Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rehellisesti: mitä ajattelit koronaviruksesta vuosi sitten?

Vierailija
28.01.2021 |

Tässä vaiheessa viime vuotta Lombardian tilanne ei ollut vielä levinnyt käsiin.

Palstan huippuepidemiologit ja -virologit tietenkin osasivat varautua pahimpaan, mutta nyt on kyse meistä tavallisista kuolevaisista.

Mitä ajatuksia koronavirus herätti vuosi sitten?

Kommentit (64)

Vierailija
21/64 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan että pelotti todella paljon, olin tosi ahdistunut ja mietin töistä pois jäämistä. Olisin vaan halunnut olla kotona.

Seurasin tilastoja tosi tarkkaan ja pesin käsiä ahkerasti. Lapset eivät saaneet liikkua missään eikä meille saanut tulla.

Luin kaikki uutiset koronasta ja seurasin tilannetta tarkkaan.

Kaiken vapaa-ajan olimme kotona.

Tilanne nyt:

Ei vois vähempää kiinostaa koronavirus, maskia käytän, mutta sitäkin vain sen vuoksi että se on ns. normia.

Riskiryhmään kuuluvia sukulaisia en tapaa koska en halua heidän sairastuvan mutta itse olen sillä kannalla että tulee jos tulee.

Käymme normaalisti kaupassa, lapset saa nähdä kavereitaan ja mekin tapaamme silloin tällöin omia ystäviämme, käymme ravintolassa syömässä yms.

Siis jo tammikuussa olit koronapaniikissa? Sitähän ap kysyi.

Vierailija
22/64 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies 29v plus 1v miettii kirjoitti:

Kuitenkin vanhukset pohjoisessa ovat olleet sisällä kohta toista vuotta eivätkä sitä ennen välittäneet vanhentuneen ruuan syömisestä, homeesta, pölypunkeista, influenssoista, alkueläimistä, punkeista ja muusta, mutta nyt tämän yhden viruksen takia ollaan kuin vankilassa. 

Vähän tätä itsekkin mietin. Hoitokodeissa kohtelu on ollut sitä sun tätä, eikä ketään kiinnostanut. Nyt sitten kaikkia kiinnostaa ja vanhukset on pidettävä turvassa eristämällä perheestään ja suvustaan. Mitenköhän tämä korona on vaikuttanut hoitohenkilökuntaan, joka jo valmiiksi käyttäytyi huonosti asukkaita kohtaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/64 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin että me kaikki tullaan sairastamaan se ja varmasti veikkaukseni käy oikeaan. Mutta rehellisyyden nimissä en osannut aavistella että meillekin tulee ns. lockdown. Myös Italian ja New Yorkin koronakaaokset olivat aivan uskomatonta, en voinut millään käsittää sitä. 

Vierailija
24/64 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aavistin, että tästä voi tulla ongelmia Suomessakin. Hankin varastoon FFP3-tason hengityssuojaimia (niitä oli vaikea löytää, koska kiinalaiset oli ostaneet ja lähettäneet Kiinaan), perustin kotivaran, ym. tarpeellista. Hankin varmuuden vuoksi pelejä, kirjoja, jne varastoon. Aloin laihduttaa. Yritin herättää läheisiä hankkimaan myös varastoa, mutta he naureskelivat.

Sitten oltiin yhdessä ostamassa heille sitä kotivaraa, kun tuli ensimmäinen tieto Suomessa koronatartunnan saaneesta suomalaisesta. Muistan sen hetken. Istuttiin kauppakeskuksen ravintolassa syömässä ennen kauppaan menoa, kun uutinen lävähti kauppakeskuksen infotaululle. Se oli viimeinen hetki "normaalissa" maailmassa. Kaksi viikkoa siitä suljettiin koulut ja ihmisiä kehotettiin etätöihin.

Vierailija
25/64 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helmikuussa ajattelin et tauti on jossain muualla, maaliskuun 16.pvä säikähdin todella, että tauti onkin myös täällä meillä. Huhtikuussa kuoli tuttu ja hänen poikansa oli teholla, jolloin tuli paniikki. Olen seurannut tiedotusta, että pysyn kartalla. Kokoan arkistoa historian kirjoitusta varten. Toukokuussa ajatus oli varmaan, et syksyllä helpottaa. Mihinköhän sekin ajatus pohjasi? Nyt näyttää siltä et hyvä jos ens jouluksi tavis saa rokotuksen. Ja ovatko ne turvallisia edes. Noudatan ohjeistuksia, en todellakaan halua sairastua, karmea tauti. Revi siitä nyt sitten. Lähden lumitöihin.

Vierailija
26/64 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin huolissani, kun Lapista löytyi ensimmäinen tartunta turistilta ja oma lapsi oli samoihin aikoihin menossa lomareissulle Lappiin. Onneksi virus ei levinnyt silloin.

Vierailija
27/64 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan uskomatonta, että edelleen löytyy vähättelijöitä. Vaarallisia kanssaihmisilleen. Tuon tyypin ihmiset eivät usko vaikka olisi rutto liikkeellä, vaan sulkevat silmänsä ja korvansa. Onko sitten tyhmyyttä vai pelkoa?

Vähättelijöitä? Totuus on tilastojen mukaan että Korona on suurilta osin vaarallinen vain riskiryhmille ja näistäkin iäkkäät ovat vaarassa, siitäkin kuolema on vielä kaukana.

En minä pelkää koronaa, en pelkää myöskään syöpää enkä kolaria kun ajan autolla. Kaikki näist voi osua minun kohdalle mutta miksi sitä pitäisi koko ajan miettiä?

Vierailija
28/64 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoin itkuisin silmin miehelle että "nyt me kuollaan kaikki; viimeinen sammuttaa valot!". Sitten aloin miettiä niten käy ydinvoimaloille ja ydinaseille kun ihmiset on kuolleet.

Tämä on faktaa, enkä liioittele. Jo joulukuun lopulla 2019 aloin jauhaa koronasta ja siitä lähtien joka päivä.

Vierailija
29/64 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seurasin tilannetta ja ihmettelin miten typeriä ihmiset on. Siinä vaiheessa, kun Kiina aloitti laajamittaiset toimet juuri ennen uuden vuoden juhlintaa oli selvää, että p***a on pahasti tuulettimessa.

Oli vain pakko odottaa, että ymmärrys lopulta tavoittaa yleisen tietoisuuden. Hallituksen ensimmäiset lausunnot olivat ihan huuhaata. Mihinkään ei oltu oikeasti varauduttu.

Oppositio pelasti hallituksen ensimmäisessä julkisessa eduskuntakeskustelussa vain yleisen yhteiskuntarauhan vuoksi.

Vierailija
30/64 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

24.1. uutisoitiin että Ivalon koronaepäilyt eivät olleetkaan koronaa. Muistan epäilyistä ajatelleeni silloin että olikin vain ajan kysymys milloin leviää Suomeen. Noihin aikoihin THL kertoi kuinka epidemian mahdollisuus Euroopassa on pieni.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/876113d3-aa07-4c18-b438-f4536602abad

Vierailija
31/64 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin tautia vaarallisemmaksi kuin se sitten osoittautui. Tammikuussa 2020 oli jo Lapissa kiinalainen koronapotilas, ja olin tietoinen vaarasta, että tauti voi maahan levitä. Pesin käsiä, käytin suojalaseja ja varoin yskiviä ihmisiä. Maskeja ei silloin vielä ollut vaan hankin myöhemmin.

Enää en pelkää tautia samalla tavalla kuin vuosi sitten.

Vierailija
32/64 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistan että pelotti todella paljon, olin tosi ahdistunut ja mietin töistä pois jäämistä. Olisin vaan halunnut olla kotona.

Seurasin tilastoja tosi tarkkaan ja pesin käsiä ahkerasti. Lapset eivät saaneet liikkua missään eikä meille saanut tulla.

Luin kaikki uutiset koronasta ja seurasin tilannetta tarkkaan.

Kaiken vapaa-ajan olimme kotona.

Tilanne nyt:

Ei vois vähempää kiinostaa koronavirus, maskia käytän, mutta sitäkin vain sen vuoksi että se on ns. normia.

Riskiryhmään kuuluvia sukulaisia en tapaa koska en halua heidän sairastuvan mutta itse olen sillä kannalla että tulee jos tulee.

Käymme normaalisti kaupassa, lapset saa nähdä kavereitaan ja mekin tapaamme silloin tällöin omia ystäviämme, käymme ravintolassa syömässä yms.

Siis jo tammikuussa olit koronapaniikissa? Sitähän ap kysyi.

No olet oikeassa, ei ollut tammikuuta, tarkoitun tietysti sitä aikaa kun uutiset alkoivat täälläkin enemmän pyöriä ja kerrottiin Italian tilanteesta yms.

Vierailija
33/64 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin ekat käsidesit ja ffp2 maskit. Mulle naurettiin.

Vierailija
34/64 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin että kohta tulee ongelmia ja paljon. Kiinan kaltaisen peittelijävaltion poikkeuksellisen avoimet toimet homman suhteen kertoi että paskaa on luvassa.

Vierailija
35/64 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan uskonut, että se vie näin paljon ihmisiä hautaan, sitä että se jatkuu näin pitkään. Kaikki on tullut yllätyksenä, ehkä.

Vierailija
36/64 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa kuin nyt. Vuosisadan pahin kusetus nimeltään korona.

Vierailija
37/64 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloin jo maaliskuussa käyttää maskia. Kummasti ei kukaan enää naureskele.

38/64 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähättelin ja ajattelin että ne, jotka jo tammikuussa varoittelivat Wuhanin viruksen leviämisestä läntiseen maailmaan, ovat hysteerisiä ja sensaatiohakuisia.

Vierailija
39/64 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosi sitten olin kauhuissani. Nyt silloinen säikähdys lähinnä naurattaa.

Vierailija
40/64 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole huomannut muuta eroa normaalitilanteeseen kuin sen, että kunnalliset punttisalit on kiinni ja ihmisillä on hassun näköisiä pahvitötteröitä suun edessä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kolme