Jos joudut (joskus) vanhainkotiin niin mitä haluaisit ruoaksi?
Kun vatsa toimii, niin tässä mieleiseni ateriat:
https://voimia.fi/palvelut/sairaalat-ja-vanhainkoti/ikaihmisen-ruokapai…
Kommentit (30)
Onhan nuo linkin esittelemät ruuat aika vanhanaikaisia vauvapalstan makuun, mutta täytyy muistaa että tällä hetkellä vanhainkodeissa olevat ovat syntyneet 1940-luvulla. Vuosikymmenten mittaan varmastikin ruokavaliot muuttuvat vanhainkodeissa samoin kuin ovat muuttuneet kouluissakin.
En syö leipää, puuroa ja perunaa, joten aamiaiseksi ainakin kasvismunakas ja muuten lounaalla ja päivällisellä paljon kasviksia pääruoan lisukkeeksi. Jälkiruoaksi marjoja, hedelmiä ja rahkaa tai luonnonjogurttia.
En ainakaan yhtään ainutta kiisseliä. No ehkä jouluna luumukiisseli riisipuuron kanssa.
Tuossa oli ihan liikaa leipää minulle. Sain lapsena "yliannostuksen" leipää ja perunaa, enkä niitä syö kuin harvoin.
Sitten on se 101 allergiaa, mitkä rajoittavat syömisiäni. Olisin aika painajainen vanhainkodin asukas, joten mielummin ottaisin sen s-kapselin kuin kituisin muiden tekemien ruokien armoilla vuosia. Ollessani sairaalassa toipumassa leikkauksesta, listasin kaikki ruokarajoitteeni keittiölle, kuten yleensä tehdään. Pian tuli uusi lappu, jossa minun piti listata mitä voin syödä, oli helpompi heille sen pohjalta suunnitella ruuat minulle kuin tarkistaa siitä nälkävuoden pituisesta listasta että oliko tämäkin jotain mitä en voi syödä.
Toki toimintakyvyn menetys, kivut, yksinäisyys ynnä muut huolettavat enemmän, kun ajattelen vanhuutta. Mutta kyllä yksi asia on se, että en saa enää syödä mielestäni ruokaa.
En syö mitään helkkarin puuroja, eikä leivästä, perunasta ja pullastakaan ole niin väliksi. Toivoisin saavani mausteista ruokaa, paljon monipuolisemmin kasviksia kuin tuossa esimerkissä kuten fenkolia, munakoisoa, sieniä, kastikkeita, rasvaista lihaa, äyriäisiä, suklaata, joskus vaikka sushia, pitsaa ja hampurilaisia... Noissa kuvissa ei ollut juuri mitään, mitä tapaan syödä tai mitä tekee mieli.
Ei voi muuta kuin toivoa, että sukupolven vaihtuessa tulee jotain muutosta noihin pöperöihinkin.
Siinä vaiheessa jos olen jo vanhainkotiin joutunut, elämä olisi jo niin loppupuolella, että turha enää sitä millään terveysruokavalioilla yrittää pidentää. Eli normaalia tutun makuista kotiruokaa johon saan tarvittaessa lisätä suolaa/sokeria/rasvaa niin paljon kuin haluan. Kuitua sen verran ettei tarvi kärsiä ummetuksesta, ja alkoholia sen verran että on kivaa. Toiveena lisäksi, että perheenjäsenet ja ystävät saisivat käydä minua tapaamassa ja halaamassa, vaikka kuinka olisi liikkeellä joku vanhuksille vaarallinen tauti. Kuten sanoin, turha enää vanhainkotivaiheessa yrittää minun elämääni pidentää, jos elämänlaatu samalla heikkenisi.
Ei ihme jos väsyttää ja lihoo jos tuollaisia aterioita syö. Hirveästi hiilihydraatteja. Vanhainkodeissa on paljon liikuntarajoitteisia. Maidot vaihtaisin vesilasilliseen koska en juo maitoa. Aamulla puuro, mandariini, kahvi ja lasi vettä. Lounas ilman leipää ja maidon sijaan vesilasillinen. Rakastan kiisseleitä. Välipalaksi söisin iltapalan omenan ja kahvin. Päivällisen keiton voi syödä leivän kanssa, leivän päälle juustoa ja tuoretta kurkkua, ja lasi vettä. Iltapalaksi tuo rahka-annos.
Oli paljon sellaista mitä en syö. Puurot, jälkiruoat ja pullat nyt ainakin. Ja lounas ja päivällinen väärinpäin. Jos syön lounasta joskus, mitä harvoin teen, niin silloin voi olla keitto tms. kevyempi, päivällinen on yleensä ainoa ateriani joten tuo lounas kuulostaa paremmalta.
Ja tietysti pihviä ja pizzaa tms pitäisi myös saada.
Nepalilaista, kiinalaista, thaimaalaista saisi olla kerran viikossa.