Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kilpirauhasen vajaatoiminta vs raudanpuute

Vierailija
28.01.2021 |

Olen lukenut tästä aiheesta useasti, että oireet näissä ovat hyvin samankaltaisia ja kumpikin vaikuttaa kumpaankin. Tai ainakin niin, että raudanpuute voi huonontaa myös kilppariarvoja. Mutta päteekö se myös toisinpäin?

Raudan puutetta ilman anemiaa mulla on ollut jo vuosia (ja nyt jo sitten se anemiakin). Ferritiini on aina ollut max 30, vaikka miten rautaa söisi, niin se ei vaan nouse. Sitten kun ei syö, niin se lähtee tippumaan saman tien.

Kipparin arvoja on vain muutaman kerran katsottu vuosien varrella (suvussa paljon vajaatoimintaa ja oireista on melkein kaikki). Viitteissä ovat aina olleet, mutta ei koskaan mitään kehuttavia. Nyt tällä vkolla olivat t4v 11.3 (viitarvot 11-22) ja tsh 3.16 (0.3-4.2).

Lääkärin lausuntoa en ole vielä näistä saanut. Varmaan nyt ainakin rautakuurille taas joudun, mikä on oikeasti yhtä turhan kanssa. Itse tässä nyt pohdiskelen, että voiko kilpirauhasen vajaatoiminta aiheuttaa raudan imeytymättömyyttä? Eli jos saisin nyt kilpirauhaslääkityksen edes kokeiluun ja sillä ne arvot paremmaksi, niin voisiko se vaikuttaa positiivisesti myös rauta-arvoihin? Onko kellään kokemusta tai tietoa näistä?

Kommentit (58)

Vierailija
1/58 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi rautakuurille? 30 on ihan ok arvo. Oletko varma, ettei väsymykset ym. johdu mielialasta?

Vierailija
2/58 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi edes haluaisit noilla arvoilla lääkkeen kokeiluun??

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/58 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyroksiinilääkitystä voisi kokeilla, jos olisi vaikutusta oloon. Rauta on alhaalla, onko syytä tutkittu ja koitettu hoitaa jotenkin?

Vierailija
4/58 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle soitti hetki sitten ja sanoi kilpirauhas arvo 9.1. Suositteli aloittaa lääkityksen.Kolmisen viikkoa sitten ihmettelin kun vatsa turpoo ja alaselkä kipeä toiselta puolelta.Noh käskettiin mennä fyssarille.Eli onko tuo 9.1 huono arvo ? Harmi vaan lääkäri puhui todella huonoa suomea ja omakanta.fi en näe mitään labra vastauksia.

Vierailija
5/58 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

9 on useimmissa labroissa T4v n raja-arvo. Ei kovin huono, mutta ei ihan primakaan. Voi koettaa mietoa lääkitystä.

Vierailija
6/58 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ferritiini 30 on ihan ok.

Vierailija
7/58 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googleta esim. lääkäri Esa Soppi ja ferritiini.

Jos arvoon vain 30, se ei todellakaan ole hyvä vaan sinulla on raudanpuute ja kohta anemia. Yksityisellä rautainfuusio maksaa n. 600 euroa jos yksi pussi ei riitä. Se arvo ei nouse enää kotikonstein riittävästi jos se on noin alas laskenut.

Vierailija
8/58 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisia kokemuksia teillä on tuosta tyroksiini lääkkeestä ? 

Vierailija
9/58 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olisin puolikuolleena sohvan pohjalla noilla arvoilla. Tyroksiinin kanssa voin hyvin, kun TSH on 0,2 ja T4V viitearvojen yläneljänneksellä, 18-20.

Vierailija
10/58 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos arvoon vain 30, se ei todellakaan ole hyvä vaan sinulla on raudanpuute ja kohta anemia. Yksityisellä rautainfuusio maksaa n. 600 euroa jos yksi pussi ei riitä. Se arvo ei nouse enää kotikonstein riittävästi jos se on noin alas laskenut.

Rautaa ei saa infuusiona yksityiselläkään jos hb on ok ja ferritiini yli 30. Ei yksityinen lääkäri ole mikään valintatalo.

Vierailija
11/58 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi rautakuurille? 30 on ihan ok arvo. Oletko varma, ettei väsymykset ym. johdu mielialasta?

Tuo ferritiini 30 on ollut aikaisemmin, kun olin ollut iso annoksisella rautakuurille pitkään. Viimeisimmän vuoden aikana se on ollut 7-12. Ja nyt on tosiaan jo se anemiakin eli myös hemoglobiini on viitteiden alla jne.

Ap

Vierailija
12/58 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi edes haluaisit noilla arvoilla lääkkeen kokeiluun??

Koska viitteet eivät ole millään kiveen hakattu totuus terveydestä ja voinnista. Tunnen kaksi ihmistä, joilla on arvot olleet vielä viitteissä, mutta siellä rajoilla ja oireita oli pitkät liudat. Heillä aloitettiin lääkekokeilu ja oireet hävisivät. Pyysin tosiaan vastauksia niiltä, jotka ees perusasioita näistä tietäisivät.

Ap

Vierailija
13/58 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kosh kirjoitti:

9 on useimmissa labroissa T4v n raja-arvo. Ei kovin huono, mutta ei ihan primakaan. Voi koettaa mietoa lääkitystä.

Nämä raja-arvothan vaihtelevat eri labroissa, siksi olisi hyvä tietää kunkin labran omat viitearvot niille. Mutta tuo 9 ja 11 ovat aika yleisiä T4v:lle.

Vierailija
14/58 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyroksiinilääkitystä voisi kokeilla, jos olisi vaikutusta oloon. Rauta on alhaalla, onko syytä tutkittu ja koitettu hoitaa jotenkin?

Rautatableteilla hoidettu, mutta ei ole tutkittu enempiä syytä. Runsaat kuukautiset on, ja niitä on suitsittu e-pillereillä. Kuukauden pästä on tulossa tähän liittyen enempi tutkimuksia ja mm. ultraa.

Vierailija
15/58 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rautatableteilla hoidettu, mutta ei ole tutkittu enempiä syytä. Runsaat kuukautiset on, ja niitä on suitsittu e-pillereillä. Kuukauden pästä on tulossa tähän liittyen enempi tutkimuksia ja mm. ultraa.

Tämä oli siis ap

Vierailija
16/58 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on jo anemia. Tuo 30 on ollut silloin parhaina aikoina, josta on jo yli kaksi vuotta ja nyt se oli 7. 600 € kuulostaa kyllä aika hurjalta näin opiskelijalle...

Miksi rauta ei imeytyisi, jos se on päässyt hyvin alas?

Ap

Vierailija
17/58 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olisin puolikuolleena sohvan pohjalla noilla arvoilla. Tyroksiinin kanssa voin hyvin, kun TSH on 0,2 ja T4V viitearvojen yläneljänneksellä, 18-20.

Muistatko vielä millä arvoilla sinulle aloitettiin tyroksiini?

Oloni onkin useimpina päivinä kuin puolikuollut. Pahinta kuitenkin on se, kun ei pää toimi yhtään, ei pelaa muisti eikä ajatuskaan kulje mihinkään suuntaan.

Ap

Vierailija
18/58 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ferritiini alle 20 ja tsh 4-5, eikä ole ehdotettu sen paremmin rautakuuria kuin tyroksiiniakaan.

Vierailija
19/58 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun itse selailin noita viitearvoja aika paljon heittelee eri paikassa.Lääkärin puheesta kun en oikein saannut selvää.Suositteli ,että kokeilen.Natrium arvot olivat pikkuisen matalat.Katsotaan miten tuo lääke vaikuttaa.

Vierailija
20/58 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt kun itse selailin noita viitearvoja aika paljon heittelee eri paikassa.Lääkärin puheesta kun en oikein saannut selvää.Suositteli ,että kokeilen.Natrium arvot olivat pikkuisen matalat.Katsotaan miten tuo lääke vaikuttaa.

Mulla oli kanssa natrium alhaalla. Liittykö se jotenkin kilpirauhasen?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kuusi