosi sitten?
Tässä vaiheessa viime vuotta Lombardian tilanne ei ollut vielä levinnyt käsiin.
Palstan huippuepidemiologit ja -virologit tietenkin osasivat varautua pahimpaan, mutta nyt on kyse meistä tavallisista kuolevaisista.
Mitä ajatuksia koronavirus herätti vuosi sitten?
Kommentit (64)
Ei sitä ole voinut oikein uskoa et maailmanlaajuinen vaarallinen kulkutauti voisi levitä räjähdysmäisesti omana elinaikana. Ne on ollu sellasia hissankirjajuttuja. Yhtäkkiä ollaan taudin kourissa kaikki ja pelko on suuri. Sata miljoonaa tartuntaa ja pari miljoonaa kuollutta.
Ajattelin melko samalla tavalla kuin nykyäänkin. Eli todella outo virus, jotkut kuolee jotkut pysyy oireettomina. Outoa ja melko pelottavaa.
Olin juuri ollut pitkään kiinalaisten turistien ympäröimänä ja yrittänyt parhaani mukaan pitää kohteliaasti etäisyyttä. Tiedostin uuden melko tuntemattoman viruksen olevan leviämässä holtittomasti ilmateitse/pisaratartuntana. Lisäksi olin lähdössä matkoille ja mietin mielessäni pääsenkö kotiin takaisin.
Pelkäsinkö missään vaiheessa henkeni puolesta? En.
Heh, ajattelin näin:
1) kait on parempi että koronan sairastaa omalta osaltaan pois
2) koko homma on ohi kesään 2020 mennessä
Eli päin pers*ttä meni..
Ajattelin, että toivottavasti tämä tukahdutetaan, jotta ei tarvitsisi kitua vuotta tai kauemmin. Ajattelin, että hoidetaan korona pois 2-3 kuukaudessa ja sen jälkeen valvotaan, ettei se palaa rajojen yli takaisin Suomeen. Ajattelin, että ei pidä antaa sille mahdollisuutta mutatoitua jättämällä sitä kytemään pitkäksi aikaa.
Kiinalaisten someflunssa ja ylihysterisointia. Sitten tuli kinkki ja tartutti minuun. Yhä samaa mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maaliskuun alussa ajattelin että hemmetti tästä tulee yhtä pitkä vitsaus kuin Espanjan taudista 1918-1920, mutta ei kuolleisuudeltaan kuitenkaan yhtä fataali.
Tuota 'fataali' sanaa käytetään silloin, kun joku on kuollut johonkin. Se ei oikein käy tähän tai muihinkaan viruksiin.
Ja höpöhöpö, mitä jos koettaisit päteä asioilla josta jotakin ymmärtäisit.
Vierailija kirjoitti:
Aavistin, että tästä voi tulla ongelmia Suomessakin. Hankin varastoon FFP3-tason hengityssuojaimia (niitä oli vaikea löytää, koska kiinalaiset oli ostaneet ja lähettäneet Kiinaan), perustin kotivaran, ym. tarpeellista. Hankin varmuuden vuoksi pelejä, kirjoja, jne varastoon. Aloin laihduttaa. Yritin herättää läheisiä hankkimaan myös varastoa, mutta he naureskelivat.
Sitten oltiin yhdessä ostamassa heille sitä kotivaraa, kun tuli ensimmäinen tieto Suomessa koronatartunnan saaneesta suomalaisesta. Muistan sen hetken. Istuttiin kauppakeskuksen ravintolassa syömässä ennen kauppaan menoa, kun uutinen lävähti kauppakeskuksen infotaululle. Se oli viimeinen hetki "normaalissa" maailmassa. Kaksi viikkoa siitä suljettiin koulut ja ihmisiä kehotettiin etätöihin.
Mullakin on alkuhuumassa ostettuja tuon tason hengityssuojaimia. En ole kuitenkaan niitä käyttänyt. Ilman maskia olen porhaltanut koko ajan. Kohteliaasti pidän välejä kaupassa.
Ongelmana on maskimummot, jotka maskeineen ei kunnioita välejä, vaan kaupan käytävilläkin ohittelevat. Niillä on kolmen sentin rako kirurginmaskissa korvan kohdalta ja ne ei tajua maskin suodattavan ainoastaan bakteereita. Viruksiahan nuo maskit ei suodata😏. Voi mummokullat teitä hassuja!!!
Olin varma että kuolen koronaan. Työpaikalla käy paljon työmatkalaisia Aasiasta ja tuli vahva fiilis että tähän kuolen.
Tilasin ensimmäiset FFP3-hengityssuojaimet. Saatavuus oli jo silloin heikkoa, koska - mitä olen jälkeenpäin kuullut - Suomessa asuvat kiinalaissyntyiset olivat hamstranneet kaupat tyhjiksi ja lähettäneen Kiinaan sukulaisilleen. Parista verkkokaupasta kuitenkin edelleen löytyi ja muutaman kerran piti nieleskellä, kun katsoin hintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maaliskuun alussa ajattelin että hemmetti tästä tulee yhtä pitkä vitsaus kuin Espanjan taudista 1918-1920, mutta ei kuolleisuudeltaan kuitenkaan yhtä fataali.
Tuota 'fataali' sanaa käytetään silloin, kun joku on kuollut johonkin. Se ei oikein käy tähän tai muihinkaan viruksiin.
Joku loukkaantuminen tms. voi osoittautua fataaliksi, jos ihminen kuolee. Fataalius on semmoista, mikä todetaan jälkikäteen. Koronavirukseen on vaikea kuolla kuten flunssaankaan.
Kavahdin ja varauduin, kuten teen nytkin. En usko kuolevani vaikka sairastuisin, mutta en halua sairastumisestani aiheutuvaa ylimääräistä harmia jos tauti iskisi vähääkään kovemmin. Kuka esim huolehtisi koiristani ym. käytännön asioita. Ei järkevä suojautuminen ja ohjeiden noudattaminen tarkoita mitään hysteeristä kuoleman pelkoa, en vain kertakaikkiaan halua sairastua.
Ihmettelin hysteriaa. Parin viikon päästä sain sen itse ja pääsin vähällä. Tilanteen vakavuus meni minulle jakeluun vasta maaliskuun toisella viikolla. Siinä välissä olin jo ehtinyt käväistä New Yorkissa työmatkalla. Palatessa seurasin italialaisia, joiden kaikki mahdolliset kotiinpaluulennot oli juuri peruttu. Tunsin itseni onnekkaaksi. Huh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku loukkaantuminen tms. voi osoittautua fataaliksi, jos ihminen kuolee. Fataalius on semmoista, mikä todetaan jälkikäteen. Koronavirukseen on vaikea kuolla kuten flunssaankaan.
Kerro se niiden kuolleiden miljoonille omaisille, että onnistuivat liki mahdottomassa. Typerys.
Kaverini oli lukenut ulkolaisilta sivustoilta jo joulukuussa 2019 Kiinan mysteeriviruksesta ja keskusteltiin siitä, että Kiinan rajat pitäisi laittaa kiinni matkailijoilta jottei tauti pääsisi Kiinan ulkopuolelle, pohdittiin maiden omavaraisuutta jos rajat olisi pakko sulkea täysin ja pohdittiin muita teoreettisia skenaarioita tapahtumakuluille. Ei nyt varsinaisesti hätäilty tai mitään, mutta pessimisteinä nähtiin leviämisen mahdollisuus.
Keväällä oli hieman "Mitä minä sanoin" fiilis kaverin kanssa, on vähän edelleenkin.
Vierailija kirjoitti:
Ihan uskomatonta, että edelleen löytyy vähättelijöitä. Vaarallisia kanssaihmisilleen. Tuon tyypin ihmiset eivät usko vaikka olisi rutto liikkeellä, vaan sulkevat silmänsä ja korvansa. Onko sitten tyhmyyttä vai pelkoa?
Ei, vaan se on ymmärrystä, että ei mene paniikkiin, kun media huutaa kuolemaa joka tuutista. Ikävä tauti, mutta perusterveelle ei ongelma, kun vain pitää turvavälit ja huolehtii hygieniasta. Tämä on ollut itselleni arkea koko elämäni, joten mikään ei muuttunut.
Vierailija kirjoitti:
Tilasin ensimmäiset FFP3-hengityssuojaimet. Saatavuus oli jo silloin heikkoa, koska - mitä olen jälkeenpäin kuullut - Suomessa asuvat kiinalaissyntyiset olivat hamstranneet kaupat tyhjiksi ja lähettäneen Kiinaan sukulaisilleen. Parista verkkokaupasta kuitenkin edelleen löytyi ja muutaman kerran piti nieleskellä, kun katsoin hintaa.
Ai niin ja tein Citymarketin viikkotilaukseni neljäksi viikoksi eteenpäin. Arvelin, että jos tilanne pahenee ja jengi alkaa käyttä enemmän kotiinkuljetuspalvelua, kaupat ruuhkautuvat. Kuten maaliskuussa sitten kävikin. Mulla ei ollut missään vaiheessa toimitusongelmia, koska olin hyvissä ajoin varautunut kysynnän kasvamiseen.
Kuvittelin koronan olevan paljon pahempi kuin se oikeasti oli, nähtyäni kuinka Kiinassa ensin suljettiin kokonaisia miljoonakaupunkeja ja pian sen jälkeen laitettiin 700 miljoonaa ihmistä ulkonaliikkumiskieltoon kuukausiksi. Huhujen mukaan Kiinassa oli oikeasti kuollut miljoonia, ja uskoin sen olevan totta. Uskoin tämän viruksen tappavan satoja miljoonia ihmisiä koko maailmassa.
Loppujen lopuksi korona oli lastenleikkiä verrattuna siihen miltä se alussa näytti. Kokonaisuuden kannalta olisi kuitenkin loppujen lopuksi ollut parempi jos se olisi ollut todellinen maailmanlopun virus. Silloin se nimittäin olisi tukahdutettu maailmasta hinnalla millä hyvänsä, ja todennäköisesti eläisimme nyt jo normaalia elämää. Korona on itseasiassa inhottavin mahdollinen virus. Se on suhteellisen vaarallinen, muttei kuitenkaan mikään maailmanlopun tuoja. Se on liian voimakas jotta elämä voisi jatkua ilman rajoituksia, mutta kuitenkin liian heikko että siihen kaikki suhtautuisivat täydellä vakavuudella. Ikävä kyllä näyttää siltä että tämä elämä näiden kohtalaisen kovien rajoitustoimen kanssa tulee jatkumaan vielä vuosikausia.
Ajattelin että turhan päivästä hömpötöstä taas, jotkut hamstrasi maskeja kauheella hinnalla ja eivät edes kaupassa käynnet. Itse jatkoin normaalisti.
Yllätyin etäkoulusta ja rajoituksista mutta en osannut edelleenkään pitää koronaa vaarallisena itselleni. Toki pesin käsiä mutta niin olen tehnyt aina.
Samoilla linjoilla jatkuu edelleen
Tällä mielipiteellä sai muuten vuosi sitten bannit vauvapalstalle. Mitenhän nyt käy 🤔