Koska on alettu käyttää sanaa 'etkot', ja mitä se niinkuin on suomeksi?
Kommentit (17)
Etkot on johdettu sanasta jatkot. E sanan alussa viittaa edeltävään (esim. esi-). Muistan kuulleeni sanan ensimmäisiä kertoja joskus 2000-luvun alussa. Ei tarkoita sitä, etteikö voisi olla vanhempi. Aloitin opiskelun 2002, tuolloin ainakin puhuttiin aika yleisesti etkoista.
Jo 1990-luvun alussa opiskelijakuvioissa käytettiin. Varmaan sitä ennenkin jo.
Etukäteisjatkot. Jatkojen vastakohta. Kokoontuminen aloittelemaan juhlintaa ennen varsinaisia juhlia johonkin toiseen paikkaan. Erittäin toimiva, kuvaava ja onnistunut uudissana ilmiölle, joka muuten vaatii kankeaa selittelyä.
Muistan, kuinka vastenmielisenä pidin sanaa jo sen ensi kerran kuullessani. Kaiken huippuna linnanjuhlien etukäteislähetys sitten seuraavan kerran oli ihan virallisesti televisio-ohjelmassa nimetty "Linnan etkot" ja tuntui, että nyt on maailma raiteiltaan!
Vierailija kirjoitti:
Muistan, kuinka vastenmielisenä pidin sanaa jo sen ensi kerran kuullessani. Kaiken huippuna linnanjuhlien etukäteislähetys sitten seuraavan kerran oli ihan virallisesti televisio-ohjelmassa nimetty "Linnan etkot" ja tuntui, että nyt on maailma raiteiltaan!
Kyllä minä niin taas mieleni pahoitin.
Niin no kyllä sitä on käytetty jo 80 luvulla. Ainakin omassa ystäväpiirissä.
Vierailija kirjoitti:
Juhlinta ennen juhlia.
Joo tajuan kyllä mitä se tarkoittsa, mutta mistä sanoista toi on omevinaan lyhenne???
Etukäteisjuhlat vai mikä?
Varmaan joku kai kunnas keksinyt propellipäässään.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Niin no kyllä sitä on käytetty jo 80 luvulla. Ainakin omassa ystäväpiirissä.
Millon muka tarkalleen? Itse kuulin tuon ärsyttävän sanan ensimmäisen kerran joskus 90-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juhlinta ennen juhlia.
Joo tajuan kyllä mitä se tarkoittsa, mutta mistä sanoista toi on omevinaan lyhenne???
Varmaan joku kai kunnas keksinyt propellipäässään.Ap
Etkö sinä lukenut näitä vastauksia? Kolmannessa on jo vastaus.
Alottelu, pohjien otto, lämmittely ennen varsinaista bilettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juhlinta ennen juhlia.
Ne eivät heti näy ellei klikkaa välillä muualle.
Mikä siis oli se virallinen yksi SANA mistä tämä on lyhenne? Selvästi vastaajatkaan ei tiedä, selittelevät vain mitä se tarkoittaa. Kyllä mä tiedän mitä se tarkoittaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juhlinta ennen juhlia.
Mikä siis oli se virallinen yksi SANA mistä tämä on lyhenne? Selvästi vastaajatkaan ei tiedä, selittelevät vain mitä se tarkoittaa. Kyllä mä tiedän mitä se tarkoittaa.Ap
No toistetaan nyt vielä, sen alkuperä tulee sanasta jatkot, eli juhlien jälkeen mennään vielä jatkoille, mutta juhlia ennen mennään etkoille. Mikä tässä on epäselvää? Se on vain sana, jonka joku on joskus keksinyt, ei se mikään virallinen termi ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juhlinta ennen juhlia.
Mikä siis oli se virallinen yksi SANA mistä tämä on lyhenne? Selvästi vastaajatkaan ei tiedä, selittelevät vain mitä se tarkoittaa. Kyllä mä tiedän mitä se tarkoittaa.Ap
Ei ole yhtä virallista, mutta jos yhtä sanaa haetaan, se voisi olla etukäteen.
Etkoista puhuttiin jo omassa teini-iässäni eli kolmisenkymmentä vuotta sitten. Varmasti on otettu käyttöön jo ennen sitäkin. Etkot on suomea, joten se ei voi olla "suomeksi" varsinaisesti mitään muuta. Se on siis nimitys etukäiteisjuhlille/ennen varsinaista juhlaa järjestettävälle tilaisuudelle, josta jatketaan itse juhliin - aivan kuten jatkot on nimitys jatkojuhlille/juhlien jälkeiselle tilaisuudelle. Minusta hyvin looginen etenkin tuo juhlien jälkeisten juhlien vastineensa huomioiden. En ymmärrä, miksi sana aiheuttaa noin hirveää stressiä jollekulle.
Vedetään viinaa ennen baariin menoa.