Toinen vanhempi saikuttaa lapsen tiedoilla
Meillä on exän kanssa yhteishuoltajuus kahdesta päiväkoti-ikäisestä lapsesta. Lapset ovat välillä minulla ja välillä exällä tapaamissopimuksen mukaisesta.
Nyt on paljastunut se mitä olen epäillyt jo pitkään. Olen ihmetellyt kun lapset sairastavat paljon aina exän luona ollessaan. Siis todella paljon. Harvase viikko on jompi kumpi kipeänä ja exä jää hoitamaan sairasta lasta kotiin. Tai jos vien terveet lapset sunnuntaina exälle niin ma-ke on oltu kotona sairaan lapsen luona. Näen nuo OmaKannasta lasten tiedoista.
No nyt homma paljastui. Hain lapset maanantaina iltapäivällä exältä ja OmaKannan mukaan exä on tiistaina soittanut neuvolaan, että on tuona maanantaina jäänyt hoitamaan sairasta lasta kotiin. Lapselle on sairaslomaa on kirjoitettu myös tuo tiistai ja keskiviikko. No aloin selvittämään. Viimeisen kolmen vuoden ajalta paljastui 15 kertaa ja yli 20 päivää jolloin exä on pyytänyt neuvolasta lupalapun työnantajalleen, että on jäänyt hoitamaan sairasta lasta kotiin, vaikka lapset ovat olleet päiväkodissa tai minun luonani. Suuri osa päivistä on saikkujen häntiä siten, että jos lapset ovat tulleet luokseni torstaina niin heillä on ollut vielä perjantaillekin sairaslomaa. Mutta on myös selkeitä tapauksia: päiväkodin kirjausten mukaan molemmat lapset ovat olleet päiväkodissa ja samalle päivälle on neuvola kirjannut, että vanhempi on jäänyt hoitamaan sairasta lasta kotiin.
Suurin osa tapauksista on maanantaita tai perjantaita. Miten ollakaan. Ja juhannuksen alusviikko.
Kommenttia? Neuvoja? Miltä tuollainen toiminta kuulostaa? Minulla on siis mustaa valkoisella: OmaKanta-merkinnät, päiväkodin merkinnät ja tapaamissopimus kertovat kiistatta, että exä kusettaa. Ja paskoo lasten terveystiedot turhilla sairastamismerkinnöillä.
Minä en halua exälleni ongelmia ja etenkin työpaikan menetys olisi tuolle työnvieroksujalle hirveää kun on onnistunut saamaan haluamansa duunin. Ja hänen taloudelliset ongelmansa osuisivat kipeästi tietenkin myös lapsiin.
Exä kiistää kaiken eikä suostu mihinkään yhteistyöhön. Hänelle on kuulemme jo vuosia tullut pyytämättä ja yllätyksenä noita lupalappuja kotiin. Joku kuulemma soittaa neuvolaan ja esiintyy hänenä. Yep yep.
Onko tuollaisella toiminnalla väliä? Onko se vain exän ja hänen työpaikkansa välinen asia vai pitäisikö minun lasten toisena huoltajana puuttua moiseen? Tai olla huolissaan exän jaksamisesta?
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Aika tavalla on ap penkonut eksänsä asioita. Miten voi muuten yhtäaikaa olla työnvieroksuja ja töissä?
Saikuttajat ovat työnvieroksuja.
Väärin käyttää terveydenhuollonkin resursseja joka viikko keskittyihin asioihin.
Oletko neuvolassa kertonut tämän? Sinne varmaan itse olisin yhteydessä. Ei ole lasten kannalta oikein, että heille noita merkintöjä tulee. Ja neuvola ehkä voi puuttua jotenkin tuohon seuraavalla kerralla kun ex saikkua pyytää. Toki saattaa ne lasun tehdä, mutta ei sekään välttämättä huono olisi. Töihin noista kuitenkaan tuskin tietoa menisi.
Voithan sä neuvolassa kertoa oman huomiosi, että sairaudet on aina/usein juuri silloin, kun lapsi on exällä.
Meillä lapsella oli pienempänä perussairaus minkä lääkitseminen piti aloittaa heti, kun tuli pieniäkin oireita. Exä taas oli lääkevastaisena sitä mieltä, että lääkettä annetaan vasta kun on oikeasti _tarve_, eli silloin, kun oireet oli jo ihan selviä. No eihän se sitten enää auttanut niin nopeasti ja sairaus usein pitkittyi. Muutamia kertoja jouduin jäämään sairaan lapsen kanssa kotiin heti sen jälkeen, kun tämä oli palautunut "terveenä" isäviikonlopulta.
Nythän jokaisesta pikkunuhastakin pitää jäädä kotiin.