Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eilen riita, tänään mies jättämässä eropaperit

Vierailija
28.01.2021 |

Mies on vaihtamassa työpaikkaa ja muutenkin ollut töistään stressaantunut jo kauan. Hänen uusi työnsä vaikuttaa koko perheeseen työmatkojen jne vuoksi. Tästä keskusteltiin eilen ja kyselin miten hän järjestää tiettyjä juttuja ilman, että koko koti jää mun harteille. Hän räjähti, huusi, oli vihainen koko illan ja on nyt siis jättämässä eropaperit.

On meillä toki pitkässä suhteessa ollut vaikeita aikoja aiemminkin, mutta tämä räjähdys tuli ihan puskista. Vielä ennen joulua mies jutteli, että onpa meillä ollut hyvä syksy ja vaimokin ollut niin hyväntuulinen.

Että asunnon etsiminen ja talon myyminen ja lasten koulujen vaihto tässä ilmeisesti on nyt viikonlopun ohjelma. Sydäntä särkee. Itkettää.

Kommentit (231)

Vierailija
61/231 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihanko oikesti tuollainen on teille ok, että ilmoitetaan vain, että lähdetään kauas töihin ja jätetään kaikki toisen niskaan? Ymmärtäisin jotenkin jos ap olisi kotiäiti, mutta hänelläkin on oma työ. Olisiko teistä ok jos ap haluaisi lähteä muualle töihin ja jättäisi miehen yksin huolehtimaan kodista ja lapsista miehen työn lisäksi suostumatta edes keskustelemaan asiasta?

Jos mies olisi noin välinpitämätön niin todellakin eroaisin. Asiasta voitaisiin kuitenkin sopia jos mies suostuisi keskusteluun ja asenne olisi oikea. Maksaisi esim. kotiin siivojaan ja välillä lastenhoitajan. Osallistuisi esim. lastenhoitoon silloin kun on kotona.

Moni täällä on sanonut, että eihän mieheltä voi mitään vaatia raskaan työviikon jälkeen kun tulee kotiin vaan täytyy antaa levätä. Samanlainen raskas työviikko se on ollut myös ap:lla ja lisäksi hän on hoitanut lapsia koko viikon. Miksi ihmeessä hän jaksaisi viikonloppuna osallistua sen enempää?

Onneksi nuoremmat ihmiset kannattavat tasa-arvoa ja tuollaiset sovinistiset asenteet menevät pian hautaan kannattajiensa mukana.

Muuttaisin koronan mentyä ohi Norjaan. Siellä älytään sanan tasa-arvon todellinen merkitys.

Vierailija
62/231 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt molemmat vanhemmat peilin eteen kysymään:

”Olemmeko heittäytyneet liian raskaasti työelämän uraputkiin?”

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/231 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihanko oikesti tuollainen on teille ok, että ilmoitetaan vain, että lähdetään kauas töihin ja jätetään kaikki toisen niskaan? Ymmärtäisin jotenkin jos ap olisi kotiäiti, mutta hänelläkin on oma työ. Olisiko teistä ok jos ap haluaisi lähteä muualle töihin ja jättäisi miehen yksin huolehtimaan kodista ja lapsista miehen työn lisäksi suostumatta edes keskustelemaan asiasta?

Jos mies olisi noin välinpitämätön niin todellakin eroaisin. Asiasta voitaisiin kuitenkin sopia jos mies suostuisi keskusteluun ja asenne olisi oikea. Maksaisi esim. kotiin siivojaan ja välillä lastenhoitajan. Osallistuisi esim. lastenhoitoon silloin kun on kotona.

Moni täällä on sanonut, että eihän mieheltä voi mitään vaatia raskaan työviikon jälkeen kun tulee kotiin vaan täytyy antaa levätä. Samanlainen raskas työviikko se on ollut myös ap:lla ja lisäksi hän on hoitanut lapsia koko viikon. Miksi ihmeessä hän jaksaisi viikonloppuna osallistua sen enempää?

Onneksi nuoremmat ihmiset kannattavat tasa-arvoa ja tuollaiset sovinistiset asenteet menevät pian hautaan kannattajiensa mukana.

Itse haastavassa ja raskaassa työssä, josta haen ulos pääsyä ja olen valmis epätoivoisiin ratkaisuihin, jos siinä menee perhe näin on tarkoitettu. Joskus se koko elämä vaan menee uusiksi.

Vierailija
64/231 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa outoa. Itse olen juuri allekirjoittamassa työsopimusta, jossa varsinainen työni tulee olemaan 4h matkan päässä (toistaiseksi etänä). Ei meillä mies tehnyt muuta kuin onnitellut. Koska kyseessä on määräaikainen työ, niin perhe jää toistaiseksi nykyiseen paikkaan, minä kuljen tarvittaessa töissä. Ei mies myöskään multa tivannut, että miten aion kotihommat järjestää. On aivan kykenevä huolehtimaan ne itse (meillä on kolme lasta), oman päivätyönsä ohella.

Tarvittaessa muutetaan myöhemmin koko perhe. Miehellä on sellainen ala, että löytää varmasti töitä.

Vierailija
65/231 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä se sika

Vierailija
66/231 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote

=Vierailija]Niin töiden perässä on pakko joskus muuttaa. Mies on ilmeisesti perheen elättäjä, siinä on aika kovat paineet. Moni joutuu muuttamaan työn perässä, ei se mikään maailmanloppu ole.

Jos mies oli jo valmiiksi stressaantunut töistä ja toimivien vaihtoehtojen pohdinnasta, niin ei ihme, että kiukustui. Esititkö sinä hänelle rakentavia ratkaisuja tilanteeseen vai vaaditko häntä vain yksin keksimään hyvän ratkaisun?

Sehän se ongelma onkin, kun mies ei halua keskustella eri vaihtoehdoista. Hän ottaa työn ja sillä selvä, kaikki järjestyy ja menee hyvin. Hän ei halua kuunnella ehdotuksia, mutta ei hänellä niitä itsellekään ole. Eli homma auki, hän ottaa työn ja ilmeisesti pitää itsestään selvyytenä että hoidan kodin, lapset ja myös omat työni hänen ollessaan reissussa.

Ap

Niin, mikä tuossa nyt on ongelma? Mikä estää sinua hoitamasta noita asioita? Kuinka uusavuttomiksi naisihmiset voivat heittäytyä? Mies on poissa ma-pe? Ja sinä et nyt tuosta viidestä päivästä selviä yksin?

Vierailija
67/231 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avioliitto on sitä kiva, että eropapereilla voi uhkailla aina tiukan paikan tullen. Jos olisin AP kirjoittaisin nimeni paperin kiitosten kera.

Vierailija
68/231 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkatyö lapsiperheessä on yhteinen päätös, ei koskaan yksipuolinen ilmoitus.

Mistä ihmeestä olette lukenut, että ap on kotona lasten kanssa? Ei sellaista ole sanottu, päinvastoin, että ap:lla on oma työ.

Aivan täysin kohtuutonta vaatia toista hoitamaan kaiken, jos on useamman päivän reisuja. Mitä jos ap itse vaihtaa työn matkatyöhön, kuka hoitaa lapset?

Mutta tosissaan, jos tällaisen keskustelun jälkeen on eropapereita jättmässä, niin lienee muustakin kyse. Ehkä mies on viihtynyt toisella paikkakunnalla vähän liikaa ja kokee lasten ja vaimon olevan tällä hetkellä vain hidaste?

Kannttaa tehdä selväksi miehelle, että viikko viikko systeemillä mennään eteenpäin. Miehen ON otettava vastuuta lapsista, muuten kuin taloudellisesti.

Vierailija
69/231 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle tuli mieleen myös, että nyt teki mies tikusta asiaa ja sai ”hyvän” syyn ilmoittaa erosta. Tuo on ihan täysin sellainen asia, jonka voi kilahtamatta miettiä puolison kanssa. Voi esimerkiksi palkata vaikka siivoojan, ei ole mikään iso investointi ja helpottaa arkea. Mutta miehellä taitaa nyt olla suunnitelmissa muutenkin uuden elämän aloittaminen toisella paikkakunnalla. Anna mennä, mutta pidä huoli että vastuu lapsista jakautuu yhä 50/50.

Tämä.

Mies on järkännyt niin, että pääsee luistamaan kaikista ikävistä arjen velvotteista ja voi keskittyä itseensä.

Vierailija
70/231 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on kyllä vähän toksinen palsta pyytää avioliittoneuvoja. Tuntuu, että täällä kaikki eronneet haluaa muittenkin eroavan. Heti on katkerat huutamassa, että kaikki miehen vika, ja mitään kompromisseja ei kannata tehdä.

Höpsis, tuskin kukaan täällä uskoo, että noin naurettavan syyn takia kukaan on tosissaan eron kanssa. Joko taustalla on paljon muutakin tai mies yrittää pelata uhrikorttia, kunnes saa tahtonsa läpi. Oli syy kumpi tahansa, ap:n ei kannata mennä mukaan tähän draamaan vaan pysyä kylmän rauhallisesti faktoissa ja odottaa, että asiasta voidaan keskustella. Ero ei ole kevyt prosessi, enkä todellakaan suosittele sitä kenellekään, jos se on vältettävissä esim. terapian avulla. T. Eronnut

Vierailija
71/231 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otapa nyt rauhallisesti. Ei sitä asuntoa myydä tänään eikä huomenna vaihdeta lasten koulua. Lopullisen eron saamisessa menee oma aikansa, asunnon myymisessä voi paikkakunnasta riippuen mennä vielä enemmän. Sitten kesäloman aikana laitat asioita kuntoon.

Kerrot, että teillä on ollut vaikeita aikoja. Ehkä ne ovat olleet miehelle vaikeampia kuin sinulle, ja viimeinen tikki oli se, että enää alistu nöyrästi kotiorjaksi vaan vaadit mieheltäkin jotain muuta kuin perheen elatusta. Älä ylläty, jos paljastuu eron jälkeen miehen pitkäaikainen suhde.

Vierailija
72/231 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli viesti, että haluanko myös minä allekirjoittaa paperit vain jättääkö hän ne yksin.

Ap

Vierailija
73/231 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollainen asia EI ole mikään ilmoitusasia. Ilmeisesti tässä oli otettu uusi työ ja irtisanouduttu vanhasta hiiskumatta sanaakaan puolisolle. Kyse ei ole siitä etteikö perhe pärjäisi viikkoa keskenään, helppoahan se ei tule olemaan, mutta on se verran iso juttu, että siitä pitää ensin keskustella. Millainen työaika äidillä on, minkäikäiset lapset, turvaverkot, läheiset, hoitoajat, harrastukset...  pärjääkö porukka kotona ilman toisen aikuisen panosta. 

Ja varsinkin tuo marttyyriasenne, että kun ei asia oltukaan naputeltu, niin uhataan erolla???  

Minua uhataan erolla vain yhden kerran ja se on samalla viimeinen.

Vierailija
74/231 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, anna hänen allekirjoittaa ihan itse. Sinä et ole eroa halunnut, niin sinä älä sitä aloita. Nyt viimeistään on kuitenkin aika kertoa miehelle, että haluat viikko viikko vuorosysteemin. Anna kiehua sen tiedon kanssa jonkun aikaa ja kysy sitten haluaako vielä neuvotella. On tärkeä ihan juuri nyt, että kerrot, että et aio ottaa kaikkea alstenhoitovastuuta itsellesi, niin mies ymmärtää, että ero ei vapauta häntä kaikesta vastuusta. Ehkä tajuaa, että kannattavampaa on neuvotella.

Vierailija
75/231 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuollainen asia EI ole mikään ilmoitusasia. Ilmeisesti tässä oli otettu uusi työ ja irtisanouduttu vanhasta hiiskumatta sanaakaan puolisolle. Kyse ei ole siitä etteikö perhe pärjäisi viikkoa keskenään, helppoahan se ei tule olemaan, mutta on se verran iso juttu, että siitä pitää ensin keskustella. Millainen työaika äidillä on, minkäikäiset lapset, turvaverkot, läheiset, hoitoajat, harrastukset...  pärjääkö porukka kotona ilman toisen aikuisen panosta. 

Ja varsinkin tuo marttyyriasenne, että kun ei asia oltukaan naputeltu, niin uhataan erolla???  

Minua uhataan erolla vain yhden kerran ja se on samalla viimeinen.

ero on pelkkä ilmoitusasia, ja mies on sen jo tehnyt. vaikka kuinka palstan naismarttyyreja tämä kiukuttaisi. 

Vierailija
76/231 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuli viesti, että haluanko myös minä allekirjoittaa paperit vain jättääkö hän ne yksin.

Ap

No, nyt voit sitten miettiä olisiko kannattanut itse olla sovittelevammalla asenteella liikkeellä. Ehkä olet muutenkin ollut liian dominoiva teidän perheessä, vähemmästäkin kyllästyy. Nyt saat sitten hoidella kaiken yksinäsi, ei se niin mene, että sinä vaadit viikko-viikkoa oletuksella, että se onnistuu sinun niin sanoessa. Jos ette pääse sopuun, hoidetaan asia oikeudessa ja mitä luulet onko sinun avuttomuutesi nyt millään muotoa plussaa lasten asuinpaikkaa määrätessä. Voi olla, että lasten edun vuoksi heidät määrätään isälle, jos vaikka isä näiden käänteiden vuoksi saa neuvoteltua, ettei työmatkoja olekaan niin paljoa. Sinulle tuntuu lasten, kodin ja oman työn hoitaminen nyt olevan ylivoimaista. Kumma kyllä, meitä on paljon joilta se onnistuu ihan ilman mitään ongelmia.

Miksei mies ottanut heti kättelyssä kotiäitiä, jolle maksaa korvausta? Kukaan ei kyselisi perään. Monet taitaa hiljaa haluta "working girl" naisen joka taipuu kaikkeen. Harva kuitenkaan haluaa tuohon asemaan.

Vierailija
77/231 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

No, nyt voit sitten miettiä olisiko kannattanut itse olla sovittelevammalla asenteella liikkeellä. Ehkä olet muutenkin ollut liian dominoiva teidän perheessä, vähemmästäkin kyllästyy. Nyt saat sitten hoidella kaiken yksinäsi, ei se niin mene, että sinä vaadit viikko-viikkoa oletuksella, että se onnistuu sinun niin sanoessa. Jos ette pääse sopuun, hoidetaan asia oikeudessa ja mitä luulet onko sinun avuttomuutesi nyt millään muotoa plussaa lasten asuinpaikkaa määrätessä. Voi olla, että lasten edun vuoksi heidät määrätään isälle, jos vaikka isä näiden käänteiden vuoksi saa neuvoteltua, ettei työmatkoja olekaan niin paljoa. Sinulle tuntuu lasten, kodin ja oman työn hoitaminen nyt olevan ylivoimaista. Kumma kyllä, meitä on paljon joilta se onnistuu ihan ilman mitään ongelmia.

Miksei mies ottanut heti kättelyssä kotiäitiä, jolle maksaa korvausta? Kukaan ei kyselisi perään. Monet taitaa hiljaa haluta "working girl" naisen joka taipuu kaikkeen. Harva kuitenkaan haluaa tuohon asemaan.

Aloittaja ei ole puhunut sanallakaan omista töistään, mutta olkiukkoile vähän lisää 

Vierailija
78/231 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Aloittaja ei ole puhunut sanallakaan omista töistään, mutta olkiukkoile vähän lisää 

Mikä olkiukko? Selvästi valinta on osunut metsään. Jos haluaa hiljaisen vaimon joka joustaa ja on valmis jopa uhraamaan uransa sille on hintansa. Toi vaatimus ettei saa sanoa mitään kuulostaa suoraan 50-60-luvulta.

Vierailija
79/231 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Joo, ihan kokopäivätöissä käyn minäkin, kuten tuolla aiemmin mainitsin ”omista töistäni”. Ei kysymys ole siitä, ettenkö selviäisi kodinhoidosta ja lapsista yksinkin 2 vko joka kuukausi, vaan siitä että mies tekee itse päätöksen tuollaisen työn vastaanottamisesta ilman että on halukas keskustelemaan käytännön järjestelyistä etukäteen j ottamalla minunkin mielipiteeni huomioon.

Ap

Vierailija
80/231 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kyllä ap sanoi käyvänsä töissä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän yksi