Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

TYÖTERVEYSNEUVOTTELU kokemuksia!!!!!

Lotta
28.01.2021 |

Läheinen menossa työterveys neuvotteluun ja kysyn kokemuksia kaikilta, jotka asiasta jotain tietävät! Mitä siinä oikein tapahtuu?

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene ihan rauhallisin mielin. Ei minulla ainakaan ole mitään pahaa sanottavaa.

Palasin takaisin töihin osasairauspäivärahalla leikkauksen jälkeen ja neuvottelussa vaan käytiin läpi työkykyyn liittyvät asiat.

Vierailija
22/33 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieluummin luottamusmies. HR-osasto toteuttaa työnantajan toiveita eikä välttämättä aja työntekijän etua (vaan työnantajan).

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millainen työterveysneuvottelu? Sellainen, jossa on paikalla työntekijä, esimies ja työterveyslääkäri ja jossa mietitään työntekijän mahdollisuuksia jatkaa työtehtävässään ja tarvittavia mukautuksia työaikaan ja työnkuvaan?

Myös luottamusmies/henkilöstöpäällikkö kannattaa ottaa paikalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkärillä tai hoitajalla ei kaiketi ole lupaa edes antaa työnantajalle mitään tietoja työntekijän terveydestä ilman tämän suostumusta.  Keskustelua on aika vaikea käydä muutoin kuin jollain yleisellä tasolla. Toki luottamushenkilö kannattaa aina vaatia paikalle eikä oikeuksistaan kannata luopua tarvittaessa ehkä ammattiliitonliiton lakimies . Sairaus tai sairausloma ei sinänsä ole syy irtisanoa.

No kyllä sairauskin voi olla syy irtisanomiseen, jos henkilö on jatkuvasti ja toistuvasti pitkillä sairaslomilla.

Sehän tarkoittaa sitä, ettei hän ole kykenevä työhönsä.

Ja jos työntantajalla ei ole tarjota toisenlaista työtä työntekijälle, niin eihän siinä jää muuta mahdollisuutta, kuin irtisanoa työntekijä.

Ja työntekijä joutuu tällöin työkyvyttömyyseläkkeen hakijaksi, mikä on saattaa ja onkin usein pitkä ja vaikea tie.

Sairauden vuoksi voidaan irtisanoa vain, jos työntekijä on sairauslomalla yli vuoden eikä näkyvissä ole hänen toipumista työkykyiseksi. Jos hänellä on toistuvasti pitkiä sairauslomia, niin jo Kela patistaa kuntoutukseen ja työkyvyttömyyseläkkeen hakuun. Työkyvyttömyyseläkkeelle pääsee helpostikin, kunhan kriteerit täyttyvät.

Vierailija
24/33 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhyyy yhyyy olen ”uupunut” ja kipuilen asioiden kanssa yhyyyy yhyyy 😫😭

Vierailija
25/33 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millainen työterveysneuvottelu? Sellainen, jossa on paikalla työntekijä, esimies ja työterveyslääkäri ja jossa mietitään työntekijän mahdollisuuksia jatkaa työtehtävässään ja tarvittavia mukautuksia työaikaan ja työnkuvaan?

Myös luottamusmies/henkilöstöpäällikkö kannattaa ottaa paikalle.

No sitäkään ei välttämättä ole apua, kun jos työnantaja maksaa palkan, niin ovat työnantajan puolella. Nyt on kovat ajat, kun firmoilla menee huonosti, niin ne pyrkii eroon turhista työntekijöistä. Itse ottaisin lakimiehen paikalle. Puuhaavat sinulle potkuja, usko pois!

Vierailija
26/33 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkärillä tai hoitajalla ei kaiketi ole lupaa edes antaa työnantajalle mitään tietoja työntekijän terveydestä ilman tämän suostumusta.  Keskustelua on aika vaikea käydä muutoin kuin jollain yleisellä tasolla. Toki luottamushenkilö kannattaa aina vaatia paikalle eikä oikeuksistaan kannata luopua tarvittaessa ehkä ammattiliitonliiton lakimies . Sairaus tai sairausloma ei sinänsä ole syy irtisanoa.

No kyllä sairauskin voi olla syy irtisanomiseen, jos henkilö on jatkuvasti ja toistuvasti pitkillä sairaslomilla.

Ja jos työntantajalla ei ole tarjota toisenlaista työtä työntekijälle, niin eihän siinä jää muuta mahdollisuutta, kuin irtisanoa työntekijä.

Ja työntekijä joutuu tällöin työkyvyttömyyseläkkeen hakijaksi, mikä on saattaa ja onkin usein pitkä ja vaikea tie.

Sairauden vuoksi voidaan irtisanoa vain, jos työntekijä on sairauslomalla yli vuoden eikä näkyvissä ole hänen toipumista työkykyiseksi. Jos hänellä on toistuvasti pitkiä sairauslomia, niin jo Kela patistaa kuntoutukseen ja työkyvyttömyyseläkkeen hakuun. Työkyvyttömyyseläkkeelle pääsee helpostikin, kunhan kriteerit täyttyvät.

Kyllä voi irtisanoa ihan milloin vaan. Jos firma on iso, niin ne voi lähteä oikeuteen, joka niillä on varaa maksaa, toki voivat sen hävitä. Kuulutko ap ammattiliittoon, saatko oikeusavun sitä kautta? Valmistaudu siihen, että saat potkut.

Vierailija
27/33 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä voi. Minut irtisanottiin ja työkaveri irtisanottiin vaikka noi ehdot eivät täyttyneet. Oikeuteen menee minun juttuni. Kannattaa varustautua siihen, että työnantaja antaa potkut tai yrittää siirtää joihinkin pilipalihommiin pienemmällä palkalla, ja toivoo, että sanoutuisit itse irti.

Vierailija
28/33 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä voi. Minut irtisanottiin ja työkaveri irtisanottiin vaikka noi ehdot eivät täyttyneet. Oikeuteen menee minun juttuni. Kannattaa varustautua siihen, että työnantaja antaa potkut tai yrittää siirtää joihinkin pilipalihommiin pienemmällä palkalla, ja toivoo, että sanoutuisit itse irti.

Tokihan työnantaja voi tehdä laittomasti mitä tahansa, mutta sitten mennään oikeuteen.

Vierailija
29/33 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä viimeistään siinä vaiheessa kun haaste on annettu tiedoksi niin työnantaja ehdottaa sopimuskorvausta jos olisi todennäköisesti häviämässä. Työoikeudelliset caset on aika selviä, moneen kertaan kaikki vaihtoehdot puitu, ettei kannata täysin olla noteeraamatta. Ja korvauksen osaltakin pitää olla tarkkana ettei tule yllätyksiä. 

Vierailija
30/33 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työterveyshuollon puolueellisuuden vuoksi itse en jaksanut rueta taistelemaan minulle epäedullista systeemiä vastaan, vaan otin lopputilin. Kyllähän minä kävin työterveydessä jonkun kerran pyytämässä apuja, mutta mihinkään ei suostuttu. Kun vastaus on aina vaan "ei", on asia selvä, vastassa on pelkkä seinä ja lopputilin ottaminen on ainut mahdollisuus päästä pois paskasta työpaikasta.

Mitä pyysit?

Kun fyysisesti kohtuuttoman raskaasta työstä johtuen selkäni alkoi olla tihenevään tahtiin kipeä, tuli noidannuolia jotka suunnilleen veivät kävelykyvyn aina pariksi viikoksi, niin pyysin, että voisinko saada lausunnon, jonka nojalla minun ei  tarvitsisi tehdä enää fyysisesti raskaita töitä. Ei kirjoitettu, tekosyynä, että ei voida määritellä työtehtäviä, vaan se on työnantajan tehtävä.

Toinen esimerkki:

Verenpaineeni oli melko korkea, toiset oli saaneet todistuksen, että ei tarvitse/saa tehdä yövuoroa korkean verenpaineen vuoksi, mutta eihän minulle sellaistakaan kirjoitettu.

Alkoivat nuukailla sairauslomissakin, todennäköisesti työnantaja kiristänyt, että jos ei sairauslomat vähene, niin työterveyspalvelun tarjoaja menee vaihtoon. Esim. jalkaani tuli rasitusvamma, ei sairauslomaa, vaan lausunto, että voi tehdä esim. istumatyötä. No esimies, joka ei ole minkäänlainen terveydenhoitoalan ammattilainen, laittoi minut linjan varteen laaduntarkastustehtävään, jossa ei voinut vaan istua, vaan toistuvasti piti nousta seisomaan :/

Tällaista epäinhimillistä riistoa siis teollisuustöissä nykyaikana. Eihän tällaista voi hyväksyä, otin lopputilin kun työpaikassa ei ollut enää kerrassaan mitään positiivista, palkkakin ala-arvoinen paska.

Tämmöiset paskatyöpaikat olisin toivottanut menemään sinne kiinaan ensimmäisten joukossa...

Vierailija
31/33 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ toisilla siis vaikka mitä lippua ja lappua, että ei tarvitse tehdä sitä eikä tätä, mutta mulle ei kyllä kirjoitettu mitään lausuntoja tai todistuksia. Näin epätasa-arvoisesti voi kohdella työterveyshuoltokin ihmisiä. Työnantajan maksama puolueellinen paskasysteemi, ei siitä ainakaan työntekijälle ole mitään hyötyä, työterveyshuolto vedättää aina työnantajaan päin, koska raha ja sen ahneus.

Tekisi mieli perkele julkaista kyseisen työterveyspuoskarifirman nimikin...

Vierailija
32/33 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei.Oli Työterveysneuvottelu tälläviikolla.Työnantajan edustaja sanoi että pakko olisi kouluun lähteä.Ei kerrottu että olisin saanut pyytää mukaan oman tukihenkilön yms.Tuli neuvottelusta vaan entistä huonompi olo

Vierailija
33/33 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni kokemuksia. Neuvottelut olivat silkkaa nöyryytystä. Ratkaisuehdotukseni eivät kelvanneet, vaikka oli täysin toteuttamiskelpoinen. Lopulta lähdin. Sitten sain tietää, että koko työyhteisö alkoi tehdä töitä tavalla, jota olin ehdottanut työterveysneuvottelussa. 

Traumaattisia kokemuksia, joissa työnantaja käveli yli mennen tullen ja loi omia asenteitaan minua kohtaan. Työterveyshuollon väki oli pahoillaan puolestani. 

Jos luottamusta ei ole esimieheen, harkitse, haluatko koko neuvottelua. Siinä on riskinsä, vaikka ottaisit mukaan tukihenkilön. Neuvottelusta voi myös kieltäytyä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme neljä