Millä lihaliemikuution korvaa?
Millä kannattaisi korvata lihaliemikuutio nakkisopassa? Oon siis vähän aika sitten siirtyny kasvisruokavalioon ja nakkisoppaankin oon löytäny tosi hyviä kasvisnakkeja. En vaan tiiä millä ton lihaliemen korvaisi niin että saisi ihan semmosen autenttisen makuisen. Onko joku ylivoimainen kasvisliemikuutio tai joku mauste?
Kiitos avusta jo etukäteen!
Kommentit (42)
Jos laitat tuoreita juureksia ja sipulia suolaveteen ne ehtii luovuttamaan makua toisin kuin pakastetut soppajuurekset.
Pippuria, suolaa, lipstikkaa, valkosipulia ja persiljaa. Tai muita lempiyrttejä. Jos ei halua yrttejä sinne liemeen ne voi laittaa vaikka teesiivilässä antamaan makua, helppo poimia pois
Soppaan lisättävät makkarat, lihat tai kanat ruskistan aina kevyesti pannulla ennenkuin lisään soppaan. Ja maustan. Tilkka vettä pannulle niin saa siitäkin maut talteen soppaan
Eli pitää tunkea härskiintyneessä palmuöljyssä säilöttyä suolaa, sokeria ja lisäainetta ruokaan. Hyi helvetti.
Kuivattuja tomaattihiutaleita, timjamia, valkosipulia ja murennettuja kuivattuja sieniä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suola ja mausteet. Mitä oikein luulet niissä kuutioissa olevan? Lähinnä suolaa ja lisäaineita. En ole koskaan ymmärtänyt ihmisiä, jotka saastuttavat kotiruuan jollain lisäainekuutiolla.
Kerro mitä pahoja ainesosia on mm. Knorrin lihaliemikuutiossa ja kerro myös mitä haittaa niistä on.
Älä pihtaa erinomaisuuttasi
Pelkkää paskaa siinä on. Ei ravinnoksi kelpaava.
Osalle tulee varmaan uutisena, että on olemassa myös palmuöljyttömiä kasvisliemikuutioita.
Vierailija kirjoitti:
Lipstikka.
Tosin en ole varma saako tätä kaupasta, vai onko vain vanhojen maalais- ja rintamamiestalojen nurkkien hyötykasvi.
Ainakin tuolta https://ruovedenherkku.fi/product-category/mausteet/ näkyy saavan. Löytyy nimellä liperi.
Minulla on itse kasvatettua, on viljelypalstalla puska ja kuivaan sadon talveksi.
Vierailija kirjoitti:
Osalle tulee varmaan uutisena, että on olemassa myös palmuöljyttömiä kasvisliemikuutioita.
Niin kuulemma, mutta käytän ennemmin palmuöljyäpohjaisia. Hyvää ja terveellistä.
Vierailija kirjoitti:
Suola ja mausteet. Mitä oikein luulet niissä kuutioissa olevan? Lähinnä suolaa ja lisäaineita. En ole koskaan ymmärtänyt ihmisiä, jotka saastuttavat kotiruuan jollain lisäainekuutiolla.
Liemikuutioita käytän joskun, kun olen laiska, enkä viitsi ruveta mausteisia kasviksia kuorimaan ja silppuamaan johonkin makaroninkeitinveteen. Liemikuutiopaketin kyljestä voi katsoa, mitä kaikkia mausteisia kasviksia siinä on (ne 1-2% tuotteen sisällöstä) ja käyttää samoja esim. keitoissa.
Omat vakiokasvikseni useimmiten ovat: kepa- eli keltasipuli, porkkana, lanttu/nauris, mukulaselleri, palsternakka, lipstikanlehdet. Perunoita laitan joukkoon, jos on. Punajuurikaskin sopii useimpiin ruokiin. Siihen sitten sekaan lihaa, nakkeja, linssejä tai kaikkia niitä, mitä milloinkin tekee mieli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lipstikka.
Tosin en ole varma saako tätä kaupasta, vai onko vain vanhojen maalais- ja rintamamiestalojen nurkkien hyötykasvi.
Ainakin tuolta https://ruovedenherkku.fi/product-category/mausteet/ näkyy saavan. Löytyy nimellä liperi.
Minulla on itse kasvatettua, on viljelypalstalla puska ja kuivaan sadon talveksi.
Parvekkeellakin kasvaa ihan hyvin. Viime kesänä ostin kaupasta yhden ruukkuyrttipurkin lipstikkaa, jaoin paakun ainakin 4 osaan ja istutin parvekelaatikkoon. Hyvin kasvoi lehdet, joista parhaimmat kuivattelin ja joita nyt keittoihin sekä paistopussijuuresten joukkoon murentelen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lipstikka.
Parvekkeellakin kasvaa ihan hyvin. Viime kesänä ostin kaupasta yhden ruukkuyrttipurkin lipstikkaa, jaoin paakun ainakin 4 osaan ja istutin parvekelaatikkoon. Hyvin kasvoi lehdet, joista parhaimmat kuivattelin ja joita nyt keittoihin sekä paistopussijuuresten joukkoon murentelen.
Kannattaa olla aurinkoinen paikka. Itse aikoinaan yritin vähän varjoisammalla pihalla, ei menestynyt siinä. Ja aika rehevän maan tarvitsee myös.
Minä käytän lipstikkaa. Kasvatan sitä itse ja kuivatan. Kuivuneet lipstikan lehdet hieron morttelissa jauheeksi merisuolan kanssa.
Eikös täällä palstalla vinkattu aiemmin käyttämän makaronin keitinvettä? Ja sitä voi siis pakastaakin jääpalapusseissa.
Vierailija kirjoitti:
Kerro, mistä löytää, aion ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen käyttänyt
kasvisruoassa ihan lihalientä, kun ei se ole lihaa vaan lientä.
Lihaliemi keitetään luista ja lihan paloista runsaassa suolalla maustetussa vedessä. Kuutioihin tulee lisäksi lisä-aineita...
Käyttäjä37018 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen käyttänyt
kasvisruoassa ihan lihalientä, kun ei se ole lihaa vaan lientä.Lihaliemi keitetään luista ja lihan paloista runsaassa suolalla maustetussa vedessä. Kuutioihin tulee lisäksi lisä-aineita...
Aivan. Ei lihaa vaan lientä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro, mistä löytää, aion ostaa.
https://www.ruohonjuuri.fi/products/sonnentor-kasvisliemikuutiot-hiivat…
https://www.hyvinvoinnin.fi/products/urtekram-luomu-kanaliemikuutio
Siinä pari esimerkkiä.
Lipstikkaa tulin minäkin tänne ehdottamaan. Lisäksi ravintohiivalla voi saada lihan makua tai vaikka sienijauheella
Kerro mitä pahoja ainesosia on mm. Knorrin lihaliemikuutiossa ja kerro myös mitä haittaa niistä on.
Älä pihtaa erinomaisuuttasi