Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka moni jää osittaiselle hoitovapaalle kun ekaluokkalainen aloittaa koulun?

Vierailija
05.08.2008 |

Mieheni alkaa tekemään lyhennettyä päivää, että voi olla samaan aikaan kotona kuin ekaluokkalaisemme tulee koulusta. Mukavaa on myös se, että hän pystyy samoin hakemaan aikaisemmin kuopuksemme päiväkodista.

Kun olen kertonut lähipiirissäni ja muualla tästä asiasta, moni on hämmästellyt, että mies näin tekee ja onko se taloudellisesti mahdollista. Mieheni tulot eivät paljoa tipu kun samaten veroprosenttiakin laskee. Kelalta saisi erotuksen, mutta se on kuulemma vain muutamia kymppejä.

Onko Teille tällainen tullut aiemmin eteen?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
05.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin syksyksi.

Kun kuopus sitten menee kouluun, jään minä varmaankin lyhennetylle. Mieheni on sellaisessa duunissa, ettei siellä voi tehdä lyhyempää piävää, vaan jätetään esim. menemättä perjantaina töihin. Eikä se palvele ekaluokkalaista mitenkään.

Meillä mies on ollut myös hoitovapaalla, tuskinpa kukaan tuttumme hämmästelee vuorotteluvapaataan.

Vierailija
2/15 |
05.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on, tosin mä olin koko ekaluokan kotona ja nyt mies jää, syyllisenä myös pikkusisarus.

Moni on meilläkin ihmetellyt tai vaiennut kun asia on tullut ilmi. Eipä ollut kesälomalla paljon hiljaisempaa hetkeä miehen suvun keskuudessa, kun kyselivät, että minkälainen loma miehellä on ja mies sanoi, että menee vasta ensi vuonna töihin...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
05.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

miinus verot.

Vierailija
4/15 |
05.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

On meillä tuttu jo ennestäänkin.

Mutta eihän se riitä siihen, että olisi kotona kun lapsi pääsee koulusta (klo 12-13).

Vai millainen se teidän lyhennys on?

Toki päivä jää muuten asiallisemman mittaiseksi, jos tekee max 6h päivää.

Vierailija
5/15 |
05.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vie ensin koululaisen kouluun, eskarilaisen päiväkotiin ja sitten iltapäivällä hakee ensin eskarilaisen päivähoidosta ja sitten koululaisen leikkipuistosta. Kompensaatiota saa Kelalta käteen n. 50 euroa kuussa eli sitä rahaa kyllä kannattaa hakea, ja erikseen sosiaalietuutta varten verokortin.

Vierailija
6/15 |
05.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä on kahden vuoden välein syntyneet lapset, (3 kpl), niin sitä lyhennettyä työaikaa voi tehdä yhteensä 6 vuotta putkeen, jess!

Vierailija
7/15 |
06.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kuopus vasta 2v. eli vielä monta vuotta aikaa tehdä lyhennettyä työaikaa. Teen 4 päivää/vko kunnes esikoinen menee eskariin (ensi vuonna) ja sen jälkeen 6h päiviä.

Vierailija
8/15 |
06.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jokin hoitojärjestely pitää kuitenkin keksiä.

On meillä tuttu jo ennestäänkin.

Mutta eihän se riitä siihen, että olisi kotona kun lapsi pääsee koulusta (klo 12-13).

Vai millainen se teidän lyhennys on?

Toki päivä jää muuten asiallisemman mittaiseksi, jos tekee max 6h päivää.

Vierailija
9/15 |
06.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

palkalla ja kamalalla kiireellä :(

Vierailija
10/15 |
06.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos tuo Kelan osittainen hoitoraha (70 eur kuussa) korvaa erotuksen normaalin ja osittaisen työajan palkan välillä.

Itse olen ollut osittaisella hoitovapaalla (80% työaika) siitä lähtien kun lapset menivät hoitoon - ei tule liian pitkiä hoitopäiviä näin. Mutta valehtelisin kyllä, jos sanoisin ettei se palkkapussissa muka yhtään tunnu. Saan 750 euroa kuukaudessa vähemmän palkkaa nyt kuin 100% työajalla saisin...

Luulen, että suurimmalle osalle lapsiperheitä tuo osittainen hoitovapaa on jo ihan tuttu juttu.

Mieheni tulot eivät paljoa tipu kun samaten veroprosenttiakin laskee. Kelalta saisi erotuksen, mutta se on kuulemma vain muutamia kymppejä.

Onko Teille tällainen tullut aiemmin eteen?

Vierailija
11/15 |
06.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

uusien pienempien tulojen mukaan.

Normaalin keskituloisen palkkapussissa 80% työajan tekeminen ei tee kuin muutaman satasen pudotuksen tuloissa, varsinkin kun laskee mukaan tuon Kelan osittaisen hoitorahan.

jos tuo Kelan osittainen hoitoraha (70 eur kuussa) korvaa erotuksen normaalin ja osittaisen työajan palkan välillä.

Itse olen ollut osittaisella hoitovapaalla (80% työaika) siitä lähtien kun lapset menivät hoitoon - ei tule liian pitkiä hoitopäiviä näin. Mutta valehtelisin kyllä, jos sanoisin ettei se palkkapussissa muka yhtään tunnu. Saan 750 euroa kuukaudessa vähemmän palkkaa nyt kuin 100% työajalla saisin...

Luulen, että suurimmalle osalle lapsiperheitä tuo osittainen hoitovapaa on jo ihan tuttu juttu.

]

Vierailija
12/15 |
06.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta eipä tuo veroprosentti nyt niin hirvittävän paljon kyllä laske, että se + kelan korvaus (nettona alle 50 eur) sen korvaisi. Ja matkakulut pysyvät samana, koska teen 6h/pv.

No mutta onneksi ei ole siitä rahasta kiinni. Ajattelin vaan huomauttaa, että todellakaan kelan osittainen hoitoraha ei kyllä mitenkään korvaa tuota erotusta, kuten ap ekassa viestissään antoi ymmärtää.

Vierailija
13/15 |
06.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuopus aloittaa koulun ja alan tekemään 4-päivistä työviikkoa. Mulla ei 6 tunnin päivät yhtään auttaisi, mutta tuo 4-päiväinen ratkaisu onneksi onnistuu työnantajankin mielestä. Mies tekee vuorotyötä, joten olen aina sitten sen päivän kotosalla, kun miehellä pitkä työvuoro (päivävuoro). Muuten hän on kotona viemässä/hakemassa ekaluokkalaista, kun mä töissä. Lisäksi meillä 13-vuotias, joka tarpeen tullen myös on kotosalla tämän ekaluokkalaisen kanssa. Käteen jää noin 200 euroa vähemmän kuin jos tekisin täyttä viikkoa.

Vierailija
14/15 |
06.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä alan ensi syksynä tekemään lyhyempää päivää, kun lapseni menee ekalle luokalle kouluun. Palkka-asioista enole vielä ottanut selvää, mutta joka tapauksessa lyhennän päiviä.

Alunperin mun oli tarkoitus jäädä vuorotteluvapaalle, mutta se on meidän tapauksessa tarpeetonta.

Vierailija
15/15 |
06.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukaan vielä Kelan 70€ (miinus verot) niin eroa ei oikeastikaan tule montaa sataa. Veroprosentti pienenee aika hurjasti tulojen pudotessa 750€.